Zpožděný nebo zrušený let. Jako odškodnění můžete dostat i desetitisíce

aktualizováno 
Velká část Čechů dává přednost pohodlnému cestování letadlem. Tento komfort však může pokazit celá řada zádrhelů, jako je zpoždění či zrušení letu, nebo třeba stávka zaměstnanců letecké společnosti. V mnoha případech ovšem budete mít nárok na odškodnění.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Cesta na dovolenou se může někdy pořádně zvrtnout. Své o tom ví mladý pár, Tomáš a Eva. Jejich letadlo z Prahy do Atén mělo odlétat v 9 hodin ráno, na místě mělo být chvíli před polednem. Jenže postupně na odletové tabuli naskakovalo delší a delší zpoždění.

„Byli jsme z toho nervózní, protože jsme v Řecku neměli zajištěné ubytování. Mysleli jsme si totiž, že na to budeme mít celý den,“popisuje situaci Tomáš. Část čekání tedy využil na hledání ubytování, které se jim přes internet podařilo zarezervovat. Nakonec odletěli až krátce před čtvrtou hodinou odpoledne.

Věděli, že by měli mít nárok na kompenzaci. Nevěděli ale na jakou. A nevěděli ani jak ji získat. Obrátili se proto o pomoc na portál Vaše nároky.cz. „Konzultantka mi napsala, že máme každý nárok na 400 eur, tedy dohromady kolem 20 000 korun,“ říká Eva. Odškodnění jim přišlo na účet po dvou měsících.

A horké chvilky si zažil i další pár, pro změnu při cestě z dovolené. Díky závadě na letadle došlo k odložení jejich letu na druhý den. Přepravce jim ovšem neposkytl žádnou péči, vše si museli zajistit sami. „Po návratu jsme proto pro tyto klienty žádali nejen o finanční kompenzaci, ale i o plnou náhradu nákladů spojených s ubytováním,“ říká František Herynk, ředitel společnosti Click2Claim, která se specializuje právě na pomoc cestujícím při potížích s jejich letem.

Žádost podali koncem srpna loňského roku a v polovině října měli na účtu peníze. Získali 17 tisíc korun, v nichž byly kromě kompenzace zahrnuty i veškeré náklady, tedy transfer na hotel, ubytování a transfer zpět na letiště.

Proč letadla nabírají zpoždění

Podobná situace potká ročně desítky tisíc cestujících. Na vině je podle statistik společnosti Click2Claim zejména přehlcení kapacity letových tras a letištních oblastí vzdušného prostoru. Druhým nejčastějším důvodem je výpadek provozuschopnosti letadel či jejich komponent a softwarového vybavení. Stávky zaměstnanců dopravců a řídících letového provozu zaujímají třetí místo.

Nejčastěji se loni podle společnosti Click2Claim cestující potýkali s potížemi na letištích v Paříži, Londýně a Madridu, dále v Barceloně, Istanbulu a frekventovaných přestupních bodech v Evropě – Amsterdamu, Frankfurtu, Vídni. Častým problémem jsou i sezónní zpoždění na letištích v turistických destinacích.

Jen za loňský rok tak u společnosti Click2Claim reklamovalo zpožděné či zrušené lety přes 27 tisíc cestujících. To je oproti předchozímu roku nárůst o třetinu. „Hlavním důvodem zvýšeného zájmu je narůstající počet zpoždění, ale také povědomí o tom, že se lze domoci kompenzací na leteckých společnostech,“ dodává Herynk.

Letecká společnost se o vás musí postarat

Výše kompenzací při potížích na cestách letadlem ovšem nezáleží na nějaké vaší dohodě s leteckou společností. Přesná pravidla vymezuje tzv. Nařízení (Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 261/2004). Vztahuje se na letecké společnosti z Evropské unie, Norska, Islandu a Švýcarska, a rovněž na lety, které odlétají z letiště v EU a přidružených států.

Jak získat odškodnění

  • uschovejte si všechny doklady k letu
  • vyfoťte si odletovou letištní tabuli
  • vyžádejte si na letišti potvrzení o zpoždění či zrušení letu
  • zeptejte se na důvod
  • zašlete na adresu dopravce žádost o odškodnění a přiložte k ní všechny důkazy
  • pokud má dopravce sídlo mimo ČR, je vhodné žádost sepsat v angličtině
  • obraťte se na právníka

„Při zrušení či výrazném zpoždění letu je letecký dopravce povinen poskytnout úplné a včasné informace, péči a pomoc po dobu čekání na náhradní odlet,“ popisuje František Herynk. Tím se rozumí občerstvení v závislosti na době čekání, ubytování, pokud připadá do úvahy vzhledem k délce čekání a denní době včetně transportu z a na letiště, a také přístup k telekomunikacím.

V případech, kdy váš let zruší, nebo je reálný předpoklad, že se let zpozdí o více než pět hodin, máte na výběr ze dvou variant. Můžete si nechat vrátit peníze za letenku, nebo se nechat do cílové destinace dopravit náhradním spojením.

„Pokud událost znamená tak výrazný zásah do vašich cestovních plánů, že cesta pozbyla smyslu, pak můžete požadovat přesměrování zpět do místa určení,“ doplňuje Herynk. Za nevyužité letové úseky vám pak náleží vrácení poměrné části jízdného.

Odškodnění můžete získat i v případě, kdy vám letecká společnost snížila kategorii cestovní třídy. Dostat zpět můžete 30 až 75 procent ceny letenky.

Finanční kompenzace

Kromě úhrady nákladů však můžete požadovat ještě kompenzaci. „Pokud je let zrušen či zpoždění v cíli činí alespoň tři hodiny, vzniká nárok na paušální finanční kompenzaci, jejíž výše se odvíjí od délky letu,“ potvrzuje František Herynk.

U letu, který je kratší než 1 500 kilometrů, vzniká nárok na 250 eur (cca 6 400 korun). Pro let od 1 500 do 3 500 kilometrů je odškodnění stanoveno na 400 eur (cca 10 240 korun), pro lety nad 3 500 kilometrů na 600 eur (cca 15 360 korun).

Kdy letecká společnost platit nemusí

Je zde ale ještě jeden faktor, který má vliv na to, jestli na kompenzaci nárok máte či nikoliv. Evropské Nařízení totiž nárok na odškodnění podmiňuje tím, zda byl cestující o zrušeném letu dostatečně předem informován. Jestliže se k cestujícímu dostala informace o zrušení jeho letu dříve než 14 dní před plánovaným odletem, nárok na finanční kompenzaci podle Nařízení bohužel nevzniká.

Pokud by vás letecká společnost o zrušení letu informovala ve lhůtě do dvou týdnu před plánovaným odletem, bude dále záležet na tom, zda vám nabídla přijatelnou variantu náhradního letu.

„Let musí být zrušen maximálně 14 dní před jeho plánovaným uskutečněním, zároveň cestující nesmí od letecké společnosti dostat v období 7 až 14 dní před odletem nabídku letu, který odlétá nejpozději dvě hodiny před plánovaným odletem a přílet do cílové destinace není pozdější jak čtyři hodiny po plánovaném času příletu, a nebo cestující nesmí od letecké společnosti dostat v posledním týdnu nabídku náhradního letu, který odlétá nejpozději jednu hodinu před plánovaným odletem a přílet do cílové destinace není opožděn o více než dvě hodiny,“ vysvětluje právník Petr Novák z Vaše nároky.cz.

Události vyšší moci odpovědnost vylučují

A pak jsou zde ještě výjimky pro některé příčiny/okolnosti zrušení či zpoždění letu, které odpovědnost dopravce vylučují. „Jde zejména o události vyšší moci, stávky, politickou nestabilitu, přírodní živly,“ vyjmenovává František Herynk. Upozorňuje, že za těchto okolností nevzniká povinnost finanční kompenzace podle Nařízení, ani náhrady škod z letecké přepravy.

Výklad pojmu těchto tzv. mimořádných okolností je ale složitý a různí se u každé jednotlivé události. Typickým příkladem z posledních měsíců je například uzemnění Boeingů 737 MAX, vydaný 12. března. Na každý jednotlivý let měl jiný dopad.

Travel Asistent

  • Pojišťovna Kooperativa zahrnula od loňska do svého cestovního pojištění novou asistenční službu Travel Asistent. Ta vám pomůže právě s řešením potíží při zpoždění nebo zrušení letu, při zmeškání návazného letu nebo při odepření vstupu na palubu letadla.
  • Na pomoc operátorů na asistenční lince se lze spolehnout nepřetržitě. 
  • Služba zahrnuje i bezplatnou pomoc v případě vymáhání oprávněné finanční kompenzace po leteckém dopravci.

Nárok na vrácení ceny letenky nebo přesměrování při nejbližší příležitosti (náhradní let), dále pak občerstvení po dobu čekání na let a případně ubytování, pokud by náhradní let byl až následující den, a s tím související přepravu na hotel a z letiště, však nezanikají ani v těchto případech.

Povinnosti má i cestovní kancelář

O nastalých potížích by měl vždy informovat provozující letecký dopravce. „A to buď přímým kontaktováním cestujících, nebo přes rezervační systém, kde ji přijímá výstavce letenky. U organizované turistiky pak komunikace často probíhá přes pořadatele zájezdu,“ říká Herynk.

Povinnost pomoci v nouzi účastníkům organizovaných zájezdů nese též pořádající cestovní kanceláři. „A to zajištěním náhradní dopravy v případě výpadku sjednané letecké dopravy, a zajištěním pozemních služeb v rozsahu čekání na náhradní odlet. Jde zejména o informace, stravu a ubytování,“ vysvětluje Herynk. Pokud tedy letecký dopravce tuto péči nezajistí, lze ji požadovat po pořadateli zájezdu.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Barefootky mají úspěch. Trh na moje zboží čekal, říká mladá podnikatelka

Linda Dedeciusová

První sukni ušila, když jí bylo teprve pět let. Před rokem Linda Dedeciusová podle svého návrhu ušila prvních sto párů...

Je to triko 21. století a chceme, aby ho měl každý, říká podnikatel

Pavel Hrstka (zleva), Martin Burkoň a René Němeček z chrudimské firmy CityZen

Tři inženýři a tátové od rodin. Společně podnikat začali teprve vloni. Letos vyhráli celorepublikové kolo soutěže...

KOMENTÁŘ: Podílové fondy letí nahoru a „roztřesené ruce“ pláčou

ilustrační snímek

Roztřesené ruce jsou investoři, kteří se při výkyvech trhů vzdají své strategie a vrací peníze zpět do krabice od bot....

Úrokové sazby hypoték dál klesají, a to díky akčním nabídkám bank

Ilustrační snímek

Hypotéky dál zlevňují, a to už pátý měsíc. Průměrná úroková sazba poklesla z únorových 2,99 procent na červnových 2,76...

Odkládat hledání práce se nevyplácí. Absolventi, kteří nečekají, mají výhodu

Ilustrační snímek

Řada absolventů středních a vysokých škol si užívá prázdniny a odkládá hledání nového uplatnění. Personalisté však...

Další z rubriky

Šest tipů, jak koupit letenky výhodně a nevyhodit peníze oknem

ilustrační snímek

Letenka za korunu se někdy pěkně prodraží. Tisíce navíc můžete zaplatit za zavazadlo, odbavení i občerstvení na palubě....

Kvíz: Jste zkušení gurmáni? Jak znáte svá práva v restauraci?

ilustrační snímek

Většina lidí s reklamací v restauraci váhá. Zákazník přitom uzavírá stejnou kupní smlouvu jako kdekoliv jinde a v...

Soused pronajímá byt přes Airbnb, jeho hosté nás ruší. Jak se bránit?

ilustrační snímek

Sousedy si nevybíráme. To ovšem neznamená, že si musíme všechno nechat líbit. Co dělat, pokud je v sousedním bytě...

Investovat do akcií ČEZ nebo od nich raději utéci? (1)

Investovat do akcií ČEZ nebo od nich raději utéci? (1)

Kurzy.cz (Toto zamyšlení bylo napsáno pro portál Kurzy.cz) Nedávné rozhodnutí vlády naplnilo mediální prostor spoustou analýz, k...

Najdete na iDNES.cz