Pátek 14. srpna 2020, svátek má Alan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 14. srpna 2020 Alan

Zpožděný nebo zrušený let. Jako odškodnění můžete dostat i desetitisíce

aktualizováno 
Velká část Čechů dává přednost pohodlnému cestování letadlem. Tento komfort však může pokazit celá řada zádrhelů, jako je zpoždění či zrušení letu, nebo třeba stávka zaměstnanců letecké společnosti. V mnoha případech ovšem budete mít nárok na odškodnění.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Cesta na dovolenou se může někdy pořádně zvrtnout. Své o tom ví mladý pár, Tomáš a Eva. Jejich letadlo z Prahy do Atén mělo odlétat v 9 hodin ráno, na místě mělo být chvíli před polednem. Jenže postupně na odletové tabuli naskakovalo delší a delší zpoždění.

„Byli jsme z toho nervózní, protože jsme v Řecku neměli zajištěné ubytování. Mysleli jsme si totiž, že na to budeme mít celý den,“popisuje situaci Tomáš. Část čekání tedy využil na hledání ubytování, které se jim přes internet podařilo zarezervovat. Nakonec odletěli až krátce před čtvrtou hodinou odpoledne.

Věděli, že by měli mít nárok na kompenzaci. Nevěděli ale na jakou. A nevěděli ani jak ji získat. Obrátili se proto o pomoc na portál Vaše nároky.cz. „Konzultantka mi napsala, že máme každý nárok na 400 eur, tedy dohromady kolem 20 000 korun,“ říká Eva. Odškodnění jim přišlo na účet po dvou měsících.

A horké chvilky si zažil i další pár, pro změnu při cestě z dovolené. Díky závadě na letadle došlo k odložení jejich letu na druhý den. Přepravce jim ovšem neposkytl žádnou péči, vše si museli zajistit sami. „Po návratu jsme proto pro tyto klienty žádali nejen o finanční kompenzaci, ale i o plnou náhradu nákladů spojených s ubytováním,“ říká František Herynk, ředitel společnosti Click2Claim, která se specializuje právě na pomoc cestujícím při potížích s jejich letem.

Žádost podali koncem srpna loňského roku a v polovině října měli na účtu peníze. Získali 17 tisíc korun, v nichž byly kromě kompenzace zahrnuty i veškeré náklady, tedy transfer na hotel, ubytování a transfer zpět na letiště.

Proč letadla nabírají zpoždění

Podobná situace potká ročně desítky tisíc cestujících. Na vině je podle statistik společnosti Click2Claim zejména přehlcení kapacity letových tras a letištních oblastí vzdušného prostoru. Druhým nejčastějším důvodem je výpadek provozuschopnosti letadel či jejich komponent a softwarového vybavení. Stávky zaměstnanců dopravců a řídících letového provozu zaujímají třetí místo.

Nejčastěji se loni podle společnosti Click2Claim cestující potýkali s potížemi na letištích v Paříži, Londýně a Madridu, dále v Barceloně, Istanbulu a frekventovaných přestupních bodech v Evropě – Amsterdamu, Frankfurtu, Vídni. Častým problémem jsou i sezónní zpoždění na letištích v turistických destinacích.

Jen za loňský rok tak u společnosti Click2Claim reklamovalo zpožděné či zrušené lety přes 27 tisíc cestujících. To je oproti předchozímu roku nárůst o třetinu. „Hlavním důvodem zvýšeného zájmu je narůstající počet zpoždění, ale také povědomí o tom, že se lze domoci kompenzací na leteckých společnostech,“ dodává Herynk.

Letecká společnost se o vás musí postarat

Výše kompenzací při potížích na cestách letadlem ovšem nezáleží na nějaké vaší dohodě s leteckou společností. Přesná pravidla vymezuje tzv. Nařízení (Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 261/2004). Vztahuje se na letecké společnosti z Evropské unie, Norska, Islandu a Švýcarska, a rovněž na lety, které odlétají z letiště v EU a přidružených států.

Jak získat odškodnění

  • uschovejte si všechny doklady k letu
  • vyfoťte si odletovou letištní tabuli
  • vyžádejte si na letišti potvrzení o zpoždění či zrušení letu
  • zeptejte se na důvod
  • zašlete na adresu dopravce žádost o odškodnění a přiložte k ní všechny důkazy
  • pokud má dopravce sídlo mimo ČR, je vhodné žádost sepsat v angličtině
  • obraťte se na právníka

„Při zrušení či výrazném zpoždění letu je letecký dopravce povinen poskytnout úplné a včasné informace, péči a pomoc po dobu čekání na náhradní odlet,“ popisuje František Herynk. Tím se rozumí občerstvení v závislosti na době čekání, ubytování, pokud připadá do úvahy vzhledem k délce čekání a denní době včetně transportu z a na letiště, a také přístup k telekomunikacím.

V případech, kdy váš let zruší, nebo je reálný předpoklad, že se let zpozdí o více než pět hodin, máte na výběr ze dvou variant. Můžete si nechat vrátit peníze za letenku, nebo se nechat do cílové destinace dopravit náhradním spojením.

„Pokud událost znamená tak výrazný zásah do vašich cestovních plánů, že cesta pozbyla smyslu, pak můžete požadovat přesměrování zpět do místa určení,“ doplňuje Herynk. Za nevyužité letové úseky vám pak náleží vrácení poměrné části jízdného.

Odškodnění můžete získat i v případě, kdy vám letecká společnost snížila kategorii cestovní třídy. Dostat zpět můžete 30 až 75 procent ceny letenky.

Finanční kompenzace

Kromě úhrady nákladů však můžete požadovat ještě kompenzaci. „Pokud je let zrušen či zpoždění v cíli činí alespoň tři hodiny, vzniká nárok na paušální finanční kompenzaci, jejíž výše se odvíjí od délky letu,“ potvrzuje František Herynk.

U letu, který je kratší než 1 500 kilometrů, vzniká nárok na 250 eur (cca 6 400 korun). Pro let od 1 500 do 3 500 kilometrů je odškodnění stanoveno na 400 eur (cca 10 240 korun), pro lety nad 3 500 kilometrů na 600 eur (cca 15 360 korun).

Kdy letecká společnost platit nemusí

Je zde ale ještě jeden faktor, který má vliv na to, jestli na kompenzaci nárok máte či nikoliv. Evropské Nařízení totiž nárok na odškodnění podmiňuje tím, zda byl cestující o zrušeném letu dostatečně předem informován. Jestliže se k cestujícímu dostala informace o zrušení jeho letu dříve než 14 dní před plánovaným odletem, nárok na finanční kompenzaci podle Nařízení bohužel nevzniká.

Pokud by vás letecká společnost o zrušení letu informovala ve lhůtě do dvou týdnu před plánovaným odletem, bude dále záležet na tom, zda vám nabídla přijatelnou variantu náhradního letu.

„Let musí být zrušen maximálně 14 dní před jeho plánovaným uskutečněním, zároveň cestující nesmí od letecké společnosti dostat v období 7 až 14 dní před odletem nabídku letu, který odlétá nejpozději dvě hodiny před plánovaným odletem a přílet do cílové destinace není pozdější jak čtyři hodiny po plánovaném času příletu, a nebo cestující nesmí od letecké společnosti dostat v posledním týdnu nabídku náhradního letu, který odlétá nejpozději jednu hodinu před plánovaným odletem a přílet do cílové destinace není opožděn o více než dvě hodiny,“ vysvětluje právník Petr Novák z Vaše nároky.cz.

Události vyšší moci odpovědnost vylučují

A pak jsou zde ještě výjimky pro některé příčiny/okolnosti zrušení či zpoždění letu, které odpovědnost dopravce vylučují. „Jde zejména o události vyšší moci, stávky, politickou nestabilitu, přírodní živly,“ vyjmenovává František Herynk. Upozorňuje, že za těchto okolností nevzniká povinnost finanční kompenzace podle Nařízení, ani náhrady škod z letecké přepravy.

Výklad pojmu těchto tzv. mimořádných okolností je ale složitý a různí se u každé jednotlivé události. Typickým příkladem z posledních měsíců je například uzemnění Boeingů 737 MAX, vydaný 12. března. Na každý jednotlivý let měl jiný dopad.

Travel Asistent

  • Pojišťovna Kooperativa zahrnula od loňska do svého cestovního pojištění novou asistenční službu Travel Asistent. Ta vám pomůže právě s řešením potíží při zpoždění nebo zrušení letu, při zmeškání návazného letu nebo při odepření vstupu na palubu letadla.
  • Na pomoc operátorů na asistenční lince se lze spolehnout nepřetržitě. 
  • Služba zahrnuje i bezplatnou pomoc v případě vymáhání oprávněné finanční kompenzace po leteckém dopravci.

Nárok na vrácení ceny letenky nebo přesměrování při nejbližší příležitosti (náhradní let), dále pak občerstvení po dobu čekání na let a případně ubytování, pokud by náhradní let byl až následující den, a s tím související přepravu na hotel a z letiště, však nezanikají ani v těchto případech.

Povinnosti má i cestovní kancelář

O nastalých potížích by měl vždy informovat provozující letecký dopravce. „A to buď přímým kontaktováním cestujících, nebo přes rezervační systém, kde ji přijímá výstavce letenky. U organizované turistiky pak komunikace často probíhá přes pořadatele zájezdu,“ říká Herynk.

Povinnost pomoci v nouzi účastníkům organizovaných zájezdů nese též pořádající cestovní kanceláři. „A to zajištěním náhradní dopravy v případě výpadku sjednané letecké dopravy, a zajištěním pozemních služeb v rozsahu čekání na náhradní odlet. Jde zejména o informace, stravu a ubytování,“ vysvětluje Herynk. Pokud tedy letecký dopravce tuto péči nezajistí, lze ji požadovat po pořadateli zájezdu.

Autor:
  • Nejčtenější

Zmapovali jsme nejlepší běžné účty. Žebříček se výrazně proměnil

Žebříček nejlepších běžných bankovních účtů, které si mohou pořídit občané, doznal po několika měsících výrazné změny....

Koupily starou hospodu. Netočí v ní pivo, ale vymýšlejí originální kousky

Dřív se Kateřina Dvořáková věnovala keramice, ale když otěhotněla a objevily se kožní problémy, práci s hlínou musela...

Ať se dědicové o majetek poperou, stálo v závěti

Premium Kuriózní příběhy z notářské praxe i seriózní rady, jak sepsat poslední vůli, přibližuje v rozhovoru prezident Notářské...

Živnostníci si mohou vyzkoušet zdarma platební terminály. Zájem roste

Již 2 600 drobných podnikatelů a živnostníků projevilo zájem vyzkoušet si platební terminál na rok zdarma. Od začátku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč se nevyplatí práce načerno. Hrozí vám víc než jen mastná pokuta

Premium Pro někoho to může znít lákavě: „Budu ti platit jen minimální mzdu a další peníze dostaneš na ruku.“ S podobnými...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Ztráta bankovní karty v cizině: Jak vám pomůže vaše banka a kolik to bude stát

Přijít o bankovní kartu, a to ještě na dovolené, je hodně nepříjemná věc. Některé banky ale i na tyto situace pamatují...

KVÍZ: Renta nebo odškodné? Na co máte nárok v případě pracovního úrazu?

Každý rok se v Česku stane několik desítek tisíc pracovních úrazů s pracovní neschopností delší než tři dny. Velká část...

I za nulovou spotřebu teplé vody zaplatíte. Jak se vyznat ve vyúčtování?

Domácnosti očekávají vyúčtování spotřeby vody a tepla a s ním nárok na vrácení přeplatku nebo naopak povinnost uhradit...

KVÍZ: Vyznáte se ve vychytávkách online bankovnictví?

Češi si na online bankovnictví zvykli. Polovina z nás jej využívá minimálně jednou týdně, nejčastěji k zadávání běžných...

WhatsApp se brzy zbaví toho, co nás na něm nejvíc štve

Populární chatovací aplikace WhatsApp chystá změnu, která leckoho potěší. Brzy bude mít podporu více aktivních zařízení...

Češi bydlí na Papui již tři roky. Byl to ze začátku šok, ale nelitují

Manželé se rozhodli vydat za prací do zahraničí. Zlákala je Papua Nová Guinea, kde žijí od roku 2017. Nejdříve v městě...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Modelka po plastice nedodržela sexuální abstinenci, praskl jí zadek

Šestadvacetiletá Amanda Nicole z Los Angeles se živí jako modelka a je samozvanou dvojnicí herečky Scarlett...

Doba prsatá. Odhalená ňadra jako důkaz měnícího se světa kolem nás

Premium Až se teď v létě vydáte k vodě, rozhlédněte se kolem sebe. Jedním z dokladů změn světa kolem nás jsou proměny vzhledu...