Firma Kapsch se ohradila vůči Ťokovým výrokům. Nejsou podle ní chlapské

  18:08aktualizováno  18:08
Společnost Kapsch, která vybírala řadu let v Česku mýto na dálnicích, se ohradila vůči výrokům ministra dopravy Dana Ťoka o tom, že se firmě hodil slabý ministr, aby mohla uskutečňovat své zájmy. Podle mluvčího společnosti Davida Šimoníka se však exministr snaží ex post obhajovat své resortní neúspěchy.

Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch ČR | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Na pondělním jednání vlády ministr Ťok prohlásil, že má pocit, že firma Kapsch, která vybírala řadu let v zemi mýto na dálnicích, ale neuspěla ve veřejné soutěži v tom, aby mohla pokračovat, se snažila, aby působil jako slabý ministr. Se svou prací na ministerstvu je spokojen, vyřešilo se mýtné, začalo se stavět, uvedl. 

Fotogalerie

„Být čtyři a půl roku na ministerstvu dopravy je opravdu hodně, jsem utahaný z útoků na mě. Firmě Kapsch se hodilo, aby ministr byl slabý, aby dělal to, co je v zájmu této firmy,“ prohlásil v pondělí ministr. 

Podle mluvčího společnosti Davida Šimoníka však ve skutečnosti našel ministr pro daňové poplatníky to nejméně hospodárné řešení budoucnosti mýta. „Jen tak prostě vyhodil stávající státní mýtný systém v mnohamiliardové hodnotě. Ten mohl občanům ještě spolehlivě sloužit další desetiletí, ať už provozován jakoukoliv vysoutěženou externí firmou, nebo státem,“ uvedl Šimoník.

Provoz stávajícího systému mezi lety 2020 a 2030 by podle něj vyšel maximálně na 8,9 miliardy za 10 let, na rozdíl od satelitního mýta od společnosti SkyToll/CzechToll s cenou 10,75 mld. Kč, upozornil mluvčí. 

„Skutečnost, že odstupující ministr Ťok dává svou rezignaci do přímé souvislosti s tím, že kvůli společnosti Kapsch by měl být oslabovaným ministrem, není chlapská a už vůbec ne pravdivá,“ dodal. 

Všechny veřejné výroky, které zazněly na adresu společnosti, Kapsch nyní prý podrobí právní analýze.

Ťok na mýtném tolik neušetřil, tvrdí Kapsch

Kapsch rovněž upozornil na údajně nepravdivá tvrzení představitelů státu o závratných úsporách, které měla přinést smlouva na dodávku satelitního mýtného systému s jiným soutěžitelem.

 „Není pravda, jak v poslanecké sněmovně tvrdil Jaroslav Faltýnek, že ministr dopravy Dan Ťok ušetřil mýtným tendrem ve porovnání s předchozím provozem mýta 15 miliard korun na příštích deset let,“ řekl mluvčí. 

Společnost podle Šimoníka na základě změkčených tendrových požadavků předložila státu už na začátku výběrového řízení nabídku na provoz stávajícího státního mýtného systém do roku 2030 za 8,9 miliardy korun, což je o 1,89 miliardy méně, než byla nakonec vítězná nabídka konsorcia SkyToll/CzechToll. 

Ťok končí ve vládě. Jsem utahaný z útoků na mě, říká ministr dopravy

Tu údajně ministr dopravy však nevzal v úvahu. „Rezignoval i na možnost vyjednat nižší cenu v průběhu výběrového řízení, kdy mohl formou soutěžního dialogu, jak v tendru stanoveno, stlačit cenu ještě níž, než nakonec v mýtné smlouvě podepsal,“ vysvětlil mluvčí společnosti. 

Kromě Dana Ťoka by měla ve vládě skončit i ministryně průmyslu a obchodu Marta Nováková, kterou má ve funkci nahradit místopředseda vládní Rady pro výzkum, vývoj a inovace Karel Havlíček. Novým ministrem dopravy bude Vladimír Kremlík z Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Každý sedmý vlak loni přijel pozdě. Nejpřesnější jsou osobáky

Ilustrační snímek

Rozkopané koridory a dlouhá čekání na zpožděný vlak. Jen málo lidí v Česku nemá k fungování železnice výhrady, přitom...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Najdete na iDNES.cz