Průzkum obchodních řetězců provedl projekt Rostlinně poprvé před dvěma lety a od té doby v Česku podle dat výzkumných agentur Ipsos a InsightLab vzrostl počet flexitariánů, neboli lidí, kteří vědomě omezují konzumaci živočišných produktů, ze čtyř na třináct procent.
Zároveň je v české populaci až 45 procent lidí, kteří si o rostlinné alternativy živočišných produktů obohacují jídelníček.
„Z výsledků letošního hodnocení je zjevné, že řetězce nejen následují rostoucí trend rostlinných alternativ, ale taky jej samy tlačí kupředu,“ komentuje výsledky průzkumu projektová manažerka Rostlinně Lujza Demuthová.
„Jejich nabídka se za poslední dva roky nejvýrazněji rozšířila u alternativ mléka, masa a jogurtů, což není žádným překvapením vzhledem k výsledku panelu společnosti InsightLab z roku 2021. Zástupci obchodních řetězců se v něm shodli, že u nich meziročně nejvíce vzrostl právě prodej alternativ mléka a masa,“ dodává Demuthová.
Globus opět lídrem v nabídce
Podobně jako před dvěma lety obsadil první místo v průzkumu Globus, který předčil své konkurenty hned ve čtyřech z pěti zkoumaných kategorií. Společně s Teskem je jediným řetězcem, kde mohou zákazníci najít rostlinnou alternativu ryb.
Jasnou převahu nad konkurencí má Globus i ve velikosti nabídky tofu, tempehu a drobného rostlinného občerstvení. Vítěz zaostává za konkurencí v jediné kategorii, a to v rostlinných hotovkách, kde ho předčil Albert.
„Ocenění 1. místo Rostlinný řetězec roku je Globusem vnímáno jako prestiž a důkaz kompetentní nabídky rostlinných alternativ pro zákazníky. Osobně největší posun vnímám v pochopení zákaznických preferencí a zrychlení uvádění sortimentních novinek k zákazníkům,” komentuje vítězství v anketě manažer sekce Zdravý svět Globusu Michal Skala.
Albert druhý, Penny na konci. Billa nedodala data
Druhé místo v průzkumu obsadil již zmíněný Albert. Kromě kategorie rostlinných hotových jídel si zaslouží uznání i za sekci rostlinných mlék a jogurtů, kterou v průběhu dvou let až ztrojnásobil. Třetí místo v průzkumu obsadilo Tesco, které se může pochlubit lepší nabídkou na rostlinné grilování a vede také v kategorii rostlinných zmrzlin.
Na další příčce se umístil Kaufland, u nějž lze ocenit nabídku rostlinných krémů na vaření i pečení a sladkého pečiva. Následuje Lidl se svou značkou Vemondo. Na chvostu žebříčku se nachází Penny, které je poslední téměř ve všech sekcích. Řetězec Billa organizátoři průzkumu zařadili na poslední místo, i když podle nich šíře nabídky poslednímu místu neodpovídá.
„Billu jsme nemohli do hodnocení zařadit, protože zástupci řetězce nám jako jediní nedodali data k velikosti potravinového sortimentu. Tím pádem jsme neměli podklady pro kvantitativní analýzu a Billa je v našem žebříčku pod čarou,“ uvádí k výsledkům průzkumu Demuthová.
Je libo rostlinný párek či slaninu? Náhražky masa dobývají český trh![]() |
Redakci iDNES.cz se podařilo zástupce obchodního řetězce Billa přesto zkontaktovat a požádat o vyjádření k jejich nabídce.
„Obecně lze říci, že se zájem o rostlinné a bio potraviny mezi zákazníky společnosti Billa roste. V předchozích letech společnost do portfolia zařadila například rostlinné produkty značek Garden Gourmet, Spak, Violife, Alpro, Bombus, I love hummus nebo Dr. Oetker,“ říká tisková mluvčí Billy Dana Bratánková
„Právě rostlinné alternativy masa a mléčných výrobků jsou v posledních letech na vzestupu u určité skupiny našich zákazníků. Cílovou skupinou nejsou totiž jen vegetariáni a vegani, ale také flexitariáni nebo vyznavači zdravé stravy,“ doplňuje Bratánková.
Mluvčí také potvrzuje, že Billa v minulém roce do svého portfolia zařadila například rostlinná mléka a kokosové dezerty, produkty bez laktózy pod značkou Free a další. V prvním čtvrtletí tohoto roku obchodní řetězec představí svou vlastní privátní značku rostlinných produktů Vegavita.
Sběr dat průzkumu projektu Rostlinně proběhl v listopadu 2021 v pěti českých městech - Praze, Brně, Ostravě, Plzni a Liberci v obchodech Albert, Globus, Kaufland, Lidl, Penny a Tesco.