Sobota 25. ledna 2020, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 25. ledna 2020 Miloš

ZANIKLÉ TRATĚ: Dráhu do Doupova ochromil odsun, dorazila ji armáda

Seriál aktualizováno 
Dnes zamíříme do severozápadních Čech na jednu z nejtajemnějších zaniklých tratí u nás. Od padesátých let vede skrz ostře střežený vojenský prostor a dodnes ji proto nikdo nezmapoval. Jako vůbec první se podíváme na bývalou trať 16e z Kadaňského Rohozce do Doupova.
Zaniklé tratě

Doupovská dráha vznikala ve čtyřech vlnách. Nejprve od roku 1881 fungovala jako krátká odbočka od dráhy Plzeňsko-březenské z Kaštic do Krásného Dvora. Tento úsek byl zvaný cukrovarská železnice.

O tři roky později vlaky dorazily do Radonic u Kadaně, tentokrát jako železnice uhelná. Dalšího prodloužení, do města Doupov v nitru Doupovských hor, se dráha dočkala až o 19 let později. Čtvrtá etapa se naplnila v roce 1903, kdy koleje propojily Vilémov s Kadaní.

Po trati se proháněly lokomotivy rakouské řady 97, u ČSD řady 310. společnosti Kadaňské místní dráhy. Doupov býval až do druhé světové války oblíbeným turistickým cílem. Po roce 1945 však přišel začátek konce – většinové německé obyvatelstvo bylo odsunuto a noví osídlenci byli vystěhováni záhy po nich. Úřady totiž rozhodly, že se Doupovské hory změní ve vojenský výcvikový prostor.

Poslední pravidelný osobní vlak z Doupova odjel 20. dubna 1955. Trať ještě řadu let používala armáda, nejspíše v sedmdesátých letech však nechala strhnout doupovské nádraží a koleje vytrhat až ke Kadaňskému Rohozci. V současné době však nepoužívá už ani toto nákladiště.

Hraniční patník dráhy Radonice–Doupov hluboko ve vojenském prostoru foto Petra...
Rozpadající se můstek přes Dolinský potok GPS: 50.2802950N, 13.1398744E

Pozůstatky tratě 16e ve VVP Hradiště

Vstup jen na povolení

V zájmu vlastního bezpečí se nikdy nepokoušejte pátrat po zbytcích Doupovské dráhy na vlastní pěst. Část tratě mezi někdejšími zastávkami Žebletín, Hluboká-Žďár a Oleška vede přímo skrz vojenskou střelnici. Do prostoru se dostanete jen s patřičným povolením a výhradně s doprovodem.

Mapa zaniklé trati 16e Kadaňský Rohozec – Doupov

První zastávka za Kadaňským Rohozcem, Kyselka-Obrovice, byla nedávno z vojenského území vyňata, takže k ní se lze ještě snadno dostat. Zhola nic se z ní však nedochovalo.

Dál jsme potom postupovali podle staré mapy. Už okolí zastávky Žebletín nás překvapilo. Objevili jsme základy budovy, zbytky opěrných zdí ocelového mostu a tajemný kamenný poklop.

Trasa někdejší železnice slouží jako cesta pro vojenskou techniku. V reportáži uvidíte, co dalšího jsme z bývalé dráhy objevili. Podíváte se s námi na místo, kde stávaly další zastávky, uvidíte, jak vypadají kamenné mosty po desítkách let bez údržby, a ukážeme vám i místo, kde dříve Doupovská dráha končila.

Bylo nám ctí, že jsme jako první mohli tuto zaniklou trať zmapovat. Možná bychom objevili ještě více, ale tlačil nás čas. Naše povolení platilo pouhé čtyři hodiny, odpoledne bychom se z Doupova nemuseli vrátit živí, na střelnici začínaly další ostré střelby.

Zaniklá trať 16e

Líbí se vám náš seriál? Chtěli byste nám s ním pomoci? Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Aktuálně sháníme historické snímky dráhy Přibyslav – Žďár nad Sázavou, Vrskmaň–Havraň–Počerady, Česká Lípa hl. n. – Vlčí Důl nebo Beroun – Koněprusy.  Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme. Pište na e-mail: zanikletrate@idnes.cz.

Autor:
  • Nejčtenější

Posledních sto kilometrů. Čína je krůček od podmanění Mekongu

Jeden z největších veletoků naší planety se nenávratně mění. Na Mekongu a jeho přítocích rostou desítky přehrad a Čína...

Legendární Turnerova chata na Šumavě je na prodej, majitel nemá nástupce

Legendární Turnerova chata u řeky Vydry nedaleko Horské Kvildy na Klatovsku je na prodej. Objekt v 1. zóně Národního...

Pro nás nejbližší rakouský lyžařský obr přitahuje i nejlepší lyžaře světa

Saalbach Hinterglemm si vydobyl místo mezi absolutní špičkou rakouského lyžování. Se svými 270 km tratí je dnes v...

Gruzie úspěšně buduje světové lyžařské středisko. V Gudauri už bydlí i Češi

Když se chce, tak to jde. Gruzínské Gudauri rychlými kroky směřuje mezi top lyžařské destinace. K dokonalosti zbývají...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nenápadný zimní ráj v Rakousku. V Nočkových horách vás obslouží i komorník

Okolí průsmyku Turracher Höhe na rozhraní Štýrska a Korutan patří mezi skvosty, o kterých mnoho Čechů zatím neví....

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky
Premium

Jak se žije v nejodlehlejších oblastech Česka? Kvalita silnic je už západní

Nejzazší cípy Česka, do Prahy nejméně 200 km a na druhý konec republiky až 600 km. Zapadlé oblasti, o kterých mnozí z...

KVÍZ: Proč být hrdý, že jste z Česka. Otestujte se, jak znáte svou zem

Možná znáte celý širý svět. Přešli jste poušť, viděli jste silný příboj na irském pobřeží, nebo mrzli na osamělých...

Český výletník: Padesát odstínů tmy. Pravou romantiku hledejte v Jizerkách

Na závěr roku je dobrá příležitost vyprávět o místě, které mám z Česka úplně nejraději. Hodnocení, kde je to nejhezčí,...

VIDEA ROKU: Přes lesy, hory i údolí. Na co zíral mašinfíra v roce 2019

Každých čtrnáct dní jsme vás v roce 2019 seznamovali s nejkrásnějšími železničními tratěmi z pohledu strojvedoucího....

Najdete na iDNES.cz