ZANIKLÉ TRATĚ: Dráhu do Doupova ochromil odsun, dorazila ji armáda

  • 5
Dnes zamíříme do severozápadních Čech na jednu z nejtajemnějších zaniklých tratí u nás. Od padesátých let vede skrz ostře střežený vojenský prostor a dodnes ji proto nikdo nezmapoval. Jako vůbec první se podíváme na bývalou trať 16e z Kadaňského Rohozce do Doupova.

Doupovská dráha vznikala ve čtyřech vlnách. Nejprve od roku 1881 fungovala jako krátká odbočka od dráhy Plzeňsko-březenské z Kaštic do Krásného Dvora. Tento úsek byl zvaný cukrovarská železnice.

O tři roky později vlaky dorazily do Radonic u Kadaně, tentokrát jako železnice uhelná. Dalšího prodloužení, do města Doupov v nitru Doupovských hor, se dráha dočkala až o 19 let později. Čtvrtá etapa se naplnila v roce 1903, kdy koleje propojily Vilémov s Kadaní.

Po trati se proháněly lokomotivy rakouské řady 97, u ČSD řady 310. společnosti Kadaňské místní dráhy. Doupov býval až do druhé světové války oblíbeným turistickým cílem. Po roce 1945 však přišel začátek konce – většinové německé obyvatelstvo bylo odsunuto a noví osídlenci byli vystěhováni záhy po nich. Úřady totiž rozhodly, že se Doupovské hory změní ve vojenský výcvikový prostor.

Poslední pravidelný osobní vlak z Doupova odjel 20. dubna 1955. Trať ještě řadu let používala armáda, nejspíše v sedmdesátých letech však nechala strhnout doupovské nádraží a koleje vytrhat až ke Kadaňskému Rohozci. V současné době však nepoužívá už ani toto nákladiště.

Hraniční patník dráhy Radonice–Doupov hluboko ve vojenském prostoru foto Petra...
Rozpadající se můstek přes Dolinský potok GPS: 50.2802950N, 13.1398744E

Pozůstatky tratě 16e ve VVP Hradiště

Vstup jen na povolení

V zájmu vlastního bezpečí se nikdy nepokoušejte pátrat po zbytcích Doupovské dráhy na vlastní pěst. Část tratě mezi někdejšími zastávkami Žebletín, Hluboká-Žďár a Oleška vede přímo skrz vojenskou střelnici. Do prostoru se dostanete jen s patřičným povolením a výhradně s doprovodem.

Mapa zaniklé trati 16e Kadaňský Rohozec – Doupov

První zastávka za Kadaňským Rohozcem, Kyselka-Obrovice, byla nedávno z vojenského území vyňata, takže k ní se lze ještě snadno dostat. Zhola nic se z ní však nedochovalo.

Dál jsme potom postupovali podle staré mapy. Už okolí zastávky Žebletín nás překvapilo. Objevili jsme základy budovy, zbytky opěrných zdí ocelového mostu a tajemný kamenný poklop.

Trasa někdejší železnice slouží jako cesta pro vojenskou techniku. V reportáži uvidíte, co dalšího jsme z bývalé dráhy objevili. Podíváte se s námi na místo, kde stávaly další zastávky, uvidíte, jak vypadají kamenné mosty po desítkách let bez údržby, a ukážeme vám i místo, kde dříve Doupovská dráha končila.

Bylo nám ctí, že jsme jako první mohli tuto zaniklou trať zmapovat. Možná bychom objevili ještě více, ale tlačil nás čas. Naše povolení platilo pouhé čtyři hodiny, odpoledne bychom se z Doupova nemuseli vrátit živí, na střelnici začínaly další ostré střelby.

Zaniklá trať 16e

Líbí se vám náš seriál? Chtěli byste nám s ním pomoci? Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Aktuálně sháníme historické snímky dráhy Přibyslav – Žďár nad Sázavou, Vrskmaň–Havraň–Počerady, Česká Lípa hl. n. – Vlčí Důl nebo Beroun – Koněprusy.  Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme. Pište na e-mail: zanikletrate@idnes.cz.