Unikátní Zubrnická lokálka ožije po 17 letech. Zprovoznili ji nadšenci

  17:47aktualizováno  17:47
Dráha z Velkého Března do Zubrnic na Ústecku ožije po 17 letech bojů a dřiny. Drážní úřad jí opět přidělil statut tratě a 28. října se na ni vydají osobní vlaky s turisty. Je to zřejmě první lokálka v Česku, kterou převzali kompletně do své péče železniční nadšenci.

Historický motoráček na Zubrnické lokálce | foto: Zubrnická museální železnice

Příznivci zubrnické muzejní lokálky museli o její zachování 17 let bojovat i s úředníky, kteří trať nejdřív zrušili a pak jim ji odmítali prodat.

Protokolární vlak se na staronovou trať vydá už 27. října, o den později usednou do skoro 60 let starého motorového vozu, přezdívaného "hurvínek", i běžní cestující. ZMŽ si pro ně připravila tři páry vlaků, které pojedou z Ústí nad Labem přímo do Zubrnic.

"Chceme zachytit aspoň poslední vhodný termín v turistické sezoně, částečně i z propagačních důvodů. Navíc chceme načerpat zkušenosti, protože s provozem začínáme skoro od nuly," řekl předseda Zubrnické museální železnice (ZMŽ) Martin Kašpar.

Jízda z ústeckého nádraží Střekov do Zubrnic trvá přes 40 minut, zpáteční jízdenka vyjde na 90 korun.

Poprvé se na ni vyjelo v roce 1890

Lokálka vznikla v roce 1890, vedla až do Úštěka a vozil se po ní chmel i hnědé uhlí. Po odsunu sudetských Němců ovšem celé České středohoří začalo hospodářsky upadat a trať se přestala vyplácet. Poslední vlaky na ní vyjely roku 1978.

O pár let později se o její zbytky začali zajímat fanoušci železnice i historie. Po roce 1989 jejich snahy zesílily. V roce 1993 dostali povolení na čtyři muzejní víkendy a vlaky jezdily po zbylém šestikilometrovém úseku z Velkého Března do Zubrnic doslova narvané. Počátkem 90. let byla totiž neprovozovaná lokálka v Česku unikátem.

Další provoz byl však podmíněn majetkovým vypořádáním tratě, což nemělo konce a z desítek dobrovolníků zbylo jen tvrdé jádro, pět až deset lidí.

Opravy zanedbané trati se ale nezastavily. "Naše generace Husákových dětí tehdy neměla rodiny a hodně se stihlo," vysvětlil Kašpar.

Letitá jednání ZMŽ s Českými drahami a později Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) ovšem dlouho nic nepřinesla. V roce 2004 se už zdálo, že se provoz nikdy neobnoví. Práce na trati byly utlumeny a spolek začal svými motoráky vozit fanoušky jinde. Situace se změnila až v roce 2008, kdy SŽDC trať nakonec přece jen prodala.

Investice dobrovolníků

lokálka ve filmu

Ještě za provozu dráhy vznikly na lokálce dva filmy. V roce 1975 Páni kluci, v roce 1975 Expres na Levín.

Zubrnické lokálka ve filmu Páni kluci
Od minulého týdne je zubrnická lokálka formálně vlečkou. "Jakmile jsme byli vlastníky, začali jsme jednat s ministerstvem o zařazení dráhy do nějaké kategorie. Potřebám muzejní lokálky nejlépe odpovídá režim vlečky, jiným kategoriím již neodpovídá stavba dráhy," řekl Kašpar. I tak si obnova vyžádala z kapes nadšenců značné investice. Hodnota prací se odhaduje na 15 milionů korun, valnou většinu z nich dělali dobrovolníci.

Traťová rychlost zůstane na hodnotě 30 kilometrů za hodinu. Statut vlečky platí pro celých 19 kilometrů z Velkého Března až do Úštěka, i když koleje vedou jen v první třetině a dál už zbyly jen zarostlé náspy. Obnova zbytku tratě by byla velmi nákladná, ale nikoli nemožná. "Bude záležet na tom, jaký bude zájem veřejnosti i místních a krajských orgánů," uzavřel Kašpar.

Autor:
  • Nejčtenější
Premium

Ruka v mém těle. Jak mě operoval filipínský léčitel

Pro jedny představují poslední naději, pro jiné jsou jenom šarlatány, kteří zneužívají zoufalé lidi. Pověst...

Dechberoucí Železná vrata: nejdelší říční kaňon Evropy, kde Dunaj láme rekordy

Toto nádherné místo už hodně našich cestovatelů poznalo, když putovali navštívit české krajany v rumunském Banátu....

Dobře ukryté středisko. Vyzkoušeli jsme skvělé lyžování ve Francii

Nenajdete zde žádná nej. Ani nejvyšší horu, ani nejdelší sjezdovku, ani nejdražší hotel nebo nejhlasitější...

Prošli jsme nejtěžší túru světa. Snowman Trek je vrcholem cestování

Mezi vyznavači trekingu má Snowman Trek legendární pověst nejtěžší světové túry. Na téměř měsíc dlouhé trase...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jak uložit elektrokolo k zimnímu spánku: baterie na 50 a pozor na mráz

Blíží se poslední dny letošní cyklistické sezony a čerství majitelé elektrokol musí svůj stroj správně zazimovat. Je...

Premium

Konzumace jídla několikrát denně je klišé, tvrdí výživový poradce Fořt

Napsal více než dvacet knih o zdravém životním stylu a boji s obezitou. Petr Fořt tvrdí, že žádný obecně platný návod...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Premium

Pes celý život čeká na to, až ho někdo sprdne, říká veterinář

Do své ordinace v centru Prahy dochází den co den už 22 let, aby znovu na nohy postavil čtyřnohé domácí mazlíčky. „I...

  • Další z rubriky

Český výletník: Brdy jsou nádherné hory, předsudky tomu nezabrání

Víte, co je to brďačka? Kde je jeden z nejdůležitějších českých hradů, ke kterému zabloudí málokdo? Víte, že Praha je...

KVÍZ: Jak dobře znáte Adršpašsko-teplické skály a jejich zákoutí?

Skalní města na Broumovsku oprávněně vzbuzují zájem všech turistů. Ověřte si v našem kvízu svoje znalosti...

Premium

Kde výčep můj? Výlet do hospod, které se zapsaly do dějin naší země

Hledáte tip na výlet v době, kdy je venku převážně sychravo a nevlídno? Vydejte se na (pod)zimní výpravu po hospodách,...

Po stopách zločinu. Místa, kde se natáčí oblíbený seriál Policie Modrava

Policie Modrava je jedním z nejúspěšnějších seriálů dneška. V televizi právě běží jeho třetí řada. Chtěli byste se...

Najdete na iDNES.cz