Čtvrtek 12. prosince 2019, svátek má Simona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 12. prosince 2019 Simona

VIDEO: Nadšenci staví trať v místech zaniklé arcibiskupské železnice

  8:50aktualizováno  8:50
Staré mašiny a vagony z bývalých cihelen a dolů odkazují k zaniklé arcibiskupské lesní železnici. Na začátku 20. století svážela dřevo z okolních lesů.

Z komína drobné zelené mašinky se vyvalí oblak dýmu a zhruba šedesát let starý stroj se dává do pohybu. Po úzkých kolejích za sebou táhne čtyři nekryté dřevěné vagonky s lavicemi, které jsou přichystány pro zájemce o svezení. Rajnochovická lesní železnice představuje pro turisty zajímavé a nevšední lákadlo.

Fotogalerie

Díky partě nadšenců vzniká naproti pile v Rajnochovicích kolejiště s výhybkami, nástupišti a přístřešky pro lokomotivy a vagony už od roku 2007. A pochopitelně budí zájem kolemjdoucích, kteří do areálu zvědavě nakukují z blízké cesty.

„Původně kamarád uvažoval o naučné stezce, která by připomněla historii arcibiskupské lesní železnice. V letech 1906 až 1921 svážela na rajnochovickou pilu dřevo z okolních lesů. Nakonec jsme ale nápad proměnili v něco hmotnějšího,“ usmívá se ředitel železnice Tomáš Hegar.

Spolu s pěti přáteli, kteří se na budování areálu aktivně podílejí, se mu letos podařilo položit dalších 100 metrů kolejí. Celkem jich je aktuálně v provozu zhruba třikrát tolik.

Tři plus jedna mašinka

Úvraťovou trať zatím brázdí tři mašinky, čtvrtou je zapotřebí kompletně opravit.¨

Arcibiskupská lesní železnice v Rajnochovicích

  • Sloužila v letech 1906–1921 k dopravě kulatiny z oblasti Kelčského Javorníku na parní pilu v Rajnochovicích.
  • S nápadem na její vybudování přišel olomoucký knížecí arcibiskup Theodorus Kohn.
  • Výstavba probíhala v obtížném a podmáčeném terénu, bylo nutné vybudovat mnoho propustků.
  • Železnice měřila 9,6 kilometru.
  • Původně byla konstruována na tažení koňmi, později je vystřídaly lokomotivy.

Dvě lokomotivy odkoupili nadšenci před lety z cihelen v Žopech a Malenovicích, další dvě původně jezdily v břidlicovém dole na Opavsku. Ze stejných míst pocházejí i kolejnice a výhybky.

Veškerou jejich montáž i opravy lokomotiv a vagonů, které vznikají z původních důlních vozíků, zvládají dobrovolníci svépomocí.

„Víkendové brigády míváme dvakrát třikrát do měsíce,“ potvrdil Hegar, kterému svět železnice učaroval již v dětství.

„Už jako dítě jsem s kamarády blbnul v cihelně v Hrachovci, kde mašinky jezdívaly,“ říká pětatřicetiletý muž, jehož civilní zaměstnání asi překvapí málokoho. „Jezdím jako strojvůdce s nákladními vlaky,“ přiznává.

Zatímco s nimi se často pohybuje i více než stokilometrovou rychlostí, za svým domem v Rajnochovicích, který k zaniklé arcibiskupské železnici dříve patřil, si musí vystačit s jízdou krokem. I při ní vagony notně drncají a vržou.

„Mašiny by zvládly jet až 18 kilometrů v hodině, ale kvůli množství výhybek to zatím není možné. Koleje mají navíc rozchod jen 600 milimetrů,“ vysvětluje Hegar.

Plány se mění

Podle původního plánu měly koleje měřit zhruba 1,5 kilometru a zčásti kopírovat trasu bývalé železnice. Nejen kvůli finanční náročnosti, ale také potížím s pozemky a nepoddajnému lesnímu terénu s prohlubněmi a stržemi však tuto myšlenku začíná Hegar spolu s kolegy opouštět.

„Trať nejspíše v budoucnu protáhneme k nedaleké restauraci Ve Dvoře. Sice tudy koleje nikdy nevedly, ale přijde nám to jako smysluplný cíl. Budeme sice muset překonat silnici, ale to by neměl být problém. Výstražné kříže máme přichystané,“ ukazuje Hegar na dva typické sloupky s červeno-bílým značením složené za depem pro mašinky, které vzniklo z vyřazeného nákladního vagonu.

Už letos zřejmě v areálu vzniknou nová nástupiště. V příštím roce by pak mohla začít růst dřevěná vozovna s výstavními plochami na stěnách. Objeví se na nich jak archivní fotografie lesní železnice, tak i snímky z výstavby její mnohem mladší nástupkyně.

„Jestli se nám to podaří, záleží hodně na penězích,“ připouští.

Obnovu lesní železnice sice finančně podporují kraj, obec i někteří drobní sponzoři, většinu peněz však musejí příznivci rajnochovické úzkokolejky stejně vytáhnout z vlastních kapes.

Zájemci o svezení speciálním vláčkem mohou členy Společnosti pro obnovu rajnochovické lesní železnice kontaktovat na telefonních číslech, která najdou na webových stránkách sdružení, případně na Facebooku.

„Vždy se dá domluvit, vstupné bývá dobrovolné. Běžně k nám jezdí výlety seniorů a dětí, které jsou z vláčků nadšené,“ uzavírá Hegar.

  • Nejčtenější

Podnikatel proměnil zámek v hotel i pivní lázně, záměrně nechtěl dotaci

Ve Slavičíně na Zlínsku po dvouleté rekonstrukci otevřeli Zámek Wichterle. Objekt koupil podnikatel Roman Machala a za...

První liga: Budějovice snadno vyhrály v Sokolově, Vsetín zdolal Porubu

Hokejisté lídra první ligy Motoru České Budějovice vyhráli ve 29. kole na ledě předposledního Sokolova vysoko 6:1 a...

Budějovice vyhrály úvodní část první hokejové ligy o dvacet bodů

Hokejisté Motoru České Budějovice deklasovali v 30. kole první ligy Prostějov 6:0 a první část soutěže vyhráli o 20...

ANKETA: Ve kterém kraji stojí nejkrásnější vánoční strom?

V centrech měst opět panuje adventní nálada a na náměstích se tyčí nazdobené vánoční stromy. Vyberte v tradiční anketě...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Luhačovicích zemřel po pádu z kola cyklista. Vracel se z restaurace

Sedmapadesátiletý cyklista zemřel v pátek v noci v Luhačovicích na Zlínsku po pádu z kola. Jeho jízda skončila tragicky...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Kam dál, Slavie? Manažer Nezmar připouští obavy: Jsme na hraně

Na Dortmund má jednu bizarní vzpomínku. Po letech se jí zasměje, ale tehdy? V březnu 2002 bylo Janu Nezmarovi ouvej....

  • Další z rubriky

Nejmenší obce se vylidňují, pomoct jim má nové rozdělení daní

Na malých vesnicích ubývá lidí a obyvatelé stárnou. Nejhorší situace je na Kroměřížsku. Pomoct může kromě aktivity...

Výrobce autodílů v kraji ničí dluhy. Jeden je v insolvenci, další v úpadku

Dva významní zaměstnavatelé ve Zlínském kraji, kteří jsou dodavateli pro automobilový průmysl, mají velké finanční...

Zlín řeší změnu územního plánu kvůli nové nemocnici, část opozice je proti

Zlínští zastupitelé ve čtvrtek projednají změnu územního plánu, jež umožní, aby se naplnily představy lidoveckého...

Vsetín podpoří krátkodobé parkování v centru, některá místa zpoplatní

Řidiči ve Vsetíně by měli mít od příštího roku větší šanci zaparkovat v centru. Parkovací místa před hotelem Vsacan, v...

HMO jako zázrak přírody. Proč je tak důležité pro vaše mimiko?
HMO jako zázrak přírody. Proč je tak důležité pro vaše mimiko?

Kojení je bezpochyby nejlepší způsob výživy, který můžete svému miminku poskytnout. Správná výživa vašeho děťátka hraje již od narození klíčovou roli nejen ve vývoji a zdravém růstu. Současné výzkumy prokazují, že kojení má vliv na snížení rozvoje civilizačních chorob.

Najdete na iDNES.cz