Středa 22. března 2023, svátek má Leona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 22. března 2023 Leona

Od Vltavy k Blanici. Výlet kousek od Lipna, kde budete úplně sami

Jen pár kilometrů od frekventovaného Lipna čeká na vytrvalé výletníky docela jiný svět: putování odlehlou šumavskou krajinou nedaleko Volar vás přivede do míst, kde ticho téměř panenské přírody stále nic neruší.
Pohled na osadu Pěkná z cesty od Teplé Vltavy

Pohled na osadu Pěkná z cesty od Teplé Vltavy | foto: Vít Štěpánek, pro iDNES.cz

Táhlé šumavské horizonty, skvělé výhledy a minimální turistický provoz. Tuto báječnou trojkombinaci nabídne pěší výšlap v jižní části Šumavy východně od Volar.

Osmnáct kilometrů dlouhá trasa vystoupá z širokého vltavského údolí až do tisíce nadmořských metrů, aby pak mírně klesla do nádherného úvalu horní Blanice a budou ji provázet ruiny zaniklých usedlostí i celých osad. I na stále více komercionalizované Šumavě ještě zbývají prostory, kde je všechno téměř „při starém“: toto je jeden z nich.

Přes Vltavský luh

Východištěm túry je železniční zastávka Pěkná na trati spojující Volary (Černý Kříž) s Českými Budějovicemi. Jinak než vlakem, případně na kole, se sem (naštěstí) nedostanete, přilehlá silnička je pro motorová vozidla uzavřena.

První dva kilometry po žluté značce zrovna nenaznačují, že se nacházíte v horském prostředí – převýšení je prakticky nulové. Procházíte totiž tzv. Vltavským luhem, přírodovědně velmi cenným územím podmáčené říční nivy s řadou slepých ramen a tůní. Terén je zprvu porostlý řídkým lesem a trochu dál do kraje pohlédnete až po půldruhém kilometru od mostu přes Vltavu. Řeka krásné rašelinné barvy tu teče docela bystře, jde o jedno z míst, kde se dá začít vodácké splutí Vltavy.

Krajinu před vámi rámuje zalesněný terén Želnavské hornatiny a na jeho úpatí je vidět štíhlá věž kostela v Pěkné. Stavba, která ve 2. polovině 20. století silně zchátrala, sice byla po roce 1990 obnovena zejména díky místním německým rodákům a jejich potomkům, sídlo samo ale zrovna úpravně nevyhlíží. Pěkná (dříve Schönau) je totiž pouhým torzem osady, v níž žilo ještě počátkem 20. století několik set obyvatel. Dnes je to sotva desetina, nemalou část plochy navíc zaujímá obludně velký areál zemědělského družstva.

Do světa horských samot

I tak je ale Pěkná/Schönau největším mezilehlým sídlem na trase, dál už budete potkávat jen izolovaná stavení, případně jejich ruiny. Pokračování žlutého značení vytíná v terénu poněkud nelogický oblouk zasahující v délce asi dvou kilometrů do Vojenského výcvikového prostoru Boletice (s volným vstupem o víkendech); cestu si ale můžete snadno zkrátit, když asi 300 metrů za zemědělskými objekty na kraji Pěkné odbočíte krajem paseky vlevo vzhůru a záhy se napojíte na zřetelnou lesní cestu. Ta vás dovede na rozcestí Pod Korunáčem, kde se opět setkáte se žlutou značkou.

Ať se přidržíte značení, nebo zvolíte zkratku, každopádně budete dost dlouho (nikoli však příkře) stoupat. Za Korunáčem si u cesty všimnete dvou obnovených výklenkových kapliček a asi o kilometr dál spatříte po delší době výraznější znak lidské civilizace: tři částečně obnovená stavení osady Nové Chalupy. Dnes slouží rekreačním účelům, trvale tu nežije nikdo. Ve 20. letech 20. století měla ale osada roztroušená po úbočí vrchu Křemenná (1 085 m) 120 obyvatel.

U Nových Chalup se definitivně rozestupuje les a začínají se otevírat vyhlídky do dálky, hlavně k východu. S fotografováním je ale možné počkat, za chvíli totiž budou k vidění ještě lepší horizonty. Nádherná cesta mezi pastvinami a malými lesíky, místy provázená alejí, vás asi za 20 minut vyvede – převážně již jen velmi mírným stoupáním – až těsně pod horský hřbet do prostoru někdejší osady Horní Sněžná (Oberschneedorf).

Kaple u silničky pod Sv. Magdalénou

Z třicítky domů Horní Sněžné, které tu stály mezi válkami, se zachovaly jen skromné ruiny několika z nich. Živobytí tu jistě nebylo snadné, jak ostatně napovídá jméno: osada ležela rovných tisíc metrů nad mořem. Terén dnes ovládají rozlehlé pastviny, otevírají se odtud skvělé výhledy na Knížecí Stolec (1 236 m) a Lysou (1 228 m), dva nejvyšší vrcholy Želnavské hornatiny, i dál do českého vnitrozemí a na hlavní šumavský hřeben. V kombinaci se zbořeninami původních stavení má místo silného genia loci a může ztělesňovat klasickou „Šumavu zaniklou“: nostalgii v krajině, kterou lidé opustili a příroda si ji vzala zpět.

Žluté značení pokračuje stále severním směrem dalšími krásnými partiemi s širokými výhledy, aby posléze mírně kleslo do osady Dolní Sněžná (Unterschneedorf). Zde bylo několik domů obnoveno a na okolních loukách se hospodaří, rekonstruovaná byla i kaplička.

Mezilesní světlina u rozcestí Pod Korunáčem

V Dolní Sněžné vyměníte žlutou za modrou, která vás po necelých dvou kilometrech přivede k velkému kostelu svaté Magdalény. Bíle omítnutý chrám září do dalekého okolí a s přehledem ovládá širokou kotlinu horního toku řeky Blanice, která teče asi o dva kilometry dál. Poutnímu kostelu z poloviny 18. století hrozil v časech komunistické totality úplný zánik, nakonec však v zuboženém stavu doby zlé přežil a v 90. letech byl – podobně jako jiné církevní stavby v kraji – především zásluhou rodáků z okolních osad obnoven.

Lavička u kostela svaté Magdalény vybízí k odpočinku, stánky s občerstvením tu ale nečekejte, byť o pár desítek metrů dál stojí několik rekreačních stavení. Od nich budete scházet po rozbité asfaltce dolů do úvalu Blanice a i nadále to bude krásná cesta. Rozlehlé louky občas oživují solitérní stromy a až dojdete k Blanici, pohlédnete na panenský tok malebné se klikatící říčky, která jakoby zázrakem ušla na celém svém horním toku znásilňujícím lidským zásahům – mnoho takových toků se v Česku už nenajde.

Od mostu přes Blanici zbývá posledního půldruhého kilometru k nádraží ve Zbytinách (německy Oberhaid). Obec, jejíž náves leží ještě asi o půl kilometru dál, možná bude působit po mnoha kilometrech putování prakticky pustou krajinou téměř jako zjevení, neboť má charakter normálního, byť nevelkého lidského sídla. Pod kostelem dokonce najdete i restauraci – to pro případ, že by bylo třeba vyplnit čas, než přijede vlak.

Může se hodit

Logistika
Pěší trasu ujdete přibližně za čtyři hodiny, ale nádherná krajina bude jistě vybízet k mnoha zastávkám, tak si raději naplánujte delší čas.
Výchozí a koncový bod výletu (Pěknou a Zbytiny) spojují železniční koleje. Musíte přesednout ve stanici Černý Kříž či Volary, vlaky na sebe navazují a celá cesta trvá asi 40 minut. Spoje zajišťuje společnost GW Train Regio. Výlet se dá snadno udělat např. od horní části Lipna, kam pokračuje železniční trať, či z Prachatic

Charakter trasy
Trasa má snadný profil I na nenáročné šumavské poměry, převýšení z údolí Vltavy na Horní Sněžnou je necelých 300 metrů a žádné strmé kopce vás nečekají. První polovinu cesty se spíše stoupá, později půjdete často mírně s kopce. Proviant si vezměte s sebou, po cestě není žádná možnost občerstvení. Jde se většinou po solidně pevných cestách, na začátku a na konci po asfaltových silničkách bez automobilového provozu.

Autor: , pro iDNES.cz

Praha na dlani. Podívejte se na ni z ptačí perspektivy

  • Nejčtenější

Turisté objevili v Austrálii tajemný zářivý tunel. A hned ho začali ničit

Když se obklopeni temnotou zadíváte do záplavy drobných modrozelených světýlek na stropě Metropolitního tunelu v...

Stačí zapnout Tinder a o dívky nemáte nouzi. Ani v arabském světě, říká cestovatel

Premium V Africe ho předloni několikrát zatkli, opakovaně po něm stříleli, v Súdánu zažil převrat, ale teď se tam vrací....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kam na dovolenou v Česku? Túry v přírodě a města, která nesmíte vynechat

Nechce se vám letos k moři, ani vás nelákají světové památky? V Česku najdete bezpočet míst, kde se dá strávit skvělá...

KVÍZ: Poznáte Prahu na historických snímcích?

Některá místa Prahy se za poslední století změnila jen minimálně, jiná za pár let k nepoznání. Otestujte si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Země, které neexistují. Některou ovládá utopie, jinde šéfuje pochybná firma

Nemají křeslo na Valném shromáždění OSN a často ani skutečné území, které by s nimi sousedící státy respektovaly....

ZANIKLÉ TRATĚ: Dráha do Modřan vedla tunelem i Krčským lesem

Seriál Šedesátý pátý díl seriálu Zaniklé tratě zůstane tentokrát v Praze. Podíváme se na 12 kilometrů dlouhou trať z roku...

Na co zírá mašinfíra: Kredencem z Brna do Oslavan. Sem se jezdí málokdy

Seriál Dnešní Mašinfíra se vydá na cestu po jižní Moravě. Motorovým vozem M262.1002 zvaným Kredenc, který patří Klubu přátel...

Máte na to? Pět výletů v Česku s opravdu velkým převýšením

Ačkoliv oproti Alpám nebo Himálaji vypadá naše země jako nudná placka, i v Česku lze podniknout výlety, které svým...

Očima šotouše: Pošlete fotky vlaku Českých drah a vyhrajte vouchery

Milujete železnici a rádi fotíte vlaky, nádraží, lokomotivy? Pak je naše fotografická soutěž Očima šotouše určená právě...

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Herec Gene Hackman se po letech ukázal na veřejnosti

V důchodu je už skoro dvacet let. Svůj poslední film Starosti starosty natočil v roce 2004. Herec Gene Hackman (93) se...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...