Na co zírá mašinfíra: Noční jízdu Brnem po veletržní vlečce hlídala policie

  • 7
Dnešní Mašinfíra je premiérový – poprvé jsme natáčeli na vlečce a poprvé v noci. Měli jsme totiž naspěch. Vlečka na brněnské Výstaviště bude zřejmě zanedlouho zlikvidována, a tak jsme museli využít možná poslední návoz exponátů na veletrh Rail Business Days.

Mapa vlečky mezi stanicí Brno – dolní nádraží a brněnským Výstavištěm

Vlečka z brněnského dolního nádraží na Výstaviště pomyslně navazuje na vlečku do Bauerova cukrovaru v Pisárkách z roku 1889. Ta byla určena pro parní tramvaje. Její osud je ovšem po vyhoření cukrovaru v roce 1924 poměrně nejasný.

V každém případě v padesátých letech 20. století, kdy se areál Výstaviště začal rozrůstat, bylo jasné, že bez kapacitní vlečky se veletrhy neobejdou. V roce 1955 se železniční exponáty dostávaly na Výstaviště na tahačích, bylo to ale značně nepraktické. O dva roky později se proto přistoupilo ke stavbě.

Vlaky na kolejích

Vlečka odbočovala ze stanice Brno – dolní nádraží a podél Svratky pokračovala směrem k ulici Poříčí. Ještě před železničním viaduktem bylo zbudováno předávací kolejiště.

Ulicí Poříčí prochází kolej přímo v jízdní dráze a několikrát kříží tramvajové koleje. Pohyb drážních vozidel mezi automobily pokaždé vyvolával velké pozdvižení. V poslední době se kvůli hustému silničnímu provozu přepravy uskutečňovaly pouze v noci a za doprovodu policejních hlídek.

Podjezd železničního viaduktu k brněnskému hlavnímu nádraží

Těsně před Výstavištěm opouští vlečka ulici Poříčí a speciální branou číslo 3 se dostává do výstavního areálu. Uvnitř je právě kvůli veletrhům kolejiště rozvětveno.

Po vlečce se od jejího vzniku projely motorové i parní lokomotivy, naposledy i francouzský rychlovlak TGV. Na strojírenských veletrzích se obvykle představovaly novinky československých výrobců. Jenže město Brno, jako jediný majitel Výstaviště, nedávno vlečku odepsalo. V letech 2024–2025 chce na břehu Svratky vybudovat protipovodňovou hráz a koleje tak musí ustoupit. Možná moudré řešení, možná krátkozraké, ale delší soupravy se na brněnské Výstaviště už nikdy nedostanou.

Po vlečce brněnského Výstaviště můžete prosvištět během 3 minut:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

S policejní asistencí přes noční Brno

V neděli 5. června 2022 jsme začali natáčet až kolem půlnoci, když se lokomotiva Český drah 714 028 vracela z brněnského Výstaviště do stanice Brno – dolní nádraží pro další exponáty veletrhu Rail Business Days. Na vlečce BVV je povolená maximální rychlost 20 kilometrů v hodině, protože ale po trati dlouho žádný vlak neprojel, jedeme raději jen 5 km/h, tedy krokem.

Proplétáme se po kolejišti výstavního areálu, brána číslo 3 se před námi otevírá a na křížení s Křížkovského ulicí na nás čekají policejní hlídky s majáky. Budou nás doprovázet až na konec ulice Poříčí, aby zastavovaly dopravu. Výstražné kříže byly totiž vyjma Křížkovského ulice už sejmuty.

Lokomotiva 714.028 s konvojem železničních vozidel míří ze stanice Brno – dolní nádraží k Výstavišti.

Za Výstavištěm se noříme do první naprosto tmavého úseku. Standardní kamera si s ním neporadí, zkoušíme tedy kameru s nočním viděním. Úspěšně.

Po chvíli se blížíme k ulici Poříčí. Doprava od Pisárek je zastavena, můžeme tedy na silnici. Vlečka vede přímo v jednom automobilovém pruhu. Těsně před křižovatkou s Křížovou a Vídeňskou ulicí opatrně přejíždíme výhybku, která spojuje vlečku s brněnskou tramvajovou sítí. Tudy by se možná v budoucnu mohla na Výstaviště dostat menší železniční vozidla.

I tento řídící vůz 912.001 se na brněnské Výstaviště dostal po vlečce ze...
I tato lokomotiva 753.701 se na brněnské Výstaviště dostala po vlečce ze...

Tyto stroje se do areálu brněnského Výstaviště dostaly po vlečce ze stanice Brno – dolní nádraží

Poprvé křížíme tramvajové koleje a pokračujeme dál po nábřeží řeky Svratky. Míjíme legendární halu Rondo a opět křížíme tramvajové koleje, tentokrát na křižovatce s ulicí Nové sady. Policejní doprovod odvádí svoji práci skvěle, celou cestu se před lokomotivou Českých drah nedostane ani jedno auto.

Za Heršpickou ulicí a Svrateckým mostem se vlečka stáčí doprava a opouští ulici Poříčí. Blížíme se k Vídeňskému viaduktu, přes který se do Brna dostal první vlak. Podjedeme ho a opět se noříme do temnoty.

Tříkolejné předávací kolejiště kdysi bývalo osvětlené, dnes už jsou stožáry poničené. Otevřenými vraty vjíždíme do areálu depa Dolní nádraží. Dnes zde sídlí řada železniční spolků, jejichž historická vozidla se postupně vynořují ze tmy.

Lokomotiva 714.028 s konvojem železničních vozidel míří ze stanice Brno – dolní nádraží ulicí Poříčí směrem k Výstavišti.

Naší jízdu končíme na dohled od stanice Brno dolní nádraží. Lokomotiva 714 028 Českých drah pokračovala dál, aby na Výstaviště odvezla další konvoj železniční vozidel.

Železniční fandové i výrobci kolejové techniky teď mohou jen doufat, že se nakonec podaří vlečku na brněnské Výstaviště zachovat, třeba v pozměněné stopě. Vždyť, dokážete si představit strojírenské veletrhy bez železničních novinek?

Komerční rámeček
Vyhrajte vouchery a procestujte vlakem Česko

Pošlete fotku do fotosoutěže Očima šotouše a vyhrajte 2 x vouchery Českých drah v hodnotě 500 Kč. Voucher lze využít k nákupu vnitrostátních a mezinárodních jízdenek (kromě jízdenek OneTicket), místenky, lůžka, lehátka, aplikací na In Kartě, jízdenek IDS, k nabití účtu ČD Kredit a v e-shopu ČD také k nabití účtu elektronické peněženky na In Kartě. Voucher nelze uplatnit k úhradě produktů prodávaných jako zboží. Voucherem nelze platit nákup jiného voucheru. Partnerem fotosoutěže jsou České dráhy, a.s.

 

České dráhy plní v České republice úlohu národního dopravce a na základě objednávky státu a krajů zajišťují základní dopravní obslužnost státu. V posledních letech společnost výrazně omlazuje svůj vozidlový park, a to jak v regionální, tak v dálkové dopravě. Cílem je zatraktivnit železniční dopravu a zvýšit konkurenceschopnost na otevřeném trhu. Do nákupu a modernizace vozidel investovala firma v uplynulých letech desítky miliard korun a významné investice plánuje dopravce i v dalších letech.