Neděle 29. ledna 2023, svátek má Zdislava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 29. ledna 2023 Zdislava

Na co zírá mašinfíra: Drezínou změříme zapomenutou lokálku na Kolínsku

Seriál
Dnešní díl seriálu bude trochu neobvyklý, a to především typem vozidla, ze kterého jsme natáčeli. Díky Správě železnic vám vůbec poprvé ukážeme záběry z měřicí drezíny MD1. Pro natáčení jsme vybrali zapomenutou úvraťovou trať na Kolínsku mezi Bečváry a Bošicemi.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Mapa tratě 012 Bošice – Bečváry

Úsek mezi Bečváry a Bošicemi na Kolínsku, který dnes projedeme, je součástí tratě z Peček s odbočkou do Kouřimi. Nejprve začaly v roce 1882 jezdit vlaky z Peček do Zásmuk. Tuto dráhu, která spojovala hned čtyři cukrovary, vybudovala Rakouská společnost místních drah (ÖLEG).

O dva roky později se trať dostala do rukou Rakousko-uherské státní dráhy (StEG), která se rozhodla dráhu prodloužit až do Bečvár, samozřejmě s vlečkou do cukrovaru. Koncesi na tento úsek StEG získal v listopadu 1886 a už v srpnu 1887 vyjely do Bečvár první vlaky.

Trať mezi Zásmuky a Bečváry byla zprvu využívána výhradně pro nákladní vlaky. To se změnilo až v roce 1901, kdy se bečvárská stanice stala součástí místní dráhy Kolín – Čerčany – Kácov.

Dráha se úspěšně rozvíjela i po vzniku Československa, například v roce 1931 jezdily mezi Bečváry a Bošicemi tři páry vlaků. Častější ovšem bylo spojení Pečky – Zásmuky a Zásmuky – Bečváry. Nejvyužívanější byla trať samozřejmě především v době řepné kampaně.

Stanice Zásmuky na dobové pohlednici

Po roce 1989 nákladní i osobní doprava upadala, cukrovary se zrušily a vlakům začaly konkurovat autobusy a hlavně auta. V roce 2004 už po trati jezdil jen jeden pár vlaků denně, od roku 2006 přestal Středočeský kraj objednávat pravidelnou osobní dopravu úplně.

Druhý dech trať chytila se společností KŽC Doprava, která od roku 2007 provozovala mezi Pečkami a Bečváry sezonní víkendový spoj Podlipanský motoráček. Toto období skončilo o 13 let později, v roce 2021 už motoráky KŽC na trať 012 nevyjely.

Trať mezi Bečváry a Bošicemi můžete „prolétnout“ za 3 a půl minuty:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Trať sice spí, ale měřit se musí

I když na úseku mezi Bečváry a Bošicemi pravidelné vlaky nejezdí, trať není zrušená, a proto se o ní musí Správa železnic starat a udržovat ji sjízdnou. Mimo jiné to znamená, že nejméně jednou ročně po ní musí projet měřicí drezína, aby zjistila, v jakém stavu jsou koleje.

Díky vynikající spolupráci s Centrem telematiky a diagnostiky Správy železnic, které měřicí soupravy provozuje, jsme se mohli jednoho letního dne s kamerami iDNES.tv nalodit na palubu žlutomodré MD1 a vyrazit na trať 012.

Měřicí drezína MD1

Měří a vyhodnocuje rozchod koleje, křivost koleje, směr koleje, převýšení koleje, zborcení koleje a podélnou výšku koleje.

Na spodku drezíny je instalováno speciální laserové bezkontaktní zařízení, které provádí přesné měření. Vůz MD1 má sofistikované počítačové systémy, výsledky měření se online přenášejí do centrály a okamžitě vyhodnocují.

Měřicí drezína Správy železnic MD1 ve stanici Bečváry. Za ní stojí obytný vůz,...
Měřicí vozy Správy železnic jsou nabité sofistikovanými počítačovými systémy....

Základní technické údaje:
Rozchod:
1 435 mm
Nejvyšší provozní rychlost: 80 km/h
Hmotnost: 30 870 kg
Maximální šířka: 2 900 mm
Maximální výška: 3 880 mm
Délka přes nárazníky: 13 100 mm

Vyrážíme ze stanice Bečváry, obloukem vlevo se odkláníme od tratě do Kolína. V kilometru 3,6 kalibrujeme měřicí přístroje a kolem někdejší odbočky do cukrovaru pokračujeme dál.

Trať do Zásmuk měří jen necelé čtyři kilometry, kvůli měření ovšem nejedeme příliš rychle, proto nám to do unikátní úvraťové stanice trvá zhruba 10 minut. Pokud by sem jezdily pravidelné vlaky, mohli byste vystoupit a prohlédnout si zásmucký zámek s parkem nebo navštívit někdejší Františkánský klášter. Unikátní je také neogotická trafostanice z roku 1914 uprostřed města.

Úvraťová stanice Zásmuky

Rozhodně doporučujeme návštěvu Zahradní železnice Zásmucka v nedaleké obci Horní Chvatliny (3 km od nádraží). Na soukromém pozemku najdete rozsáhlé kolejiště o rozchodu 300 mm s několika motorovými lokomotivami a řadou vagonků pro cestující. Několikrát do roka je otevřeno pro veřejnost.

Necelé dva kilometry od stanice Zásmuky v údolí říčky Výrovky můžete obdivovat barokní kamenný most se čtyřmi oblouky, který byl vybudován na konci 17. století.

Turistické cíle podél tratě 012

Trať pokračuje ze Zásmuk nejprve Vlčím dolem, mělkým údolím říčky Výrovky, aby po několika kilometrech vyjela na širou pláň polí v širším okolí Kolína. Zrezlé koleje jsou jasným znamením, že po dráze už dlouho žádné kolejové vozidlo nejelo, jinak je ovšem v pěkném stavu, což dokazují i výsledky měření MD1.

Míjíme zastávku Toušice. Odtud můžete zamířit k dalšímu baroknímu mostu z konce 17. století, který se klene přes Výrovku. Přímo pod ním uvidíte takzvanou Toušickou kaskádu, kde říčka překonává několik skalních stupňů.

Další zastávka má jednoduché jméno, Bošice zastávka, byť se do roku 1961 jmenovala Votelež, podle místního statku. Z této stanice byste se dostali do historického města Kouřim (2,8 km do centra). Cestou ovšem ještě potkáte Astronomický střed Evropy, průsečík 15. poledníku východní délky a 50. rovnoběžky severní šířky, a bájný Lechův kámen, který zmiňuje ve své kronice Václav Hájek z Libočan. U této solitérní skály se údajně usadil slovanský kníže Lech, bratr Praotce Čecha. Dal zapálit oheň, aby jeho bratr na Řípu viděl, kde Lecha najde. Podle onoho kouře dostalo místo svoje jméno – Kouřim.

Ve městě můžete navštívit Muzeum Kouřimska, prohlédnout si zbytky středověkých hradeb ze 13. století nebo zavítat do Muzea lidových staveb. V jednom z novějších českých skanzenů se zatím nachází čtrnáct větších obytných a hospodářských objektů, které doplňuje řada drobnějších památek.

Osobní vlaky společnosti KŽC Doprava opouštějí stanici Bošice. (28. června 2014)
Stanice Bošice na trati 012 stojí na někdejší frekventované železniční...

Vjezd do stanice Bošice od Zásmuk v roce 2014 a 2022

Po necelé půlhodině jízdy doráží měřicí drezína MD1 Správy železnic do stanice Bošice. V minulosti to bylo nádraží na poměrně frekventované dopravní křižovatce, sbíhaly se zde čtyři tratě – z Peček, z Kouřimi, ze Zásmuk a dnes už zaniklá trať ze Svojšic, respektive z cukrovaru Karlov.

Tratě mezi Bečváry a Bošicemi je velká škoda, určitě by měla turistům co nabídnout. Koleje jsou však v dobrém stavu, takže obnovení provozu z technického hlediska nic nebrání.

Autor:
  • Nejčtenější

Ekologická pohroma. Řeka Drina se v Bosně změnila v plovoucí skládku

Tuny odpadu se opět nahromadily na řece Drině, která se nachází na východě Bosny. Proměnily se tak v plovoucí skládku....

Kde se ohřát v zimě. Pět tipů na dovolenou u moře, která vás nezruinuje

Premium Sednout do letadla a za pár hodin být u teplého moře pod neustále svítícím sluncem. Není to paráda? Přitom splnění...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RETRO: Oteplovačky, pletené palčáky, hucule. V čem jsme jezdili na hory

Seriál Počasí už zase konečně připomíná zimu, a tak malí i velcí užívají sněhových radovánek. Pamatujete se, v čem jsme před...

Na co zírá mašinfíra: Do Brna odklonem po Tišnovce skrz nacistické továrny

Seriál Dnešní Mašinfíra nás vezme na odklonovou trasu, po které loni jezdila většina vlaků mezi Prahou a Brnem. Rychlíkem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tajemství přehrad: Nádherná hráz v Pařížově je skrytým skvostem na Doubravě

Seriál Dvacátý díl seriálu Tajemství přehrad nás zavede do Pardubického kraje na úpatí Železných hor. Prozkoumáme skrytý...

Několik lidí se dostalo na dotyk ke klenotům. Hrad je označil za odborníky

Premium Zatímco jiní mrzli v několikahodinových frontách venku před katedrálou svatého Víta, aby z několika metrů spatřili na...

Přání bank je vyslyšeno. Za předčasné splacení hypotéky si lidé připlatí

Premium Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se změní. Banky si budou moci účtovat nejen administrativní náklady v...

Fotbal se mění, Slavia také. Trpišovský exkluzivně o trendech i návratu Stancia

Premium Když se ve chvilce volna vyrazil projít po pískovcových útesech a díval se, jak do skal narážejí mořské vlny, hlavou mu...

Po stopách zmizelých obcí. Pohřbená sídla v Krušnohoří skrývají poutavé příběhy

Premium Zaniklých obcí jsou u nás stovky, v Krušných horách osiřely desítky vesnic a osad po odsunu Němců. Mnohé byly zbourány...

Na běžkách za krkonošskými specialitami. Připlatíte si, ale stojí to za to

Zimní Krkonoše lákají mnoho běžkařů. Naše nejvyšší hory jsou i v nejvyšších polohách obydlené a množství horských bud a...

Na co zírá mašinfíra: Do Brna odklonem po Tišnovce skrz nacistické továrny

Seriál Dnešní Mašinfíra nás vezme na odklonovou trasu, po které loni jezdila většina vlaků mezi Prahou a Brnem. Rychlíkem...

Český výletník: Kraj Miloše Zemana. Tady kontroverzní prezident sbíral síly

Ať už ho milujete, nebo ne, Miloš Zeman byl jednou prezidentem a je s ním spojen konkrétní kraj, který Zeman propaguje...

Přání bank je vyslyšeno. Za předčasné splacení hypotéky si lidé připlatí

Premium Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se změní. Banky si budou moci účtovat nejen administrativní náklady v...

Evropu čeká nemovitostní zvrat, varují experti. Hrozí potíže s financemi

Problémy s financováním exkluzivních staveb v evropských metropolích naznačují, že by Evropu mohl na realitním trhu...

Z šestnáctileté dívky se vlivem vzácného onemocnění stala stařenka

Raizel Grace Calago z Filipín se ještě před dvěma lety účastnila soutěže krásy. Dnes ale vypadá jako padesátiletá žena...

Zemřel hudebník Petr Hošek, hlas a tvář punkové kapely Plexis

Ve věku nedožitých 56 let zemřel po krátké nemoci Petr Hošek, zakladatel a hlavní tvář legendární pražské punkové...

Evu Decastelo mi kdysi vyfoukl Ruppert, měl větší tah na branku, říká Třeštík

Fotograf Tomáš Třeštík vyměnil loni spisovatelku Radku Třeštíkovou, se kterou má dvě děti, za novou partnerku,...