Zkažená dovolená? Na naštvané hosty pomalu nastupuje umělá inteligence

  10:11
Omluvy rozzlobeným klientům je podle Natashi, ředitelky luxusního resortu jednou z nejtěžších částí její práce. Najít ta správná slova a vyjádřit patřičnou míru lítosti, zejména když to není vina hotelu, je únavný a časově náročný proces. Nyní má ale tato ředitelka pětihvězdičkového resortu tajnou zbraň – umělou inteligenci (AI).

ilustrační snímek | foto: Shutterstock

Natasha, která požádala CNBC, aby nepoužívala její pravé jméno, protože chce ochránit jméno resortu, vloží stížnost do ChatGPT a požádá chatbota, aby napsal odpověď. Úkol, který by jí zabral klidně hodinu, je podle ní hotový „za dvě sekundy“.

Přes všechny své chyby ChatGPT při odpovědích na stížnosti zákazníků „odvádí docela dobrou práci“, říká Natasha. „Jedna (odpověď) byla mnohem lepší než ta, kterou bych napsala já,“ řekla televizní stanici CNBC.

Dodává ale, že vše musí ještě zkontrolovat a přečíst, protože odpovědi AI mají tendenci být emotivní a někdy přehnané. Stále ale obsahují hlavní body omluvy, jako „je nám líto, přáli bychom si, abychom mohli něco udělat, budeme se snažit to udělat lépe“.

AI je také schopna se zabývat každou stížností, kterou klient zmíní. „Je těžké psát tyto dopisy, musíte je projít řádek po řádku,“ říká Natasha. „Nebylo by spravedlivé, kdybyste dotyčnému neodpověděli na všechno. AI to dělá opravdu dobře,“ dodává.

Nejlepší ze všeho ale je, že AI se nebrání jako lidé. „AI je zbavena všech emocí. Lidé by možná byli nasra.... Jí je to jedno,“ říká.

Rozhodovat musí lékaři, AI má radit a kontrolovat, říká expert

Odpovídat na negativní internetové recenze je podle Natashi ještě horší, protože ty jsou navíc veřejné. Výzkumy také ukazují, že společnosti, které nereagují na internetové recenze, a to i na ty pozitivní, mohou poškodit pověst své značky.

Technologická firma SOCi při sestavování žebříčku amerických hotelových řetězců podle jejich reputace na internetu zjistila, že hlavním důvodem nízkých hodnocení byl tzv. ghosting, tedy nereagování na recenze klientů.

Potřeba neustále sledovat a reagovat na internetovou zpětnou vazbu je částečně důvodem toho, proč výzkumná firma Skift ve své loňské zprávě odhadla, že generativní AI má pro „management pověsti“ v cestovních ruchu hodnotu 1,3 miliardy amerických dolarů (30,2 miliardy Kč).

Velké jazykové modely mohou nejen sledovat internetové stránky, na kterých se objevují recenze o cestování, od TripAdvisoru přes Yelp až po Reddit, ale mohou také pomoci firmám reagovat na recenze, hlavně ty negativní, uvádí zpráva nazvaná Vliv generativní AI na cestovní ruch. Podle zprávy už nějaký software pro sledování recenzí a zlepšení pověsti používá 45 procent hotelů.

První rok s rozšířenou AI. Přinesl propracovanější podvody i konec bakalářek

Do pěti let bude AI využívat většina odvětví

AI však využívají pro tyto účely i majitelé krátkodobých pronájmů, uvádí generální ředitel platformy pro správu krátkodobých pronájmů nemovitostí Jurny Luca Zambello. Ten očekává, že do pěti let bude AI využívat naprostá většina odvětví. Dodává, že odpovídat na recenze je časově náročně, což je jeden z důvodů, proč jeho firma tuto službu poskytuje. A většina uživatelů je z ní nadšená.

Využívání AI k psaní kajícných odpovědí je ale v cestovním ruchu, který si zakládá na osobních službách, stále tabuizovaným tématem. Také konvenční moudrost říká, že omluva musí „vycházet ze srdce“.

Na dotaz, zda chce, aby se klienti dozvěděli, že k reakcím na negativní e-maily a recenze používá AI, Natasha odpověděla: „Určitě ne. Chci, aby si lidé mysleli, že tam sedím a pilně pracuji na odpovědi na jejich dopis.“

Jednou ze společností, která přiznává, že využívá AI k řešení stížností zákazníků, je platforma pro rezervaci zájezdů Voyagu. Ta ukládá minulou komunikaci se zákazníky, aby pomohla svým zaměstnancům, kteří poskytují rady a doporučení týkající se cestování. Zaměstnanci odpovídají zákazníkům sami, ale firemní systém umělé inteligence sleduje veškerou komunikaci, písemnou i ústní, a navrhuje zaměstnancům lepší způsob odpovědí, uvedla firma.

Generální ředitel firmy Kustomer Brad Birnbaum uvedl, že technologie tohoto druhu se nepoužívá jen v ubytování a pohostinství, ale ve všech formách zákaznické podpory. Jeho firma využívá AI k tomu, aby pomohla zaměstnancům v zákaznickém servisu působit profesionálněji.

„Vezmeme text, který je opravdu hrubý, a přeměníme ho na text elegantní a empatický,“ říká. Zákazníci podle něj o využívání AI pravděpodobně nevědí. „A nemyslím si, že by je to zajímalo,“ dodává. Podle něj zákazníci spíše uvítají, že díky systému dostanou lepší odpověď a rychleji. Kustomer poskytuje zákaznické služby na bázi AI.

Výkonná ředitelka japonské cestovní kanceláře Tokudaw Wanping Awová řekla, že by ji nenapadlo využít AI k reakcím na stížnosti zákazníků. Ale když se dozvěděla, že to jiné cestovní kanceláře dělají, rozhodla se vyzkoušet ChatGPT na reálném problému, se kterým se setkala.

Napsala následující text: „Naši hosté cestují na horu Fudži. Motor jejich autobusu začal kouřit. Jsou vyděšení a úzkostlivě se ptají, co se stane s jejich itinerářem. Co máme dělat?“

Odpověď ChatGPT podle ní byla úžasná. „ChatGPT navrhl přesně to, co jsme udělali,“ uvedla, Chatbot poskytl plán o šesti krocích, který zahrnoval evakuaci a zajištění náhradní dopravy. „Vlastně je to ještě lepší. ChatGPT poskytl dobré řešení - lepší, než jsem očekávala - a také skvělý omluvný dopis, který bych v tak stresující situaci nebyla schopna napsat,“ dodala.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  23.5 22:02

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Zahoďte tlustý bajk. Obratný štěrkolet je univerzál a sluší i holkám

19. května 2024

Móda gravelových kol nabírá novou sílu. „Silničky“ na tlustých pláštích pro pohodlné jízdy ve...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2024: Kdo umí řídit, dojede dál a šetrněji

21. května 2024

Přemýšlíte o nákupu univerzálního horského elektrokola? Nechte se inspirovat testem, který pro...

TEST ELEKTROKOL 2024: Německá kvalita i české překvapení

21. května 2024

Premium Tucet terénních elektrokol s pevnou zadní stavbou prošel obsáhlým testem. Zkušení jezdci i naprostí...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Bez pojištění zapláčete. Kolik stojí záchrana vrtulníkem v rakouských Alpách

20. května 2024  13:39

Záchrana v horách či jiném těžce přístupném terénu se může turistům v Rakousku výrazně prodražit,...

KVÍZ: Sněžka je nejvyšším vrcholem Polska. Je to pravda, nebo lež?

26. května 2024

V tomto vědomostním kvízu vám předložíme několik tvrzení o různých zeměpisných zajímavostech z...

Na co zírá mašinfíra: Deset kilometrů těžké romantiky na mladějovské dráze

26. května 2024

Vůbec poprvé během jedné jízdy vyměníme lokomotivy, včetně mašinfíry. Vyrazíme na úzkokolejku v...

Pláže v Evropě, kde si užijete pohodu téměř bez lidí, pořád existují

25. května 2024

Vyrovnané řady lehátek a slunečníků, které se ztrácejí v mase slunících se těl. Pláže, kde pro...

Dovolená na kterou nezapomenete. Rakousko nabídne vše, co od prázdnin očekáváte

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...