Neděle 2. dubna 2023, svátek má Erika
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 2. dubna 2023 Erika

Na co zírá mašinfíra: Kozí dráhou za krásami východního Krušnohoří

Seriál
S Kozí dráhou jsme měli dlouhá léta problém, nevěděli jsme, zda ji nezařadit do seriálu Zaniklé tratě. Naštěstí jsme to neudělali a vlaky se po několik let uzavřené trati na jaře 2022 opět rozjely. Sice jen z Děčína do Telnice, ale i to je úspěch.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Mapa provozované části Kozí dráhy mezi Děčínem a Telnicí

Kozí dráha se přezdívá železniční trati z Děčína přes Telnici, Krupku do Oldřichova u Duchcova. Tento úsek býval historickou součástí Duchcovsko-podmokelské dráhy (k.k. privilegierte Dux-Bodenbacher Eisenbahn-Gesellschaft). Ta se v roce 1871 stala přímou konkurencí Ústecko-teplické dráhy (ÚTD).

Obě železniční společnosti měly jediný cíl: dovážet hnědé uhlí do přístavů na Labi. Zatímco ÚTD vedla svoje koleje z Chomutova přes Most, Bílinu do Ústí nad Labem, na DPD zbyl složitější terén z Chomutova přes Jirkov do Litvínova, Duchcova a odtud přes Krupku, Telnici do Děčína.

Duchcovsko-podmokelská dráha monopol ÚTD nerozbila, přestalo se jí dařit a už v roce 1892 byla zestátněna. To ovšem neznamená, že by provoz na trati utichl, alespoň zatím ne. Úsek mezi Chomutovem a Litvínovem zanikl kvůli těžbě hnědého uhlí v roce 1971 (věnovali jsme mu 16. díl seriálu Zaniklé tratě), přeloženy byly i další části.

Vlak KŽC odjíždí z Děčína do Telnice z jižního zhlaví, nástupiště 1A.

Kozí dráhu využívali hlavně místní nebo turisté. Pravidelné osobní vlaky po ní jezdily až do roku 2007, kdy Ústecký kraj spoje pro následující rok neobjednal. Přesto na trať 132 vyjelo několik výletních vlaků, většinou narvaných k prasknutí.

V roce 2013 se na Kozí dráhu v úseku Děčín–Telnice vrátily výletní sezonní vlaky. Jenže už o dva roky později Správa železnic vyhlásila na trati dlouhodobou výluku. Údajně kvůli špatnému technickému stavu mostů, popadaným stromům, podmáčenému terénu nebo shnilým pražcům.

Znovuzprovoznění části Kozí dráhy si na konci března nenechaly ujít stovky lidí.
Znovuzprovoznění části Kozí dráhy si nenechaly ujít stovky lidí.

Obnovení provozu v úseku Děčín – Telnice v březnu 2022

Dlouhodobá výluka na Kozí dráze se nápadně podobala té, kterou tehdy ještě České dráhy vyhlásily v roce 1997 na úseku Loket předměstí – Horní Slavkov Kounice, a kterou Správa železnic po svém vzniku přejala. Žádné opravy, žádná snaha o obnovení provozu. Zaniklé tratě o Slavkovské dráze najdete zde.

Kozí dráha se stala horkým bramborem, který si přehazovali politici krajští i celostátní, fandové vlaků a Správa železnic. Město Děčín chtělo v její stopě vybudovat cyklostezku, Ústecký kraj chtěl vlaky. Nakonec vyhrál kraj a koncem března 2022 vyjely na úsek z Děčína do Telnice motoráky společnosti KŽC Doprava.

Dráha zatím nemá zcela vyhráno, obnovu úseku z Telnice do Oldřichova u Duchcova se zatím kraji nedaří prosadit. A to i přesto, že si u Správy železnic objednal v navazujícím úseku několik párů sezonních výletních vlaků. Tak uvidíme, jak to dopadne.

Z Děčína do Telnice se můžete projet za 3 a půl minuty:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Dráha na odpis měla být dvoukolejná

Turistické cíle podél Kozí dráhy

Naši cestu motorákem KŽC Doprava začínáme na děčínském hlavním nádraží. Už jsme tady s naším seriálem několikrát byli, jednou při jízdě z Kralup nad Vltavou, podruhé jsme přijeli z České Lípy. Vlak do Telnice ovšem stojí trochu stranou, na speciálním nástupišti na jižním zhlaví.

Pokud jste ještě nikdy nenavštívili Děčín, určitě to udělejte. Rodiště zakladatele Sokola Miroslava Tyrše má lákadla pro všechny – pro malé zoologickou zahradu, pro velké děčínský zámek, vyhlídku na Pastýřské stěně nebo oblastní muzeum.

Až do roku 1940 se ze stanice Děčín hl. n. jezdilo Do Telnice a dál přímo. Pak byl oblouk zrušen a od té doby se musí vlaky na Kozí dráhu dostat úvratí z nákladní stanice Děčín západ. Stejně jako my.

Přímo ve městě je zastávka Děčín zastávka, za ní ale začínáme stoupat údolím Jílovského potoka. Ze zastávky Děčín-Bynov se můžete vydat k vrcholu Děčínského Sněžníku s legendární rozhlednou. Od kolejí je to jen šest kilometrů.

Jen 300 metrů od stanice Jílové u Děčína najdete tamní zámek. Budova ve stylu saské renesance dnes hostí expozici o historii města a okolí.

Stanice Jílové u Děčína na dobové pohlednici

Dalším zámkem blízko u trati je Libouchec. Od stejnojmenné stanice je také nedaleko. Pokud si chcete soukromý zámek prohlédnout, musíte se registrovat na webových stránkách. Od zámku můžete pokračovat k Tiským stěnám, pískovcovému skalnímu městu. Po žluté turistické značce je to od zámku sedm kilometrů, kratší neznačenou trasou jen pět.

Celou dobu je znát, že Kozí dráha měla být původně dvoukolejná. Všechny kamenné mostky, které vedou přes koleje, jsou široké přesně pro dvě koleje. Kvůli ztrátovému provozu se ovšem trať rozšíření nedočkala.

Mosty přes Kozí dráhu byly stavěny tak, aby se pod ně vešla dvoukolejná trať.

Za stanicí Malé Chvojno přejedeme dálnici D8. Souprava motorových vozů KŽC Doprava se pomalu blíží ke konci dnešní cesty, k Telnici. Přímo pod touto železniční stanicí byla v letech 1912–1955 konečná ústecké tramvaje. Obyvatelé Ústí nad Labem se tehdy z centra dostali pohodlně k vlaku.

Z Telnice se můžete vydat objevovat krásy východního Krušnohoří. Nedaleko od nádraží je skiareál Zadní Telnice, o pár kilometrů dál pak unikátní Grizzlochův mlýn, kde na vás čekají ukázky tradičního zpracování ovčí vlny.

Sjízdná část Kozí dráhy končí pár metrů za Telnicí červeným terčem. Kdyby vlaky jezdily dál, mohli byste vystoupit například v zastávce Krupka-Bohosudov a vydat se historickou sedačkovou lanovkou na Komáří hůrku.

Konec sjízdné části Kozí dráhy za Telnicí. Trať dál vede přes Krupku a stanici Teplice Lesní brána do Oldřichova u Duchcova.

V okolí je spousta památek po hornické minulosti. Například přístupná štola Starý Martin s hornickým skanzenem. V Krupce zase můžete obdivovat zbytky tamního hradu nebo městské či hasičské muzeum.

Kozí dráha má vynikající turistický potenciál. Ještě jsme nezmínili cyklistiku, okolí Děčína je protkáno cyklotrasami, soupravy KŽC Doprava jsou proto v letní sezoně doplněny o speciální cyklovagon. Výlet po Kozí dráze tedy vřele doporučujeme. Mimochodem, letos by měly osobáky poprvé vyjet v sobotu 25. března.

Autor:
  • Nejčtenější

Maďaři postavili za peníze z EU stezku v korunách stromů, které pokáceli

Starosta obce Nyírmártonfalva na východě Maďarska nechal za peníze z Evropské unie – v přepočtu bezmála čtyři miliony...

Sezona na horách byla mizerná. Lidé si vozili i vlastní svačiny, zní z Jeseníků

Některé lyžařské areály v Jeseníkách jsou ještě stále v provozu a vyhlížejí přicházející ochlazení. Jarní prázdniny...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Hlavně buďte v klidu. Jak přežít masáž krajtami na Filipínách

Na Filipínách si můžete vyzkoušet opravdu netradiční zážitek. K hluboké relaxaci a masáži svalů začali v jedné...

Pět lyžařských středisek v Rakousku, kde si skvěle prodloužíte sezonu

Premium Ještě je čas. Ještě pořád nemusíte dávat lyže a snowboardy do skříní a garáží. Nabízíme vám několik tipů na skvělá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sevilla, Jerevan nebo opět Soul. Kam se dá nově letět z Prahy napřímo

Seznam přímých letů se z pražského letiště Václava Havla se v neděli rozšíří o jedenáct destinací. Kdy a kam letět a co...

Starý dům už neprodáte. Unijní směrnice ale může být protiústavní, tvrdí právníci

Premium Zateplování, výměna kotle i oken, solární panely na střechu… Nechcete starý dům opravovat „po evropsku“? Rychle se jej...

Přežila Terezín i Osvětim. Bůh není, takové utrpení by nedopustil, říká

Premium Měla si užívat bezstarostné mládí, namísto toho si musela na kabát přišpendlit židovskou hvězdu. V 15 letech ji...

Hokej se změnil v jatka. Píše o nich i Wikipedie, extraliga se styděla

Premium Jen co se ve zlínském kamrlíku pro rozhodčí potkal Roman Polák s kolegy, hned měli jasno: „Pánové, dnes to může být...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky. Tady je jejich soupis

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme...

Na co zírá mašinfíra: Kredencem z Brna do Oslavan. Sem se jezdí málokdy

Seriál Dnešní Mašinfíra se vydá na cestu po jižní Moravě. Motorovým vozem M262.1002 zvaným Kredenc, který patří Klubu přátel...

ZANIKLÉ TRATĚ: Dráha do Modřan vedla tunelem i Krčským lesem

Seriál Šedesátý pátý díl seriálu Zaniklé tratě zůstane tentokrát v Praze. Podíváme se na 12 kilometrů dlouhou trať z roku...

Máte na to? Pět výletů v Česku s opravdu velkým převýšením

Ačkoliv oproti Alpám nebo Himálaji vypadá naše země jako nudná placka, i v Česku lze podniknout výlety, které svým...

PŘEHLEDNĚ: Pošta zveřejnila, které pobočky od léta zruší

Česká pošta zveřejnila seznam poboček, které v rámci úspor uzavře. Nejvíce jich je v Moravskoslezském kraji a v Praze....

Rozjívené fracky tu nechceme. Kde končí svoboda dětí ve veřejných prostorách?

Vlnu vášní vyvolalo vyjádření pražského bistra, které na sociálních sítích publikovalo pravidla, jak se mají chovat...

Horníci leželi na pokojích na břichu. Skrývali erekci. A zrodila se viagra

Modrá pilulka slaví pětadvacet let. Spustila svého druhu kulturní i farmaceutickou revoluci, preformátovala vnímání...

ČNB se propadla do obří ztráty 412 miliard, za rok je jedenáctinásobná

Česká národní banka (ČNB) loni vykázala rekordní ztrátu 411,9 miliardy korun. V roce 2021 měla ztrátu 37,7 miliardy...

Už jsem nechtěla mlčet. Jana Fabiánová o matce Nadě Urbánkové i Cimickém

Premium Měly komplikovaný vztah, ale pevné pouto mezi nimi se nikdy nepřerušilo. Začátkem února maminka Naďa Urbánková zemřela,...