Na co zírá mašinfíra: Kozí dráhou za krásami východního Krušnohoří

Seriál
S Kozí dráhou jsme měli dlouhá léta problém, nevěděli jsme, zda ji nezařadit do seriálu Zaniklé tratě. Naštěstí jsme to neudělali a vlaky se po několik let uzavřené trati na jaře 2022 opět rozjely. Sice jen z Děčína do Telnice, ale i to je úspěch.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Mapa provozované části Kozí dráhy mezi Děčínem a Telnicí

Kozí dráha se přezdívá železniční trati z Děčína přes Telnici, Krupku do Oldřichova u Duchcova. Tento úsek býval historickou součástí Duchcovsko-podmokelské dráhy (k.k. privilegierte Dux-Bodenbacher Eisenbahn-Gesellschaft). Ta se v roce 1871 stala přímou konkurencí Ústecko-teplické dráhy (ÚTD).

Obě železniční společnosti měly jediný cíl: dovážet hnědé uhlí do přístavů na Labi. Zatímco ÚTD vedla svoje koleje z Chomutova přes Most, Bílinu do Ústí nad Labem, na DPD zbyl složitější terén z Chomutova přes Jirkov do Litvínova, Duchcova a odtud přes Krupku, Telnici do Děčína.

Duchcovsko-podmokelská dráha monopol ÚTD nerozbila, přestalo se jí dařit a už v roce 1892 byla zestátněna. To ovšem neznamená, že by provoz na trati utichl, alespoň zatím ne. Úsek mezi Chomutovem a Litvínovem zanikl kvůli těžbě hnědého uhlí v roce 1971 (věnovali jsme mu 16. díl seriálu Zaniklé tratě), přeloženy byly i další části.

Vlak KŽC odjíždí z Děčína do Telnice z jižního zhlaví, nástupiště 1A.

Kozí dráhu využívali hlavně místní nebo turisté. Pravidelné osobní vlaky po ní jezdily až do roku 2007, kdy Ústecký kraj spoje pro následující rok neobjednal. Přesto na trať 132 vyjelo několik výletních vlaků, většinou narvaných k prasknutí.

V roce 2013 se na Kozí dráhu v úseku Děčín–Telnice vrátily výletní sezonní vlaky. Jenže už o dva roky později Správa železnic vyhlásila na trati dlouhodobou výluku. Údajně kvůli špatnému technickému stavu mostů, popadaným stromům, podmáčenému terénu nebo shnilým pražcům.

Znovuzprovoznění části Kozí dráhy si na konci března nenechaly ujít stovky lidí.
Znovuzprovoznění části Kozí dráhy si nenechaly ujít stovky lidí.

Obnovení provozu v úseku Děčín – Telnice v březnu 2022

Dlouhodobá výluka na Kozí dráze se nápadně podobala té, kterou tehdy ještě České dráhy vyhlásily v roce 1997 na úseku Loket předměstí – Horní Slavkov Kounice, a kterou Správa železnic po svém vzniku přejala. Žádné opravy, žádná snaha o obnovení provozu. Zaniklé tratě o Slavkovské dráze najdete zde.

Kozí dráha se stala horkým bramborem, který si přehazovali politici krajští i celostátní, fandové vlaků a Správa železnic. Město Děčín chtělo v její stopě vybudovat cyklostezku, Ústecký kraj chtěl vlaky. Nakonec vyhrál kraj a koncem března 2022 vyjely na úsek z Děčína do Telnice motoráky společnosti KŽC Doprava.

Dráha zatím nemá zcela vyhráno, obnovu úseku z Telnice do Oldřichova u Duchcova se zatím kraji nedaří prosadit. A to i přesto, že si u Správy železnic objednal v navazujícím úseku několik párů sezonních výletních vlaků. Tak uvidíme, jak to dopadne.

Z Děčína do Telnice se můžete projet za 3 a půl minuty:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Dráha na odpis měla být dvoukolejná

Turistické cíle podél Kozí dráhy

Naši cestu motorákem KŽC Doprava začínáme na děčínském hlavním nádraží. Už jsme tady s naším seriálem několikrát byli, jednou při jízdě z Kralup nad Vltavou, podruhé jsme přijeli z České Lípy. Vlak do Telnice ovšem stojí trochu stranou, na speciálním nástupišti na jižním zhlaví.

Pokud jste ještě nikdy nenavštívili Děčín, určitě to udělejte. Rodiště zakladatele Sokola Miroslava Tyrše má lákadla pro všechny – pro malé zoologickou zahradu, pro velké děčínský zámek, vyhlídku na Pastýřské stěně nebo oblastní muzeum.

Až do roku 1940 se ze stanice Děčín hl. n. jezdilo Do Telnice a dál přímo. Pak byl oblouk zrušen a od té doby se musí vlaky na Kozí dráhu dostat úvratí z nákladní stanice Děčín západ. Stejně jako my.

Přímo ve městě je zastávka Děčín zastávka, za ní ale začínáme stoupat údolím Jílovského potoka. Ze zastávky Děčín-Bynov se můžete vydat k vrcholu Děčínského Sněžníku s legendární rozhlednou. Od kolejí je to jen šest kilometrů.

Jen 300 metrů od stanice Jílové u Děčína najdete tamní zámek. Budova ve stylu saské renesance dnes hostí expozici o historii města a okolí.

Stanice Jílové u Děčína na dobové pohlednici

Dalším zámkem blízko u trati je Libouchec. Od stejnojmenné stanice je také nedaleko. Pokud si chcete soukromý zámek prohlédnout, musíte se registrovat na webových stránkách. Od zámku můžete pokračovat k Tiským stěnám, pískovcovému skalnímu městu. Po žluté turistické značce je to od zámku sedm kilometrů, kratší neznačenou trasou jen pět.

Celou dobu je znát, že Kozí dráha měla být původně dvoukolejná. Všechny kamenné mostky, které vedou přes koleje, jsou široké přesně pro dvě koleje. Kvůli ztrátovému provozu se ovšem trať rozšíření nedočkala.

Mosty přes Kozí dráhu byly stavěny tak, aby se pod ně vešla dvoukolejná trať.

Za stanicí Malé Chvojno přejedeme dálnici D8. Souprava motorových vozů KŽC Doprava se pomalu blíží ke konci dnešní cesty, k Telnici. Přímo pod touto železniční stanicí byla v letech 1912–1955 konečná ústecké tramvaje. Obyvatelé Ústí nad Labem se tehdy z centra dostali pohodlně k vlaku.

Z Telnice se můžete vydat objevovat krásy východního Krušnohoří. Nedaleko od nádraží je skiareál Zadní Telnice, o pár kilometrů dál pak unikátní Grizzlochův mlýn, kde na vás čekají ukázky tradičního zpracování ovčí vlny.

Sjízdná část Kozí dráhy končí pár metrů za Telnicí červeným terčem. Kdyby vlaky jezdily dál, mohli byste vystoupit například v zastávce Krupka-Bohosudov a vydat se historickou sedačkovou lanovkou na Komáří hůrku.

Konec sjízdné části Kozí dráhy za Telnicí. Trať dál vede přes Krupku a stanici Teplice Lesní brána do Oldřichova u Duchcova.

V okolí je spousta památek po hornické minulosti. Například přístupná štola Starý Martin s hornickým skanzenem. V Krupce zase můžete obdivovat zbytky tamního hradu nebo městské či hasičské muzeum.

Kozí dráha má vynikající turistický potenciál. Ještě jsme nezmínili cyklistiku, okolí Děčína je protkáno cyklotrasami, soupravy KŽC Doprava jsou proto v letní sezoně doplněny o speciální cyklovagon. Výlet po Kozí dráze tedy vřele doporučujeme. Mimochodem, letos by měly osobáky poprvé vyjet v sobotu 25. března.

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  22.4 22:17

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy

19. dubna 2024  13:10

Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žádný porod a na toaletu vezměte pravítko! Podivná pravidla národních parků

18. dubna 2024

Americké národní parky trhají rekordy, patří k nejvyhledávanějším destinacím světa. Ročně do nich...

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Biologické zbraně, hadi a plyn. Ostrovy, které jsou plné podivností

20. dubna 2024

Některé byste nejspíš ani vidět nechtěli, jiné zase vidět nesmíte. Další mizejí z atlasů, objevují...

OBRAZEM: Blýskalo se na horší časy. Procházka po Praze v roce 1941

24. dubna 2024

Protektorátní správa začala už v březnu roku 1939, o dva roky později však Prahu čekaly výrazné...

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Čůral jsem krev a stopoval. Cestovatel popisuje, jak poznával Venezuelu

23. dubna 2024

Premium Dal si 48 dní, aby sám prošel 1 500 kilometrů dlouhý trek od hranic k hranicím a poznal exotickou...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  22.4 22:17

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...