POZOR VLAK
Sledovat další díly na iDNES.tvTouha lidstva je už po staletí stejná. Chce se dostat dál, výš, a hlavně se tam chce dostat mnohem rychleji, než tomu bylo doposud. Totéž platí i o železnici, zvláště o té české, která v posledních měsících stále častěji skloňuje výraz vysokorychlostní železnice. Magazín POZOR VLAK se tedy rozhodl zmapovat, zda jde o reálný záměr, anebo o pokračování už roky opakovaných slibů.
„Oslovili jsme Správu železnic, Sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.CZ, Svaz osobních železničních dopravců SVOD Bohemia a pokládali otázky, které v souvislosti s vysokorychlostní železnicí zaznívají ve veřejném prostoru. Zatímco správce infrastruktury vše vidí růžově, nákladní a osobní dopravci jsou rezervovanější. A pak jsou tu ještě kraje, například Ústecký kraj ústy svého hejtmana Jana Schillera postup při prosazování vysokorychlostních tratí označil za komunistický styl. Proč? Podívejte se na reportáž,“ říká autor magazínu POZOR VLAK Jiří Dlabaja.
V nejnovějším vydání železničního magazínu samozřejmě nechybí ani ikona vysokorychlostních vlaků, tedy TGV. Tu do České republiky v rámci propagačních aktivit přivezla Správa železnic a vyvolala tím horečku mezi příznivci železnice, kteří se snažili pořídit fotografie a videa.
„Hodně jsme k té horečce přispěli i my, protože jsme diváky našeho pořadu vyzvali, aby natáčeli převoz TGV po českých kolejích s tím, že nejlepší záběry zveřejníme a odměníme trikem POZOR VLAK. K našemu údivu k nám do redakce došly hodiny kvalitních materiálů, z nichž jsme sestříhali nádherné video,“ poděkoval divákům Jiří Dlabaja.
Jak bylo v úvodu článku řečeno, nejnovější vydání železničního magazínu se z velké části věnuje také železniční nostalgii. Štáb totiž vyrazil se třemi kamerami na oslavy 25 let muzejnictví v Lužné u Rakovníka. Ze země a také z nebe kameramani sledovali doprovodný program v Muzeu ČD a okolí, přičemž největší zájem budilo pět zatopených parních lokomotiv, které se představily na točně při defilé a zájemce vozily mezi Lužnou, Rakovníkem, Krupou a Novým Strašecím.
„Příznivce parních strojů potěší také rubriky Legendy a Úžasné návraty. V té první se průvodce Rostislav Kolmačka detailně věnuje nejzdařilejší a nejoblíbenější lokomotivní řadě 464.0, které se přezdívá Ušatá nebo Bulík. V Úžasných návratech pak archivář Národního archivu Miroslav Kunt prezentuje film z roku 1966 o jízdě vlaků po částech. V něm exceluje dnes už neexistující parní lokomotiva 477.023 Papoušek, která byla v roce 1982 sešrotována,“ uzavírá Jiří Dlabaja.