Na co zírá mašinfíra: Kredencem z Brna do Oslavan. Sem se jezdí málokdy

Seriál
Dnešní Mašinfíra se vydá na cestu po jižní Moravě. Motorovým vozem M262.1002 zvaným Kredenc, který patří Klubu přátel kolejových vozidel, se vypravíme z brněnského dolního nádraží do Oslavan. Do této stanice přitom pravidelné osobní vlaky nejezdí od prosince 2016.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Mapka trati Brno dolní nádraží – Oslavany

Ačkoliv pojedeme celou dnešní cestu po trati s číslem 244, ve skutečnosti to jsou tři historické dráhy, které byly postaveny nezávisle na sobě. Nejprve projedeme část Brněnsko-rosické dráhy, od Střelic do Moravských Bránic se budeme pohybovat po hlavní trati StEG do Vídně, a do Oslavan dorazíme po kolejích místní dráhy.

Brněnsko-rosická dráha vznikla už v roce 1856 kvůli dopravě černého uhlí z rosické pánve do Brna. Už o pár let později se Rakouská společnost státní dráhy (StEG), která hodlala vybudovat trať mezi Vídní a Brnem, začala snažit trať do Rosic získat. Koleje od Vídně by tak mohla napojit na existující dráhu už ve Střelicích a nemusela by stavět drahou souběžnou trať. To se podařilo až v roce 1877.

Most přes Svratku za stanicí Brno dolní nádraží

To Místní dráha Kounice (Moravské Bránice) – Oslavany vznikla výrazně později, teprve v roce 1912. Měla usnadnit dopravu uhlí z jižní části rosického revíru a pomoci při stavbě velké uhelné elektrárny v Oslavanech. V době hospodářské krize ovšem provoz zeslábl natolik, až byl v roce 1936 úplně zastaven a cestující museli jezdit autobusy. Nákladní vlaky se opět rozjely o rok později a osobní v roce 1938.

V devadesátých letech 20. století po ukončení těžby v rosicko-oslavanském uhelném revíru se historie opakovala. Po ukončení provozu oslavanské elektrárny se zastavila nákladní doprava, osobní doprava postupně také slábla. Od roku 2016 jezdí vlaky jen do Ivančic a do Oslavan zajíždějí jen občasné výletní spoje. A to byl i náš případ v podobě zážitkové jízdy Kredence M262.1002, motoráku Klubu přátel kolejových vozidel.

Trať z Brna do Oslavan si můžete projet za pouhé 4 minuty:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Kredenc či Loďák na cestě do Oslavan

Ještě než vyrazíme, musíme si vysvětlit přezdívky motorového vozu M262.1 (od roku 1988 řada 831), jichž má celou řadu. Přezdívka Kredenc se odvozovala od tvaru motoráku, no a Loďák pak podle motoru, stejný typ totiž sloužil i na tlačných remorkérech.

Turistické cíle podél trati 244

Naši cestu začínáme na brněnském dolním nádraží. Jednak tam má Klub přátel kolejových vozidel svoji základnu, jednak právě sem zajížděly vlaky z Vídně, které používaly trať StEG. Vyjíždíme z depa a úvratí vyrážíme na jih.

Ve stanici Brno dolní nádraží jsme s naším seriálem byli už několikrát. Jednou jsme z něj vyráželi do Mutěnic, podruhé jsme tam zase končili jízdu nočním Brnem po vlečce BVV a potřetí jsme na dolním skončili dlouhou cestu z Kolína.

A co si prohlédnout v Brně? Určitě nesmíte vynechat.centrum města, Moravské zemské muzeum, podzemí, Špilberk, Vilu Tugendhat nebo Technické muzeum. V Brně se určitě žádný turista nudit nebude.

Proplétáme se pavučinou kolejí, přejíždíme ocelový most přes Svratku a z trati do Břeclavi odbočujeme vpravo. Až do Střelic je dráha už od roku 1870 dvoukolejná, takže to po ní sviští docela svižně.

V nové zastávce Brno-Starý Lískovec raději ani nedoporučujeme vystupovat. Je v provozu už dva roky, dodnes k ní ale Brno nevybudovalo slibovanou přístupovou cestu. Pokud se chcete dostat z nádraží, musíte přeskočit potok.

Zastávka v Ostopovicích je už bezpečná. Pokud vystoupíte tam, můžete se vydat ke dvěma nedostavěným mostům takzvané Hitlerovy dálnice. Zajímavé památky jsou od kolejí vzdálené jen jeden a půl kilometru.

Ve Střelicích u Brna je k dispozici obecní muzeum, kde se seznámíte se životem této jihomoravské obce. Železniční fotografové odjakživa milovali souběh tratí za stanicí. Jedna dráha vede po vrstevnici do Okříšek, ta do Hrušovan nad Jevišovkou prudce klesá do údolí Bobravy. Bohužel genius loci tohoto místa upadl po rekonstrukci horní trati, vysekání stromů a obnově opěrné zdi.

Brejlovec 753.223 projíždí kolem oblíbeného místa železničních fotografů u...
Ikonické železniční foto místo za stanicí Střelice ztratilo po rekonstrukci...

Ikonické místo železničních fotografů u Střelic ztratilo po rekonstrukci genius loci

Bobravu překonáváme po památkově chráněném ocelovém mostě. Je na něm krásně vidět, jak byla celá trať připravena na položení druhé koleje. Význam této malebné trati ovšem nikdy nenabyl takových rozměrů, aby se tak stalo.

Na trati nás čekají dva tunely. Nejdříve 85 metrů dlouhý Malý prštický, za zastávkou Radostice pak Velký prštický. Ten už je výrazně delší, měří 322 metrů. Za ním pak překonáváme potok Šatava, což je pro železnici příznačné jméno. (Jan Šatava je bývalým šéfem jindřichohradeckých úzkokolejek a dnes majitelem Railway Capital. pozn. redakce)

Pokud vyrazíte se stanice Silůvky po modré značce, neprohloupíte. Po třech a půl kilometrech dorazíte k rozhledně Vladimíra Menšíka nad Hlínou.

Stanice Moravské Bránice

Další stanicí jsou Moravské Bránice, dříve Kounice. Jen pár kilometrů odsud totiž leží Dolní Kounice. Ano, jde o Dolní Kounice se známým klášterem Rosa Coeli a také s hradem a zámkem.

Za Moravskými Bránicemi se naše koleje stáčejí doprava, pokračujeme už po bývalé místní dráze. Z motoráku KPKV můžeme sledovat ikonický Ivančický viadukt, vidíme jak zbytek původního železňáku, tak novou konstrukci ze 70. let minulého století.

Čtyřkolák 434.2291 v čele manipulačního vlaku přejíždí původní Ivančický...
Ivančický viadukt

Starý a nový Ivančický viadukt

Dál nás čekají Ivančice, rodiště Alfonse Muchy a Vladimíra Menšíka. První jmenovaný velikán tu má svoji rozhlednu, ovšem jen čtyři metry vysokou. Oba mají samozřejmě ve svém rodném městě svoji expozici, oba v budově Staré radnice. Nedaleko nádraží můžete navštívit i Muzeum v Ivančicích.

Pokračujeme v jízdě. Do tohoto úseku se vlaky dostanou už opravdu jen velmi zřídka. Vlevo se od hlavní tratě odpojuje vlečka do zemědělského areálu, která byla zprovozněna v roce 1990.

Setkání motorových vozů M262.1002 a 842.031 ve stanici Ivančice

Vjezd do stanice Oslavany hlídá obří halda strusky z někdejší oslavanské elektrárny. Postupně se ovšem ze strusky vyrábějí tvárnice, takže je možné, že tento symbol města postupně zmizí.

Ze stanice Oslavany vedou koleje ještě o pár desítek metrů dál, sjízdné jsou jen ke správní budově bývalé elektrárny. Dřív byl vlečkový systém o mnoho delší.

Parní lokomotiva 556.0508 v čele nákladního vlaku a motorová lokomotiva T444.1083 ve stanici Oslavany

Oslavany zaujmou turisty malé i velké. Ti první asi nejvíc ocení zábavní park Permonium s mnoha atrakcemi a interaktivními prvky, ti druzí určitě vyrazí na oslavanský zámek. Najdou tam Muzeum hornictví a energetiky, Hasičské muzeum a Muzeum krátkých palných zbraní.

Jízda z Brna do Oslavan nám v motorovém voze M262.1002 Klubu přátel kolejových vozidel trvala jen tři čtvrtě hodiny. Škoda, že se až na konec kolejí dostanou turisté jen v občasných mimořádných vlacích, alespoň v letní sezoně by měly pravidelné spoje šanci na úspěch.

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy

19. dubna 2024  13:10

Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Biologické zbraně, hadi a plyn. Ostrovy, které jsou plné podivností

20. dubna 2024

Některé byste nejspíš ani vidět nechtěli, jiné zase vidět nesmíte. Další mizejí z atlasů, objevují...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Nevzdávejte cestovatelská předsevzetí. Jaro jen ten pravý čas procestovat Evropu

26. dubna 2024

Advertorial Evropské metropole jsou známé tím, že jsou v létě plné turistů. Předběhněte je a vydejte se na...

Poutní místa v Česku zažívají renesanci, říká autor populární knihy

26. dubna 2024

Lidé stále častěji hledají lokality, kde mohou uniknout před dnešním komplikovaným světem. Návod na...

VIDEO: Nahlédněte do Indie očima české poutnice hnutí Hare Krišna

25. dubna 2024

Indická republika je sedmá největší a s více než miliardou obyvatel jednou z nejlidnatějších zemí...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...