Byrokratické tance na španělských letištích. Chce to nervy ze železa

  12:12
Byrokratické scénáře při přeletu jižních evropských států pokračují. Na letišti Mahon na ostrově Menorca jsem se zasekl na dlouhou dobu jen proto, že nebylo komu podat letový plán. Děj jako z Kafky jsem pak zažil na letišti Son Bonet na Mallorce, píše pilot Jiří Pruša v dalším díle ze svého letu nad evropskými ostrovy.
Primární obrazovka při letu kolem severního pobřeží Mallorky. Červené plošky na...

Primární obrazovka při letu kolem severního pobřeží Mallorky. Červené plošky na mapě zobrazují terén, který je výše než letadlo a žluté cokoliv, co je níže jen o 30-300 metrů (tzn. varování). | foto:  Jiří Pruša, pro iDNES.cz

Na klubovém letišti v Mahonu ráno nikdo nebyl, takže jsem měl problém podat let. Telefonoval jsem na číslo instruktora místní pilotí školy, který své služby inzeroval za oknem. Chtěl jsem se ho zeptat, jak letový plán podat (ve Španělsku se musí podávat letové plány i na krátké cesty, jakmile vedou přes oblasti řízených prostorů – to v mém případě byla kontrolní zóna letiště Palma de Mallorca). Telefon ale nikdo nebral.

Sedl jsem tedy do letadla a vysílačkou zavolal na věž jen tři kilometry vzdáleného letiště Menorca. Snažil jsem se plán podat přes dispečera na věži, ale ten byl rezistentní a raději mi dal telefonní číslo, na kterém se plán dá podat. Telefon mi zvedla sympatická mladá žena, ale ukázalo se, že letový plán dělá ten den v životě úplně poprvé.

Volal jsem z mobilu mezinárodně a tak mi těch asi 15 minut hovoru, kdy jsem jí musel vysvětlovat každou položku letového plánu a kdy ona se ještě ptala kolegyně a nechávala ji to prověřovat, připadalo naprosto nekonečných. Normálně tento akt trvá tak 3 až 4 minuty. Když jsme to zvládli, tak jsem ještě asi 30 minut připravoval letadlo, protože plán musejí dát do systému. Pak jsem znovu zavolal věž Menorky, vše nahlásil a odletěl směrem na malé letiště Son Bonet na Mallorce.

Úchvatný let kolem Menorky a Mallorky a tahanice na letišti

On-line: Evropské ostrovy z nebe

Sledujte od 22. dubna

Evropské ostrovy z výšky

Zkušený pilot Jiří Pruša vyrazil 22. dubna 2014 na dvoutýdenní cestu nad evropskými ostrovy. V kabině letounu Dynamic WT-9 (OK-LEX) je sám, čeká ho 8 600 kilometrů a odhadem 43 hodin letu. Aktuální snímky, data i průběh letu průběžně sdílí se čtenáři iDNES.cz.

Let kolem severních pobřeží Menorky a Mallorky byl naprosto úchvatný. Tiše jsem se vznášel modře zbarveným vzduchem a letěl tak, aby venkovní kamery mohly vše správně zabírat. Při přistání v Son Bonet jsem se neustále hlásil na frekvenci letiště, až mi někdo řekl, že tam žádný dispečer není a frekvenci používají piloti ke komunikaci mezi sebou. Bylo to zvláštní, protože se jedná o poměrně velké sportovní letiště jen asi 3 až 4 kilometry od velkého letiště Palma de Mallorca.

Můj hlavní problém vznikl právě na letišti Son Bonet. Chtěl jsem tam natankovat a připravit/podat letový plán do Melilly a během čekání na vložení plánu do systému se někde najíst. To mi však překazili. Systém prý odmítl můj plán přijmout, protože Son Bonet nemá pasovku/celnici (není deklarované jako mezinárodní letiště) a Melilla prý není v Schengenu, což jsem oponoval, protože to je španělské území.

Skály severovýchodního pobřeží Mallorky

Situace se několikrát změnila podle toho, jaký měl kdo názor – vedoucí směny pracoviště, kde se plány podávají, vedoucí pasovky v Melille (volali mu), šéf policejní služebny v Son Bonet, vedoucí kanceláře letiště. Lidí v tom tedy bylo hodně a společně vytvořili kafkovskou situaci byrokratického systému, ze kterého není úniku.

Mezitím čas utěšeně ubíhal a já jsem se snažil držet v klidu. Celkem to přetahování trvalo přes hodinu. Jednalo se o dvě možné alternativy – buď poletím přímo, nebo musím sednout v Ibize, podat nový letový plán, projít pasovkou, zaplatit asi 100 eur za použití tohoto velkého letiště a teprve pak odletět do Melilly. Nakonec se dohodli, že můžu letět přímo přesně tak, jak jsem původně žádal. Na oběd už čas nezbyl a tak jsem byl rád, že jsem si ráno od snídaně odnesl jablko a hrušku. Vodu na palubě mám stále. Když jsem už lezl do kabiny, tak ještě přiběhla udýchaná mladá policistka a chtěla ode mě vidět pojišťovací smlouvu a dostat její kopii. Smlouvu jsem ukázal a kopii se mi podařilo jí rozmluvit.

Krásný přístav a městečko Mahon, Menorka

Ráno na letišti v Mahonu.

Problémy i při letu na Ibizu

Při letu k ostrovu Ibiza mě měla na starosti také nějaká dispečerská novicka a tak mě nutila letět jen ve 300 metrech deset kilometrů od jejich letiště. Na širém moři to není nic příjemného, vidíte hřebínky vln, jako by byly kousek od vás a modlíte se, aby motor bez problémů běžel, protože na nějakou přípravu na přistání by prostě nebyl žádný čas. Taky chtěla, abych letěl kolem severního pobřeží Ibizy a teprve po jejím minutí změnil směr na jihozápad na svou trasu. Nakonec jsem ji ale přemluvil a pustila mě rovnou nad ostrůvek Formentera jihozápadně od Ibizy. Ve 300 metrech jsem ale letěl nad mořem nekonečných asi 70 minut.

Cvičení španělské armády a rychle ubývající benzin

Za Formenterou se ukázal další problém, španělská armáda se totiž rozhodla nacvičovat nějaká svá bojová umění a uzavřela velký kus Středozemního moře – zrovna ten kus, přes který jsem potřeboval letět. Musel jsem tedy směrem na Alicante (je to trochu vidět na mé trase) a teprve pak na svou trasu. To mě stálo samozřejmě nějaký čas (odhadem tak 15 minut) a benzin.

Na tak dlouhé cestě přes moře a ještě na letiště, kde nemají benzin (Melilla), je člověk z každého prodloužení trochu nervozní, nemohl jsem ale nic dělat. Pak k tomu ještě začal sílit protivítr a moje rychlost se snižovala z 220 km/h na asi 160 km/h, což prodloužilo můj let o dalších 40 minut. Stále jsem si přepočítával, zda s palivem pak vydržím doletět do Gibraltaru a dále na nějaké letiště (Tangier nebo Jerez), kde dostanu benzin. Taky jsem zkoušel najít nejlepší výškovou hladinu, kde by vítr byl slabší, ale to bylo jen asi v 500 metrech nad mořem, což se mi zase nelíbilo kvůli bezpečnosti. Letěl jsem tedy ve 3 000 m s protivětrem nějakých 60 km/h a neustále přepočítával benzin...

Nakonec jsem v Melille přistál s 50 litry v nádržích, což je asi 3 hodiny letu. Do Gibraltaru je to asi hodina 30 minut a do Jerezu nebo Tangieru pak asi 30 až 40 minut, takže bych to měl zvládnout i s povinnou 30minutovou rezervou.

Přístavní městečko Solier, severní Mallorka

Nepříjemné přistání v Melille

Přistání v Melille bylo vysoce nervozní, protože foukal nárazový protivítr ze směru 270, což u dráhy 33 znamená hodně boční vítr zleva (od pevniny, přes hory). Vítr byl navíc rozházený horami a velmi turbulentní. Mentálně jsem se připravil na možnost přistání opakovat a případně odletět někam jinam. Naštěstí to ale nebylo potřeba a na dráhu jsem dosedl překvapivě jemně. Asi 40 minut jsem pak věnoval upoutávání letadla tak, aby ho velmi silný vítr přes noc neodfoukl.

Na letišti v Malille si mě absolutně nikdo ani nevšiml – pasovku tam dokonce vůbec nemají, protože mají lety jen do Španělska. Takže celý ten humbuk vymysleli (a nakonec naštěstí zase utlumili) úředníci v Palma de Mallorca.

Na Melillu jsem se hodně těšil, ale v mých vzpomínkách zůstanou jen asi tyto vjemy: šílený vítr/prach/písek, žádné hotely (celkem čtyři, z toho tři plné – než jsem našel ubytování, trvalo mi to přes dvě hodiny), lidé vrhající se pod auta bez jakéhokoliv rozhlížení, celkem nezajímavá architektura, krásně zachovalá stará pevnost, ostnaté dráty kolem celého města. To pro zabránění imigrace Afričanů.

Povolení do Gibraltaru jsem nakonec dostal na dnešek v 11 hodin. Takže chci odlétat asi v devět, abych to stihl. Stále řeším, jestli z Gibraltaru pak pro benzin do Jerezu nebo do Tangieru. Asi zvolím Jerez, protože v Maroku se trochu obávám přehnané byrokracie – ještě se někoho zeptám, ale myslím stále více na Jerez. Když to všechno stihnu včas (tzn. tak do 13 hodin, odletím ještě dnes na Lanzarote, když ne, tak do Lanzarote odletím zítra ráno.

Nádraží Praha Vršovice

Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

Gandalf už je z módy. Novozélandské letiště odstraní slavné filmové sochy

Po více než dekádu měli cestující na letišti v novozélandském Wellingtonu možnost obdivovat sochy dvou letících orlů z filmové ságy Hobit. Jeden z nich nesl na zádech dokonce samotného čaroděje...

Při povodni ve skalním městě Petra zemřeli dva lidé, úřady evakuovaly 13 Čechů

Přívalové povodně si vynutily evakuaci asi 1 800 turistů z jordánské Petry. Zachránit se podle MZV podařilo i 13 Čechů. O život přišla Belgičanka se synem, další dvě děti se zachránily. AFP...

Nejhezčí evropské kempy. Za super dovolenou zaplatíte jenom pár stovek

S jarní sezonou se znovu otevírají brány kempů a milovníci kempování začínají plánovat, kam se vypraví letos. Přinášíme inspiraci na nejkrásnější evropské kempy nabízející ubytování v horách, u...

Proč lézt na Everest? Z nejvyšší hory světa je prázdný symbol pro snoby

Magická střecha Himálaj vzrušuje naši představivost a neodolatelně vábí horolezce. Opravdu je to ovšem důvod snažit se tam vylézt? Everest je totiž už jen prázdný mýtus a turistický Václavák, myslí...

Povinná letní zastávka v Chorvatsku. Rijeka se proslavila výrobou torpéd

Jako námořní stát má Chorvatsko mnoho přístavů. „Admirálem“ mezi nimi je však Rijeka. Zdejší přístav totiž ovlivnil nejen historii města, ale i vojenského námořnictva. V Rijece si tak turisté mohou...

13. května 2025

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  12.5 11:40

Češi vybudovali na Srí Lance penzion. Všechno je tady víc na pohodu, říkají

Marcela Adamusová provozuje na Srí Lance úspěšný penzion. I přes složité začátky si svůj druhý domov v ostrovní zemi zamilovala. Povídaly jsme si nejen o tom, zda jsou bílí lidé pro místní opravdu...

12. května 2025

Katedrálu stavěli dlouhých 600 let, v opeře na pěvce bučí. Vítejte v Miláně

Premium

Mají tu sice Poslední večeři, ta vaše však zdaleka poslední nebude. Posvátné chvíli aperitivo tady neodoláte. Navíc si jako předkrm můžete dát geniální díla Leonarda da Vinciho a místo dezertu...

11. května 2025

Trojice jeskynních potápěčů zdolala nepokořenou trasu v Amatérské jeskyni

Při sobotním odpoledni se na dně Macochy shromáždilo několik desítek jeskyňářů, aby netrpělivě vyhlíželi své kolegy. Ti se totiž jako první pokusili v Amatérské jeskyni v Moravském krasu zdolat...

11. května 2025  14:32

Retro výlet do komunismu. Takto se jezdilo pražským metrem za socíku

První úsek pražského metra byl otevřen v roce 1974, od té doby se síť metra rozvinula natolik, že převeze téměř jeden milionů cestujících denně. Unikátní snímky vám připomenou, jak provoz metra...

11. května 2025

Na co zírá mašinfíra: Brejlovcem po Chodsku z Domažlic do Klatov

Pavel, náš dnešní mašinfíra, nás sveze po nejkrásnějších místech Chodska. V malebném podzimním dnu se projedeme podhůřím Českého lesa a Šumavy. Z Brejlovce Kladenské dopravní a strojní objevíme trať...

11. května 2025

KVÍZ: Poznáte unikátní železniční tratě v Česku?

Soutěž

Česko se může pochlubit rozsáhlou sítí železničních tratí, která v podstatě nemá ve světě obdoby. A některé z těchto tratí jsou opravdu unikátní, ať už místem, kterým vedou, nebo přezdívkou či...

vydáno 10. května 2025

Jak nás utváří cestování. Posiluje emoční zdatnost i kreativitu, ukázala studie

Premium

„Pamatuji si ten moment moc dobře. Bylo mi asi deset, při listování časopisem jsem narazila na fotku lamy pod Machu Picchu,“ vzpomíná Petra Kejklíčková. Nedokázala si tehdy představit, že by se na...

9. května 2025

Švédská kuchyně nejsou jen kuličky. Víme, kde se s ní ve Stockholmu seznámit

Chystáte se vyrazit za hokejovým mistrovstvím světa do Stockholmu a přemýšlíte, kde zavlažit hrdlo vyprahlé hlasitým fanděním? Podívejte se, kde se dobře a levně najíst ve Stockholmu a jak je to ve...

9. května 2025

Nejhezčí evropské kempy. Za super dovolenou zaplatíte jenom pár stovek

S jarní sezonou se znovu otevírají brány kempů a milovníci kempování začínají plánovat, kam se vypraví letos. Přinášíme inspiraci na nejkrásnější evropské kempy nabízející ubytování v horách, u...

9. května 2025

Nejlepší místa, kde se najíst v Herningu. Objevte cestou na MS i kouzlo dánské kuchyně

Jedete fandit na MS v hokeji? Pak si určitě nezapomeňte dopředu zjistit, ve kterých restauracích mají tradiční dánské jídlo a kde zapít radost z úspěchů českého týmu.

8. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.