Pondělí 10. května 2021, svátek má Blažena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 10. května 2021 Blažena

Jiří Pruša poletí přes Baltské moře. Nemůžu té touze odolat, říká

  10:30
Jak se vlastně létá kolem Evropy? Zdánlivě je to jednoduché. Přijedete na letiště, potřesete si pravicí s šéfem letiště, sednete do letadla a vzhůru k nebi! Ale kdeže. Znáte to, všechno je jinak. Jiří Pruša, který v pondělí 11. srpna startuje do třetí etapy projektu Nebe nad Evropou, tentokrát směr ostrovy Baltského moře, o tom ví své.

Nutné vybavení pro nouzové přistání na mořské hladině - vodotěsný vak, záchranná vesta. Na fotografii nejsou vidět samonafukovací člun a neoprénový oblek. (26. června 2014) | foto: Jindřich Ilem / Videolab.cz

Přes ostrovy Baltského moře

V pondělí 11. srpna startuje Jiří Pruša nad ostrovy Baltského moře. Zprávy, fotky i videa z jeho cesty budeme opět přinášet v naší speciální příloze.

Spolu s panem Kosem z legendárního filmu Na samotě u lesa můžeme začít vypočítávat. To máte: vyvažovací testy vrtule, detekce možných poškození z předchozích letů, prohlídka letadla po sto hodinách létání, odslanění po přistání ve slané vodě na pláži Barra v minulé etapě, promazání čepů, umytí letadla od písku, musíte vylepšit umístění antény satelitního telefonu, sehnat mapy Finska z Finska (a kdyby jednu, hned šest je jich třeba), rozvrhnout trasu, udělat detailní itinerář, sledovat předpovědi počasí, připravit nabíječky, propojovací dráty, zdroje, paměťové karty, kamery, baterie, satelitní telefon s příslušenstvím, ruční vysílačku, další mapy, iPad, fotoaparáty, plovací vestu, záchranný člun, nepromokavý vak…

Problém s papírovými mapami

Když chcete letět v srpnu, připravovat se musíte začít nejméně měsíc předem. „Nejprve jsem si nahrubo načrtl trasu a začal jsem shánět potřebné mapy,“ líčí přípravy pilot.

Kdo je Jiří Pruša

  • Pilot malého letadla, publicista, promotér, výživový specialista a rovněž bloger iDNES.cz spolupracuje s iDNES.cz už několik let.
  • Zprávy o jeho přeletech Afriky, Nového Zélandu či Manhattanu najdete na jeho blogu.
  • V červnu uspořádal na Kypru v řeckém amfiteátru úspěšný koncert klasické a muzikálové hudby s českými hudebníky. Více na jeho webu www.prusa.org.
  • Podílí se také na připravovaném filmu Petra Nikolaeva o českých legionářích. Více ZDE.

Například sehnat papírové letecké mapy Finska můžete jen ve Finsku. A to trvá týdny. „Není to ani jednoduché ani levné. Finsko má své území navíc rozdělené do 6 dílů, takže těch map potřebujete šest,“ popisuje Pruša. Během letu se sice většinou řídí elektronickými mapami, ale papírové mapy má raději na ranní plánování letů toho dne. Jsou na nich totiž někdy detaily, které na elektronické mapě jednoduše nejsou. „V Norsku to byla například vysokonapěťová vedení přes fjordy. Bez papírové mapy bych o nich prostě nevěděl, což by logicky nemuselo dopadnout dobře,“ vzpomíná na jeden z dřívějších letů.

Přistání na vodě propočítané na vteřiny

Dál musíte připravit a prověřit záchranné postupy a pomůcky pro přistání na vodu. Letadlo je vybavené padákem, ten se ale při nouzovém přistání na vodu nedá použít. Počítá totiž s deformační zónou podvozku, a ta na vodě nefunguje. Podvozek se zaboří do vody a letadlo nezbrzdí. To se tak rozbije o hladinu. I při pádu s padákem nad pevninou, kdy podvozek pád ztlumí, dopadne letadlo jako by padalo volným pádem z pěti metrů, tedy z druhého patra paneláku. Čili přistání poměrně komfortu prosté. Na přežití to je, leč žádné potěšení to není. Nemluvě o tom, že letadlo je při dopadu neopravitelně zničeno. 

Na vodu je proto nezbytné přistát klouzavým letem. „Pak rozhodují vteřiny,“ říká Jiří Pruša. Rychle otevřít horní kryt kabiny (před dopadem to nejde, proud obtékajícího vzduchu nepřetlačíte – kabina se otevírá zezadu dopředu), vyhodit člun a rychle za ním. Nesmí vám uplavat a musíte se do něj okamžitě vyškrábat.

Fotogalerie

V ledové vodě na to máte sotva pár vteřin, síly unikají zběsile rychle. Je-li moře rozbouřené, je vše ještě mnohem komplikovanější. „Špatné je, že není k dispozici moc svědectví a rad těch, kdo tohle zažili. Většinou je nestihli nikomu říct,“ povzdychne si Pruša, ale s touhle alternativou nepracuje. „Dělám věci s tím, že dopadnou dobře. A když ne, nemá smysl nad tím rozumovat předem. Je třeba být co nejlépe připraven a pak už se uvidí,“ uzavírá.

Významnou roli při tom, jak dobře let proběhne, bude hrát počasí. Při minulé etapě kolem Anglie, Skotska a Norska Jiřímu Prušovi vyšlo počasí dokonale, což ostatně můžete vidět, když si prohlédnete pozoruhodné fotografie z letu. A když počasí nevyjde? „Smůla. Musím počkat na zemi na lepší,“ směje se Pruša. Proto meteorologické podmínky průběžně bedlivě sleduje na specializovaných serverech.

Při letu na sever musel Pruša nedávno přistávat na pláži s blátem a kamením:

21. června 2014

Evropské ostrovy jako kniha

Právě vyšla knižně předchozí etapa projektu. V e-knize Ostrovy Severního moře máte možnost kromě podrobných reportáží s bohatou fotodokumentaci i přehrávat videa z cesty. Více na Knihy iDNES.cz.

Záložní krizový plán letišť

A ještě to není všechno. Připravit si také musíte přesně plán letišť, na kterých chcete přistát, a mít přehled o záložních letištích pro případ krizových situací. Roli v tom hraje délka jednotlivých letů, to, jestli je potřeba letět na mezinárodní letiště, zda má letiště benzin, jakou má otevírací dobu, zda je potřeba předběžné povolení přistání, u menších letišť i je nutno zkoumat i jejich technické parametry. Délka jednotlivých letů nesmí být kvůli filmování delší než 2 hodiny. „Jinak dojdou baterky,“ konstatuje pilot lakonicky důvod. Pochopitelně je potřeba mít také dostatek benzinu – pokud na nějakém letišti benzin není, musí být letadlo schopno doletět na další letiště bez tankování.

Zkrátka letět přes půl Evropy není jen tak. Starosti, starosti a zase starosti. A proč to tedy Jiří Pruša dělá? „Nemůžu té touze odolat,“ zní jednoduché a jasné vysvětlení.

Autor:
  • Nejčtenější

Plíce planety jsou naruby. Amazonský prales vyrobil víc CO2, než pohltil

Především kvůli požárům a dalším lidským zásahům se převrací přirozené procesy v Amazonském pralese. Alespoň to tvrdí...

Skvělé výlety k vodním hladinám v Česku. Atmosféra těchto jezer vás okouzlí

„Ach, nechoď, nechoď na jezero, zůstaň dnes doma, moje dcero!“ stojí v Erbenovi. Ale to je jenom báseň. Vydat se na...

Německý květinový ráj. Na ostrově Mainau panuje středomořské klima

V německé části Bodamského jezera leží devět ostrovů, přičemž třetím největším je Mainau. Patří šlechtické rodině...

Hory a moře bez turistů? Zajeďte si do Albánie, středomořský stát překvapí

Premium Přirovnání ke šlehačce je opravdu namístě. Mnohdy si ji člověk z nějakých důvodů odříká, ale když zapomene na předsudky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Rozhledny, lázně i jeskyně. Znáte zeměpisné rekordy v Česku?

Na rozmanité území, na kterém se nachází Česká republika, můžeme být právem hrdí. Ostatně, naši přírodu srdečně...

Pochvaly bych výrazně omezil, víc berou než dávají, vysvětluje psycholog

Premium Stále více čelíme nezdravému tlaku, abychom byli úspěšnější a výkonnější. Jak budovat zdravé sebevědomí? Jak správně...

Opakovaný výstup na osmitisícovku může urychlit demenci, říká neurochirurg Beneš

Premium Špičkový neurochirurg Vladimír Beneš, už třetí v řadě slavné neurochirurgické dynastie, o šťourátku v mozku, hezkých...

Pohodlnější to nikdy nebylo. Velký přehled služeb televize přes internet

Premium Otestovali jsme devět služeb televize přes internet. Vybrali jsme ty, které můžete používat s libovolným poskytovatelem...

  • Další z rubriky

Vyzkoušel jsem hranici mezi odvahou a drzostí, píše pilot Jiří Pruša

Známý český pilot tento týden ukončil expedici Azorské ostrovy. Cestou na nejzápadnější místo Evropy se bohužel...

Přistání na nejtěžších letištích světa. Češi brázdí letadlem Karibik

Letec Jiří Pruša a režisér Petr Nikolaev několik dnů mapovali z letadla ostrovy Karibiku. Naposledy jsme je opustili...

Českého pilota na Kavkaz nepustili. Prý jedině s vojenským kontrolorem

Je to nadlidský úkol. Na Kavkaz se nemám šanci dostat. Gruzínci mi do mého dvoumístného Dynamicu chtěli nacpat další...

Řecko z nebe: kde se zrodily lesby a kde řádí největší úřední šiml

Jak se dá řešit situace, kdy letiště oficiálně prodává benzin, ve skutečnosti nikoliv, a aeroklub, který tam benzin má,...

Výchova šokem: policie vytáhla čumila z auta, aby si prohlédl mrtvolu

Na německé dálnici A3 v Hesensku v neděli zahynuli při dopravní nehodě dva mladí lidé, muž ve věku 35 let na místě,...

Máte jeden z těchto mobilů? Brzy si s ním na mobilním internetu neškrtnete

Letošek je v Česku ve znamení vypínání sítí postavených na zastaralé 3G technologii. Jako poslední ji koncem listopadu...

Kristelová žaluje Novotného. Za zničenou kariéru chce půl milionu

Soud začal projednávat žalobu Kateřiny Kristelové na Pavla Novotného. Moderátorka tvrdí, že jí někdejší bulvární...

Nová Škoda Fabia odhalena, ceny startují na 330 tisících

Škoda odhalila v online světové premiéře čtvrtou generaci modelu Fabia. Automobilka také zveřejnila základní cenu...

KOMENTÁŘ: Konec legrace, teď začne pořádné zdražování

Postupné zpomalování růstu cen, které v Česku probíhalo od loňského července, je u konce. V březnu byla inflace na...