Úterý 26. května 2020, svátek má Filip
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. května 2020 Filip

Jiří Pruša poletí přes Baltské moře. Nemůžu té touze odolat, říká

  10:30aktualizováno  10:30
Jak se vlastně létá kolem Evropy? Zdánlivě je to jednoduché. Přijedete na letiště, potřesete si pravicí s šéfem letiště, sednete do letadla a vzhůru k nebi! Ale kdeže. Znáte to, všechno je jinak. Jiří Pruša, který v pondělí 11. srpna startuje do třetí etapy projektu Nebe nad Evropou, tentokrát směr ostrovy Baltského moře, o tom ví své.

Nutné vybavení pro nouzové přistání na mořské hladině - vodotěsný vak, záchranná vesta. Na fotografii nejsou vidět samonafukovací člun a neoprénový oblek. (26. června 2014) | foto: Jindřich Ilem / Videolab.cz

Přes ostrovy Baltského moře

V pondělí 11. srpna startuje Jiří Pruša nad ostrovy Baltského moře. Zprávy, fotky i videa z jeho cesty budeme opět přinášet v naší speciální příloze.

Spolu s panem Kosem z legendárního filmu Na samotě u lesa můžeme začít vypočítávat. To máte: vyvažovací testy vrtule, detekce možných poškození z předchozích letů, prohlídka letadla po sto hodinách létání, odslanění po přistání ve slané vodě na pláži Barra v minulé etapě, promazání čepů, umytí letadla od písku, musíte vylepšit umístění antény satelitního telefonu, sehnat mapy Finska z Finska (a kdyby jednu, hned šest je jich třeba), rozvrhnout trasu, udělat detailní itinerář, sledovat předpovědi počasí, připravit nabíječky, propojovací dráty, zdroje, paměťové karty, kamery, baterie, satelitní telefon s příslušenstvím, ruční vysílačku, další mapy, iPad, fotoaparáty, plovací vestu, záchranný člun, nepromokavý vak…

Problém s papírovými mapami

Když chcete letět v srpnu, připravovat se musíte začít nejméně měsíc předem. „Nejprve jsem si nahrubo načrtl trasu a začal jsem shánět potřebné mapy,“ líčí přípravy pilot.

Kdo je Jiří Pruša

  • Pilot malého letadla, publicista, promotér, výživový specialista a rovněž bloger iDNES.cz spolupracuje s iDNES.cz už několik let.
  • Zprávy o jeho přeletech Afriky, Nového Zélandu či Manhattanu najdete na jeho blogu.
  • V červnu uspořádal na Kypru v řeckém amfiteátru úspěšný koncert klasické a muzikálové hudby s českými hudebníky. Více na jeho webu www.prusa.org.
  • Podílí se také na připravovaném filmu Petra Nikolaeva o českých legionářích. Více ZDE.

Například sehnat papírové letecké mapy Finska můžete jen ve Finsku. A to trvá týdny. „Není to ani jednoduché ani levné. Finsko má své území navíc rozdělené do 6 dílů, takže těch map potřebujete šest,“ popisuje Pruša. Během letu se sice většinou řídí elektronickými mapami, ale papírové mapy má raději na ranní plánování letů toho dne. Jsou na nich totiž někdy detaily, které na elektronické mapě jednoduše nejsou. „V Norsku to byla například vysokonapěťová vedení přes fjordy. Bez papírové mapy bych o nich prostě nevěděl, což by logicky nemuselo dopadnout dobře,“ vzpomíná na jeden z dřívějších letů.

Přistání na vodě propočítané na vteřiny

Dál musíte připravit a prověřit záchranné postupy a pomůcky pro přistání na vodu. Letadlo je vybavené padákem, ten se ale při nouzovém přistání na vodu nedá použít. Počítá totiž s deformační zónou podvozku, a ta na vodě nefunguje. Podvozek se zaboří do vody a letadlo nezbrzdí. To se tak rozbije o hladinu. I při pádu s padákem nad pevninou, kdy podvozek pád ztlumí, dopadne letadlo jako by padalo volným pádem z pěti metrů, tedy z druhého patra paneláku. Čili přistání poměrně komfortu prosté. Na přežití to je, leč žádné potěšení to není. Nemluvě o tom, že letadlo je při dopadu neopravitelně zničeno. 

Na vodu je proto nezbytné přistát klouzavým letem. „Pak rozhodují vteřiny,“ říká Jiří Pruša. Rychle otevřít horní kryt kabiny (před dopadem to nejde, proud obtékajícího vzduchu nepřetlačíte – kabina se otevírá zezadu dopředu), vyhodit člun a rychle za ním. Nesmí vám uplavat a musíte se do něj okamžitě vyškrábat.

Fotogalerie

V ledové vodě na to máte sotva pár vteřin, síly unikají zběsile rychle. Je-li moře rozbouřené, je vše ještě mnohem komplikovanější. „Špatné je, že není k dispozici moc svědectví a rad těch, kdo tohle zažili. Většinou je nestihli nikomu říct,“ povzdychne si Pruša, ale s touhle alternativou nepracuje. „Dělám věci s tím, že dopadnou dobře. A když ne, nemá smysl nad tím rozumovat předem. Je třeba být co nejlépe připraven a pak už se uvidí,“ uzavírá.

Významnou roli při tom, jak dobře let proběhne, bude hrát počasí. Při minulé etapě kolem Anglie, Skotska a Norska Jiřímu Prušovi vyšlo počasí dokonale, což ostatně můžete vidět, když si prohlédnete pozoruhodné fotografie z letu. A když počasí nevyjde? „Smůla. Musím počkat na zemi na lepší,“ směje se Pruša. Proto meteorologické podmínky průběžně bedlivě sleduje na specializovaných serverech.

Při letu na sever musel Pruša nedávno přistávat na pláži s blátem a kamením:

21. června 2014

Evropské ostrovy jako kniha

Právě vyšla knižně předchozí etapa projektu. V e-knize Ostrovy Severního moře máte možnost kromě podrobných reportáží s bohatou fotodokumentaci i přehrávat videa z cesty. Více na Knihy iDNES.cz.

Záložní krizový plán letišť

A ještě to není všechno. Připravit si také musíte přesně plán letišť, na kterých chcete přistát, a mít přehled o záložních letištích pro případ krizových situací. Roli v tom hraje délka jednotlivých letů, to, jestli je potřeba letět na mezinárodní letiště, zda má letiště benzin, jakou má otevírací dobu, zda je potřeba předběžné povolení přistání, u menších letišť i je nutno zkoumat i jejich technické parametry. Délka jednotlivých letů nesmí být kvůli filmování delší než 2 hodiny. „Jinak dojdou baterky,“ konstatuje pilot lakonicky důvod. Pochopitelně je potřeba mít také dostatek benzinu – pokud na nějakém letišti benzin není, musí být letadlo schopno doletět na další letiště bez tankování.

Zkrátka letět přes půl Evropy není jen tak. Starosti, starosti a zase starosti. A proč to tedy Jiří Pruša dělá? „Nemůžu té touze odolat,“ zní jednoduché a jasné vysvětlení.

Autor:
  • Nejčtenější

V Českém Švýcarsku shořely historické chaty, z památky zbyly jen komíny

V Národním parku České Švýcarsko shořely dvě historické chaty Na Tokání, které jsou zařazené mezi cenné kulturní...

Namalované hranice Čech a Moravy lákají k výletu, silničáři je chtějí smazat

Bílou barvou vyznačená českomoravská hranice na dvou hlavních silničních tazích u Svitav nebude mít dlouhého trvání....

Renovovaná Slovenská strela se po šedesáti letech vrátila na koleje

Šedesát let nejel unikátní železniční motorový vůz Slovenská strela po kolejích. Stalo se tak až v pondělí 25. května....

Na krev před odletem a hodiny čekání. Pandemie zasáhne létání víc než 11. září

Premium Letiště Václava Havla ožívá. Lehce, líně, pomalu. Pár jedinců se trousí halou, odletová tabule je stále téměř prázdná....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

SLEPÁ MAPA: Co bychom si bez nich počali. Znáte největší přehrady v Česku?

Chrání nás před povodněmi, zásobují vodou, vyrábí elektřinu. Strategický význam českých a moravských přehrad značně...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Přistání na nejtěžších letištích světa. Češi brázdí letadlem Karibik

Letec Jiří Pruša a režisér Petr Nikolaev několik dnů mapovali z letadla ostrovy Karibiku. Naposledy jsme je opustili...

Kličkování mezi sopkami a blesky. Český pilot si prožil turecké peklo

Další dny expedice Evropské limity mi opět ukázaly hranice mých leteckých schopností. Poté, co mi Gruzínci zakázali...

Vyzkoušel jsem hranici mezi odvahou a drzostí, píše pilot Jiří Pruša

Známý český pilot tento týden ukončil expedici Azorské ostrovy. Cestou na nejzápadnější místo Evropy se bohužel...

Meteora, uprchlíci i kostelík z muzikálu Mamma Mia! Fotili jsme z nebe

Byly to jedny z nejhorších okamžiků, které Jiří Pruša ve vzduchu zažil. V protivětru rozbitém o jižní Alpy zakusil v...

Statistik: V Česku epidemie nebyla a není. Proto nevíme, kdy „skončí“

Jak probíhalo šíření nákazy virem SARS-CoV-2, zatím zcela přesně zmapováno není. V každém případě však slovo epidemie...

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Nakupoval vlastní pizzu a vydělal. Využil chyby donáškové služby

Majitel americké pizzerie díky chybě rozvážkové služby DoorDash vydělal stovky dolarů. V aplikaci firma totiž nabízela...

Jsem HIV pozitivní, zjistila Monika. Otěhotněla se sňatkovým podvodníkem

Monika čeká dítě se sňatkovým podvodníkem. Je zamilovaná a odhodlaná na něj počkat, než si odpyká trest. V takovém...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...