Středa 27. ledna 2021, svátek má Ingrid
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. ledna 2021 Ingrid

V Evropě začne ubývat aut, podraží kvůli drahým technologiím

Evropský vozový park se brzy začne smršťovat. Díly pro výrobu auta kvůli novým technologiím a regulacím podraží až o 40 procent. Vyplývá to ze studie Digital Auto Report poradenské společnosti PwC Strategy.

Start výroby Volkswagenu ID.3 v továrně v německém Cvikově | foto: Volkswagen

Počet aut v Evropě se do roku 2025 zvýší z loňských 263 milionů na 273 milionů vozů. Poté začne kvůli sdílení a nástupu autonomních vozů klesat a za dalších pět let se sníží o 15 milionů.

Zajímavé je srovnání velikosti vozových parků na třech hlavních trzích – v Evropské unii, USA a Číně. Zatímco v roce 2018 jezdilo nejvíc aut po silnicích zemí Evropské unie, na konci příští dekády už tomu tak nebude. Poté už začne počet aut v zemích Evropské unie klesat. V USA a Číně ještě vozové parky porostou.

„Posun k autonomním a sdíleným vozům s sebou přinese vyšší využitelnost aut. To znamená, že bude potřeba k ujetí stejného počtu kilometrů méně aut. Nicméně frekvence obnovy aut se tím pádem zvýší,“ uvedl partner PwC Česká republika Pavel Štefek.

„Penetrace vozidel v Číně je oproti Evropě stále výrazně nižší, tudíž k podobnému trendu jako v Evropské unii tam dojde patrně s určitým zpožděním. Trendy v oblasti autonomního řízení a sdílení aut se však budou v Číně prosazovat rychleji,“ vysvětluje Štefek.

V souvislosti s vývojem nových technologií i zpřísněním regulací výrazně vzrostou i náklady na výrobu součástek, a tím i celých vozidel. Jen následkem regulace podraží součástky k sestavení průměrně vybaveného auta v roce 2030 o 18 procent ve srovnání s dnešním základním vozidlem bez konektivity (okamžité propojení aut s aplikacemi). 

Přidání povinných prvků konektivity a základní prvky autonomní technologie zvýší dohromady cenu vozu přibližně o zhruba dvě procenta. O zdaleka největší růst nákladů se postará přechod ze spalovacího motorů na elektromotory, ke kterému jsou automobilky emisní regulativou nuceny.

Vozidlo plně vybavené dostupnými technologiemi bude v roce 2030 obsahovat součástky o 42 procent dražší ve srovnání se základním modelem roku 2018, plyne ze studie. O nárůst dvě až tři procenta v ceně součástek se postará přídavná konektivita, 12 až 22 procent na ceně potom přidají autonomní prvky.

10. září 2019

Nedostupné baterie vše prodražují

Herbert Diess, šéf koncernu Volkswagen, minulý týden v rozhovoru s investory uvedl, že nový čistě elektrický model ID.3 je výrobně o 40 % levnější než elektrický Golf. Podle Diesse je klíčem k úspěchu nová speciální platforma MEB určená pro elektromobily, kterou německý koncern vyvinul a kromě vlastních značek ji nabízí dalším výrobcům (už se domluvil s Fordem).

Asi pěti až desetiprocentní úsporu má na svědomí úprava továrny v Cvikově čistě na výrobu elektromobilů (více čtěte zde).

Nejvíc se uspoří na bateriovém systému, potíž je ovšem v tom, že akumulátory jsou stále velmi drahé. Podle různých vyjádření automobilek tvoří baterky asi 40 procent ceny. Automobilky počítaly s poklesem cen, aktuálně je ovšem velký problém s jejich výrobou a dostupností drahých kovů (lithium, kobalt), které jsou k jejich výrobě potřeba. „Dostupnost baterií na trhu je momentálně nejvíce limitující faktor,“ uvedl pro iDNES.cz 11. listopadu na premiéře nové Škody Octavia František Drábek, vedoucí projektu tohoto stěžejního modelu značky, který dorazí v příštím roce také v plug-in hybridní verzi.

Změny ve struktuře prodejů

Globální automobilový průmysl zaznamená podle studie do roku 2030 růst tržeb přibližně tempem čtyři procenta za rok a tři procenta v ziscích. Dojde ovšem k zásadním změnám v podílech jednotlivých segmentů na celkovém objemu.

Podíl tradičních odvětví (prodej nových a ojetých aut a prodej dílů) se však zmenší z aktuálních 70 na 55 procent. Naopak podíl na celkovém zisku nových firem vstupujících do odvětví vzroste z dnešních pěti na 26 procent.

Největší růst se očekává u segmentu služeb mobility, do kterého patří jak sdílení klasických vozů, tak do budoucna i těch s více autonomními prvky.

„Předpokládáme, že auta budoucnosti budou elektrická, částečně autonomní, sdílená, připojená a každoročně updatovaná. Automotive tedy bude primárně o mobilitě. Úspěšné společnosti budou muset svými produkty a službami uspokojovat měnící se očekávání zákazníků. Budou se tedy muset zaměřit na služby v oblastech mobility. Nikoli jen na samotný produkt, tedy auto,” říká Pavel Štefek z PwC Česká republika.

„Ačkoli globální autoprůmysl stále poroste, mnohem více si z něj začnou ukusovat nové obchodní modely na úkor tradičních prodejů aut či autodílů,“ uvádí studie PwC Strategy.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

VIDEO: Lidé omylem kupují dálniční známku někomu jinému. Chybu nejde vrátit

Na letošní rok si lidé musí poprvé kupovat elektronickou dálniční známku. Některým se ale povede dvakrát napsat špatně...

Škoda chystá nový znak už roky. Špion naznačuje, že změna je blízko

Svět aut prochází možná největšími změnami za celou svou historii. Automobilky na to reagují také úpravou vizuální...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Hlasování o silničním zákoně: k ochraně cyklistů přibyly zásadní přílepky

Sněmovna poslala do třetího čtení zajímavou novelu zákona o silničním provozu. Už před rokem ji předložil poslanec ČSSD...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šetříte přírodu a CO2? Zapomeňte na sdílenou elektrokoloběžku, jeďte autem

Uhlíková stopa využívání sdílených elektrokoloběžek je podobná, jako když jedou alespoň tři lidé autem. Ukázala to...

Veganství a vegetariánství je na vzestupu a je to dobře, říká lékař Jan Gojda

Premium Lékaři bývají obvykle k dietám všeho druhů skeptičtí. Nejinak tomu bylo v případě vegetariánství a veganství. Výhradně...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Můžete skoro všechno, nemusíte nic. Jak probíhají swingers party v Česku

Premium Swingers kluby, tedy místa neřesti, kde si páry mezi sebou střídají partnery a užívají si i těch nejdivočejších...

  • Další z rubriky

Elektroauta nám usnadní život, říká ten, co zná mercedesy do šroubku

Petr Dvořák je matadorem českého zastoupení značky Mercedes-Benz. Auta ikonické německé značky proslavená nejmodernější...

Každý v Česku má víc než půl auta, ukazují statistiky

Počet osobních aut na českých silnicích se loni zvýšil o 140 336 na 6,13 milionu. Jejich průměrné stáří stouplo o 0,35...

Německý ministr couvl s návrhem na dálkové odpojování nabíjení elektroaut

Spolkový ministr hospodářství Peter Altmaier stáhl sporný návrh zákona, podle kterého měli mít dodavatelé elektrické...

První žena ve formuli 1. Nezdolná bohyně se probila do království mužů

Premium Před více než šedesáti lety usedla Maria Teresa de Filippis do vozu formule 1. Díky svému temperamentu, odvaze a...

Problémy s početím má více než jedna pětina párů, říká nová vedoucí lékařka kliniky GENNET
Problémy s početím má více než jedna pětina párů, říká nová vedoucí lékařka kliniky GENNET

Kliniky GENNET se od roku 1996 specializují na komplexní péči v oboru lékařské genetiky, prenatální péče a léčbu poruchy neplodnosti.

Po dlouhé nemoci zemřela herečka Hana Maciuchová, bylo jí 75 let

Po dlouhé, těžké nemoci zemřela v úterý v Olomouci herečka Hana Maciuchová. Bylo jí 75 let. „Rozloučení bude pouze v...

Dara Rolins je po další plastice nosu. Mnozí fanoušci ji nepoznávají

Dara Rolins (48) se netají svým kladným vztahem k nejrůznějším kosmetickým úpravám. Ke zvětšení prsou a pravidelným...

Mamograf nádor neodhalil. Nechala jsem si vzít obě prsa, říká Kuklová

Michaela Kuklová prožívala před časem těžké chvíle. Po složité diagnostice karcinomu prsu, kdy sama cítila, že je něco...

Lucka je mou oporou. Ze synů hokejisté nejspíš nebudou, míní Plekanec

Tomáš Plekanec (38) a Lucie Šafářová (33) promluvili o sportovním nadání dcery Leontýnky i o plánované svatbě. Bývalý...

Žiji s manželem v polyamorii. Jen o sex nejde, říká Těžká z dokumentu V síti

Terezu Těžkou (25) znají diváci jako jednu z hlavních představitelek náctiletých dívek v dokumentu o sexuálních...