Start výroby Volkswagenu ID.3 v továrně v německém Cvikově | foto: Volkswagen

V Evropě začne ubývat aut, podraží kvůli drahým technologiím

  • 582
Evropský vozový park se brzy začne smršťovat. Díly pro výrobu auta kvůli novým technologiím a regulacím podraží až o 40 procent. Vyplývá to ze studie Digital Auto Report poradenské společnosti PwC Strategy.

Počet aut v Evropě se do roku 2025 zvýší z loňských 263 milionů na 273 milionů vozů. Poté začne kvůli sdílení a nástupu autonomních vozů klesat a za dalších pět let se sníží o 15 milionů.

Zajímavé je srovnání velikosti vozových parků na třech hlavních trzích – v Evropské unii, USA a Číně. Zatímco v roce 2018 jezdilo nejvíc aut po silnicích zemí Evropské unie, na konci příští dekády už tomu tak nebude. Poté už začne počet aut v zemích Evropské unie klesat. V USA a Číně ještě vozové parky porostou.

„Posun k autonomním a sdíleným vozům s sebou přinese vyšší využitelnost aut. To znamená, že bude potřeba k ujetí stejného počtu kilometrů méně aut. Nicméně frekvence obnovy aut se tím pádem zvýší,“ uvedl partner PwC Česká republika Pavel Štefek.

„Penetrace vozidel v Číně je oproti Evropě stále výrazně nižší, tudíž k podobnému trendu jako v Evropské unii tam dojde patrně s určitým zpožděním. Trendy v oblasti autonomního řízení a sdílení aut se však budou v Číně prosazovat rychleji,“ vysvětluje Štefek.

V souvislosti s vývojem nových technologií i zpřísněním regulací výrazně vzrostou i náklady na výrobu součástek, a tím i celých vozidel. Jen následkem regulace podraží součástky k sestavení průměrně vybaveného auta v roce 2030 o 18 procent ve srovnání s dnešním základním vozidlem bez konektivity (okamžité propojení aut s aplikacemi). 

Přidání povinných prvků konektivity a základní prvky autonomní technologie zvýší dohromady cenu vozu přibližně o zhruba dvě procenta. O zdaleka největší růst nákladů se postará přechod ze spalovacího motorů na elektromotory, ke kterému jsou automobilky emisní regulativou nuceny.

Vozidlo plně vybavené dostupnými technologiemi bude v roce 2030 obsahovat součástky o 42 procent dražší ve srovnání se základním modelem roku 2018, plyne ze studie. O nárůst dvě až tři procenta v ceně součástek se postará přídavná konektivita, 12 až 22 procent na ceně potom přidají autonomní prvky.

10. září 2019

Nedostupné baterie vše prodražují

Herbert Diess, šéf koncernu Volkswagen, minulý týden v rozhovoru s investory uvedl, že nový čistě elektrický model ID.3 je výrobně o 40 % levnější než elektrický Golf. Podle Diesse je klíčem k úspěchu nová speciální platforma MEB určená pro elektromobily, kterou německý koncern vyvinul a kromě vlastních značek ji nabízí dalším výrobcům (už se domluvil s Fordem).

Asi pěti až desetiprocentní úsporu má na svědomí úprava továrny v Cvikově čistě na výrobu elektromobilů (více čtěte zde).

Nejvíc se uspoří na bateriovém systému, potíž je ovšem v tom, že akumulátory jsou stále velmi drahé. Podle různých vyjádření automobilek tvoří baterky asi 40 procent ceny. Automobilky počítaly s poklesem cen, aktuálně je ovšem velký problém s jejich výrobou a dostupností drahých kovů (lithium, kobalt), které jsou k jejich výrobě potřeba. „Dostupnost baterií na trhu je momentálně nejvíce limitující faktor,“ uvedl pro iDNES.cz 11. listopadu na premiéře nové Škody Octavia František Drábek, vedoucí projektu tohoto stěžejního modelu značky, který dorazí v příštím roce také v plug-in hybridní verzi.

Změny ve struktuře prodejů

Globální automobilový průmysl zaznamená podle studie do roku 2030 růst tržeb přibližně tempem čtyři procenta za rok a tři procenta v ziscích. Dojde ovšem k zásadním změnám v podílech jednotlivých segmentů na celkovém objemu.

Podíl tradičních odvětví (prodej nových a ojetých aut a prodej dílů) se však zmenší z aktuálních 70 na 55 procent. Naopak podíl na celkovém zisku nových firem vstupujících do odvětví vzroste z dnešních pěti na 26 procent.

Největší růst se očekává u segmentu služeb mobility, do kterého patří jak sdílení klasických vozů, tak do budoucna i těch s více autonomními prvky.

„Předpokládáme, že auta budoucnosti budou elektrická, částečně autonomní, sdílená, připojená a každoročně updatovaná. Automotive tedy bude primárně o mobilitě. Úspěšné společnosti budou muset svými produkty a službami uspokojovat měnící se očekávání zákazníků. Budou se tedy muset zaměřit na služby v oblastech mobility. Nikoli jen na samotný produkt, tedy auto,” říká Pavel Štefek z PwC Česká republika.

„Ačkoli globální autoprůmysl stále poroste, mnohem více si z něj začnou ukusovat nové obchodní modely na úkor tradičních prodejů aut či autodílů,“ uvádí studie PwC Strategy.

,