S nastartováním elektromobility pomáhá Volkswagenu kancléřka Merkelová

Volkswagen má v německé politice speciální postavení, PR mu dělá sama kancléřka. „Je důležité, aby si mnoho lidí mohlo dovolit elektrické auto co nejdříve - a aby se elektrické auto doslova stalo lidovým vozem, stejně jako brouk a golf,“ tak zahájila výrobu modelu VW ID.3 v německém Cvikově Angela Merkelová. A vzápětí naplánovala razantní zvýšení dotací na nákup elektroaut.
Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila výrobu elektromobilu Volkswagen...

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila výrobu elektromobilu Volkswagen ID.3 v továrně v německém Cvikově. | foto: Volkswagen

Volkswagen tento týden oficiálně odstartoval výrobu svého prvního sériově vyráběného modelu ze zcela nové rodiny ID. Auto s označením ID.3 je prvním modelem postaveným na základě modulární platformy MEB pro vozidla s elektrickým pohonem (do detailu si ho prohlédněte zde). Trojka v názvu není náhodou, kompaktní elektromobil má být třetím nejdůležitějším modelem značky v historii, právě po broukovi s golfem.

Brouka a celou automobilku kdysi vymyslel také německý kancléř. Jeho zrod ohlásil Adolf Hitler 15. února 1936 při zahájení X. ročníku berlínského autosalonu. Původně se jmenoval „KdF-Wagen“, nazvaný podle nacistické organizace Kraft durch Freude (Radostí k síle). Více o historii Volkswagenu Brouk čtěte zde

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila výrobu elektromobilu Volkswagen...

Angela Merkelová má v Německu tři domácí automobilové koncerny: VW, Daimler, BMW (Opel je dnes francouzský, Ford americký). Aktuálně jde ovšem enviromentalistickým náladám ve společnosti nejvíc naproti právě Volkswagen. Koncern uvede do roku 2028 na trh téměř 70 elektricky poháněných modelů. Do konce roku 2023 plánuje investovat 9 miliard eur do elektromobility, většina této částky je určena pro výrobní závody v Německu.

A aby těch historických paradoxů na německý způsob nebylo málo, „vlajkovou lodí této změny“ (slovy Angely Merkelové), je Cvikov. Saské město, ze kterého od roku 1957 vyjely víc než tři miliony trabantů, známých čmoudících symbolů východoněmeckého motorismu.

Cvikovskou fabriku získal po pádu berlínské zdi pro koncern Volkswagen jeho tehdejší šéf Carl Hahn, který kupoval tehdy taky Škodovku). První VW Golf ze závodu v Cvikově vyjel 15. února 1991. A v únoru 1994 debutoval Golf CitySTROMer. Byl to první golf se zcela elektrickým pohonem a v devadesátých letech se zde vyráběl jako první sériový elektromobil koncernu.

Třiadevadesátiletý Hahn byl jedním z čestných hostů slavnostního zahájení nové éry cvikovského závodu, který má být „základním kamenem budoucnosti německého automobilového průmyslu“, jak prohlásila při jeho otevření Angela Merkelová a jménem své vlády slíbila, že podporuje rychlé rozšíření nabíjecí infrastruktury pro elektromobily a pobídky ke koupi elektromobilů. „Víme, že musíme spěchat,“ řekla Merkelová. „Jsme připraveni vyvinout velké úsilí.“ Podle německé kancléřky je důležité, „aby si mnoho lidí mohlo dovolit elektrické auto co nejdříve a aby se elektrické auto doslova stalo Volkswagenem (lidovým vozem - pozn. red.), stejně jako brouk a golf.“

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila výrobu elektromobilu Volkswagen...

„Zahájení sériové výroby modelu ID.3 je předzvěstí začátku nové éry pro značku Volkswagen – milníkem, porovnatelným s prvním broukem nebo prvním golfem. Cvikov bude hlavním výrobním závodem pro tuto novou éru v automobilovém průmyslu. Postupně tento výrobní závod transformujeme – ze 100 procent spalovacích motorů na 100 procent elektromobility. Tímto způsobem zahajujeme systémovou změnu v automobilovém průmyslu, která bude dokončena během nadcházejících deseti až dvaceti let,“ prohlásil při startu výroby Thomas Ulbrich, člen představenstva pro elektromobilitu. Do roku 2028 hodlá celá skupina Volkswagen prodat zhruba 22 milionů elektrických vozidel.

V Cvikově tak vzniká největší závod na výrobu elektromobilů v Evropě. Volkswagen investuje do transformace tohoto závodu celkem 1,2 miliardy eur. Po dokončení poslední fáze rozšíření závodu bude z montážních linek sjíždět až 330 tisíc elektromobilů ročně, o 30 tisíc vozidel více než dosud.

Start výroby Volkswagenu ID.3 v továrně v německém Cvikově
Start výroby Volkswagenu ID.3 v továrně v německém Cvikově

Závod prochází transformací za běžného provozu. Souběžně s přípravou výroby modelů řady ID bude až do poloviny roku 2020 pokračovat výroba modelu Golf Variant. Po intenzivní fázi plánování byla od léta 2018 rekonstruována první montážní linka. Tento projekt si vyžádal komplexní modernizaci a renovaci karosárny, lakovny, montážní linky a infrastruktury. Veškerá přepravní technologie musela být přizpůsobena elektromobilům.

Po poslední fázi rozšíření výrobního závodu budou zaměstnanci v Cvikově vyrábět od roku 2021 šest modelů tří koncernových značek (Volkswagen, Audi a Seat). Maximální výrobní kapacita závodu pak vzroste z dosavadních 1350 na 1500 vozidel denně.

10. září 2019

ID.3 je prvním sériově vyráběným modelem nové generace elektromobilů. Modulární platforma MEB pro elektromobily je technickým a ekonomickým základem elektrické ofenzivy. Nové elektromobily budou vyráběny v 8 závodech MEB v Evropě, Číně a USA. „Cílem je změnit současnou situaci, v níž je elektromobilita okrajovou záležitostí, a dosáhnout stavu, v němž bude hrát ústřední roli ve společnosti,“ uvádí ve svém prohlášení automobilka, německá vláda v tom chce autoprůmyslu pomoci.

Počítá s tím, že podstatně zvýší dotace na nákup elektrických aut a také prodlouží jejich vyplácení, a to až do konce roku 2025. Angela Merkelová o tom po otevření fabriky v Cvikově mluvila se zástupci německých automobilek.

Na elektromobily v ceně pod 40 tisíc eur (milion korun) se má dotace zvýšit z dosavadních 4 tisíc eur na 6 tisíc eur (153 tisíc korun). U vozů s cenou vyšší než 40 tisíc eur má být příspěvek 5 tisíc eur (128 tisíc korun). Dosavadní systém dotací, který měl původně skončit v poslední den příštího roku, u aut s cenou nad 60 tisíc eur s žádným příspěvkem nepočítal.

Pro ilustraci: Koncern Volkswagen opakovaně slíbil základní cenu modelu ID.3 pod 30 tisíc eur (780 tisíc korun). 

Podle představ německé vlády by stejně jako dosud polovinu příspěvku měl pokrýt státní rozpočet a druhou samotné automobilky.

Šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess zároveň při otevření cvikovské elektrofabriky podle serveru Aktuálně.cz zmínil, že přechod na elektromobilitu má smysl, jen když se vyplatí i zákazníkovi. „Právě proto jsou podle něj potřeba uhlíkové daně, které by převzaly regulační úlohu,“ cituje Diesse Aktuálně.cz.

Ani dotace ovšem nepovedou k tomu, aby se naplnila představa Merkelové, že v roce 2020 bude v Německu jezdit milion elektrických aut (elektromobilů + plug-in hybridů). Zatím jich je necelých 200 tisíc při celkovém počtu více než 47 milionů registrovaných osobních vozů.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Prodeje elektroaut trhají rekordy. Letos se jich prodá ve světě přes 20 milionů

Vstup čínské automobilky BYD na český trh

VIDEO Prodej elektrických a plug-in hybridních vozidel překročí letos v celém světě 20 milionů a na...

Do ČR míří další čínská značka aut. LeapMotor nabídne elektromobily a hybridy

Leapmotor T03

VIDEO Do Česka míří další čínská automobilová značka. Výhradním distributorem nových vozidel a...

Elektroautoškola: řídit baterkáč zvládne každý, je to v podstatě automat

Elektroautoškola - 1. díl

VIDEO Seriál S elektricky poháněnými vozidly se budeme setkávat stále častěji a stále častěji za jejich volanty...

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Shanghai Auto Show 2025

VIDEO Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Tříválec je k mání pro variantu liftback i combi.

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a...

Elektromobily přicházejí v zimě až o 50 % dojezdu, nejhůř je na tom Tesla

Pokud nemáte možnost vlastního předkondicionování vozu ve vlastní garáži,...

Reálný dojezd aut se liší podle stylu jízdy, průměrné rychlosti nebo ročního období u všech aut, je...

Češi mají stále raději vůni benzinu. Proč jsou nenapravitelnými elektroskeptiky?

Češi zatím s přechodem na čistou energii nespěchají.

Dobíjení auta za pět minut a dojezd přes sedm set kilometrů. Novinky z posledního čínského...

Nejčtenější

Před 40 lety představil Ford Scorpio. Aby ho pak odrovnal příšerným designem

Před 40 lety, v květnu 1985, byla představena první generace automobilu Ford Scorpio, který se v roce 1986 stal evropským automobilem roku. Automobil vyšší střední třídy s pohonem zadních kol se...

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

Titovy limuzíny. Jugoslávský vůdce přesedlal ze sovětských monster na ameriky

Pár kilometrů jižně od Lublaně sídlí Slovinské technické muzeum. V jedné u hal návštěvníci najdou skvost: sbírku aut, která využíval šéf socialistické Jugoslávie Josip Broz Tito. Procházet se mezi...

Prodeje elektroaut trhají rekordy. Letos se jich prodá ve světě přes 20 milionů

Prodej elektrických a plug-in hybridních vozidel překročí letos v celém světě 20 milionů a na prodeji nových aut se budou tyto vozy podílet alespoň z 25 procent. Jejich podíl na celkovém prodeji aut...

15. května 2025

Seat vznikl před 75 lety. Byli jsme na oslavě španělských krasavců

Barcelona (od zpravodaje iDNES.cz) Seat oslavil devátého května půlkulaté výročí, tehdy v roce 1950 stavěla španělská automobilka Pyrenejský poloostrov na kola. Dodnes uvedla na trh 77 modelů a vyrobila 20 590 594 vozů, dva z nich i v...

15. května 2025,  aktualizováno  13:57

Do ČR míří další čínská značka aut. LeapMotor nabídne elektromobily a hybridy

Do Česka míří další čínská automobilová značka. Výhradním distributorem nových vozidel a originálních náhradních dílů značky LeapMotor bude v tuzemsku a dalších čtyřech zemích regionu skupina Emil...

15. května 2025

Tipo je zpátky, i s fajnovým dieselem. Fiat má díky němu nejlevnější nafťák

Fiat vrací po roce do nabídky model Tipo. Daní za dobrou cenu je to, že se do nabídky dostává v jediné konfiguraci jako sedan s turbodieselem. Za cenu 429 900 Kč je nejlevnějším dieselem na trhu.

14. května 2025

Elektroautoškola: řídit baterkáč zvládne každý, je to v podstatě automat

S elektricky poháněnými vozidly se budeme setkávat stále častěji a stále častěji za jejich volanty nebudou sedat hlavně technologičtí nadšenci a takzvaní „early adopters“, ale běžní řidiči, kteří...

14. května 2025

První jízda se sportequipe. Luxus a prostor z Itálie je vzpomínkou na ferrari

Exkluzivně

Vrcholem galaxie italské skupiny DR Automobiles je velké rodinné SUV Sportequipe 8. Luxusně působící sedmimístný plug-in hybrid s pohonem předních kol přidává k technice čínského Chery více stylu. Je...

14. května 2025

Nissan v nesnázích. Automobilka má stomiliardovou ztrátu, zruší 20 tisíc míst

Japonská automobilka Nissan Motor ve snaze zlepšit hospodaření zruší dalších 11 000 pracovních míst. Celkem půjde už o 20 000 míst, protože firma o zrušení 9 000 pozic informovala už dřív. Počet...

14. května 2025

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

13. května 2025,  aktualizováno 

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

13. května 2025

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

12. května 2025

Palačinky, popcorn nebo zmrzka? Otestujte si parádní retro pomocníky
Palačinky, popcorn nebo zmrzka? Otestujte si parádní retro pomocníky

Chystáte narozeninovou oslavu, dětskou party nebo si třeba jen chcete ozvláštnit víkend? Ve spolupráci se značkou Ariete jsme si pro vás připravili...

Lada Iskra SW je kombi na ruský způsob. Má menší kufr než výchozí sedan

Ruský automobilový trh připomíná jízdu na horské dráze. Jeho králem je stále značka Lada, která po dlouhých odkladech konečně začala vyrábět sedan a kombi Iskra. A má prý prvky dosud u této značky...

12. května 2025

Spaghetti western: Jeep vyrobí Compass v Itálii, prozkoumali jsme ho

Exkluzivně

Jeep v Evropě odhalil třetí generaci svého středního SUV Compass. Je prostornější a lépe vybavená, a i když prim hrají elektromotory, určité verze stále tankují benzín. Exkluzivní premiéry jsme se...

12. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.