Středa 27. ledna 2021, svátek má Ingrid
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. ledna 2021 Ingrid

S nastartováním elektromobility pomáhá Volkswagenu kancléřka Merkelová

Volkswagen má v německé politice speciální postavení, PR mu dělá sama kancléřka. „Je důležité, aby si mnoho lidí mohlo dovolit elektrické auto co nejdříve - a aby se elektrické auto doslova stalo lidovým vozem, stejně jako brouk a golf,“ tak zahájila výrobu modelu VW ID.3 v německém Cvikově Angela Merkelová. A vzápětí naplánovala razantní zvýšení dotací na nákup elektroaut.

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila výrobu elektromobilu Volkswagen ID.3 v továrně v německém Cvikově. | foto: Volkswagen

Volkswagen tento týden oficiálně odstartoval výrobu svého prvního sériově vyráběného modelu ze zcela nové rodiny ID. Auto s označením ID.3 je prvním modelem postaveným na základě modulární platformy MEB pro vozidla s elektrickým pohonem (do detailu si ho prohlédněte zde). Trojka v názvu není náhodou, kompaktní elektromobil má být třetím nejdůležitějším modelem značky v historii, právě po broukovi s golfem.

Brouka a celou automobilku kdysi vymyslel také německý kancléř. Jeho zrod ohlásil Adolf Hitler 15. února 1936 při zahájení X. ročníku berlínského autosalonu. Původně se jmenoval „KdF-Wagen“, nazvaný podle nacistické organizace Kraft durch Freude (Radostí k síle). Více o historii Volkswagenu Brouk čtěte zde

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila výrobu elektromobilu Volkswagen...

Angela Merkelová má v Německu tři domácí automobilové koncerny: VW, Daimler, BMW (Opel je dnes francouzský, Ford americký). Aktuálně jde ovšem enviromentalistickým náladám ve společnosti nejvíc naproti právě Volkswagen. Koncern uvede do roku 2028 na trh téměř 70 elektricky poháněných modelů. Do konce roku 2023 plánuje investovat 9 miliard eur do elektromobility, většina této částky je určena pro výrobní závody v Německu.

A aby těch historických paradoxů na německý způsob nebylo málo, „vlajkovou lodí této změny“ (slovy Angely Merkelové), je Cvikov. Saské město, ze kterého od roku 1957 vyjely víc než tři miliony trabantů, známých čmoudících symbolů východoněmeckého motorismu.

Cvikovskou fabriku získal po pádu berlínské zdi pro koncern Volkswagen jeho tehdejší šéf Carl Hahn, který kupoval tehdy taky Škodovku). První VW Golf ze závodu v Cvikově vyjel 15. února 1991. A v únoru 1994 debutoval Golf CitySTROMer. Byl to první golf se zcela elektrickým pohonem a v devadesátých letech se zde vyráběl jako první sériový elektromobil koncernu.

Třiadevadesátiletý Hahn byl jedním z čestných hostů slavnostního zahájení nové éry cvikovského závodu, který má být „základním kamenem budoucnosti německého automobilového průmyslu“, jak prohlásila při jeho otevření Angela Merkelová a jménem své vlády slíbila, že podporuje rychlé rozšíření nabíjecí infrastruktury pro elektromobily a pobídky ke koupi elektromobilů. „Víme, že musíme spěchat,“ řekla Merkelová. „Jsme připraveni vyvinout velké úsilí.“ Podle německé kancléřky je důležité, „aby si mnoho lidí mohlo dovolit elektrické auto co nejdříve a aby se elektrické auto doslova stalo Volkswagenem (lidovým vozem - pozn. red.), stejně jako brouk a golf.“

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila výrobu elektromobilu Volkswagen...

„Zahájení sériové výroby modelu ID.3 je předzvěstí začátku nové éry pro značku Volkswagen – milníkem, porovnatelným s prvním broukem nebo prvním golfem. Cvikov bude hlavním výrobním závodem pro tuto novou éru v automobilovém průmyslu. Postupně tento výrobní závod transformujeme – ze 100 procent spalovacích motorů na 100 procent elektromobility. Tímto způsobem zahajujeme systémovou změnu v automobilovém průmyslu, která bude dokončena během nadcházejících deseti až dvaceti let,“ prohlásil při startu výroby Thomas Ulbrich, člen představenstva pro elektromobilitu. Do roku 2028 hodlá celá skupina Volkswagen prodat zhruba 22 milionů elektrických vozidel.

V Cvikově tak vzniká největší závod na výrobu elektromobilů v Evropě. Volkswagen investuje do transformace tohoto závodu celkem 1,2 miliardy eur. Po dokončení poslední fáze rozšíření závodu bude z montážních linek sjíždět až 330 tisíc elektromobilů ročně, o 30 tisíc vozidel více než dosud.

Start výroby Volkswagenu ID.3 v továrně v německém Cvikově
Start výroby Volkswagenu ID.3 v továrně v německém Cvikově

Závod prochází transformací za běžného provozu. Souběžně s přípravou výroby modelů řady ID bude až do poloviny roku 2020 pokračovat výroba modelu Golf Variant. Po intenzivní fázi plánování byla od léta 2018 rekonstruována první montážní linka. Tento projekt si vyžádal komplexní modernizaci a renovaci karosárny, lakovny, montážní linky a infrastruktury. Veškerá přepravní technologie musela být přizpůsobena elektromobilům.

Po poslední fázi rozšíření výrobního závodu budou zaměstnanci v Cvikově vyrábět od roku 2021 šest modelů tří koncernových značek (Volkswagen, Audi a Seat). Maximální výrobní kapacita závodu pak vzroste z dosavadních 1350 na 1500 vozidel denně.

10. září 2019

ID.3 je prvním sériově vyráběným modelem nové generace elektromobilů. Modulární platforma MEB pro elektromobily je technickým a ekonomickým základem elektrické ofenzivy. Nové elektromobily budou vyráběny v 8 závodech MEB v Evropě, Číně a USA. „Cílem je změnit současnou situaci, v níž je elektromobilita okrajovou záležitostí, a dosáhnout stavu, v němž bude hrát ústřední roli ve společnosti,“ uvádí ve svém prohlášení automobilka, německá vláda v tom chce autoprůmyslu pomoci.

Fotogalerie

Počítá s tím, že podstatně zvýší dotace na nákup elektrických aut a také prodlouží jejich vyplácení, a to až do konce roku 2025. Angela Merkelová o tom po otevření fabriky v Cvikově mluvila se zástupci německých automobilek.

Na elektromobily v ceně pod 40 tisíc eur (milion korun) se má dotace zvýšit z dosavadních 4 tisíc eur na 6 tisíc eur (153 tisíc korun). U vozů s cenou vyšší než 40 tisíc eur má být příspěvek 5 tisíc eur (128 tisíc korun). Dosavadní systém dotací, který měl původně skončit v poslední den příštího roku, u aut s cenou nad 60 tisíc eur s žádným příspěvkem nepočítal.

Pro ilustraci: Koncern Volkswagen opakovaně slíbil základní cenu modelu ID.3 pod 30 tisíc eur (780 tisíc korun). 

Podle představ německé vlády by stejně jako dosud polovinu příspěvku měl pokrýt státní rozpočet a druhou samotné automobilky.

Šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess zároveň při otevření cvikovské elektrofabriky podle serveru Aktuálně.cz zmínil, že přechod na elektromobilitu má smysl, jen když se vyplatí i zákazníkovi. „Právě proto jsou podle něj potřeba uhlíkové daně, které by převzaly regulační úlohu,“ cituje Diesse Aktuálně.cz.

Ani dotace ovšem nepovedou k tomu, aby se naplnila představa Merkelové, že v roce 2020 bude v Německu jezdit milion elektrických aut (elektromobilů + plug-in hybridů). Zatím jich je necelých 200 tisíc při celkovém počtu více než 47 milionů registrovaných osobních vozů.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Hyundai Nexo je komfortní SUV, vodíkovým autům však chybí infrastruktura

Hyundai Nexo

K vodíkovým autům mnozí z nás upínají své naděje, že zbytek života neprostojíme ve frontách u...

Elektromobily jako novinka? Auta jezdila na elektřinu mnohem dříve

V současnosti je to velké a citlivé téma. Milovníci aut se všemožně bouří a...

Myšlenka auta poháněného elektřinou je stará jako automobilismus sám. Vlastně první auta byla spíše...

Norsko je první zemí světa, kde se nejvíc prodávaly elektromobily

Volkswagen ID.3 je v Praze.

Norsko se stalo první zemí světa, kde se prodalo víc elektromobilů než aut na benzinový, naftový či...

Výfuk má v elektrárně, často hoří a jiné největší mýty o elektromobilech

ilustrační snímek

Během deseti let by na českých silnicích mělo jezdit čtvrt až půl milionu elektromobilů. O žádné...

Elektromobilům v Česku už vládne Škoda. Získaly víc zákazníků než CNG

Elektrifikované modely Škody: plug-in hybridní Superb iV a plně elektrické...

VIDEO Rok 2020 se v Česku nesl definitivně ve znamení nástupu elektromobility. Ten je sice velmi...

Automobilky syslí peníze na emisní pokuty. Škoda letošní limit nesplní

Emisní laboratoř Škody Auto

Koncern VW se nejspíše nevyhne pokutám za překročení emisních limitů za tento rok. Důvodem je...

Elektrické porsche uhání i 250 km/h, ale taky 210 kilometrů za devět hodin

Řízení Taycanu Turbo S na hladkých okreskách bývalého západního Německa bylo...

VIDEO Jak dalekou cestu ještě musí Velká Británie urazit, pokud chce do roku 2030 opravdu přejít na čistě...

  • Nejčtenější

VIDEO: Lidé omylem kupují dálniční známku někomu jinému. Chybu nejde vrátit

Na letošní rok si lidé musí poprvé kupovat elektronickou dálniční známku. Některým se ale povede dvakrát napsat špatně...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Hlasování o silničním zákoně: k ochraně cyklistů přibyly zásadní přílepky

Sněmovna poslala do třetího čtení zajímavou novelu zákona o silničním provozu. Už před rokem ji předložil poslanec ČSSD...

Šetříte přírodu a CO2? Zapomeňte na sdílenou elektrokoloběžku, jeďte autem

Uhlíková stopa využívání sdílených elektrokoloběžek je podobná, jako když jedou alespoň tři lidé autem. Ukázala to...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda odhaluje malé SUV Kushaq, první model na nové platformě pro Indii

Škoda pokračuje v poodhalování nového modelu pro indický trh. Malé SUV jménem Kushaq se představuje na prvních fotkách,...

Veganství a vegetariánství je na vzestupu a je to dobře, říká lékař Jan Gojda

Premium Lékaři bývají obvykle k dietám všeho druhů skeptičtí. Nejinak tomu bylo v případě vegetariánství a veganství. Výhradně...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Můžete skoro všechno, nemusíte nic. Jak probíhají swingers party v Česku

Premium Swingers kluby, tedy místa neřesti, kde si páry mezi sebou střídají partnery a užívají si i těch nejdivočejších...

  • Další z rubriky

Každý v Česku má víc než půl auta, ukazují statistiky

Počet osobních aut na českých silnicích se loni zvýšil o 140 336 na 6,13 milionu. Jejich průměrné stáří stouplo o 0,35...

Škoda odhaluje malé SUV Kushaq, první model na nové platformě pro Indii

Škoda pokračuje v poodhalování nového modelu pro indický trh. Malé SUV jménem Kushaq se představuje na prvních fotkách,...

Po rakouských dálnicích mohou jezdit rychleji už i elektromobilisté z Česka

Specialitou rakouských dálnic jsou takzvané IG-L zóny s omezenou rychlostí kvůli snížení emisní a hlukové zátěže....

Mladá legenda Volva. Rozvážný křižník Cross Country je sympatičtější než SUV

Premium Volvo je nejvíc hipsterská automobilka současnosti. Nade vše klade vzhled a image. Takže 250koňový nádherný kombík...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Po dlouhé nemoci zemřela herečka Hana Maciuchová, bylo jí 75 let

Po dlouhé, těžké nemoci zemřela v úterý v Olomouci herečka Hana Maciuchová. Bylo jí 75 let. „Rozloučení bude pouze v...

Dara Rolins je po další plastice nosu. Mnozí fanoušci ji nepoznávají

Dara Rolins (48) se netají svým kladným vztahem k nejrůznějším kosmetickým úpravám. Ke zvětšení prsou a pravidelným...

Mamograf nádor neodhalil. Nechala jsem si vzít obě prsa, říká Kuklová

Michaela Kuklová prožívala před časem těžké chvíle. Po složité diagnostice karcinomu prsu, kdy sama cítila, že je něco...

Lucka je mou oporou. Ze synů hokejisté nejspíš nebudou, míní Plekanec

Tomáš Plekanec (38) a Lucie Šafářová (33) promluvili o sportovním nadání dcery Leontýnky i o plánované svatbě. Bývalý...

Žiji s manželem v polyamorii. Jen o sex nejde, říká Těžká z dokumentu V síti

Terezu Těžkou (25) znají diváci jako jednu z hlavních představitelek náctiletých dívek v dokumentu o sexuálních...