Neděle 23. ledna 2022, svátek má Zdeněk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 23. ledna 2022 Zdeněk

S nastartováním elektromobility pomáhá Volkswagenu kancléřka Merkelová

Volkswagen má v německé politice speciální postavení, PR mu dělá sama kancléřka. „Je důležité, aby si mnoho lidí mohlo dovolit elektrické auto co nejdříve - a aby se elektrické auto doslova stalo lidovým vozem, stejně jako brouk a golf,“ tak zahájila výrobu modelu VW ID.3 v německém Cvikově Angela Merkelová. A vzápětí naplánovala razantní zvýšení dotací na nákup elektroaut.

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila výrobu elektromobilu Volkswagen ID.3 v továrně v německém Cvikově. | foto: Volkswagen

Volkswagen tento týden oficiálně odstartoval výrobu svého prvního sériově vyráběného modelu ze zcela nové rodiny ID. Auto s označením ID.3 je prvním modelem postaveným na základě modulární platformy MEB pro vozidla s elektrickým pohonem (do detailu si ho prohlédněte zde). Trojka v názvu není náhodou, kompaktní elektromobil má být třetím nejdůležitějším modelem značky v historii, právě po broukovi s golfem.

Brouka a celou automobilku kdysi vymyslel také německý kancléř. Jeho zrod ohlásil Adolf Hitler 15. února 1936 při zahájení X. ročníku berlínského autosalonu. Původně se jmenoval „KdF-Wagen“, nazvaný podle nacistické organizace Kraft durch Freude (Radostí k síle). Více o historii Volkswagenu Brouk čtěte zde

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila výrobu elektromobilu Volkswagen...

Angela Merkelová má v Německu tři domácí automobilové koncerny: VW, Daimler, BMW (Opel je dnes francouzský, Ford americký). Aktuálně jde ovšem enviromentalistickým náladám ve společnosti nejvíc naproti právě Volkswagen. Koncern uvede do roku 2028 na trh téměř 70 elektricky poháněných modelů. Do konce roku 2023 plánuje investovat 9 miliard eur do elektromobility, většina této částky je určena pro výrobní závody v Německu.

A aby těch historických paradoxů na německý způsob nebylo málo, „vlajkovou lodí této změny“ (slovy Angely Merkelové), je Cvikov. Saské město, ze kterého od roku 1957 vyjely víc než tři miliony trabantů, známých čmoudících symbolů východoněmeckého motorismu.

Cvikovskou fabriku získal po pádu berlínské zdi pro koncern Volkswagen jeho tehdejší šéf Carl Hahn, který kupoval tehdy taky Škodovku). První VW Golf ze závodu v Cvikově vyjel 15. února 1991. A v únoru 1994 debutoval Golf CitySTROMer. Byl to první golf se zcela elektrickým pohonem a v devadesátých letech se zde vyráběl jako první sériový elektromobil koncernu.

Třiadevadesátiletý Hahn byl jedním z čestných hostů slavnostního zahájení nové éry cvikovského závodu, který má být „základním kamenem budoucnosti německého automobilového průmyslu“, jak prohlásila při jeho otevření Angela Merkelová a jménem své vlády slíbila, že podporuje rychlé rozšíření nabíjecí infrastruktury pro elektromobily a pobídky ke koupi elektromobilů. „Víme, že musíme spěchat,“ řekla Merkelová. „Jsme připraveni vyvinout velké úsilí.“ Podle německé kancléřky je důležité, „aby si mnoho lidí mohlo dovolit elektrické auto co nejdříve a aby se elektrické auto doslova stalo Volkswagenem (lidovým vozem - pozn. red.), stejně jako brouk a golf.“

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila výrobu elektromobilu Volkswagen...

„Zahájení sériové výroby modelu ID.3 je předzvěstí začátku nové éry pro značku Volkswagen – milníkem, porovnatelným s prvním broukem nebo prvním golfem. Cvikov bude hlavním výrobním závodem pro tuto novou éru v automobilovém průmyslu. Postupně tento výrobní závod transformujeme – ze 100 procent spalovacích motorů na 100 procent elektromobility. Tímto způsobem zahajujeme systémovou změnu v automobilovém průmyslu, která bude dokončena během nadcházejících deseti až dvaceti let,“ prohlásil při startu výroby Thomas Ulbrich, člen představenstva pro elektromobilitu. Do roku 2028 hodlá celá skupina Volkswagen prodat zhruba 22 milionů elektrických vozidel.

V Cvikově tak vzniká největší závod na výrobu elektromobilů v Evropě. Volkswagen investuje do transformace tohoto závodu celkem 1,2 miliardy eur. Po dokončení poslední fáze rozšíření závodu bude z montážních linek sjíždět až 330 tisíc elektromobilů ročně, o 30 tisíc vozidel více než dosud.

Start výroby Volkswagenu ID.3 v továrně v německém Cvikově
Start výroby Volkswagenu ID.3 v továrně v německém Cvikově

Závod prochází transformací za běžného provozu. Souběžně s přípravou výroby modelů řady ID bude až do poloviny roku 2020 pokračovat výroba modelu Golf Variant. Po intenzivní fázi plánování byla od léta 2018 rekonstruována první montážní linka. Tento projekt si vyžádal komplexní modernizaci a renovaci karosárny, lakovny, montážní linky a infrastruktury. Veškerá přepravní technologie musela být přizpůsobena elektromobilům.

Po poslední fázi rozšíření výrobního závodu budou zaměstnanci v Cvikově vyrábět od roku 2021 šest modelů tří koncernových značek (Volkswagen, Audi a Seat). Maximální výrobní kapacita závodu pak vzroste z dosavadních 1350 na 1500 vozidel denně.

10. září 2019

ID.3 je prvním sériově vyráběným modelem nové generace elektromobilů. Modulární platforma MEB pro elektromobily je technickým a ekonomickým základem elektrické ofenzivy. Nové elektromobily budou vyráběny v 8 závodech MEB v Evropě, Číně a USA. „Cílem je změnit současnou situaci, v níž je elektromobilita okrajovou záležitostí, a dosáhnout stavu, v němž bude hrát ústřední roli ve společnosti,“ uvádí ve svém prohlášení automobilka, německá vláda v tom chce autoprůmyslu pomoci.

Fotogalerie

Počítá s tím, že podstatně zvýší dotace na nákup elektrických aut a také prodlouží jejich vyplácení, a to až do konce roku 2025. Angela Merkelová o tom po otevření fabriky v Cvikově mluvila se zástupci německých automobilek.

Na elektromobily v ceně pod 40 tisíc eur (milion korun) se má dotace zvýšit z dosavadních 4 tisíc eur na 6 tisíc eur (153 tisíc korun). U vozů s cenou vyšší než 40 tisíc eur má být příspěvek 5 tisíc eur (128 tisíc korun). Dosavadní systém dotací, který měl původně skončit v poslední den příštího roku, u aut s cenou nad 60 tisíc eur s žádným příspěvkem nepočítal.

Pro ilustraci: Koncern Volkswagen opakovaně slíbil základní cenu modelu ID.3 pod 30 tisíc eur (780 tisíc korun). 

Podle představ německé vlády by stejně jako dosud polovinu příspěvku měl pokrýt státní rozpočet a druhou samotné automobilky.

Šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess zároveň při otevření cvikovské elektrofabriky podle serveru Aktuálně.cz zmínil, že přechod na elektromobilitu má smysl, jen když se vyplatí i zákazníkovi. „Právě proto jsou podle něj potřeba uhlíkové daně, které by převzaly regulační úlohu,“ cituje Diesse Aktuálně.cz.

Ani dotace ovšem nepovedou k tomu, aby se naplnila představa Merkelové, že v roce 2020 bude v Německu jezdit milion elektrických aut (elektromobilů + plug-in hybridů). Zatím jich je necelých 200 tisíc při celkovém počtu více než 47 milionů registrovaných osobních vozů.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Toyota představuje elektrickou budoucnost. Do vývoje vrazí 800 miliard

Studie elektromobilů značek Toyota a  Lexus

Největší japonská automobilka Toyota Motor plánuje do roku 2030 investovat čtyři biliony jenů...

Biden nařídí zlevnit elektromobily a zbuduje půl milionu nabíječek

Americký prezident Joe Biden se krátce svezl s novým modelem GMC Hummer EV.

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena zveřejnila ambiciózní plán vybudovat 500 000...

Autofotka týdne: Obří průšvih levných elektroaut

Crashtest Renaultu Zoe

VIDEO Mysleli jsme si, že už se to dnes nemůže stát. Že všechna moderní auta mají zaručenou alespoň...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Že by řidič BMW, nebo snad Audi? Je to klišé, ale může na tom být i hodně...

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste...

U D1 vyrostla designová Pumpa, dobije elektromobily a odcloní hluk

Na dálnici D1 vyrostla designová stavba Pumpa. (1. prosince 2021)

Na dálnici D1 u Průhonic vyrostla stavebně unikátní čerpací stanice. Designový objekt s lakonickým...

Autozápisník: Mimoň Biden, Chinbertruck předjel Teslu. A máte kde nabíjet?

Mobilní nabíječka ZipCharge Go vypadá jako běžný cestovní kufřík na kolečkách,...

VIDEO Otevírání nové továrny GM bylo jako pokračování komedie Bláznivá střela, německé Auto roku je...

Zničili teslu, aby ji mohli roztavit a vyrobit z ní záda iPhonu

Model 3 od Tesly se přetaví na iPhone 13 Pro a bustu Elona Muska

VIDEO Nabídku smartphonů pro boháče ruský Caviar povýšil na novou úroveň. Kvůli nové variantě iPhonu,...

  • Nejčtenější

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Strašidelné video z D5 vysvětluje, proč máte po nehodě utéct za svodidla

„Při hromadné dopravní nehodě doporučujeme, aby všechny osoby opustily co nejdříve vozidlo a nezdržovaly se v blízkosti...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Kráska z plakátu a fáro doktora Blažeje

Narozeninová party kulatin slavného auta se neobejde bez krásných žen a urostlých mužů. Autofotka tohoto týdne oslavuje...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Autofotka týdne: Kráska z plakátu a fáro doktora Blažeje

Narozeninová party kulatin slavného auta se neobejde bez krásných žen a urostlých mužů. Autofotka tohoto týdne oslavuje...

Bez Italů by nebylo Volkswagenu. Vyrobili brouky, vymysleli golf

Premium Itálie uplynulého století hrála rozhodující roli ve vývoji automobilismu. Bez Italů by však možná nebyl ani Volkswagen....

Policisté u D1 kontrolovali placení dopravních pokut, mohou zabavovat SPZ

Několik desítek řidičů zkontrolovali ve středu celníci s policisty na Vysočině při první společné akci zaměřené na...

Ministerstvo přemýšlí o celorepublikových SPZ. Získá miliony kombinací

Ministerstvo dopravy se zabývá možností vytvoření tzv. celorepublikové státní poznávací značky, která by neměla...

Maminky z eMimina doporučují mlíčko BEBA COMFORT HM-O
Maminky z eMimina doporučují mlíčko BEBA COMFORT HM-O

Maminky z eMimina testovaly prémiovou pokračovací výživu BEBA COMFORT 2 HM-O a BEBA COMFORT 3 HM-O. Pochvalovaly si především chuť, složení a...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Sineád O’Connorová šla na pohřeb syna v teplákovce, do rakve dala cigarety

Sedmnáctiletý syn Sineád O’Connorové (55) spáchal začátkem ledna sebevraždu. Zpěvačka skončila následně v péči...

Sedmikrásky k obědu, nákup z popelnice. Výměna se nesla v režii eko páru

Podobný věk, naprosto odlišný životní styl. Tak nějak by se dala shrnout nejnovější Výměna manželek, ve které se sešly...

Pořízková ukázala vrásky a šediny. Stárnoucí ženy z médií téměř vymazali, říká

Pavlína Pořízková (56) se pochlubila neretušovanou fotkou s odrůstajícími šedinami. Podle české topmodelky je přirozené...