Úterý 26. ledna 2021, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. ledna 2021 Zora

Rozbalit, vyčistit a odblokovat. Nové auto je třeba probudit

Týdny od koupě nového auta utekly a prodejce vám volá, kdy si budete chtít auto převzít. Servis ho musí ještě odblokovat, vyčistit a aktivovat systémy. Klidně dvě hodiny zabere seznamovačka zákazníka s vozem. Čím musí váš vysněný stroj projít, než v něm od prodejce odjedete?

„Od naložení v továrně k nám auto dorazí nejdéle za dva dny,“ uvádí Jan Koštýř, vedoucí prodeje u Auto Štěpánek. Auta rozváží nejčastěji kamiony a vlaky. Přímo k dealerovi pak i menší „odtahovky“.

Kde je klíč?

Napadlo vás, jak je to s klíči tisíců aut, které přepravují obří zaoceánské lodě přes půl světa? Jsou tam vyskládaná na centimetry, jedno za druhým a vedle sebe. I když z lodi ujet nemohou, auta se vozí zamčená. 

Tisíce klíčů ovšem kapitán lodi po kapsách nenosí. Do sejfu schová jen jediný, z toho posledního auta. Systém je jednoduchý: klíč z naloženého auto se zamkne do toho, které zaparkuje za ním.

Malých Citigo se na nákladní auto vejde deset, naopak Kodiaqů jen sedm. Za nakládku a vykládku přepravovaných automobilů je zodpovědný řidič kamionu. Ten si musí navíc hlídat výšku a délku soupravy (není ve všech evropských zemích stejná), jak si auta uspořádá, je na něm.

Musí také ohlídat mezery mezi naloženými auty, aby se při přejíždění nejrůznějších nerovností navzájem nepoškodily. Na upevňování používají předepsaný počet klínů a kurtů. Řídit kamion přepravující auta je kumšt, ne každý „trucker“ se na to hodí a odváží.

Rozbalit, odblokovat...

Když auto dovezou k dealerovi, musí do servisu. Je „zabalené“ a má zablokované některé funkce. Všechna auta dostávají na exponovaná místa folie, typicky jsou nalepené na prazích, aby je při nastupování řidiči neokopali. Na sedačce řidiče je obal z igelitu nebo netkané textilie. Dražší vozy nebo auta, která cestují případně jsou uskladněna déle, dostávají větší polep, někdy je to takové igelitové nebo textilní pyžamo.

Na místech, která jsou nejexponovanější, najdeme samolepicí molitanové dílce, na hraně dveří řidiče je speciální protektor, který chrání před oboucháním při nastupování v úzkých prostorách, třeba na patrový návěs kamionu.

 „Auto musíme odblokovat z přepravního režimu, odstranit ochranné fólie a vyjmout vymezovací podložky z pružin, umýt, vyčistit, naleštit,“ vypočítává Koštýř z pražského dealerství značky Škoda. Kompletní předprodejní servis podle Koštýře trvá asi tři hodiny.

Transportní mód totiž omezí maximální rychlost na třicet kilometrů v hodině, řidič při přejezdech s novým autem také může vytočit motor na maximálně dva a půl tisíce otáček. „Nájezd omezený není, ale nepředpokládá se, že by se s autem najezdilo víc než padesát kilometrů,“ říká Koštýř.

To se liší značku od značky, některé trvají na zkušební jízdě ihned po vyrobení. Škoda nebo nošovický Hyundai na speciálním polygonu uvnitř fabriky všechna auta projedou. U Ferrari se testovací jezdci s každým vyrobeným kusem projedou v kopcích kolem Maranella. Naopak ve fabrice PSA v Trnavě nově vyrobené Peugeoty 208 a Citroëny C3 neprojíždí všechny a testují jen některé kusy.

Na oživení vozu je potřeba diagnostika, která musí probudit řídicí jednotky vozu a projít elektronické systémy, seřídit rádio, nastavit servisní interval.

Dlouhý seznam úkonů

Dealeři mají pro předprodejní servis speciální seznamy úkonů. Je tam mimo jiné vypnutí přepravního režimu akumulátoru, vynulování ukazatele servisních intervalů nebo kontrola dotažení šroubů kol předepsaným momentem a správného nahuštění pneumatik. Pokud auto stálo déle než rok ve skladu (to je zcela výjimečný případ), mění se brzdová kapalina. Servis má za úkol namontovat dodatečnou výbavu jako jsou třeba poklice plechových disků kol.

Auto se rovněž zvedne na hever, překontroluje a vyndají se přepravní vymezovací podložky z pružin. Ty jsou potřeba pro přepravu, aby se auto při nájezdu na plošinu a při přepravě nehoupalo a neodřelo.

Pokud auto dorazí poškozené, je nutná náprava. Malé mělké škrábance se dají rozleštit, větší poškození se řeší individuálně společně s pojišťovnou. Pokud je poškození velké, auto jde zpátky do továrny.

Ze závodu auto přijede s kompletními náplněmi a přibližně dvěma litry paliva. „My zákazníkovi dodáváme palivo tak, aby měl nájezd aspoň sto kilometrů,“ popisuje Jan Koštýř.

„Registrace vozu není běžná, za poplatek asi 1 500 korun ji nabízíme a patří k velmi žádaným službám,“ říká s tím, že čekání na nový vůz se tím neprodlouží, přihlašovací proces mají synchronizovaný s doručením vozu do servisu a k zákazníkovi.

Přihlášení do servisu online

Oproti minulosti je mnohem obsáhlejší proces předávání vozu novému majiteli. Trvá to i dvě hodiny. „Vozidla jsou vybavena novými technologiemi, systémy, propojením s internetem,“ popisuje šéf prodeje Auto Štěpánek Jan Koštýř. 

Čas zabere například aktivace různých služeb, které umožňují ovládání některých funkcí vozu na dálku. „Nastavení spárování s telefonem, vytvoření uživatelského účtu, aktivace služeb a kontrola,“ vypočítává Koštýř.

V dnešní době se zákazník může přes aplikaci v telefonu, nebo u nejnovějších modelů Scala a Kamiq přímo z displeje infotainmentu vozu, rovnou objednat do servisu. V případě potřeby servisního zásahu zasílá vozidlo informace do centrálního systému koncernu VW, odkud jsou data předána do domovského servisu, ten pak zákazníka osloví. Proaktivní servis se uplatní, pokud vůz detekuje blížící se pravidelnou prohlídku, případně rozpozná závadu. 

  • Nejčtenější

VIDEO: Lidé omylem kupují dálniční známku někomu jinému. Chybu nejde vrátit

Na letošní rok si lidé musí poprvé kupovat elektronickou dálniční známku. Některým se ale povede dvakrát napsat špatně...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Hlasování o silničním zákoně: k ochraně cyklistů přibyly zásadní přílepky

Sněmovna poslala do třetího čtení zajímavou novelu zákona o silničním provozu. Už před rokem ji předložil poslanec ČSSD...

Šetříte přírodu a CO2? Zapomeňte na sdílenou elektrokoloběžku, jeďte autem

Uhlíková stopa využívání sdílených elektrokoloběžek je podobná, jako když jedou alespoň tři lidé autem. Ukázala to...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda odhaluje malé SUV Kushaq, první model na nové platformě pro Indii

Škoda pokračuje v poodhalování nového modelu pro indický trh. Malé SUV jménem Kushaq se představuje na prvních fotkách,...

Veganství a vegetariánství je na vzestupu a je to dobře, říká lékař Jan Gojda

Premium Lékaři bývají obvykle k dietám všeho druhů skeptičtí. Nejinak tomu bylo v případě vegetariánství a veganství. Výhradně...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Můžete skoro všechno, nemusíte nic. Jak probíhají swingers party v Česku

Premium Swingers kluby, tedy místa neřesti, kde si páry mezi sebou střídají partnery a užívají si i těch nejdivočejších...

  • Další z rubriky

Ani na stará auta Čechů nestačí kladivo a šroubovák, základem je diagnostika

Na silnicích letos přibylo případů porouchaných aut. Důvodem je větší aktivita svátečních řidičů se staršími stroji v...

Péče o auto: výměna koncového tlumiče výfuku se dá zvládnout i bez mechanika

Premium V mnoha autech opravy výfuku nevyžadují sváření. Hlučný tlumič si jednoduše můžete vyměnit sami. Níže naleznete návod,...

Blíží se vám termín výměny filtrů? Nejezděte do servisu, pomozte si sami

Premium Frekvenci výměny filtrů udává výrobce vozidla. Nejčastěji probíhá během servisních prohlídek, kdy většinou také dochází...

Oprava hybridu? Repasovat se dají i akumulátory. Spočítali jsme za kolik

Premium Rostoucí tlak na snížení zátěže, kterou auta představují pro životní prostředí, se odrazil v rychlém rozvoji hybridních...

SOUTĚŽ: Celoroční prémiové členství u Fitshakeru a cvičební diář k tomu
SOUTĚŽ: Celoroční prémiové členství u Fitshakeru a cvičební diář k tomu

Zapojte se do soutěže o prémiové členství a cvičte tak po celý rok zcela zdarma. Výherci navíc dostanou jako bonusový dárek speciální cvičební diář...

Dara Rolins je po další plastice nosu. Mnozí fanoušci ji nepoznávají

Dara Rolins (48) se netají svým kladným vztahem k nejrůznějším kosmetickým úpravám. Ke zvětšení prsou a pravidelným...

Mamograf nádor neodhalil. Nechala jsem si vzít obě prsa, říká Kuklová

Michaela Kuklová prožívala před časem těžké chvíle. Po složité diagnostice karcinomu prsu, kdy sama cítila, že je něco...

Lucka je mou oporou. Ze synů hokejisté nejspíš nebudou, míní Plekanec

Tomáš Plekanec (38) a Lucie Šafářová (33) promluvili o sportovním nadání dcery Leontýnky i o plánované svatbě. Bývalý...

Žiji s manželem v polyamorii. Jen o sex nejde, říká Těžká z dokumentu V síti

Terezu Těžkou (25) znají diváci jako jednu z hlavních představitelek náctiletých dívek v dokumentu o sexuálních...

Jsem řidičem autobusu pražské MHD, lidé mě nepoznávají, říká Václav Kopta

Václav Kopta se v době šíření koronaviru stal řidičem autobusu v pražské MHD. Herec tvrdí, že si tím splnil dávný...