Úterý 10. prosince 2019, svátek má Julie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 10. prosince 2019 Julie

Krize autoprůmyslu se blíží, dodavatelé se připravují na hubená léta

aktualizováno 
Slabé automobilové trhy a další rány působí potíže společnosti Continental. Hrozí jí ztráta ve výši až dvou miliard eur. Ochabnutí zasáhne i další velikány v branži.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: ZF

Krize na globálním automobilovém trhu dopadá se stále větší silou i na dodavatele. Oslabení konjunktury, obchodní konflikty v automobilovém průmyslu, pokles prodejů dieselů v osobních vozech a odklon od spalovacího motoru tvoří nebezpečnou směs dusící poptávku v mnoha zemích a zatěžující celé odvětví. 

V důsledku nepříznivého vývoje se řada firem už dávno rozloučila s očekáváním růstu, který ještě před krátkou dobou vypadal poměrně realisticky. „Objem výroby se zřetelně snížil,“ říká Wolfgang Schäfer, finanční ředitel společnosti Continental, v rozhovoru pro německý deník Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ). Koncern momentálně nevidí trh, který by mu mohl v nejbližších letech dopřát růst. Naordinoval si tedy dietu, která bude znamenat zrušení pěti tisíc pracovních míst (více čtěte zde).

Pro letošní rok počítá Continental s tím, že výroba osobních a lehkých užitkových vozů klesne v porovnání s předchozím rokem o 6 procent na přibližně 90 milionů vozů. Což je zhruba o 10 milionů méně, než se ještě před několika lety všeobecně předpokládalo. Lépe situace nevypadá ani ve výhledu na příští rok. „V nejlepším případě se situace v roce 2020 nezmění,“ uvedl Schäfer. 

V nejhorším případě zažije trh již v třetím roce propad. Ani pro následující období do roku 2024 nevidí Schäfer žádné „zásadní oživení“. Pro Continental mohou být následky poměrně dramatické. Již v třetím čtvrtletí letošního roku činila ztráta firmy téměř dvě miliardy eur. Kromě odpisů na takzvaný Goodwill (termín označující rozdíl mezi tržní hodnotou firmy a aktivy obchodní společnosti po odečtení závazků) přišlo na řadu i omezení výroby.

I další dodavatelé varují před dlouhodobou slabou fází. „Co vidíme, není krátkodobý pokles,“ uvedl v rozhovoru pro FAZ Volkmar Denner, ředitel společnosti Bosch. „Počet celosvětově vyrobených aut podle našeho názoru do roku 2025 rozhodně nevzroste.“ Že by poptávka v budoucnu opět stoupla, nedoufá ani výrobce převodovek ZF Friedrichshafen. Předseda představenstva firmy Wolf-Henning Scheider očekává v následujících dvou až třech letech spíš stagnaci.

Jak hluboký je stávající propad, ukazují aktuální průzkumy trhu. Podle nich by mohla produkce dopravních prostředků v letošním roce klesnout o čtyři procenta, a to nejen v Evropě, ale i v USA. Pro Čínu, kde obchodní konflikt s americkým prezidentem Donaldem Trumpem dusí již beztak slabou poptávku, se očekává pokles ve výši dokonce deseti procent. To povede ke špatnému vytížení výrobních závodů, a navíc to vyvolá tlak na marže, což má na podniky už teď tvrdý dopad. Firmy nyní potřebují každý cent, aby unesly vysoké investice potřebné na vývoj elektromobility a digitalizaci.

Před zásadním zlomem stojí nejen Continental. Šéf společnosti Bosch sice zdůrazňuje, že klesající automobilový trh nemusí pro jeho firmu automaticky znamenat nižší obrat. Spíš zvýší Bosch prostřednictvím veškerých inovací zisk na jedno auto, a tím se výnosy ustálí.

Kromě toho má být v Německu do roku 2022 zrušeno více než dva tisíce pracovních míst, především v provozech, které produkují dieselovou techniku. Manažeři společnosti ZF začali již v září letošního roku v souvislosti s klesajícím objemem automobilové výroby hovořit s odborovou radou firmy o jednotlivých provozech. I menší dodavatel Grammer s 15 tisíci zaměstnanci oznámil v listopadu zavedení úsporného programu – poté co musel kvůli slábnoucím trhům zredukovat prognózu pro letošní rok.

Změny se nevyhnou ani firmě Vitesco, někdejší divizi koncernu Continental zaměřené na pohonné jednotky. Plánované odštěpení společnosti by podle Schäfera mohlo proběhnout ve třetím nebo čtvrtém čtvrtletí příštího roku.

Autoři:
  • Nejčtenější

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Náhrada za TDI pro manažerský superb. První kilometry s hybridní škodou

Škody míří k zásuvce. V roce 2025 má být čtvrtina prodávaných aut české značky elektrifikovaná. První dvě škodovky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rozbalit, vyčistit a odblokovat. Nové auto je třeba probudit

Týdny od koupě nového auta utekly a prodejce vám volá, kdy si budete chtít auto převzít. Servis ho musí ještě...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Hořký čaj? Nesmysl! Pediatr v knize vyvrací mýty o domácím léčení dětí

Hradecký dětský lékař Ladislav Hanousek vydal knihu Maminko, není mi dobře, která má rodičům pomoci s léčbou i výchovou...

  • Další z rubriky

Osmý Golf je velkým autem stlačeným do malého. Už jsme ho řídili

Stejně jako pokaždé, i tentokrát se nová generace Volkswagenu Golf stává výkladní skříní toho nejlepšího ve své...

Karel s Anežkou míří na Rallye Dakar. Martin Macík nás před odjezdem svezl

Další dakarské dobrodružství začíná. Závodní stroje týmu Martina Macíka putují do Saúdské Arábie, kde 5. ledna...

Jak se chránit ve tmě a v mlze: odrazka ano, blikačka jen na doplnění

Rozhlédli jste se teď někdy na zastávce autobusu či vlaku? Veselé léto je pryč. Na oblečení vládne šedá, černá, modrá a...

Škoda svolá do servisu 90 tisíc superbů druhé generace kvůli směrovkám

Škoda Auto bude na začátku příštího roku svolávat do servisu devadesát tisíc vozů Superb druhé generace. U...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz