Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

Adam Hejduk
,
Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila nový systém pro kontrolu parkování na místech pro zásobování. Ten městská část zavádí kvůli nekázni, jež v případě těchto vyhrazených míst panuje.

Často je zabírají i obyčejná auta a zásobovači pak stojí buď na chodníku nebo i blokují vozovku. „Už v roce 2017 vjíždělo do naší městské části denně 44 tisíc zásobovacích vozidel. V roce 2022 už to bylo skoro 70 tisíc a současně se odhaduje už 80 tisíc vozidel. Po covidu se obrovsky vzedmulo doručování zásilek z e-shopů, jídel a nákupů,“ popisuje radní pro investice a IT Richard Bureš (ODS).

Ukázka nového systému pro kontrolu parkování zásobování v Praze

Vzhledem k tomu, že zákon vymezuje zásobování velmi neurčitě, je nejefektivnější způsob dohledu kontrolovat maximální dobu stání na určených místech, která na více než 80 procentech z 255 parkovacích míst pro zásobovače v Praze 1 je jen 15 minut. Tento limit od loňského roku hlídají v testovacím režimu časomíry, a to zatím na šesti místech pro celkem 20 stání.

„Nový systém je součástí celého projektu citylogistiky, tato podstatná část, se týkala právě hardwaru, řešení přímo v ulicích. Vznikl tedy poměrně robustní systém a celý backoffice, kdy jsou vytipovaná místa evidovaná, vybavena čidly, která evidují obsazenost, tabulemi, které ukazují délku stání vozidel,“ popisuje Richard Bureš. Zelené světlo znamená, že je parkování konkrétního vozu v pořádku, červeně, jakmile je to přes limit. „Takže i na tom konkrétním místě vidí nejenom veřejnost, ale řidič a strážníci, zda se řidiči dopouštějí přestupku, protože místa zásobování jsou vyhrazena na 15 minut,“ dodává.

Jednu parkovací laboratoř lze najít na Václavském náměstí. Vyhrazených míst je tady celkem šest, přičemž na polovině z nich časomíry pouze měří čas. Zbylé tři však už umějí díky umělé inteligenci číst i registrační značky, což v budoucnu umožní automatizovat udělování pokut, jako je to v případě modrých zón. Nejdříve to však městská část ještě musí legislativně doladit. Díky čtečce bude navíc možné, aby si zásobovači místo pro určitý čas předem rezervovali. Součástí řešení je totiž také rezervační rozhraní. „V aplikaci vidíte, jaká jsou volná časová okna a vytvoříte si rezervaci,“ popisuje Richard Bureš.

Do Prahy startují šlapací dodávky, cyklokurýr odveze i 300 kilogramů

Jedno místo na stání navíc blokuje zábrana, která se spustí jen pro rezervované auto. Rozhraní pro rezervace nicméně městská část teprve testuje. „U těch dvou je to na důvěře, která funguje v Itálii, v Německu, ve Francii, kde obdobné systémy používají a nikdo si nedovolí na to místo z rezervací zastavit. Víme, že u nás je to trochu jiné, je to spíš takový sport,“ komentuje Bureš.

„Jedno místo jsme vybavili fyzickou zábranou, která se vztyčí, jakmile je to místo volné a rezervované. A řidič, který si místo rezervoval v mobilní aplikaci, zmáčkne při příjezdu tlačítko a zábrana se spustí. Takže jede na jistotu, jede s tím, že jde zásobovat a nebude tady kroužit 20 minut a hledat místo. A nakonec auto nedá někam na chodník nebo nevhodně,“ popisuje radní s tím, že radnice chtěla na Václavském náměstí takto vyzkoušet různé varianty řešení.

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

Bez čekání strážníka

Registrační značky dokážou číst kamery také na dvou stáních ve Štěpánské ulici. Časomíry na Národní třídě před Palácem Metro, u Nové scény, ve Spálené a na Smetanově nábřeží už tuto přídavnou funkci nemají, jelikož se tam parkuje podélně a značky jdou na kamerách hůře vidět.

„I na těchto místech jsme je nicméně zkoušeli ze záznamu vyčíst a v 60 procentech případů to bylo možné, díky snímkům při příjezdu. Na zdokonalování budeme dále pracovat,“ říká Bureš. Celý tento systém má vytvořenou mapovou aplikaci, která automaticky ohlásí podezření z přestupku.

Městská policie ji zatím nevyužívá, jelikož čeká na dovybavení hlídek tablety, které budou mít aplikaci nainstalovanou. Kromě vytipovávání přestupků budou navíc moct systém používat jako zdroj důkazních prostředků. Technologie totiž i bez poznávací značky dokáže detekovat přestupek, zaevidovat ho a hlavně vytvořit fotodokumentaci před přijetím vozidla, při přijetí a hlavně ve chvíli, kdy překročí povolený čas, vznikne tedy rovnou celý protokol.

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

Jen je bez načtení poznávací značky potřeba přítomnost strážníka. Ten však už nebude muset ztrácet čas čekáním u auta, až překročí celou povolenou dobu.

Podle Bureše je nicméně klíčová především odstrašující funkce. „Nám úplně stačí, když městská policie jednou denně na každém místě někoho ‚popraví před nastoupenou jednotkou‘, abychom tím dosáhli požadovaného efektu,“ podotýká.

V rámci pilotního provozu už městská část nasbírala data o 72 tisících zaparkováních. Podle dopravního experta z Fakulty dopravní ČVUT Zdeňka Lokaje, který má nad projektem technický dozor, výrazně klesla míra delikvence, a to i přesto, že zatím de facto jen svítí počítadla.

„Průměrná délka stání se snížila z 35 minut na 21. Danou maximální dobu stání překračovalo 60 procent řidičů oproti původním 73 procentům,“ vysvětluje Lokaj s tím že se také zvýšil počet vozidel, která se denně na místech protočí, a to z 22 na 31.

Švédská aplikace motivuje žalobníčky odměnou k nahlašování špatného parkování

Celopražský systém

K systému má Praha 1 výhradní licenci, takže je možnost do něj zapojit i další městské části, kterým by tak stačilo osadit vybraná místa technologií a připojit je. Další postup podle Bureše závisí mimo jiné na jednání s Technickou správou komunikací.

Na základě toho se uvidí, zda si Praha 1 bude systém obhospodařovat sama nebo se z toho stane celoměstský projekt, což by se podle radního muselo stát, pokud se budou chtít přidat i další radnice, přičemž zájem projevily už i Prahy 2 a 10.

„Důležité na tom projektu je, že jsme ho dokončili, všechno bylo schváleno, splnili jsme naprosto všechny podmínky Evropské unie, a tím, že jsme nyní vlastníky zdrojového kódu, můžeme systém rozvíjet. Jiné městské části už to bude stát pouze fyzické zařízení na dané místo, protože to nejdražší, licence, backoffice, zpracování celého systému už je ve vlastnictví Prahy 1 a jsme připraveni vše převést pod hlavní město Prahu, tak aby se z toho stal celopražský projekt,“ vysvětluje radní.

Nejčtenější

Nový kruháč v Ústí je nepřehledný. Policie to hází na řidiče, nedávají pozor

Nehodovým místem se paradoxně dá nazvat nový kruhový objezd, který vznikl ve Všebořicích při výjezdu z města Ústí nad Labem k dálnici D8. Jedná se o místo v Havířské ulici, která leží na silnici...

Život s elektroautem. Dálniční sprinteři nabíjející rychle prodělají kalhoty

Jeep Avenger vzbudil při svém uvedení na trh velkou pozornost. Poprvé to bylo tím, že to měl být první čistě elektrický Jeep. Podruhé když získal titul evropského auta roku. Třetím milníkem se stal...

Zelení lobbisté radí EU: autoprůmysl zachrání povinné elektro do firem

Evropská unie má stále jako svůj cíl ukončit v roce 2035 prodej nových aut se spalovacími motory. Prodej elektromobilů ovšem neroste podle plánů, tak ekologové přišli s novým nápadem. Firmy by měly...

Časem nabídneme auta i v supermarketu, říká muž nové automobilky v Česku

Exkluzivně

Na český trh vstupuje značka DR Automobiles. Výhradním importérem aut sestavovaných z čínských kompletů v Itálii je společnost Agrotec Group. Mužem, který to celé „spískal“, je Martin Rada, šéf...

Návrat střeleného kombi. Nádherného italského jedináčka postavili po 50 letech

Unikátní shooting brake Peugeot 504 Break Riviera od Pininfariny z roku 1971 se do výroby nakonec nedostal, a zmizel neznámo kam. Díky Britům ale vznikla velmi přesná replika, kterou je možné vidět...

Šest hodin v koloně u mýtnice. Nejšílenější dálniční špunt mají v Číně

Zbytečně velká, přehnaná. Taková se jeví mýtnice Wuzhuang, usazená na čínské rychlostní silnici G40. Momentálně je považována za největší zařízení svého druhu v Asii. Za dopravních špiček už tak...

15. února 2025

Nemá volant a předek je i zadkem. Prošmejdili jsme taxi bez řidiče, už vyjíždí

Toto je Zoox. Autonomní vůz taxi, který ještě letos začne komerčně jezdit po Las Vegas, San Franciscu a Bostonu. Během veletrhu CES 2025 po Las Vegas již jezdil, jen chybělo razítko, a tak jezdil...

14. února 2025

Prodeje motorek rostou. A taky nehodovost, v sezoně je obden tragédie

Rok 2024 byl hodně příznivý, co se týče prodeje nových motocyklů. Celkem jich bylo registrováno do silničního provozu 26 575. To je více než čtrnáctiprocentní nárůst v porovnání s rokem 2023, mnohem...

14. února 2025

Dohodly se, že se nedohodnou. Nissan a Honda ukončily jednání o fúzi

Japonské automobilky Nissan a Honda ukončily rozhovory o zvažované fúzi, díky níž mohla vzniknout automobilová skupina v hodnotě 60 miliard USD (1,4 bilionu Kč). Firmy to uvedly ve společné tiskové...

13. února 2025

Adam Mišík o svém handicapu: Mohli jsme to léčit, ale rodiče nechtěli

Že by znal podobnou situaci z vlastního života, Adam Mišík popírá. Ale zahrál si ji rád. Ve filmu Holka od vedle je...

To nechci, proč mi to Google nainstaloval do mobilu? Uživatelé se bouří

V posledních týdnech začal Google instalovat do telefonů s Androidem novou systémovou aplikaci, která má uživatele...

Po Pirátech z Karibiku jsem rok chodila na psychoterapie, přiznala Knightley

Keira Knightley (39) se rozpovídala o tom, jaký vliv měla filmová série Piráti z Karibiku na její hereckou kariéru....

Patří mezi nejkrásnější ženy světa a shání partnera. Její nároky jsou vysoké

Janaina Prazeresová je považována za jednu z nejkrásnějších žen světa. Podle magazínu Playboy je její vzhled absolutní...

Muže děsí můj svalnatý zadek, popisuje žena problémy při hledání partnera

Třiadvacetiletá influencerka Kerolay Chavesová z Brazílie, kterou na Instagramu sledují miliony lidí, shání životního...