Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

Adam Hejduk
,
Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila nový systém pro kontrolu parkování na místech pro zásobování. Ten městská část zavádí kvůli nekázni, jež v případě těchto vyhrazených míst panuje.

Často je zabírají i obyčejná auta a zásobovači pak stojí buď na chodníku nebo i blokují vozovku. „Už v roce 2017 vjíždělo do naší městské části denně 44 tisíc zásobovacích vozidel. V roce 2022 už to bylo skoro 70 tisíc a současně se odhaduje už 80 tisíc vozidel. Po covidu se obrovsky vzedmulo doručování zásilek z e-shopů, jídel a nákupů,“ popisuje radní pro investice a IT Richard Bureš (ODS).

Ukázka nového systému pro kontrolu parkování zásobování v Praze

Vzhledem k tomu, že zákon vymezuje zásobování velmi neurčitě, je nejefektivnější způsob dohledu kontrolovat maximální dobu stání na určených místech, která na více než 80 procentech z 255 parkovacích míst pro zásobovače v Praze 1 je jen 15 minut. Tento limit od loňského roku hlídají v testovacím režimu časomíry, a to zatím na šesti místech pro celkem 20 stání.

„Nový systém je součástí celého projektu citylogistiky, tato podstatná část, se týkala právě hardwaru, řešení přímo v ulicích. Vznikl tedy poměrně robustní systém a celý backoffice, kdy jsou vytipovaná místa evidovaná, vybavena čidly, která evidují obsazenost, tabulemi, které ukazují délku stání vozidel,“ popisuje Richard Bureš. Zelené světlo znamená, že je parkování konkrétního vozu v pořádku, červeně, jakmile je to přes limit. „Takže i na tom konkrétním místě vidí nejenom veřejnost, ale řidič a strážníci, zda se řidiči dopouštějí přestupku, protože místa zásobování jsou vyhrazena na 15 minut,“ dodává.

Jednu parkovací laboratoř lze najít na Václavském náměstí. Vyhrazených míst je tady celkem šest, přičemž na polovině z nich časomíry pouze měří čas. Zbylé tři však už umějí díky umělé inteligenci číst i registrační značky, což v budoucnu umožní automatizovat udělování pokut, jako je to v případě modrých zón. Nejdříve to však městská část ještě musí legislativně doladit. Díky čtečce bude navíc možné, aby si zásobovači místo pro určitý čas předem rezervovali. Součástí řešení je totiž také rezervační rozhraní. „V aplikaci vidíte, jaká jsou volná časová okna a vytvoříte si rezervaci,“ popisuje Richard Bureš.

Do Prahy startují šlapací dodávky, cyklokurýr odveze i 300 kilogramů

Jedno místo na stání navíc blokuje zábrana, která se spustí jen pro rezervované auto. Rozhraní pro rezervace nicméně městská část teprve testuje. „U těch dvou je to na důvěře, která funguje v Itálii, v Německu, ve Francii, kde obdobné systémy používají a nikdo si nedovolí na to místo z rezervací zastavit. Víme, že u nás je to trochu jiné, je to spíš takový sport,“ komentuje Bureš.

„Jedno místo jsme vybavili fyzickou zábranou, která se vztyčí, jakmile je to místo volné a rezervované. A řidič, který si místo rezervoval v mobilní aplikaci, zmáčkne při příjezdu tlačítko a zábrana se spustí. Takže jede na jistotu, jede s tím, že jde zásobovat a nebude tady kroužit 20 minut a hledat místo. A nakonec auto nedá někam na chodník nebo nevhodně,“ popisuje radní s tím, že radnice chtěla na Václavském náměstí takto vyzkoušet různé varianty řešení.

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

Bez čekání strážníka

Registrační značky dokážou číst kamery také na dvou stáních ve Štěpánské ulici. Časomíry na Národní třídě před Palácem Metro, u Nové scény, ve Spálené a na Smetanově nábřeží už tuto přídavnou funkci nemají, jelikož se tam parkuje podélně a značky jdou na kamerách hůře vidět.

„I na těchto místech jsme je nicméně zkoušeli ze záznamu vyčíst a v 60 procentech případů to bylo možné, díky snímkům při příjezdu. Na zdokonalování budeme dále pracovat,“ říká Bureš. Celý tento systém má vytvořenou mapovou aplikaci, která automaticky ohlásí podezření z přestupku.

Městská policie ji zatím nevyužívá, jelikož čeká na dovybavení hlídek tablety, které budou mít aplikaci nainstalovanou. Kromě vytipovávání přestupků budou navíc moct systém používat jako zdroj důkazních prostředků. Technologie totiž i bez poznávací značky dokáže detekovat přestupek, zaevidovat ho a hlavně vytvořit fotodokumentaci před přijetím vozidla, při přijetí a hlavně ve chvíli, kdy překročí povolený čas, vznikne tedy rovnou celý protokol.

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

Jen je bez načtení poznávací značky potřeba přítomnost strážníka. Ten však už nebude muset ztrácet čas čekáním u auta, až překročí celou povolenou dobu.

Podle Bureše je nicméně klíčová především odstrašující funkce. „Nám úplně stačí, když městská policie jednou denně na každém místě někoho ‚popraví před nastoupenou jednotkou‘, abychom tím dosáhli požadovaného efektu,“ podotýká.

V rámci pilotního provozu už městská část nasbírala data o 72 tisících zaparkováních. Podle dopravního experta z Fakulty dopravní ČVUT Zdeňka Lokaje, který má nad projektem technický dozor, výrazně klesla míra delikvence, a to i přesto, že zatím de facto jen svítí počítadla.

„Průměrná délka stání se snížila z 35 minut na 21. Danou maximální dobu stání překračovalo 60 procent řidičů oproti původním 73 procentům,“ vysvětluje Lokaj s tím že se také zvýšil počet vozidel, která se denně na místech protočí, a to z 22 na 31.

Švédská aplikace motivuje žalobníčky odměnou k nahlašování špatného parkování

Celopražský systém

K systému má Praha 1 výhradní licenci, takže je možnost do něj zapojit i další městské části, kterým by tak stačilo osadit vybraná místa technologií a připojit je. Další postup podle Bureše závisí mimo jiné na jednání s Technickou správou komunikací.

Na základě toho se uvidí, zda si Praha 1 bude systém obhospodařovat sama nebo se z toho stane celoměstský projekt, což by se podle radního muselo stát, pokud se budou chtít přidat i další radnice, přičemž zájem projevily už i Prahy 2 a 10.

„Důležité na tom projektu je, že jsme ho dokončili, všechno bylo schváleno, splnili jsme naprosto všechny podmínky Evropské unie, a tím, že jsme nyní vlastníky zdrojového kódu, můžeme systém rozvíjet. Jiné městské části už to bude stát pouze fyzické zařízení na dané místo, protože to nejdražší, licence, backoffice, zpracování celého systému už je ve vlastnictví Prahy 1 a jsme připraveni vše převést pod hlavní město Prahu, tak aby se z toho stal celopražský projekt,“ vysvětluje radní.

Nejčtenější

Stát prodal rolls zabavený lumpům levně, překupník ho nabízí o statisíce dráž

Bílý, sotva zajetý majestátní Rolls-Royce zabavený policií prodávalo v aukci ministerstvo vnitra. Vyvolávací cena šest milionů byla asi o třetinu nižší v porovnání s běžnými nabídkami ojetin. Auto s...

Škoda ukázala kus nového elektromobilu. Sedmimístný obr dorazí v roce 2026

V prezentaci hospodaření za rok 2024 ukázala Škoda první záběry finální podoby svého dalšího elektrického modelu. Velký sedmimístný crossover s praktičností MPV představí v příštím roce. Ještě letos...

Krásky od motorek mají rozmanité chutě, osedlají jawu i starého inda

Tradiční březnový veletrh motorek, čtyřkolek a příslušenství probouzí ze zimního spánku vyznavače jízdy v jedné stopě. Na veletrhu Motocykl Praha 2025, který s předstihem otvírá sezonu na dvou...

Narval oktávku dřevem, až praskla náprava. Byla z toho vážná nehoda

Slovenský bizár s českou škodovkou. Řidič tak přetížil octavii dřevem, že mu praskla náprava a způsobil vážnou nehodu.

Největší srocení lidí na Zemi vedlo k nejdelší dopravní zácpě historie

O Kumbhaméla se říká, že jsou největším shromážděním lidí na planetě Zemi. Účastníci této indické náboženské slavnosti se běžně počítají po desítkách milionů. Letos pořadatelé očekávali ještě větší...

Největší srocení lidí na Zemi vedlo k nejdelší dopravní zácpě historie

O Kumbhaméla se říká, že jsou největším shromážděním lidí na planetě Zemi. Účastníci této indické náboženské slavnosti se běžně počítají po desítkách milionů. Letos pořadatelé očekávali ještě větší...

15. března 2025,  aktualizováno  8:41

Škoda chystá hybridní Fabii. Vyvíjí také spalovák pro americké elektromobily

Škoda plánuje do roku 2030 představit své menší modely Fabia, Scala a Kamiq v hybridní verzi. Uvedl to předseda představenstva firmy Klaus Zellmer. Šéf mladoboleslavské značky také prozradil, že...

14. března 2025

V Česku přibude letos 630 míst na odpočívadlech u dálnic, půlka pro kamiony

Téměř 630 nových parkovacích míst na dálničních odpočívadlech letos plánuje zprovoznit Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Meziročně je to o bezmála polovinu více. Přibližně půlka nových stání bude...

14. března 2025

Francouzský buldoček kousne a nepustí. Je to pohodář, ale umí vystrčit drápy

Zaujmout v dnešní záplavě aut je stále těžší. Peugeotu 3008 se to však stále daří. Stylový francouzský crossover působí i ve třetí generaci pořád hodně futuristicky a s konkurencí si ho nespletete....

14. března 2025

Škoda ukázala kus nového elektromobilu. Sedmimístný obr dorazí v roce 2026

V prezentaci hospodaření za rok 2024 ukázala Škoda první záběry finální podoby svého dalšího elektrického modelu. Velký sedmimístný crossover s praktičností MPV představí v příštím roce. Ještě letos...

13. března 2025  14:07,  aktualizováno  15:27

Zápas čínských automobilek o zákazníky za sebou nechává miliony zombie

Premium

V potlesku úspěchům automobilek formátu BYD zanikají zprávy o čínských producentech elektromobilů, kteří štěstí neměli. Jde o desítky menších automobilek, které v posledních letech zbankrotovaly....

13. března 2025

Věděli jste, že kolagen není jen jeden? Existuje hned 16 druhů
Věděli jste, že kolagen není jen jeden? Existuje hned 16 druhů

Za vznikem vrásek a ztrátou pevnosti pokožky stojí úbytek kolagenu. Nové sérum VICHY Liftactiv Collagen Specialist 16 přináší revoluční technologii...

Škoda slaví další rekordní rok, je čtvrtá v Evropě

Rok 2024 se stal historicky nejlepším hospodářským rokem automobilky Škoda. Mladoboleslavská značka patřící do koncernu VW dosáhla rekordních tržeb i provozního zisku. V loňském roce dodala...

13. března 2025  12:08

Supermaserati bylo na skok v Praze. Stovku umí za 2,8 sekundy

Maserati GT2 Stradale je v Česku, čistokrevný supersport vychází z okruhového speciálu, ale, jak sám název naznačuje, může na běžnou silnici. Samozřejmě se mu nejvíc líbí na okruhu.

13. března 2025

Továrny baterií elektroaut staví v Evropě hlavně Čína, evropský projekt padl

Švédský výrobce baterií pro elektromobily Northvolt podal ve Švédsku návrh na bankrot. Firma to oficiálně uvedla na svém webu. Skončila tak největší evropská naděje na vytvoření podniku, který by na...

13. března 2025

Nejčastější chyby u dopravní nehody. Jako první volejte záchranáře, ne domů

Ve větším ohrožení života nejsou po nehodě většinou ti, co nejvíc křičí, ale ti, kteří vůbec nereagují. Octnout se jako první u dopravní nehody a reagovat správně určitě není jednoduché, ale stačí se...

12. března 2025

Česká veteránská expedice po 55 letech zase vyrazí do Japonska

Osmnáct tisíc kilometrů, tak daleko je to z Prahy do Ósaky. Sedm posádek dobrodruhů usedne 21. června do svých expedičních speciálů a vydají se na velkolepou cestu do Japonska, kde budou...

12. března 2025

Podívejte, co dovedou zlaté české ručičky. Z motorek staví umělecká díla

Veletrh Motocykl Praha už tradičně hostí v rámci doprovodného programu mezinárodní soutěžní výstavu staveb a přestaveb – Bohemian Custom Motorcycles. Na letňanské výstaviště dorazily desítky strojů,...

12. března 2025