Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny. Chce se připravit na dramatické výzvy, kterým odvětví čelí a bude proto měnit strategii. I když Continental zavelí výrazně směrem k elektromobilitě, paradoxně do jeho plánů nezapadají baterie.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Continental

Automobilový průmysl přichází podle představitelů Continentalu do období dramatických změn. Firma to uvedla ve své zprávě k finančním výsledkům za druhé čtvrtletí letošního roku. V tomto období pokračoval pokles celého automobilového odvětví.

Objem výroby osobních aut a lehkých užitkových vozidel se ve druhém čtvrtletí podle Continentalu ve srovnání s předchozím rokem snížil o sedm procent. A firma nepředpokládá, že se situace v krátkodobém i střednědobém horizontu dramaticky změní. Za celý letošní rok očekává pokles trhu asi o pět procent s tím, že v USA má dojít k dvouprocentnímu snížení, v Evropě tříprocentnímu a o deset procent má klesnout výroba v Číně.

Elektromobilita nestačí. Německo zavelelo k nástupu vodíku

Z tohoto stavu viní Continental aktuální situaci, kdy jsou automobilky tlačeny k výrobě čím dál ekologičtějších vozidel a k hromadnému přechodu na elektromobilitu. Vše došlo tak daleko, že Continental zkoumá, co bude s některými svými tradičními divizemi dělat. Přidává se k tomu také tlak ve vyspělých průmyslových zemích, kde stoupají daně a i průmysl je tlačen k využívání obnovitelných zdrojů energie.

Dozorčí rada koncernu tak začala proměny v autoprůmyslu zkoumat a management firmy navrhl strategii, která má Continentalu pomoci udržet si finanční zdraví, konkurenceschopnost a stabilitu v dlouhodobém horizontu. Kompletní strategii ovšem firma zatím nezveřejnila, stále dochází k diskusi, a to i se zástupci zaměstnanců, jejichž místa jsou ohrožena. Představenstvo společnosti by mělo strategii zveřejnit v následujících několika týdnech, až bude dopracována a bude dosaženo vzájemné dohody jednotlivých zúčastněných stran.

Úprava výrobních kapacit

Střípky toho, kam Continental směřuje, už firma oznámila. Tak například divize pohonů, která se nově bude jmenovat Vitesco Technologies, se více zaměří na elektromobilitu. Přizpůsobí tomu portfolio svých výrobků a zároveň i výrobní kapacity. Podle šéfa Continentalu Elmara Degenharta klesá na trhu zájem o spalovací motory a divize se tomu musí přizpůsobit.

Nevěří Bosch elektromobilům? Zrušil investici do výroby baterií

Continental tak například zastaví rozšiřování svých divizí, které se zabývají výrobou vstřikovačů a čerpadel pro spalovací motory. Firma bude nadále plnit stávající objednávky, ale ty nové podle ní budou hrát postupem času čím dál menší roli. 

Firma také analyzuje co s výrobou katalyzátorů a dalších systémů pro čištění výfukových plynů, stejně jako rozhoduje o budoucnosti součástí palivového systému. Jsou to podle ní části, které jsou vystavené velkému politickému tlaku a které jsou tedy příliš závislé na tom, co se na trhu nakonec stane.

Do baterií zatím Continental investovat nebude

I přes příklon k elektromobilitě ovšem Continental nehodlá vstupovat na pole baterií. Firma přitom zvažovala investice do nového typu baterií s pevným elektrolytem, takzvaných solid-state baterií. Tato technika je dnes v plenkách a Continental u ní mohl patřit k průkopníkům. Jenže z analýzy vyplynulo, že trh si aktuálně rozdělí stávající dodavatelé li-ion baterií a až někdy zhruba v roce 2030 přijde čas solid-state článků, dodavatelé na ně pomalu přejdou. 

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

A na Continental, který by byl nováčkem, by na takovém trhu nezbylo místo. Continental zdůrazňuje, že směr, kterým se bude ubírat oblast uchovávání energie pro elektroauta, je opět příliš závislý na politických rozhodnutích.

Navzdory aktuálním výzvám si Continental podle čtvrtletní finanční zprávy nevede špatně. Příjmy firmy za druhé čtvrtletí roku 2019 činily 11,3 miliardy eur, což představuje meziroční pokles o jedno procento. Marže poklesla z
10,2 procenta na 7,8 procenta. Potíže se týkají především automobilové divize (Automotive Group), jejíž příjmy poklesly meziročně o 3,1 procenta. 

To pneumatikářská divize, díky které je Continental známý i u běžných spotřebitelů (patří mu i česká značka Barum a závod v Otrokovicích), si naopak polepšila: příjmy Rubber Group meziročně stouply o 2,5 procenta.

Nejčtenější

Stop pro stop-start v USA. Trump chce vypnout nejotravnější pomoc v autech

Trumpova administrativa si chce posvítit na systém stop-start v autech. A rozjíždí další kolo kulturní války. Spadeno má zejména na progresivistickou Kalifornii, kterou by ráda srovnala do latě....

Češi si často neumějí vybrat správné kolo. Na co se zaměřit a jak si neublížit

Výběr správné velikosti je při pořizování jízdního kola často podceňovaná disciplína. Letmý pohled u cyklostezky říká, že možná víc než polovina jezdců má kolo špatné velikosti nebo ho mají špatně...

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

Prozkoumejte elektrickou Cupru Raval. Španělé z ní postaví i Škodu

Exkluzivně

Barcelona (od zpravodaje iDNES.cz) Cupra chystá na rok 2026 premiéru nového malého elektromobilu. Malý bateriový hatchback dostane dvojčata pod značkami VW a Škoda, vyvíjejí a vyrobí ho ve Španělsku pod dohledem Seatu. Osvalený Raval...

20. května 2025

Hledá se šampion autobazarů. Ojeté auto roku volí zákazníci

Octavia, nebo Peugeot 308? Golf, či Astra? Trojkové BMW, nebo VW Passat? Aures Holdings ve spolupráci s Asociací obchodu s ojetými automobily vyhlásil netradiční anketu, hledá se ojeté auto roku. V...

20. května 2025

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

19. května 2025  8:07

Rollse z bazaru se nebojte, jen pokud jste milionáři. Servis stojí majlant

Premium

Jsou luxusní auta, a pak je Rolls-Royce. Ikonická britská automobilka funguje velmi úspěšně pod křídly BMW a díky poměrně velké autonomii, co do vývoje a konstrukce vozů, si zachovává vlastní...

19. května 2025

KVÍZ: Jaký nový motocykl má Petr Pavel a ve kterém autě najdete žraloka?

V dubnu jsme pro vás v rubrice Auto přichystali opět řadu zajímavých článků o automobilech, motocyklech a všem okolo nich. V našem kvízu pozorného čtenáře si můžete vyzkoušet, jak pozorně jste je...

vydáno 19. května 2025

Tuto perlu art deca nikdy neuvidíte. Leží v chuďoučké Severní Koreji Afriky

Čerpací stanice dnes odráží extrahovanou funkčnost. Hodnotit u nich můžeme jen čistotu toalet a přístup obsluhy. Všimneme si jich tehdy, když potřebujeme natankovat, a v paměti si obvykle zvláštní...

18. května 2025

Stop pro stop-start v USA. Trump chce vypnout nejotravnější pomoc v autech

Trumpova administrativa si chce posvítit na systém stop-start v autech. A rozjíždí další kolo kulturní války. Spadeno má zejména na progresivistickou Kalifornii, kterou by ráda srovnala do latě....

18. května 2025

Jednoduchý úkol s velkým dopadem. Proč nezanedbávat kontrolu tlaku v pneumatikách

Přestože řada motoristů každoročně řeší přezouvání a nákupy pneumatik, na pravidelnou údržbu už jich velká část zapomíná. Tlak v pneumatikách vašeho vozu je ovšem vhodné ověřovat alespoň jednou za...

17. května 2025

Češi si často neumějí vybrat správné kolo. Na co se zaměřit a jak si neublížit

Výběr správné velikosti je při pořizování jízdního kola často podceňovaná disciplína. Letmý pohled u cyklostezky říká, že možná víc než polovina jezdců má kolo špatné velikosti nebo ho mají špatně...

17. května 2025

Manželům začal hluk vadit dodatečně, spor s autodromem Most nekončí

Manželé bydlící jen kousek od mosteckého autodromu si roky stěžují na přílišný hluk. Vše skončilo u soudu, který jim, pro některé překvapivě, dal za pravdu. Zástupci okruhu se hodlají dovolat k...

17. května 2025

PAMÁTKY TÁBOR, s.r.o.
Přípravář staveb/rozpočtář

PAMÁTKY TÁBOR, s.r.o.
Jihočeský kraj
nabízený plat: 40 000 - 50 000 Kč

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

17. května 2025

Chceme zrušit zákaz prodejů aut se spalovacím motorem, řekl Kupka

Evropská komise představila akční plán pro automobilový průmysl, který se zaměřuje na inovace, digitalizaci a čistou mobilitu. V současnosti roste tlak na dekarbonizaci a zjednodušení byrokracie.

16. května 2025,  aktualizováno  20:08
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.