Pátek 29. září 2023, svátek má Michal
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 29. září 2023 Michal

První úkol nového šéfa Daimleru. Nasadit Mercedesu dietu a probrat nabídku

Ola Källenius, od letošního léta nový šéf společnosti Daimler, čelí velkým výzvám. Aby se z elektromobilů nestaly ležáky, je třeba snížit náklady na více frontách.
Současný šéf vývoje a od května 2019 nový šéf koncernu Daimler Ola Källenius na...

Současný šéf vývoje a od května 2019 nový šéf koncernu Daimler Ola Källenius na prezentaci revolučního modelu EQC. | foto: Michael Kudelapro iDNES.cz

Källenius je pod velkým tlakem. Nejen nástup elektromobility, ale i stará břemena, jako aféra Dieselgate či kartelová provinění s sebou přinášejí velká finanční rizika. Källenius představil svou strategii do roku 2030 a detaily chystaného úsporného programu (čtěte zde).

Představení terénního elektromobilu Mercedes-Benz EQC je považováno za startovní výstřel elektoofenzivy společnosti Daimler. 

Jako šéf vývoje hrál Källenius v oblasti elektromobility v uplynulých letech klíčovou úlohu. „Je zřejmé, že na úspěchu této strategie závisí zároveň budoucnost celého koncernu. Náklady na výrobu elektromobilů jsou zřetelně vyšší než na výrobu aut se spalovacím motorem, jejich cena však nesmí být výrazně vyšší než u dieselů či benzinových aut, protože jinak se z nich stane neprodejné zboží,“ píše německý deník Stuttgarter Zeitung.

Bývalý šéf společnosti Daimler Dieter Zetsche při svém odchodu jasně řekl, že snižování nákladů se nevyhne žádné oblasti: „Vše je teď třeba důkladně prověřit: fixní a pohyblivé náklady, personální náklady, investiční záměry, tvorbu cen i skladbu palety produktů.“ 

Šéf odborové rady Michael Brecht před několika lety kritizoval, že koncern nabízí příliš velké množství modelových variant. Jejich počet podle Brechta vystoupal mezitím na čtyřicet, což představuje přílišnou komplexitu ve vývoji i výrobě. Už nějakou dobu se spekuluje o tom, že by byla zastavena výroba pick-upu Mercedes-Benz X, neboť odbyt nesplňuje očekávání. 

Källenius odhaluje studii Vision EQS: superluxusního vozu, který se bude vyrábět po boku příští třídy S.

Šéf Daimleru Källenius v rozhovoru pro časopis Auto Motor und Sport uvedl, že všechny modely budou podrobeny kontrole a prověří se, zda jsou skutečně nutné a zda vydělávají dost peněz. „Materiálové náklady jsou vždycky největší položkou, musíme si ale posvítit i na personální náklady,“ uvedl Källenius. Prověřit bude nutné i vysoký počet nabízených variant motorů. Jak oznámila odborová rada, v managementu by mělo být zrušeno 1 100 vedoucích pozic. Tarifní zaměstnanci zároveň musí v příštím roce zapomenout na zvýšení platu, což vyvolalo mohutné protesty.

Daimler musí rovněž zvýšit odbyt elektromobilů, aby byl schopen splnit stále přísnější limity stanovené Evropskou unií. V uplynulých letech stouply u evropské flotily společnosti Daimler-Benz emise CO2, protože stále narůstá poptávka po robustních terénních vozech, které mají vysokou spotřebu paliva. Do roku 2021 musí klesnout hodnota CO2 u osobních a užitkových vozů v případě Daimleru ze stávajících 134 gramů na kilometr na 105 g/km. Pokud budou limity překročeny, hrozí automobilce pokuty v miliardové výši. Šéf Daimleru Källenius již oznámil, že v roce 2030 budou polovinu vyrobených vozů činit elektromobily a plug-in hybridy, o devět let později bude flotila klimaticky neutrální.

Svou roli stále hraje i aféra Dieselgate. Když byl v září roku 2015 odhalen emisní skandál u VW, tehdejší šéf Daimleru Zetsche v jednom rozhovoru prohlásil: „Držíme se zákonných předpisů, na našich vozech nebyly provedeny žádné manipulace.“ Později ovšem ministr dopravy společnosti Daimler vyčetl, že v systému na čistění výfukových plynů byla zabudována nepovolená vypínací zařízení. Daimler sice vyhověl masovému stažení některých vozů z prodeje, zároveň však protestoval proti ministrovu výroku. 

Současný šéf vývoje a od května 2019 nový šéf koncernu Daimler Ola Källenius na prezentaci revolučního modelu EQC.

Ola Kallenius představuje koncept superbezpečného vozu Mercedes-Benz ESF.

Došlo dokonce k soudnímu sporu, jehož výsledek zatím lze jen stěží odhadnout. Nový šéf Daimleru Källenius spolkového ministra dopravy Andrease Scheuera před několika měsíci ujistil, že co se týče nedovolených technik používaných k měření emisí, chce mít čistý stůl. „Opak je bohužel pravdou,“ řekl na to Scheuer. Kromě sporu s ministerstvem dopravy probíhá kolem čištění výfukových plynů u dieselových motorů řada dalších právních sporů, kromě jiného s ministerstvem spravedlnosti USA.

Daimler je nyní konfrontován s řadou žalob na náhradu škody, neboť firma vytvořila s dalšími výrobci nákladních automobilů kartel. V letech 1997 až 2011 si Daimler podle zjištění Evropské komise nepřípustným způsobem vyměňoval informace s jinými výrobci nákladních vozů. Šlo jak o ceny, tak o zavádění technologií na ochranu klimatu. Organizace na ochranu hospodářské soutěže uložily peněžité pokuty v celkové výši téměř čtyř miliard eur. 

Zákazníci firmy (majitelé nákladních vozů) automobilkám nyní vyčítají, že kvůli zakázaným dohodám zaplatili za své vozy příliš vysoké ceny a nyní požadují náhradu škody. Dosud však nebyl vynesen žádný rozsudek. Uzavřeno nebylo ani vyšetřování Evropské komise kvůli možným dohodám ve vývoji osobních vozů.

24. září 2019

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autosalon v Mnichově začíná. Je to exhibice čínských značek

Expozice čínské automobilky BYD na autosalonu v Mnichově

VIDEO Pro veřejnost se v úterý 5. září v centru bavorské metropole otevírá jedna z největších světových...

Uhasit elektromobil je obtížné, změnit to chce český patent

Hasiči v Čestlicích zasahovali u požáru hybridního automobilu, který vzplál v...

VIDEO Český patentový úřad zveřejnil přihlášku patentu vynálezu na hašení elektromobilů. Je to zařízení,...

BMW představuje vizi elektrické Neue Klasse, kterou chce dohnat Teslu

BMW Vision Neue Klasse

Automobilka BMW představila na mnichovské výstavě IAA Mobility 2023 koncept Vision Neue Klasse,...

Definitivní vyhlášení války. Čína se postavila proti zbytku automobilového světa

Čínská automobilka BYD oslavila pět milionů vyrobených vozidel s elektrickým...

VIDEO BYD oslavil pět milionů vyrobených vozidel poháněných elektřinou. Sice záleží na tom, jak se to...

Na trh míří nová značka smartphonů. Firma jinak vyrábí automobily

Provedení kabiny SUV Nio ES8.

Propojení mobilu s automobilem je dnes jednak samozřejmé a také často docela nutná vlastnost....

Hlad po lithiu roste. Nedostatek může přijít již v roce 2025, míní experti

Solná pánev v severní Argentině je důležitým zdrojem lithia.

Svět by se mohl potýkat s nedostatkem lithia, podle některých analytiků už v roce 2025. Jiní...

V Evropě je táhnou statisícové dotace, v Česku však elektroauta nefrčí

ilustrační snímek

Na tisíc registrovaných nových aut připadá v Česku 26 elektromobilů. Trend, který je v Evropě na...

  • Nejčtenější

Těchto pět věcí řidiči v Česku ignorují nebo je neumějí. Děláte je také?

Každý řidič má nějaký zlozvyk. Někdo špatně pracuje se spojkovým pedálem, jiný málo sleduje zpětná zrcátka, další se...

Pět let bezzubého zákona. Fabia stočená o 760 tisíc kilometrů, bez postihu

Víc než třetina ojetých aut prodávaných v Česku má stočený tachometr, v průměru o 98 tisíc kilometrů. Rekordmanem,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

Test aut, která přibzučí do Evropy. Většinu neznáte, seznamte se

Exkluzivně Již po 45. se do hotelu Tannishus v severním cípu Jutského poloostrova na pobřeží Severního moře sjeli členové odborné...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW ilustruje úpadek evropského autoprůmyslu, vyrábí draze a neefektivně

Pýcha koncernu Volkswagen, symbol hvězdné éry německého giganta vymyšlený fanfaronským Ferdinandem Piëchem, to má...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Karbon je strašák moderních motorů. Zažene ho správná péče a palivo

Kardiovaskulární nemoci u lidí si většinou každý dokáže představit, něco podobného ale trápí i automobilové motory....

Na plné volty. Elektroopel skáče a létá bokem, zvuk zapnete tlačítkem

Můžete s ní jezdit bokem, skákat přes terénní vlny, hydraulickou ruční brzdou korigovat další pohyb. Pak ale cvaknete...

Test aut, která přibzučí do Evropy. Většinu neznáte, seznamte se

Exkluzivně Již po 45. se do hotelu Tannishus v severním cípu Jutského poloostrova na pobřeží Severního moře sjeli členové odborné...

Evropa s Británií ohrožují brexitovou dohodou autoprůmysl. Brusel na ní trvá

Evropské sdružení výrobců automobilů vyzvalo Evropskou komisi, aby urychleně změnila pravidla vývozu elektromobilů do...

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...

Smartwings přestanou létat z malých letišť. Zařízly plány cestovek

Premium Posílit význam tuzemských regionálních letišť a umožnit řadě lidí cestovat na dovolenou bez cesty na pražské letiště. S...