Čtvrtek 12. prosince 2019, svátek má Simona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 12. prosince 2019 Simona

Výroba elektroškody běží. Ve Francii a Itálii vyjde po dotacích na 150 tisíc

aktualizováno 
Citigo je první sériově vyráběnou škodovkou s čistě bateriovým pohonem. Zaváděcí edice prvních 500 kusů, které automobilka nabízela na českém trhu se slevou, už je rozebraná. Nyní tedy startuje model na ceně 480 tisíc. V Evropě jsou ovšem země, kde se díky dotacím pořídí citigo do zásuvky výrazně levněji.

Nedávno představená novinka od škodovky se stala nejlevnějším elektromobilem na většině evropských trhů. U konkurenčních značek to vyvolalo reakce (více čtěte zde). Citigo stojí stále o hodně víc než srovnatelné vozy se spalovacím motorem a návratnost investice je zatím diskutabilní.

Fotogalerie

Motorismus blízké budoucnosti je ovšem elektrický a dotovaný. Pořizovací cena aut na baterky je v porovnání s vozy se spalovacím motorem nerealisticky vysoká kvůli drahým akumulátorům. Pokud mají Evropané hromadně přesednout do elektroaut, na což tlačí politická reprezentace pod tlakem Bruselu, budou potřeba dotace. V Německu tak kabinet Angely Merkelové nově schválil šestitisícový příspěvek na nákup bateriového vozu, půlkou přispěje vláda, druhou automobilka (více čtěte zde). V Česku dosáhnou na dotace pouze firemní zákazníci.

V jiných evropských zemích už dotační programy běží. Norsko nebo Nizozemí jsou jimi proslulé. Na zajímavé ceny srazí dotace i v dalších zemích.

Francouzské dotace

Škodovka ve francouzských médiích vypustila reklamu s náznakem, že elektrické Citigo iV můžete mít už za 5 870 eur, všímá si francouzský magazín Caradisiac. To je v přepočtu něco přes 150 tisíc korun. V showroomech Škody ovšem visí cenovka 21 600 eur. „Je to jednoduché, když splníte celou řadu podmínek, opravdu zaplatíte jen necelých šest tisíc eur. Zbytek vám doplatí vaši spoluobčané na dotacích a daňových zvýhodněních,“ píše francouzský magazín.

První příspěvek bude od těch, kteří si kupují vůz s nadprůměrnými emisemi CO2. Ve Francii totiž už od roku 2008 funguje systém bonusů/malusů při koupi nového vozu podle množství těchto emisí. Pokud byste například někde ze skladových zásob sehnali nový americký osmiválec s emisemi nad 170 g/km, přispějete státu zhruba 6 tisíc eur. Na druhé straně, pokud poprvé registrujete nový vůz s emisemi do 20 g/km, kam spadají elektromibily, můžete od státu dostat až 6 300 eur. Platí však ještě limit 27 % z pořizovací ceny, takže nový majitel Citigo iV v nejlevnější základní verzi dostane dárek v trochu nižší částce 5 832 eur.

Druhou podmínkou je odvoz vašeho starého vozidla do šrotu. Pokud máte ve své francouzské garáži dieselový vůz vyrobený před rokem 2001 a odvezete ho před koupí nového vozu do šrotu, můžete si zažádat o další dotaci 2 500 eur, u benzinových aut je hranice stáří vozu posunutá před rok 1997.

Výše bonusu ale může být dvojnásobná, tedy 5 tisíc eur, pokud máte malé příjmy. Výpočet je poměrně složitý, ale ve zkratce se dá říci, že s daňovým základem po přepočtu do 350 tisíc korun máte nárok na dvojnásobné šrotovné, pokud zároveň doložíte, že jezdíte do práce více než 60 km denně. Pokud toto splňujete, rázem máte elektrickou škodovku za 11 870 eur, tedy za necelých 310 tisíc korun.

Na poslední příspěvek si může zájemce sáhnout, když bydlí v Paříži. Pokud totiž v rámci kampaně „The Greater Paris Clean Metropolis“ vymění svůj automobil za elektrické či vodíkové vozidlo, může dostat dárek až 6 tisíc eur. I zde je nutné nechat sešrotovat starý vůz. Výše subvence je maximálně 50 % ceny nového vozu, což ale v tomto případě u škodovky stále umožňuje využít plnou částku. A „voilà“, jsme na finální ceně 5 870 eur, tedy 150 tisíc korun.

Stejně se dá dopracovat k citigu za 150 tisíc v Itálii.

Citigoe iV tam je na základní ceně 19 900 eur, ovšem různé slevy a příspěvky, které jsou kumulovatelné, ji srazí o 14 tisíc eur. Takže se dá elektroškodovka pořídit za 5 900 eur, to je skoro nachlup stejná částka jako ve Francii. Jak se k ní dopracovat, propočítal italský magazín Motorbox.

Matematika je tato: základní ceníková cena je 22 300 eur, dražší provedení Style za 23 700 eur. Také v Itálii mají do 30. listopadu slevovou akci (3 800 eur) na vybavenější verzi, to znamená na 19 900 eur. Čtyři tisíce eur je ekobonus od státu, další dva tisíce přidá navrch, pokud kupec nechá sešrotovat své staré auto. Každý Ital se tak dostane na částku 13 900 eur.

V přebohaté Lombardii s hlavním městem Milánem, ovšem dávají na ekologickou mobilitu dalších osm tisíc eur. Takže v jednom z nejbohatších regionů celé Evropy pořídí elektrickou kapesní škodovku za cenu desetiletého Fiatu Panda - 5 900 eur.

V Česku dotuje Škoda

V Česku bylo 500 vozů první série vyprodáno. „Během pouhých sedmi týdnů přijala Škoda v ČR závazné objednávky na celou zaváděcí sérii 500 vozů, což překonalo všechna očekávání. Kromě předpokládaného zájmu firem a institucí se ukázalo, že výhody lokálně bezemisního elektromobilu s provozními náklady kolem 50 haléřů na kilometr ocení řada soukromých motoristů. V první vlně činil podíl retailové klientely zhruba 60:40 vůči fleetovým zákazníkům,“ uvádí Vítězslav Pelc z českého zastoupení značky

Škoda dala na první várku aut zvýhodněnou cenu 430 tisíc. Nyní je doporučená prodejní cena pro český trh 479 900 korun. Škoda se zdražením rozšířila výbavu jediné dostupné specifikace Style, která byla obohacena o paket EXTRA Top. „Ten byl dosud součástí volitelné výbavy za cenu 20 tisíc korun. Jak ukazují dosavadní prodejní statistiky, naprostá většina všech klientů zvolila tuto variantu,“ vysvětluje Pelc. „A proto se nyní dostává do standardní výbavy, která se tak rozrůstá o tempomat, vyhřívání předních sedadel, odpadkový koš v obložení dveří, zadní parkovací senzory, mezipodlahu v zavazadlovém prostoru, přední mlhové světlomety s Corner funkcí, vyhřívané čelní sklo, držák multimediálních přístrojů a digitální radiopříjem DAB,“ vypočítává.

Majitelé prvních 500 zásuvkových citigo navíc k vozu dostanou nabíjecí čip od ČEZu, který umožňuje bezplatné nabíjení elektřinou po dobu 1 roku u veřejně přístupných dobíjecích stanic skupiny. Pro ty, kdo si Citigo objednají po zdražení, má Škoda v Česku novou nabídku. „Na domácím trhu značky získají zákazníci při nákupu vozu navíc ekologický bonus ve výši 30 tisíc korun. Tento příspěvek mohou využít podle vlastního uvážení – například na instalaci wallboxu k domácímu nabíjení baterie,“ uvádí Kamila Biddle, mluvčí Škody pro výrobu, HR a životní prostředí.

Na státní dotaci, podobnou jako v jiných zemích, dosáhnou v Česku jen firmy. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) vyhlásí na začátku prosince dotační výzvu na podporu elektromobilů. Podnikům chce rozdělit 50 milionů korun. Žádosti o dotace bude MPO přijímat do 6. ledna. Podnikatelé a firmy budou moci žádat o podporu na pořízení elektrických osobních aut, motocyklů, mikrobusů a nákladních vozů do 12 tun.

Na pořízení osobních elektromobilů bude příspěvek 30 procent pro malé firmy, 25 procent pro střední a 20 procent pro velké firmy. Při nákupu vozidel ostatních kategorií bude podpora 40 procent pro malé, 35 pro střední a 30 procent pro velké podniky.

Premiér Andrej Babiš (ANO) letos v březnu řekl, že stát neuvažuje o podpoře na nákup elektromobilů pro fyzické osoby. „Bude pokračovat ve vypsaných programech pro podnikatele a úřady,“ uvedl premiér.

CITIGOe IV

První elektrická škodovka

První elektricku škodovku vyrobili v závodě značky Volkswagen v Bratislavě. „Zde měl tento model také 23. května letošního roku svou světovou premiéru v rámci IIHF Mistrovství světa v ledním hokeji,“ připomíná Tomáš Kotera z tiskového oddělení značky.

Obratný městský vůz dostal namísto spalovacího motoru lithium-iontovou baterii o kapacitě 32,2 kWh, která napájí motor o výkonu 61 kW. Deklarovaný dojezd až 260 kilometrů je v městském a příměstském provozu podle lidí, kteří s prototypy jezdili, prý dosažitelný.

Výrazným vnějším identifikačním znakem elektrické verze vozu je z větší části uzavřená a v barvě vozu lakovaná maska chladiče. Škoda nabízí model CITIGOe iV výhradně v pětidveřovém provedení.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Nejrychlejší nabíječka aut v Česku konečně funguje, platí se za připojení

Využívá výkon 350 kW, což je sedmkrát více, než běžné rychlodobíjecí stanice a...

VIDEO Společnost Ionity otevřela na čerpací stanici OMV v Berouně nejvýkonnější rychlodobíječku pro...

Hyundai předběhne Škodu. První elektroauta v Česku vyrobí v Nošovicích

Hyundai Kona Electric

VIDEO Korejci se chystají na jaře 2020 zahájit ve svém českém závodě výrobu modelu Hyundai Kona. Stane se...

Po roce 2050 zůstanou jen auta na vodík a elektřinu, říká odborník

Tajemník Svazu dovozců automobilů a člen Rady vlády České republiky pro...

Automobilový průmysl je v Evropě na rozcestí. Jeden ze směrů vede k razantnímu nástupu...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Volkswagen ID.3 je v Praze.

VIDEO Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard...

Pražská městská policie chce do vozového parku elektromobily

Ilustrační snímek

Městská policie příští rok koupí čtyři elektromobily za 7,2 milionu. Jejich vyšší cenu má vyvážit...

  • Nejčtenější

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Autofotka týdne: Legendární Čína válcovala konkurenci. Sršela inovacemi

V září 1979 se na frankfurtském autosalonu představil přelomový Mercedes-Benz třídy S. Ve výrobě vydržel dnes stěží...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pojízdné stanice měření emisí loví v ulicích auta s vykuchanými výfuky

Nejmladší vozový park má z České republiky bezpochyby Praha. I po hlavním městě se ovšem pohybuje velké množství aut,...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Kam dál, Slavie? Manažer Nezmar připouští obavy: Jsme na hraně

Na Dortmund má jednu bizarní vzpomínku. Po letech se jí zasměje, ale tehdy? V březnu 2002 bylo Janu Nezmarovi ouvej....

  • Další z rubriky
Premium

Nejstarší osmiválec v aktivní službě. Bentley ho používá už šedesát let

Už šedesát let aktivní kariéry za sebou má motor řady L-series, který původně vznikl pro značky Rolls-Royce a Bentley....

Karel s Anežkou míří na Rallye Dakar. Martin Macík nás před odjezdem svezl

Další dakarské dobrodružství začíná. Závodní stroje týmu Martina Macíka putují do Saúdské Arábie, kde 5. ledna...

Tesla chce v Německu vyrábět půl milionu elektroaut ročně

Americký výrobce elektromobilů Tesla plánuje ve svém novém závodě v Německu vyrábět 500 000 vozů ročně. Uvedl to...

Osmý Golf je velkým autem stlačeným do malého. Už jsme ho řídili

Stejně jako pokaždé, i tentokrát se nová generace Volkswagenu Golf stává výkladní skříní toho nejlepšího ve své...

Najdete na iDNES.cz