Talentovaný obchodník
Charles Stewart Rolls byl v mnoha ohledech Royceovým protikladem: uhlazený bohatý aristokrat, s dobrými konexemi a výborným (a nákladným) vzděláním. To, co je spojovalo, byla vášeň pro mechaniku a strojírenství. V případě Rollse se jednalo o závodní auta, horkovzdušné balony a letadla.
Letící dáma z čumáků rollsů slaví stovku, měla skoncovat s jitrnicemi |
Po absolvování univerzity v Cambridgi v roce 1898 byl Rolls krátce zaměstnán jako třetí inženýr na luxusní rodinné parní chatě Santa Maria, poté u London & North Western Railway. Ale už po několika letech si uvědomil, že jeho značný talent vyžaduje jiné uplatnění.
V lednu 1902 Rolls otevřel ve Fulhamu v západním Londýně jednu z prvních britských prodejen automobilů, C. S. Rolls & Co., a na konci roku 1903 se spojil se zkušeným Claudem Johnsonem, který se podílel na pořádání automobilových výstav a byl i sekretářem nezávislého britského automobilového klubu. Podnik zpočátku zajišťoval Rollsův otec, lord Llangattock, a dovážel francouzské vozy Panhard a Mors a belgické Minerva. Zdálo se, že obchod vzkvétá, ale Rolls nebyl spokojen s tím, že všechny jím prodávané vozy pocházejí ze zahraničí. Nemohl najít žádné auto vyráběné ve Spojeném království, které by vyhovovalo potřebám jeho zákazníků nebo vlastním standardům tohoto vystudovaného inženýra a nadšeného fanouška techniky.
Zkraje roku 1904 se objevily obrysy nového potenciálního partnerství: Royce, nadaný konstruktér hledající uplatnění na trhu, a Rolls, dokonalý obchodník pátrající po produktu, který může změnit pravidla hry. Chybělo už jen něco, lépe řečeno někdo, kdo by je propojil.