První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

Exkluzivně
Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který lze považovat za plnohodnotné auto, vyrobí pro Evropu fabrika v Trnavě. Komu voní spíše benzín, pořídí Citroën C3 za 380 tisíc Kč. Jde přitom o novou konstrukci a velmi komfortní svezení.

První Citroën C3 představili v roce 2001 a dosud jich vyrobili přes 5,6 milionů. Jen v té stávající, v pořadí třetí generaci vzniklo na 1,5 milionů vozů, prakticky každý třetí prodaný Citroën náleží k řadě C3. Zvláště ve státech západní a jižní Evropy patří C3 ke koloritu vozidel a znáte je též z autopůjčoven v dovolenkových destinacích.

Citroën C3

Od premiéry typu C3 se toho u Citroënu mnoho změnilo, řada tradičních modelových řad zanikla ve prospěch různých crossoverů a odbyt váznul. Nicméně se zdá, že se blýská na lepší časy. Pro porotce volící evropský Vůz roku (COTY) připravil Citroën v půli května první jízdy s prototypy čtvrté generace typu C3 kolem Neziderského jezera, rozkládajícího se na trojmezí Rakouska, Maďarska a Slovenska.

Elektromobilní Airbus nebude. VW si vyvine laciný bateriový vůz sám

Přistavené vozy to tam měly necelých 100 km, jejich výroba totiž v těchto dnech nabíhá v trnavské továrně Stellantis Slovakia. Na druhou stranu po vlastní ose zřejmě nepřijely, neboť šlo o předprodukční automobily s výrazně omezenou funkčností. Centrální zamykání nahradil provizorní klíček ve spínací skříňce a odpojeny musely být veškeré asistenční systémy, přesto tyto „provizorní“ vozy příjemně potěšily vysokou úrovní dílenského zpracování. Karosářské díly pěkně lícovaly a ani na horších vozovkách jsme nezaznamenali žádné pazvuky. Aerodynamický hluk se ozýval zejména z oblasti zpětných zrcátek, ale až při rychlostech přes 120 km/h, v nichž se nová C3 zřejmě nebude pohybovat příliš často.

Novinku přijel osobně představit šéf značky Citroën Thierry Koskas. Pochlubil se tím, že po několika hubených letech prodeje Citroënu znovu rostou (za první letošní kvartál dodali 155 tis. vozidel) a že stále pracují na rozvoji elektromobility. Například minivozíků Ami vyrobili již přes 50 tisíc. Jedním dechem ale Koskas dodal, že rozhodně nepřehlížejí zastánce spalovacích agregátů, což dokazuje právě nový Citroën C3. V Rakousku jsme zkoušeli základní verzi se stokoňovým zážehovým tříválcem PureTech a manuální převodovkou i elektromobil s akumulátorem 44 kWh, výkonem 83 kW a normovaným dojezdem 326 km. Ceny budou stejné na všech evropských trzích: „benzín“ půjde za 380 tis. Kč a „elektrika“ za 630 tis. Kč.

Citroën Ami je elektrická myš, kterou můžete jezdit i bez řidičáku

Paletu záhy doplní mild hybrid se stejným výkonem, ale s dvouspojkovou převodovkou (tedy bez spojkového pedálu) a nepatrně nižší spotřebou, u nějž zatím cenu neznáme, a k tomu ještě dostupnější elektromobil. Ten bude mít 35kWh akumulátor a dojezd kolem 200 km a cenu baťovských 19 990 eur, tedy dnes asi 493 tis. Kč.

Doplňme, že tvarově podobný a jen nepatrně větší koncernový příbuzný Jeep Avenger v elektrickém provedení dnes s 54 kWh akumulátorem a normovaným dojezdem do 400 km startuje v aktuální akční nabídce na 899 900 Kč.

Nová platforma

Technických informací, jak se bohužel obecně stává zvykem, zatím není mnoho, ale s přispěním zákulisních hovorů s Federicem Goyretem, obchodním ředitelem Citroënu, jsme dospěli k následujícímu.

První jízda elektrickým jeepem. Městský offroad vozí na střeše berušku

Nový Citroën C3 stojí jako první na platformě Stellantisu, již zatím interně označují Smart Car Platform (říkejme jí tedy SCP). Jejím základem jsou modifikované vzpěry MacPherson vpředu a vlečená ramena vzadu. Proti mechanickému základu eCMP (na něm jezdí kromě výše zmíněného Avengeru i DS 3, Peugeot 208/2008 či Fiat 600 a řada dalších kompaktů Stellantisu) je rozdíl znát zejména v elektrickém provedení Citroën ë-C3.

Zatímco eCMP má akumulátory rozložené ve středovém tunelu a pod předními a zadními sedadly ve tvaru písmene H, SCP má jednodílný plochý akumulátor přišroubovaný pod podlahou. Světlá výška se kvůli tomu sice sníží o 34 mm, ale podlaha v interiéru zůstává prakticky rovná. Zatímco elektromobily postavené na eCMP se musí vzadu spokojit s jednoduchou tuhou nápravou, SCP má vzadu vždy vlečená ramena s torzní příčkou, pro jejichž přední uchycení u eCMP kvůli části baterie pod zadními sedadly zkrátka není místo.

Akumulátor LFP (lithium-železo-fosfátový) si na rozdíl od konvenčních li-ion a NMC baterií vystačí bez drahého niklu či kobaltu, zvládá rychlé vybíjení a lépe odolává poklesu kapacity při opakovaných nabíjecích cyklech. Citroën ë-C3 se stává historicky prvním automobilem interkontinentálního koncernu Stellantis, jenž akumulátor LFP používá. Poháněcí agregát je u Citroënu C3/ë-C3 vždy vpředu a pohání přední kola. V dohledné budoucnosti platforma SCP poslouží připravovanému Opelu Frontera a jednomu Fiatu (pravděpodobně nové Pandě).

Autofotka týdne: Nový multismyslově rozmazlující Fiat 600 a Punto z archivu

Jednoduchá struktura nabídky nové C3 má být vhodné i k internetovému (agenturnímu) prodeji, především však kvůli homologačním řízením, takže výbavové stupně jsou jen dva, You a Max. Už v tom základním, který jsme ale v Rakousku bohužel neviděli, najdete vše potřebné včetně manuální klimatizace, zadních „pípáků“, centrálního zamykání na dálku, elektrického ovládání zpětných zrcátek a předních oken nebo LED svícení vpředu. Max přidává samočinnou klimatizaci, hliníková kola, desetipalcový středový displej multimediálního systému s navigací či automatické stěrače.

Aircross je výjimečně praktický crossover, prozkoumali jsme ho

Městský dobrodruh

Při pohledu zvenčí je patrné, že nový Citroën C3 se změnil ve zvýšený a decentně oplastovaný crossover ve stylu dosavadního typu C3 Aircross. Zaujme několika stylistickými prvky představenými před rokem na efektní studii Citroën Oli. Jde zejména o hranaté světlomety se svislými segmenty denního svícení a rozměrné „retro“ emblémy značky, jež se na C3 objevují v sériové produkci Citroënu vůbec poprvé. Celek působí vyváženým a robustním dojmem, což cítíte i uvnitř.

Za pozornost stojí zejména průběžná, ve výbavě Max příjemným textilem čalouněná police v palubní desce pro odkládání drobností. Úzkému přístrojovému štítu ze záhadných důvodů říkají „head-up displej“, ve skutečnosti jde o barevnou obrazovku s digitálním rychloměrem uprostřed.

Vpravo od něj se promítají údaje palubního počítače a vlevo pak má C3 palivoměr a ë-C3 ukazatel stavu nabití akumulátoru. Elegantní středová konzola obsahuje další odkládací prostory a bezdrátovou nabíječku telefonů, a naštěstí také samostatný tlačítkový panel regulace ventilace. O tom, že vůz stojí na zcela nové platformě, svědčí i zcela nové přepínače na volantu i páčky před volantem.

Autofotka týdne: Filozofující génius připravuje Evropu na hubené roky

Přední sedadla jsou rozměrná a komfortní a podobně jako minimalistický přístrojový štít dávají vzpomenout na před šesti lety představený Citroën C4 Cactus. Díky bohatému vrstvení různých materiálů jsou mimořádně měkká, ale stále zaručují přijatelnou boční oporu.

Místa je na nich dostatek, ovšem skutečným překvapením je prostor na těch zadních: 185 cm vysoký člověk si opravdu pohodlně sedne sám za sebe, aniž by se koleny dotýkal předních opěráků nebo hlavou stropu. Důraz na komfort je patrný také v podvozku, kde jsou u nové C3 standardně osazeny tlumiče PHC, uvedené prvně právě ve výše zmíněném Cactusu.

První jízda: Cactus mění disciplínu a veze nový komfort pro citroëny

Mají kapalinové dorazy na obou stranách, takže větší výkyvy plynule a vehementně zachycují až na mezích stlačení a vypružení, pročež kolem středové polohy mohou být měkčí. V praxi se tak nová C3 příjemně pohupuje a pohlcuje drobné nerovnosti, přičemž na té výraznější se sice zhoupne, ale nerozkýve. Náklony karoserie při dynamických změnách jsou přitom až překvapivě mírné. Řízení je podle očekávání dosti přeposilované,

Zážehové provedení je osazeno obvyklým tříválcem 1.2 PureTech a jeho dynamika v městském provozu plně postačuje. Řazení je navýsost přesné a nemá tak dlouhé dráhy, jak jsme byli u PSA zvyklí, nicméně převody jsou velmi dlouhé, takže 50 km/h musíte jezdit na trojku.

Elektromobil má stejný výkon, v nižších rychlostech je ale pocitově rychlejší než „spalovák“, na druhou stranu kolem 100 km/h mu dochází dech a stopku mu vystaví dosažení hranice 135 km/h. Během 200km jízdy malebnými městečky a venkovskými silnicemi vůz ukázal kombinovanou spotřebu energie 14,2 kWh/100 km, což je o 3 kWh/100 km méně, než udává výrobce.

Citroën C3 má rozvor 2540 mm a délkou o centimetr překonává hranici čtyř metrů. Je to komfortní a prostorný vůz, určený zejména pro městský a příměstský provoz, který potěší bohatou výbavou a nízkou cenou. Nová platforma je sice očividně zaměřena na redukci výrobních nákladů, ale C3 působí skutečně robustním a příjemným dojmem.

Citroën C3 v číslech

POHÁNĚCÍ ÚSTROJÍ
Pohon předních kol

  • Kapalinou chlazený řadový zážehový tříválec PureTech přeplňovaný výfukovým turbodmychadlem, uložený vpředu napříč; DOHC 4V; elektronické přímé vstřikování paliva; stop/start, EU6E, 1199 cm3 (ø 75,0 x 90,5 mm), 10,5:1, 74 kW (100 k)/5500 min-1 a 205 N.m/1750 min-1; šestistupňová, manuálně řazená převodovka
  • Électrique: trakční střídavý elektromotor s permanentními magnety, 83 kW (113 k) a 120 N.m; akumulátor LFP, 44 kWh; max. nabíjení AC/DC 11/100 kW, z 20 na 80 % od 26 min, jednostupňový redukční převod

PODVOZEK
Bezrámová konstrukce s pomocným rámem vpředu, Smart Car Platform (SCP); všechna kola nezávisle zavěšena, vpředu spodní ramena a vzpěry MacPherson a příčný zkrutný stabilizátor, vzadu vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou; vinuté pružiny, teleskopické tlumiče s kapalinovými dorazy PHC; hřebenové řízení s elektromechanickým posilovačem, stopový průměr otáčení 10,6 m; dvouokruhové kapalinové kotoučové brzdy, vpředu s vnitřním chlazením, ABS/EBD, ESP/TSC/TRC; pneumatiky 205/55 R16 nebo 205/50 R17.

ROZMĚRY A HMOTNOSTI (v pořadí motorů)
Rozvor 2540 mm, d/š/v (mm) 4010/1760/1570; světlá výška 197 mm benzin/163 mm elektrická verze, objem zavazadlového prostoru 310 l; objem palivové nádrže 44 l; hmotnost pohotovostní 1151/1416 celková 1620/1910 kg; hmotnost přívěsu max. 600/550 kg.

PROVOZNÍ VLASTNOSTI (údaje výrobce)
Největší rychlost 160 km/h benzin/135 km/h elektřina, zrychlení 0–100 km/h 10,6 s benzin/10,4 s elektřina; kombinovaná spotřeba 5,6 l/100 km / 17,1 kWh/100 km.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Muskův úsporný program. Ministerstvo přes žárovky ruší elektromobilizaci

Řídit stát jako firmu? Pokud tou firmou má být Tesla a státem USA, máme se na...

Že vám Elon Musk bojující proti elektromobilitě a uzavírající tisíce dobíjecích stanic v USA přijde...

Elektroauta, která dávají smysl. Porsche za polovic, tesla za půlmilion

Porsche Taycan

Exkluzivně Pokud vám dává elektromobil smysl a pasuje vám do života, je ideální čas kupovat ojetinu. Nechali...

Elektromobil, fotovoltaika nebo baterie. Nehod a požárů je jednou tolik

Událostí, při kterých hrála roli elektrovozidla, bateriový pohon, hybrid, vodík...

Najít bezpečnostní prvky systému vysokého napětí, přestřihnout vodiče a vytáhnout pojistky. U...

Škoda plánuje velké propouštění kvůli elektrovozům, oznámil šéf značky

Předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer na premiéře bateriového modelu...

VIDEO Škoda pokračuje v elektromobilizaci. Ale aby si zachovala ziskovost, se kterou je premiantem...

Zelení lobbisté radí EU: autoprůmysl zachrání povinné elektro do firem

Softcar

VIDEO Evropská unie má stále jako svůj cíl ukončit v roce 2035 prodej nových aut se spalovacími motory....

Elektroauta parkují v Praze další půlrok zdarma. Hřibův plán má trhliny

Značka - elektroauto

Až do 30. června tohoto roku mohou elektromobily a plug-in hybridy parkovat v Praze na modrých a...

Trh s ojetinami stále není rájem bez rizik. Na co si dát největší pozor

Nissan Leaf test ojetin

Pořízení ojetého vozu není a nikdy nebylo bez rizika. To platí i v případě moderních automobilů, u...

Nejčtenější

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v čínské Šanghaji se kromě nablýskaných novinek představují i hi-tech technická řešení. Firma CATL...

Kabaňova šanghajská show: předvedl luxusní limuzínu i teréňák s mrkačkami

Letošní autosalon v Šanghaji se řadí k největším letošní výstavám. Více než 70 automobilek z 26 zemí představuje své nejnovější modely navržené speciálně pro čínský trh. Nechyběly výtvory od...

VIDEO: Automěsto velké jako Plzeň. Supertovárna značky BYD se inspirovala Baťou

Nová supertovárna značky BYD v čínském Čeng-čou upoutala pozornost poté, co záběry z dronů odhalily její ohromující velikost. Víc než její rozloha však zaujme celkový koncept zařízení, které je...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a registrace vozidel. Komise o tom informovala v tiskovém prohlášení. Nová pravidla by měla zavést...

Zetor má nový traktor s 54 rychlostmi. Vyrábět se bude od léta v Brně

Slavná česká značka Zetor bude od léta vyrábět v Brně zcela nový traktor. Stroj s označením Řada 6 už několik měsíců znají odborníci a prochází testováním přímo u zemědělců. Oficiální česká premiéra...

Zetor má nový traktor s 54 rychlostmi. Vyrábět se bude od léta v Brně

Slavná česká značka Zetor bude od léta vyrábět v Brně zcela nový traktor. Stroj s označením Řada 6 už několik měsíců znají odborníci a prochází testováním přímo u zemědělců. Oficiální česká premiéra...

29. dubna 2025

Automobilovou přehlídku naprosto ovládl pan Auťák. Unikát za sto milionů

Jakou může mít cenu? Ptáme se Karla Kupky, předsedy odborné poroty nóbl přehlídky těch nejblyštivějších automobilových klenotů v Česku. „Sto milionů?“ krčí rameny. A společně si fascinovaně...

28. dubna 2025,  aktualizováno  12:07

V Číně se nedovoláte, na maily nereagují. Čech domluvil dovoz aut díky čínštině

Premium

Jak se zdá, letošní rok bude v českém automobilovém světě rokem čínských aut. Zahájení prodeje oznámily třeba značky BYD, XPENG, Omoda, Jaecoo či Farizon. Jednou z nich, která už svoje auta prodává v...

28. dubna 2025

Prozkoumali jsme čínské monstrum. Elektrický offroad posádku hýčká

Elektromobilita se zpravidla skloňuje v souvislosti s ekologií a udržitelností. V případě Dongfeng MHero jsou to vedlejší pojmy. Prim tu hraje obří výkon 1 088 koní, točící moment 1 400 Nm dostupný...

28. dubna 2025

Egyptský šikula staví plovoucí sporťáky, slaví s nimi úspěchy po celém světě

Co začalo před několika lety jako malý projekt lodi ve tvaru auta se nyní proměnilo ve velký počin, píše Reuters. Společnost „Jetcar Kromh“ založil egyptský podnikatel. Jeho plovoucí auta se...

27. dubna 2025

Kabaňova šanghajská show: předvedl luxusní limuzínu i teréňák s mrkačkami

Letošní autosalon v Šanghaji se řadí k největším letošní výstavám. Více než 70 automobilek z 26 zemí představuje své nejnovější modely navržené speciálně pro čínský trh. Nechyběly výtvory od...

27. dubna 2025

Prezident Pavel svolal dakaristy na buřty do Lán. Přivezli trucky i kachnu

Většina účastníků Dakaru pořádá své vlastní promoakce, ale asi vůbec poprvé se sešli čeští účastníci společně v tak velkém počtu. Pozvaní byli samozřejmě naprosto všichni a dorazila jich většina....

26. dubna 2025

Dieselgate po korejsku. Hyundai zaplatí v Německu pokutu 1,5 miliardy korun

Jihokorejská automobilka Hyundai dostala v Německu pokutu 58,5 milionu eur (téměř 1,5 miliardy Kč) kvůli manipulacím s testy emisí u naftových vozů. Informovala o tom agentura DPA, která se odvolává...

26. dubna 2025

Ladné italky, noblesní němci i opulentní ameriky. Srazová sezona startuje

Letošní srazová sezona startuje. A hned na začátku slibuje opravdu nabitý víkend. Na své si o něm přijdou prakticky všichni milovníci dvou stop. Zejména v sobotu je nabídka automobilových srazů velmi...

25. dubna 2025  13:49

Kupujete auto? Raději běžte tam, kde to umí, radí autoři testu autosalonů

Rozstřel

Třetím rokem testují redaktoři iDNES.cz české prodejce automobilů. „Prodávají druhou nejdražší věc hned po bydlení. Oba předchozí roky nás udivilo, s jakým amatérismem jsme se místy setkali,“...

25. dubna 2025

Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr
Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr

Letňanský veletrh, zaměřený na budoucí maminky a rodiny s dětmi, přivítá v půlce dubna oblíbené vystavovatele a zároveň představí zcela nové značky...

Kachna 21. století je Ikeou na čtyřech kolech. Vzdává hold gaučingu

Nová generace Citroënu C3 je jako pojízdná pohovka do města, do které se budete těšit kvůli pohodlnému svezení i tam, kde to asfaltéři odflákli. Zdaleka ne vše je sice ideální, ale Francouzi opět...

25. dubna 2025

Tajný tip profesionálního veteránisty. Na aukci můžete vydražit britského exota

Nadcházející víkend bude patřit veteránům. Výčet těch nejzajímavějších přinese tradiční diář petrolheada, který vydáme v pátek. Milovníci aut v Praze a okolí doslova nebudou vědět, kam dřív skočit....

25. dubna 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.