První Citroën C3 představili v roce 2001 a dosud jich vyrobili přes 5,6 milionů. Jen v té stávající, v pořadí třetí generaci vzniklo na 1,5 milionů vozů, prakticky každý třetí prodaný Citroën náleží k řadě C3. Zvláště ve státech západní a jižní Evropy patří C3 ke koloritu vozidel a znáte je též z autopůjčoven v dovolenkových destinacích.
Od premiéry typu C3 se toho u Citroënu mnoho změnilo, řada tradičních modelových řad zanikla ve prospěch různých crossoverů a odbyt váznul. Nicméně se zdá, že se blýská na lepší časy. Pro porotce volící evropský Vůz roku (COTY) připravil Citroën v půli května první jízdy s prototypy čtvrté generace typu C3 kolem Neziderského jezera, rozkládajícího se na trojmezí Rakouska, Maďarska a Slovenska.
Elektromobilní Airbus nebude. VW si vyvine laciný bateriový vůz sám![]() |
Přistavené vozy to tam měly necelých 100 km, jejich výroba totiž v těchto dnech nabíhá v trnavské továrně Stellantis Slovakia. Na druhou stranu po vlastní ose zřejmě nepřijely, neboť šlo o předprodukční automobily s výrazně omezenou funkčností. Centrální zamykání nahradil provizorní klíček ve spínací skříňce a odpojeny musely být veškeré asistenční systémy, přesto tyto „provizorní“ vozy příjemně potěšily vysokou úrovní dílenského zpracování. Karosářské díly pěkně lícovaly a ani na horších vozovkách jsme nezaznamenali žádné pazvuky. Aerodynamický hluk se ozýval zejména z oblasti zpětných zrcátek, ale až při rychlostech přes 120 km/h, v nichž se nová C3 zřejmě nebude pohybovat příliš často.
Novinku přijel osobně představit šéf značky Citroën Thierry Koskas. Pochlubil se tím, že po několika hubených letech prodeje Citroënu znovu rostou (za první letošní kvartál dodali 155 tis. vozidel) a že stále pracují na rozvoji elektromobility. Například minivozíků Ami vyrobili již přes 50 tisíc. Jedním dechem ale Koskas dodal, že rozhodně nepřehlížejí zastánce spalovacích agregátů, což dokazuje právě nový Citroën C3. V Rakousku jsme zkoušeli základní verzi se stokoňovým zážehovým tříválcem PureTech a manuální převodovkou i elektromobil s akumulátorem 44 kWh, výkonem 83 kW a normovaným dojezdem 326 km. Ceny budou stejné na všech evropských trzích: „benzín“ půjde za 380 tis. Kč a „elektrika“ za 630 tis. Kč.
Citroën Ami je elektrická myš, kterou můžete jezdit i bez řidičáku![]() |
Paletu záhy doplní mild hybrid se stejným výkonem, ale s dvouspojkovou převodovkou (tedy bez spojkového pedálu) a nepatrně nižší spotřebou, u nějž zatím cenu neznáme, a k tomu ještě dostupnější elektromobil. Ten bude mít 35kWh akumulátor a dojezd kolem 200 km a cenu baťovských 19 990 eur, tedy dnes asi 493 tis. Kč.
Doplňme, že tvarově podobný a jen nepatrně větší koncernový příbuzný Jeep Avenger v elektrickém provedení dnes s 54 kWh akumulátorem a normovaným dojezdem do 400 km startuje v aktuální akční nabídce na 899 900 Kč.
Nová platforma
Technických informací, jak se bohužel obecně stává zvykem, zatím není mnoho, ale s přispěním zákulisních hovorů s Federicem Goyretem, obchodním ředitelem Citroënu, jsme dospěli k následujícímu.
První jízda elektrickým jeepem. Městský offroad vozí na střeše berušku![]() |
Nový Citroën C3 stojí jako první na platformě Stellantisu, již zatím interně označují Smart Car Platform (říkejme jí tedy SCP). Jejím základem jsou modifikované vzpěry MacPherson vpředu a vlečená ramena vzadu. Proti mechanickému základu eCMP (na něm jezdí kromě výše zmíněného Avengeru i DS 3, Peugeot 208/2008 či Fiat 600 a řada dalších kompaktů Stellantisu) je rozdíl znát zejména v elektrickém provedení Citroën ë-C3.
Zatímco eCMP má akumulátory rozložené ve středovém tunelu a pod předními a zadními sedadly ve tvaru písmene H, SCP má jednodílný plochý akumulátor přišroubovaný pod podlahou. Světlá výška se kvůli tomu sice sníží o 34 mm, ale podlaha v interiéru zůstává prakticky rovná. Zatímco elektromobily postavené na eCMP se musí vzadu spokojit s jednoduchou tuhou nápravou, SCP má vzadu vždy vlečená ramena s torzní příčkou, pro jejichž přední uchycení u eCMP kvůli části baterie pod zadními sedadly zkrátka není místo.
Akumulátor LFP (lithium-železo-fosfátový) si na rozdíl od konvenčních li-ion a NMC baterií vystačí bez drahého niklu či kobaltu, zvládá rychlé vybíjení a lépe odolává poklesu kapacity při opakovaných nabíjecích cyklech. Citroën ë-C3 se stává historicky prvním automobilem interkontinentálního koncernu Stellantis, jenž akumulátor LFP používá. Poháněcí agregát je u Citroënu C3/ë-C3 vždy vpředu a pohání přední kola. V dohledné budoucnosti platforma SCP poslouží připravovanému Opelu Frontera a jednomu Fiatu (pravděpodobně nové Pandě).
Autofotka týdne: Nový multismyslově rozmazlující Fiat 600 a Punto z archivu![]() |
Jednoduchá struktura nabídky nové C3 má být vhodné i k internetovému (agenturnímu) prodeji, především však kvůli homologačním řízením, takže výbavové stupně jsou jen dva, You a Max. Už v tom základním, který jsme ale v Rakousku bohužel neviděli, najdete vše potřebné včetně manuální klimatizace, zadních „pípáků“, centrálního zamykání na dálku, elektrického ovládání zpětných zrcátek a předních oken nebo LED svícení vpředu. Max přidává samočinnou klimatizaci, hliníková kola, desetipalcový středový displej multimediálního systému s navigací či automatické stěrače.
Aircross je výjimečně praktický crossover, prozkoumali jsme ho![]() |
Městský dobrodruh
Při pohledu zvenčí je patrné, že nový Citroën C3 se změnil ve zvýšený a decentně oplastovaný crossover ve stylu dosavadního typu C3 Aircross. Zaujme několika stylistickými prvky představenými před rokem na efektní studii Citroën Oli. Jde zejména o hranaté světlomety se svislými segmenty denního svícení a rozměrné „retro“ emblémy značky, jež se na C3 objevují v sériové produkci Citroënu vůbec poprvé. Celek působí vyváženým a robustním dojmem, což cítíte i uvnitř.
Za pozornost stojí zejména průběžná, ve výbavě Max příjemným textilem čalouněná police v palubní desce pro odkládání drobností. Úzkému přístrojovému štítu ze záhadných důvodů říkají „head-up displej“, ve skutečnosti jde o barevnou obrazovku s digitálním rychloměrem uprostřed.
Vpravo od něj se promítají údaje palubního počítače a vlevo pak má C3 palivoměr a ë-C3 ukazatel stavu nabití akumulátoru. Elegantní středová konzola obsahuje další odkládací prostory a bezdrátovou nabíječku telefonů, a naštěstí také samostatný tlačítkový panel regulace ventilace. O tom, že vůz stojí na zcela nové platformě, svědčí i zcela nové přepínače na volantu i páčky před volantem.
Autofotka týdne: Filozofující génius připravuje Evropu na hubené roky![]() |
Přední sedadla jsou rozměrná a komfortní a podobně jako minimalistický přístrojový štít dávají vzpomenout na před šesti lety představený Citroën C4 Cactus. Díky bohatému vrstvení různých materiálů jsou mimořádně měkká, ale stále zaručují přijatelnou boční oporu.
Místa je na nich dostatek, ovšem skutečným překvapením je prostor na těch zadních: 185 cm vysoký člověk si opravdu pohodlně sedne sám za sebe, aniž by se koleny dotýkal předních opěráků nebo hlavou stropu. Důraz na komfort je patrný také v podvozku, kde jsou u nové C3 standardně osazeny tlumiče PHC, uvedené prvně právě ve výše zmíněném Cactusu.
První jízda: Cactus mění disciplínu a veze nový komfort pro citroëny![]() |
Mají kapalinové dorazy na obou stranách, takže větší výkyvy plynule a vehementně zachycují až na mezích stlačení a vypružení, pročež kolem středové polohy mohou být měkčí. V praxi se tak nová C3 příjemně pohupuje a pohlcuje drobné nerovnosti, přičemž na té výraznější se sice zhoupne, ale nerozkýve. Náklony karoserie při dynamických změnách jsou přitom až překvapivě mírné. Řízení je podle očekávání dosti přeposilované,
Zážehové provedení je osazeno obvyklým tříválcem 1.2 PureTech a jeho dynamika v městském provozu plně postačuje. Řazení je navýsost přesné a nemá tak dlouhé dráhy, jak jsme byli u PSA zvyklí, nicméně převody jsou velmi dlouhé, takže 50 km/h musíte jezdit na trojku.
Elektromobil má stejný výkon, v nižších rychlostech je ale pocitově rychlejší než „spalovák“, na druhou stranu kolem 100 km/h mu dochází dech a stopku mu vystaví dosažení hranice 135 km/h. Během 200km jízdy malebnými městečky a venkovskými silnicemi vůz ukázal kombinovanou spotřebu energie 14,2 kWh/100 km, což je o 3 kWh/100 km méně, než udává výrobce.
Citroën C3 má rozvor 2540 mm a délkou o centimetr překonává hranici čtyř metrů. Je to komfortní a prostorný vůz, určený zejména pro městský a příměstský provoz, který potěší bohatou výbavou a nízkou cenou. Nová platforma je sice očividně zaměřena na redukci výrobních nákladů, ale C3 působí skutečně robustním a příjemným dojmem.
Citroën C3 v číslechPOHÁNĚCÍ ÚSTROJÍ
PODVOZEK ROZMĚRY A HMOTNOSTI (v pořadí motorů) PROVOZNÍ VLASTNOSTI (údaje výrobce) |