Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

Autor: ,
  17:39aktualizováno  23:54
Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon international de l’automobile, oznámil, že ruší příští ročník a neplánuje obnovení akce ani v dalších letech. Důvodem jsou obtížné podmínky na trhu po skončení pandemie nemoci covid-19 a příliš mnoho nejistot v automobilovém průmyslu, které snížily atraktivitu velkých evropských výstav.
Autosalon Ženeva 2024

Autosalon Ženeva 2024 | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Konat se bude pouze sesterská akce v katarském Dauhá, která se poprvé uskutečnila v roce 2023. Příští ročník se bude v listopadu 2025.

Autosalon Ženeva: Ušetřte si cestu, vše důležité máme v galerii

Prezident autosalonu Alexandre de Senarclens obvinil ze zrušení akce nedostatek zájmu ze strany výrobců. Poslední ranou pro nadcházející ročník pak podle něj byla rostoucí konkurence podobných akcí, jako autosalony v Paříži a v Mnichově. Podle pořadatele tak další investice do organizování výstavy představovaly příliš velké riziko.

Konání ženevského autosalonu bylo přerušeno v době pandemie nemoci covid-19 a letos se akce konala poprvé od roku 2019. Letošní ročník ale byl výrazně menší a řada velkých společností, jako Stellantis a Volkswagen, se nezúčastnila.

Ženeva viděla legendární krasavce a vítala i delegaci tvůrců favorita

Absence velkých výrobců

Podle serveru Autocar byla absence velkých výrobců na letošním ročníku způsobena spory mezi organizátory a některými společnostmi kvůli finančním ztrátám, které vznikly pozdním zrušením akce v roce 2020. Organizátoři původně časopisu Autocar řekli, že zahájení příštího ročníku by mělo být 17. února 2025.

Ženevský autosalon se poprvé konal v roce 1905 a byl považován za velkou evropskou motoristickou událost. V dobách největší slávy se akce účastnilo až 120 vystavovatelů a přibližně 600 000 návštěvníků. Letos počet vystavovatelů klesl na 23 a počet návštěvníků na 168 000.

Ženeva po válce viděla kultovní vozy i hledání designéra pro favorita

Slavné premiéry

  • Autosalon v Ženevě patřil do „Grand Slamu“ pěti nejvýznamnějších akcí svého druhu na světě společně s Paříží, Frankfurtem, Detroitem a Tokiem. Ženevská přehlídka byla vždy všeobecně považována za nejvýznamnější automobilovou výstavu v Evropě a během své téměř 120leté historie zažila řadu slavných premiér. Na autosalonu se také v posledních letech vyhlašovaly výsledky motoristické ankety evropské Auto roku.
  • Bohatá historie ženevského autosalonu se začala odvíjet na přelomu dubna a května 1905, kdy se v Ženevě konala první Národní výstava automobilů a jízdních kol, jíž se účastnilo 59 vystavovatelů a 17 000 návštěvníků.
  • V 1924 získal autosalon status mezinárodního autosalonu. Výstava hostila na 200 vystavovatelů z celého světa a přilákala 68 000 návštěvníků. O rok později počet návštěvníků překonal 100 000 a kapacita původních prostor přestávala stačit. V roce 1926 se tak autosalon konal v nových prostorách Palais des Exposition. Výstavní plocha se zvýšila z dosavadních 6200 metrů čtverečních na 13 000 metrů čtverečních.
  • Roční periodicitu autosalonu přerušila druhá světová válka; jeho brány se opět otevřely v roce 1947. První poválečný ročník hostil již přes 300 vystavovatelů.
  • V roce 1967 byla překonána hranice 500 000 návštěvníků. Hranice 600 000 návštěvníků byla poprvé překročena v roce 1988 a 700 000 v roce 2000.
  • V roce 1982 se ženevský autosalon přestěhoval ze starého Palais des Exposition v centru města do nového výstavního komplexu Palexpo s původní plochou 58 000 metrů čtverečních. Dnes má výstaviště přes 100 000 metrů čtverečních.
  • Rekordní počet návštěvníků, 747.700, přilákal 75. ročník v roce 2005 při oslavách 100. výročí prvního autosalonu. Během 76. ročníku v roce 2006 představilo 260 vystavovatelů z 30 zemí na ploše 102 000 metrů přibližně 900 modelů automobilů. Navštívilo ho 674 000 návštěvníků. Na 77. ročník ženevského autosalonu v roce 2007 zavítalo 730 000 návštěvníků a na následující autosalon se prodalo přibližně 715 000 vstupenek. V letech 2009 a 2010 klesla návštěvnost výstavy pod hranici 700 000 návštěvníků. Rok 2011 se ukázal jako výjimečný - akci navštívilo přibližně 735 000 návštěvníků, což byl druhý nejlepší výsledek v historii autosalonu. V dalších letech se návštěvnost stále držela mezi 600 000 a 700 000, postupně ale začala klesat.
  • Konání ženevského autosalonu bylo přerušeno v roce 2020 kvůli pandemii nového typu koronaviru a na přelomu letošního února a března se akce konala poprvé od roku 2019. Letos počet vystavovatelů klesl na 23 a počet návštěvníků na 168 000. V roce 2019 se akce zúčastnilo 184 vystavovatelů a přilákala 602 000 návštěvníků.
  • Organizátor akce, Comité permanent du Salon international de l’automobile, oznámil, že ruší příští ročník a neplánuje obnovení akce ani v dalších letech. Důvodem jsou podle prohlášení obtížné podmínky na trhu po skončení pandemie nemoci covid-19 a příliš mnoho nejistot v automobilovém průmyslu, které snížily atraktivitu velkých evropských výstav. Konat se bude pouze sesterská akce v katarském Dauhá, která se poprvé uskutečnila v roce 2023. Příští ročník bude v listopadu 2025.
  • Na autosalonu měla premiéru i řada vozů automobilky Škoda Auto. Automobilka Škoda se podle serveru autolexicon.net poprvé prokazatelně účastnila ženevského autosalonu již v roce 1937. Účast dokládá dobová fotografie zachycující expozici Škoda s tehdy vyráběnými vozy typu Popular.

Zpráva z Ženevy: aut přijelo pomálu, ale hostesky se vrátily

Slavnépremiéry na ženevském autosalonu (výběr):

  • Ford A (1928)
  • Mercedes-Benz SSK (1929)
  • Citröen Traction Avant (1935)
  • Fiat 500 Topolino (1937)
  • Fiat 600 (1955)
  • Jaguar E (1961)
  • Renault 16 (1965)
  • Porsche 917 (1969)
  • Range Rover (1970)
  • Fiat X1/9 (1973)
  • Audi Quattro (1980)
  • Mercedes-Benz A (1995)
  • Ford Focus (1998)
  • Bugatti Veyron (2005)
  • Lamborghini Aventador (2011)
  • Bugatti Chiron (2015)

Nejčtenější

Před 40 lety představil Ford Scorpio. Aby ho pak odrovnal příšerným designem

Před 40 lety, v květnu 1985, byla představena první generace automobilu Ford Scorpio, který se v roce 1986 stal evropským automobilem roku. Automobil vyšší střední třídy s pohonem zadních kol se...

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

Titovy limuzíny. Jugoslávský vůdce přesedlal ze sovětských monster na ameriky

Pár kilometrů jižně od Lublaně sídlí Slovinské technické muzeum. V jedné u hal návštěvníci najdou skvost: sbírku aut, která využíval šéf socialistické Jugoslávie Josip Broz Tito. Procházet se mezi...

Tipo je zpátky, i s fajnovým dieselem. Fiat má díky němu nejlevnější nafťák

Fiat vrací po roce do nabídky model Tipo. Daní za dobrou cenu je to, že se do nabídky dostává v jediné konfiguraci jako sedan s turbodieselem. Za cenu 429 900 Kč je nejlevnějším dieselem na trhu.

14. května 2025

Elektroautoškola: řídit baterkáč zvládne každý, je to v podstatě automat

S elektricky poháněnými vozidly se budeme setkávat stále častěji a stále častěji za jejich volanty nebudou sedat hlavně technologičtí nadšenci a takzvaní „early adopters“, ale běžní řidiči, kteří...

14. května 2025

První jízda se sportequipe. Luxus a prostor z Itálie je vzpomínkou na ferrari

Exkluzivně

Vrcholem galaxie italské skupiny DR Automobiles je velké rodinné SUV Sportequipe 8. Luxusně působící sedmimístný plug-in hybrid s pohonem předních kol přidává k technice čínského Chery více stylu. Je...

14. května 2025

Nissan v nesnázích. Automobilka má stomiliardovou ztrátu, zruší 20 tisíc míst

Japonská automobilka Nissan Motor ve snaze zlepšit hospodaření zruší dalších 11 000 pracovních míst. Celkem půjde už o 20 000 míst, protože firma o zrušení 9 000 pozic informovala už dřív. Počet...

14. května 2025

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

13. května 2025,  aktualizováno 

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

13. května 2025

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

12. května 2025

Lada Iskra SW je kombi na ruský způsob. Má menší kufr než výchozí sedan

Ruský automobilový trh připomíná jízdu na horské dráze. Jeho králem je stále značka Lada, která po dlouhých odkladech konečně začala vyrábět sedan a kombi Iskra. A má prý prvky dosud u této značky...

12. května 2025

Spaghetti western: Jeep vyrobí Compass v Itálii, prozkoumali jsme ho

Exkluzivně

Jeep v Evropě odhalil třetí generaci svého středního SUV Compass. Je prostornější a lépe vybavená, a i když prim hrají elektromotory, určité verze stále tankují benzín. Exkluzivní premiéry jsme se...

12. května 2025

Titovy limuzíny. Jugoslávský vůdce přesedlal ze sovětských monster na ameriky

Pár kilometrů jižně od Lublaně sídlí Slovinské technické muzeum. V jedné u hal návštěvníci najdou skvost: sbírku aut, která využíval šéf socialistické Jugoslávie Josip Broz Tito. Procházet se mezi...

11. května 2025

Vůně ranní rosy, květin a pohody. Ranní Louka od Manufaktury nás okouzlila
Vůně ranní rosy, květin a pohody. Ranní Louka od Manufaktury nás okouzlila

Lehká, svěží a plná přírody – taková je parfémová voda Ranní Louka od Manufaktury, kterou jsme v naší redakci měly možnost otestovat. Proč se hodí...

Před 40 lety představil Ford Scorpio. Aby ho pak odrovnal příšerným designem

Před 40 lety, v květnu 1985, byla představena první generace automobilu Ford Scorpio, který se v roce 1986 stal evropským automobilem roku. Automobil vyšší střední třídy s pohonem zadních kol se...

10. května 2025

Machři za řídítky: policejní „motobely“ předvedly dokonalou synchronizaci

Jako ladné akvabely se proplétali mezi kuželkami Policisté z motocyklové jednotky. Opět po roce předváděli machři z motojednotky krajského ředitelství Jihomoravského kraje své umění při exhibici na...

10. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.