Výjimečný konstruktér
Pro Henryho Royce začíná příběh koncem roku 1884, kdy v Manchesteru založil strojírenskou společnost F. H. Royce & Co. (pokřtěn byl jako Frederick Henry). Firma se zprvu zabývala drobnou elektronikou, jako jsou dveřní zvonky napájené bateriemi, později však pokročila k výrobě těžké techniky včetně mostových jeřábů a navijáků pro posun železničních souprav.
Po téměř dvou desetiletích expanze a úspěchu se ovšem v roce 1902 začala stahovat mračna. Společnost se kvůli přílivu levnějších produktů a konkurence z Německa a USA dostala do finančních potíží. Royceův perfekcionismus a posedlost zlepšováním znamenaly, že nebyl ochoten snižovat náklady na úkor kvality svých výrobků. Stálé přepracování a námaha vážně ovlivnily jeho již tak oslabenou tělesnou konstituci a zdravotně se zcela zhroutil.
Lékaři mu nařídili, aby si dal delší pauzu, a tak se Royce vydal na desetitýdenní návštěvu rodiny své ženy v jižní Africe. Ale i při lékařsky nařízené odpočinkové kúře byla jeho mysl konstruktéra stále aktivní a zvídavá jako vždy. Jako četbu na dlouhou cestu si vybral knihu The Automobile: Its Construction and Management (Automobil: jeho konstrukce a údržba), původně napsanou ve francouzštině Gérardem Lavergnem a přeloženou do angličtiny téhož roku. Byla to publikace o tom, jak postavit automobil, a Royce jí byl naprosto ohromen a inspirován.
Po návratu do Anglie si Royce – nyní zotavený jak fyzicky, tak psychicky – okamžitě pořídil svůj první automobil, francouzský Decauville 10 HP. Často se uvádí, že tento vůz byl tak špatně vyrobený a nespolehlivý, že se Royce z čiré frustrace pustil do oprav jeho četných závad.
Ve skutečnosti je však opak pravdou. Vybral si vůz Decauville právě proto, že to byl vynikající, moderní automobil, a to se záměrem jej rozebrat, analyzovat každou součástku a na jeho základě vyrobit vlastní vůz. Každý přiměřeně znalý inženýr by mohl vylepšit špatně postavený, nekvalitní výrobek: bylo však zapotřebí génia Royceova formátu, aby podle svých vlastních slov „vzal to nejlepší, co existuje, a vylepšil to“.
LENNON Phantom V, model dlouhý 6 metrů, si John Lennon pořídil v roce 1965. A hned se s ním vydal do Buckinghamského paláce, kde v říjnu téhož roku převzali všichni členové Beatles řád od královny Alžběty II. Vůz měl kromě jiného zabudovaný i osmistopý gramofon Philips, nezávislou televizi i telefon. Jasně žlutou barvu a ornamenty, které vytvořil Steve Weaver, získalo auto o rok později. Další Phantom si Lennon pořídil v roce 1968. |