Vůz vizuálně hodně podobný Ladě Vesta a Dacii Logan se představil na Petrohradském mezinárodním ekonomickém fóru (SPIEF). V expozici pod širým nebem stál sedan Iskra společně s modely Vesta, Granta, Aura a elektrickým E-Largusem a koncepční E-Nivou.
Iskra působí jako restylingovaný model Vesta, ale je postavená na platformě CMF-B-LS od Renaultu, kterou využívá i obdobně velká Dacia Logan. Základní vývoj tohoto nového modelu prý proběhl ještě před vpádem Ruska na Ukrajinu a auto se mělo objevit na trhu již v roce 2022. Loni na jaře však vše zkomplikoval odchod Renaultu z Ruska, ale i přerušení veškerých vazeb s Ladou jako reakce Francouzů na ukrajinský konflikt. AvtoVAZ se dostal pod státní kontrolu a po vyřazení ruského závodu z globálního systému dodavatelů komponent Renaultu nastalo hledání dodavatelů náhradních dílů a komponent ze „spřátelených“ zemí.
Na nucené práce do AvtoVAZu. Lady budou vyrábět vězni![]() |
Nejsilnější ruská značka Lada má za sebou turbulentní dva roky. Opozdila se výroba klíčových modelů a jeho dodavatelsko-odběratelský řetězec tvrdě zasáhly postupně se rozšiřující protiruské sankce. Model XRay musel být stažen z výroby, a ty další, jako například Granta, po opětovném obnovení produkce neměly airbagy, ABS ani katalyzátor.
Dnes je již situace jiná, Rusko si našlo nové dodavatele V případě modelu Iskra byla kompletně lokalizována elektronická infrastruktura a oproti původnímu provedení ještě z doby vlády Renaultu se objevilo asi 400 nových dílů.
Sedan doplní kombi a cross verze
Produkce Lady je „umění možného“. V její továrně v Togliatti se budou vyrábět současně modely na celkem pěti různých platformách, což je v rozporu s celosvětovým trendem unifikací.
Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek![]() |
Lady jsou tradičně nejprodávanějšími auty v Rusku, aktuálně na něm drží podíl okolo 30 %, ale ten se pod vlivem čínské expanze rychle snižuje. Stárnoucí Lada Granta, která se vyrábí již od roku 2011, je lídrem trhu, ale prodejně klesá, zatímco větší model Vesta po loňském přerušení výroby má silný odbyt a drží se na celkovém druhém místě tamních prodejních tabulek. Zlatou střední cestou by měl být mezi nimi situovaný model Iskra.
Nová Lada před publikem nestartovala. Patálii řešil šéf automobilky![]() |
Ten se zatím světu ukázal pouze jako čtyřdveřový sedan, ale později bude následovat kompletní modelová rodina včetně kombi a jeho zvýšené verze Cross. Novinka je cenově umístěna mezi Grantu a Vestu, ale v horizontu tří let patrně stárnoucí Grantu nahradí.
Láce bez příkras
Iskra je jen o čtyři centimetry kratší než Vesta, přitom je o něco širší a má o 1,5 cm delší rozvor. Má rovněž boční prolisy ve tvaru X, ale mnohé panely karoserie jiné, i trochu jinou linii oken. Přístrojová deska iskry na rozdíl od vesty v nejvyšších úrovních výbavy nemá digitální přístrojový štít, ale je jen analogová. A multimediální systém je výsadou vrcholných verzí. Interiér je vyroben z levných, tvrdých plastů a oproti modelu Vesta působí obyčejněji. Jak ukázal exemplář vystavený v Petrohradu, tak volant může být multifunkční a jeho věnec potažený kůží.
Ruský automobilový trh obsadila Čína. Ostatní se stáhli, zbyla Lada![]() |
Lada Iskra se začne vyrábět od počátkem roku 2025 a AvtoVAZ v prvních letech po jejím uvedení na trh očekává výrobu asi 70 tisíc až 100 tisíc vozů. K dispozici bude s atmosférickými motory, známými z dalších modelů. Základem je osmiventilový motor 1,6 l s výkonem 90 koní ve spojení s pětistupňovou manuální převodovkou.
V nabídce bude také šestnáctiventilová verze disponující 106 koni, která bude dodávána s novou šestistupňovou manuální převodovkou nebo samočinnou CVT z Číny. Kromě toho údajně probíhají přípravy na obnovení výroby 1,8litrového motoru v modernizované podobě s výkonem 122 koní.
Rudá záře nad Ruskem
Při světové premiéře se Lada Iskra představila v nové tmavě červené barvě „Fire“. Ta má zdůrazňovat jméno modelu. Při různém osvětlení může vypadat jako karmínová, třešňová nebo rubínová. Kromě ní bude novinka dostupná ve stejných barvách jako Lada Granta. Tedy v šedé, hnědé a bílé.
Ladě dochází laky, auta nabízí už jen ve třech barvách![]() |
Barvy, to je v Rusku velké téma. Po zavedení západních sankcí se automobilka v Togliatti potýkala s problémy, pokud jde o lakování aut. Kvůli přerušení dodávek pigmentů pro přípravu barev byla paleta barev zredukována na minimum – zůstaly nejjednodušší možnosti: bílá, černá a šedá. Řadu měsíců nebyly jiné k dispozici. Výjimkou byla Lada Niva, kterou mohli mít zájemci v tmavě zelené.
Kvalita výroby není nijak hvězdná, zčásti se na ní totiž v Ladě podílejí i vězni. Rusové však nejsou zase tak nároční. Prezident AvtoVAZu Maxim Sokolov při představení prohlásil: „Jsem si jistý, že Iskra zažehne plamen lásky mezi mnoha Rusy!“ Velkým tahákem Lady jsou dostupné ceny ve srovnání s čínským dovozem.
Sovětské fiaty vyrobili ke století Lenina. Italské prototypy roztřískali![]() |
Iskra se má prodávat od milionu rublů, tedy cca 250 tisíc Kč. Průměrná cena čínského auta v Rusku je přitom třikrát vyšší. Vesta „startuje“ na 1,24 milionu rublů (310 tisíc Kč) a model Granta je k mání již od cca 175 tisíc Kč. Zájem o dostupné lady často převyšuje nabídku, a tak jsou zákazníci ochotní se kvůli urychlení objednávky připlatit.
Lada je suverénní jedničkouV roce 2023 se podle Ruského statistického úřadu vyrobilo 537 100 osobních automobilů, což znamenalo meziroční nárůst o 19 procent. Prodej nových osobáků se přitom podle analytické společnosti Autostat zvýšila o 69 procent na 1,06 milionu kusů. Prodej Lady, jakožto nejprodávanější značky v Rusku, dosáhla 324 400 automobilů. Dvojkou je čínská značka Chery (119 tisíc kusů) a na třetím místě je čínský Haval (111 700). |