Památné setkání
Rolls se spřátelil s Henrym Edmundsem prostřednictvím klubu Automobile Club of Great Britain & Ireland (později Royal Automobile Club). Edmunds byl ředitelem společnosti Royce Limited a jezdil modelem 10 HP, jedním z prvních vyrobených vozů společnosti. Jeho nadšení z vozu bylo takové, že Rolls požádal o schůzku s tvůrcem a Edmunds ji rád zařídil. Po návratu z Manchesteru do Londýna řekl Rolls Claudu Johnsonovi, že našel „nejlepšího automobilového konstruktéra na světě“. Rolls uzavřel dohodu, že prodá všechny vozy, které Royce dokáže vyrobit. Co následovalo, vstoupilo do dějin.
1904
Jaký byl svět a doba, ve které se zrodila automobilka Rolls-Royce? Mnohé z toho, co je dnes považováno za samozřejmé, bylo ještě roky a desetiletí hudbou budoucnosti – řada věcí, které nyní máme za nezbytné, se objevila až v průběhu století. Z hlediska současnosti působí rok 1904 jako dávná historie: zrnitý, vzdálený, černobílý svět odtržený od naší vlastní doby a zkušeností.
Rolls a Royce se setkali ve světě bez televize, penicilinu nebo FM rádia. Právě začaly stavební práce na Panamském průplavu a parníku Titanic zbývalo do jeho osudové první plavby ještě osm let. Anglický král Eduard VII. panoval dva roky poté, co v roce 1902 nastoupil na trůn po své matce, královně Viktorii. Skončily búrské války v jižní Africe a až za rok došlo k prvnímu letu motorového letadla bratrů Wilbura a Orvilla Wrightových. František Josef I. byl císařem Rakouska-Uherska, Theodore Roosevelt prezidentem Spojených států amerických a Arthur Balfour britským premiérem.
Že vám nic nechybí? Kupte si rollse. Miliony nestačí, musíte mít úroveň |
Automobil byl stále ještě v plenkách; Karl Benz v roce 1886 vyrobil první „skutečný“ automobil na benzin – i když s pouhými třemi koly – a motorismus zůstal z velké části koníčkem odvážných, dobře situovaných nadšenců, jako byl Charles Rolls. Svět si musel počkat až do roku 1913, kdy Henry Ford zprovoznil první pohyblivou montážní linku na světě, a automobily se staly rozšířenými a cenově dostupnými pro většinu populace.
Ale zárodky našeho moderního života tu již existovaly. Byla to belle époque, neobvykle dlouhé období míru a politické stability v Evropě, které dalo vzniknout ekonomické důvěře a prosperitě, což zase povzbudilo prudký nárůst inovací. Posledních 20 let vznikly vynálezy jako vysavač, elektrická trouba, baterie se suchými články, kuličkové pero, kino, pneumatika, rentgen a rádio. Velký technický zázrak předvedla roku 1904 parní lokomotiva City of Truro, která jako první na světě překročila rychlost 100 mil za hodinu (160,9 km/h), což byl rekord, který vydržel v platnosti po dalších 30 let.
Došlo také k významnému společenskému a kulturnímu pokroku, když byl jmenován první černošský starosta v Británii nebo první univerzitní profesorka. Londýnský symfonický orchestr uspořádal svůj zahajovací koncert a ve West Endu bylo otevřeno divadlo Coliseum. Literární kruhy zdobili titáni jako Mark Twain, H. G. Wells, Jules Verne, James Joyce, Lev Nikolajevič Tolstoj a P. G. Wodehouse. V koncertních sálech a operních domech měla premiéry díla Debussyho, Sibelia, Ravela, Elgara, Pucciniho a Mahlera. Vzkvétaly také nové druhy hudby, protože synkopované rytmy, které ovlivnily jazz, se šířily prostřednictvím ragtimu.
Právě v této mimořádně plodné, dynamické a optimistické době se zrodila automobilka Rolls-Royce. Byla to epocha, v níž vizionáři a průkopníci začali utvářet, jak se bude přemýšlet a nově žít v nadcházejících letech nebo desetiletích. Přesně to Rolls a Royce vytvořili rovněž prostřednictvím svého automobilu.
„Tím, že Royce a Rolls postavili vůz, jehož konstrukce, výkon, spolehlivost a odolnost předčily vše, co bylo možné předtím, nastavili standard nejen pro všechny budoucí modely Rolls‑Royce, ale i pro automobily obecně,“ komentuje Frank Tiemann z dnešní Rolls-Royce Motor Cars. „Vytvořili tak technologii, která ovlivnila práci, cestování, společnost, infrastrukturu, design, technologie, ale i politiku, ekonomiku a kulturu způsobem, který nikdy nemohli předvídat.“
Studie London School of Economics & Political Science potvrzuje, že od roku 2003, kdy společnost Rolls-Royce Motor Cars začala vyrábět v Goodwoodu, přispěla britské ekonomice více než 4 miliardami liber, k nimž každoročně přidává dalších více než 500 milionů liber.
Tři sta rollsů prodaných v ČeskuDealer luxusní britské značky Rolls-Royce pro Českou a Slovenskou republiku loni zvýšil prodej nových vozů na českém trhu o 16 procent na 43 aut a celkový prodej v ČR a na Slovensku byl loni nejvyšší v historii prodejce. Počet prodaných nových a ojetých vozů za sedm let fungování českého dealerství přesáhl 300. Nejprodávanějšími modely byly loni SUV Cullinan, Ghost a velký zájem byl i o první elektrický model značky Spectre, který představila v červnu minulého roku. Trvalou poptávku hlásí prodejce u vrcholného modelu Phantom. Každý prodávaný vůz prošel individualizací Bespoke. Česko se na celkových prodejích podílí ze zhruba 70 procent a na Slovensko připadá 30 procent. Zhruba třetinu celkových prodejů tvoří ojeté vozy z certifikovaného programu Provenance. V prosinci 2023 dosáhl počet všech v Praze předaných vozů Provenance trojciferného čísla. |