VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2024: Kdo umí řídit, dojede dál a šetrněji

  • 296
Přemýšlíte o nákupu univerzálního horského elektrokola? Nechte se inspirovat testem, který pro iDNES.cz připravili odborníci a tucet dobrovolníků v sedlech, kteří testovali celkem 12 různých elektrokol z nejoblíbenější kategorie na českém trhu – terénních eMTB s pevnou zadní stavbou, tzv. hardtailů.

Ať už vás do cíle pohání motor a dvě či čtyři kola, stejně vždy řešíte stejnou otázku, totiž kolik kilometrů ujedete na jeden zátah. Čím víc, tím líp, to je jasné, ovšem v případě elektrokol se z dojezdu stala často nejdůležitější vlastnost, byť ne vždy oprávněně. Celkový dojem totiž tvoří i „cyklistické“ vlastnosti kola a charakteristika motoru, jeho naladění, hluk, citlivost na sílu vynakládanou jezdcem.

Pomoc motoru jako ze škodovky

Dojezd byl proto jen jedním, i když podstatným parametrem hodnocení dvanácti horských elektrokol ve společném testu serveru iDNES.cz, vydavatelství cyklistických magazínů V-Press a společnosti ekolo.cz.

Velký test elektrokol 2024

Obsah testu

Důvody jsou nasnadě: lze jej nejsnáze a objektivně změřit a jeho interpretace je jednoznačná. Jenže kromě kapacity baterie ho podstatně ovlivňuje řada dalších vstupů – profil trasy, její povrch, aktuální teplota, a především sám jezdec. Elektrocyklisté, kterým chybí zkušenosti, totiž často podlehnou dojmu, že mají veškerou práci nechat na motoru. A to je omyl.

Že první stupeň dopomoci má za úkol překonat vyšší váhu elektrokola a vlastnostmi ho přiblížit klasickému bicyklu? Takovou informaci začátečníci vytěsní a do terénu vyjíždějí s přesvědčením, že na pětku či turbo vyjedou vše. Výsledkem je pomalé otáčení nohama, motor, který pracuje mimo optimální režim, a dojezd vyvolávající všechny možné emoce, jenom ne uspokojení.

Test elektrokol

Ke konci dubna proto tucet testovacích jezdců prověřilo na šotolinových cestách, trávě i asfaltu v pražské Divoké Šárce vlastnosti elektrokol nastavených z praktických důvodů na maximální asistenci.

A ukázalo se, že motory, jež se silou blíží staré škodovce, mají výkon, který sice v řadě situací žene cyklisty vpřed rychle, ale často také až nepříjemně, nezkušené jezdce dokonce nebezpečně. „V technických pasážích kolo vystřelilo dopředu“, „na vrcholu kopce jsem měl problém vejít se do zatáčky“, popisovali někteří jezdci zážitky s příliš vydatně podporovanými stroji.

Kolik to vlastně „žere“?

Zbytečně výrazná asistence motoru bude znát nejen na komfortu jízdy, ale i na dojezdu kola. Jenže samotný takový údaj bez kontextu toho o elektrokole mnoho nevypovídá.

MTF Mount 11.4

Proto pořadatelé testu letos propočítali i spotřebu motoru uvedenou ve watthodinách na kilometr, která odpovídá udávané spotřebě elektromobilů v kWh na 100 km. Běžná spotřeba elektrokola přitom kolísá mezi 5 až 15 Wh/km. Jistě, jedno z testovaných elektrokol uvádí takový dojezd, že by motor spotřeboval 2,2 Wh/km, ale něco takového není v běžném provozu vůbec možné.

Testy elektrokol na iDNES.cz

Spotřebu motoru výrazně ovlivňuje i váha jezdce. „Lehký jezdec při jízdě po rovině pojede za 5 watthodin, těžší jezdec ve složitém terénu a kopcích se vyšplhá na spotřebu 15 watthodin na kilometr,“ vysvětluje Jakub Ditrich, jednatel společnosti ekolo.cz, jak odhadnout spotřebu elektrobicyklu z udávané kapacity.

Protože dvanáct dobrovolníků brázdilo většinu 10kilometrové trasy v kopcovitém terénu a hlavně s maximální možnou asistencí, spotřeba byla citelně vyšší, pohybovala se mezi 11 a 16 Wh/km.

Rekordmanem dojezdu se stalo české elektrokolo Apache Hupahu s kapacitou baterie 750 Wh. Na neúnavném exempláři, jenž vypadal, že se nejspíš nikdy nevybije, ujeli testeři 61,5 kilometrů se spotřebou 12 Wh/km. Na opačném konci tabulky skončila značka Trek s dojezdem 36 kilometrů. Nejlehčí model v testu ale měl jen 400Wh baterii a také nejlepší spotřebu 11 Wh/km.

Elektrokolo zdarma na celý víkend dle vašeho výběru. Vyhrajte ho v soutěži

Pozor na příliš atraktivní ceny

I když se rozdíl v dojezdu zdá na první pohled obrovský, ve skutečnosti se testované modely navzájem tolik nelišily. Elektrické hardtaily, tedy univerzální horská elektrokola s odpruženou přední vidlicí a pevnou zadní stavbou, měly podobné a uživatelsky velmi vstřícné vlastnosti, byly výborně vybavené, s nadstandardními brzdami a osazením. Daní za komfort a pohodlí je přirozeně hmotnost, nejlehčí Trek Marlin vážil 22,3 kg, nejtěžší Totem Delta měl přes 27 kg.

Totem Delta

Jakub Ditrich hodnotí osmý ročník testu elektrokol stručně, ale pozitivně: „Vlastně žádné elektrokolo od dvanácti výrobců nepropadlo.“ Není se čemu divit, jednalo se o e-bicykly známých a zavedených značek. Na českém trhu je však k dostání i plno nedůvěryhodných produktů z asijských e-shopů, které mohou majitele nechat kdykoliv ve štychu.

Co by vás tedy mělo při koupi varovat? Hlavně nápadně atraktivní cena. Pokud uvidíte nabídku elektrokola s loukotěmi, horské e-skládačky nebo celoodpruženého fešáka za 20 až 30 tisíc korun, zbystřete. „Setkáváme se pak s nimi v servisu, jenže tahle kola jsou neservisovatelná,“ tvrdí odborník a připomíná, že jakékoliv kolo, ať už ho pohání motor nebo lidská síla, je třeba nakupovat v kamenné prodejně.

Jak se testovala elektrokola v roce 2024

● Aktuální test se věnuje porovnání elektrokol nejoblíbenější kategorie na českém trhu – terénních eMTB s pevnou zadní stavbou, tzv. hardtailů. Na jeho přípravě a organizaci spolupracoval již poosmé server iDNES.cz, vydavatel cyklistických magazínů V-Press a společnost ekolo.cz, která elektrokola všech kategorií prodává, půjčuje a servisuje.

● Do testu zařadili pořadatelé tucet elektrokol šesti českých (Apache, Author, Crussis, Leader Fox, MTF, Totem) a šesti zahraničních značek (Canyon, Rockrider, Ghost, Giant, Stevens, Trek).

● Test, jehož se zúčastnilo 12 jezdců a jezdkyň všech věkových skupin, od profesionálů po začátečníky, se konal v druhé půli dubna v Praze 6 a byl rozdělen do dvou vzájemně propojených částí: jízdní a ergonomické.

● Jízdní test se uskutečnil v terénu Divoké Šárky na trase, která měřila zhruba 10 kilometrů a obsahovala kombinaci terénních úseků s vyšší náročností, šotolinových cest, trávy a asfaltových stezek. Jedním z důležitých parametrů této části testu přitom bylo zjistit dojezd elektrokola. Jednotliví účastníci postupně jezdili s maximální asistencí, a to až do okamžiku, než se baterie úplně vybila nebo se asistence motoru automaticky přepnula do nejnižšího módu dopomoci.

● Letos jsme nově vypočítali i hodnotu spotřeby ve Wh/km (watthodinách na kilometr), která je analogická udávané spotřebě elektromobilů v kWh na 100 km. Běžná spotřeba elektrokola se pohybuje mezi 5 až 15 Wh/km, protože jsme většinu trasy absolvovali v terénu a na maximální možnou asistenci, pohybuje se spotřeba mezi 11 a 16 Wh/km.

● Ergonomický test spočíval v tom, že každý jezdec dostal před jízdou kolo vypnuté a musel zjistit, jak asistenci aktivovat a jak nastavit její maximální úroveň. V průběhu jízdy testeři subjektivně hodnotili výkon elektromotoru v různých částech trasy, hlučnost i vibraci motoru, stabilitu a ovládání elektrokola a komunikaci prostřednictvím displeje. Okruh byl zakončen jízdou na 300metrovém rovném úseku s vypnutou elektroasistencí.

● Testovací jezdci a jezdkyně hodnotili všechny kategorie pomocí bodů od jednoho (nejméně) do pěti (nejvíce). Výsledný bodový zisk je průměrem jednotlivých hodnocení od všech testerů.

Týden s elektrokoly Testy, soutěž, sleva