S rozvojem železnice a hlavně s nástupem elektrické trakce se odborníci snažili vymyslet, jak co nejvíce zefektivnit dopravu v okolí velkých měst. Nastoupit a vystoupit do běžných souprav přece jen trvalo poměrně dlouho, i rozjezdy bylo zapotřebí urychlit.
V roce 1959 tak vznikla elektrická jednotka EM 475.0. Na svoji dobu to byla poměrně futuristická souprava. Stanoviště strojvedoucího na obou koncích umožňovala zrychlit obraty v koncových stanicích, pneumaticky ovládané široké dveře a nižší nástupní hrana zase urychlovala nástup a výstup cestujících. Mouchy se testovaly na dvou vyrobených kusech.
Galerii panťáků seřazenou podle pořadí najdete zde |
Ale daleko úspěšnější byli až nástupci těchto jednotek, příměstské vlaky řady 451 a 452, slavné Žabotlamy nebo prostě Panťáky. V pravidelném provozu sloužily přes půl století.
Nesmíme zapomenout ani na legendární Tornáda z konce šedesátých let 20. století. Ta měla podle původních plánů jezdit hlavně v okolí Brna a Bratislavy, tedy tam, kde se tehdy zaváděla střídavá napájecí soustava. Vadou na kráse těchto jednotek byl požadavek na vysokopodlažní provedení, kvůli tuhosti rámu. I přesto se tyto panťáky osvědčily, konec konců vyráběly se i ve stejnosměrné variantě, takže se dostaly do celé republiky. V pravidelném provozu na našich kolejích jezdily do letošního jara, ale jako zálohy slouží i dnes.
Vzpomeňme na smutný osud Krakenů, jednotek řady 470, z nichž vznikly známé Ešusy (CityElefanty) řady 471. Ale vývoj jde dál a na českých kolejích se už prohánějí RegioPantery, a to hned v několika variantách. Zkrátka bez elektrických jednotek si dnes nedokážeme příměstský provoz představit.
Zleva: Kraken (řada 470), CityElefant (řada 471), RegioPanter (řada 650)
Během května se nám v redakci sešly desítky nádherných fotografií panťáků. V hlasovací galerii jste měli možnost sami vybrat ty nejkrásnější. Hlasování bylo ukončeno v pondělí 10. června 2024 ve 14 hodin. Vítězem se stává Robert Hlad se svým snímkem soupravy 460.009+460.010 v zasněžené zimní krajině na osobním vlaku z Ostravy do Mostů u Jablunkova. Druhým vítězem je pak František Stojaspal za fotografii pantografu před zastávkou Praha Podbaba. Oba autory odměníme dvěma vouchery Českých drah.
Obecná pravidla čtenářských a marketingových soutěží MAFRA, a. s. najdete zde.
Během června nám posílejte svoje úlovky na téma „PERŠINGY a ESA“. Soutěž bude ukončena 30. června 2024 ve 23:00. Jeden autor může poslat maximálně čtyři fotografie.
Vyhrajte vouchery a procestujte vlakem Česko
Pošlete fotku do fotosoutěže Očima šotouše a vyhrajte 2 x vouchery Českých drah v hodnotě 500 Kč. Voucher lze využít k nákupu vnitrostátních a mezinárodních jízdenek (kromě jízdenek OneTicket), místenky, lůžka, lehátka, aplikací na In Kartě, jízdenek IDS, k nabití účtu ČD Kredit a v e-shopu ČD také k nabití účtu elektronické peněženky na In Kartě. Voucher nelze uplatnit k úhradě produktů prodávaných jako zboží. Voucherem nelze platit nákup jiného voucheru. Partnerem fotosoutěže jsou České dráhy, a.s.
České dráhy plní v České republice úlohu národního dopravce a na základě objednávky státu a krajů zajišťují základní dopravní obslužnost státu. V posledních letech společnost výrazně omlazuje svůj vozidlový park, a to jak v regionální, tak v dálkové dopravě. Cílem je zatraktivnit železniční dopravu a zvýšit konkurenceschopnost na otevřeném trhu. Do nákupu a modernizace vozidel investovala firma v uplynulých letech desítky miliard korun a významné investice plánuje dopravce i v dalších letech.