ZANIKLÉ TRATĚ: Vítkovická drobná dráha vedla do pískových dolů

Seriál
Se 77. dílem seriálu Zaniklé tratě se opět vrátíme do Vítkovic. Podíváme se na dráhu, která patřila vítkovickým hutím. Vznikla kvůli přepravě písku a zaměstnanců, nejprve parními vlaky, později tramvajemi. Zamíříme na drobnou dráhu z Vítkovic do stanice Zábřeh Pískové doly.

Mapa drobné dráhy Vítkovice - Zábřeh-Pískové doly s názvy zastávek z konce první světové války.

V roce 1895 začal podnikatel Ignatz Wincenz Goldebreger těžit v Zábřehu nad Odrou kvalitní slévárenský písek pro vítkovické hutě. Hned se ale začal potýkat s problémem, jak ho rychle, levně a hlavně ve velkém množství do Vítkovic dopravovat. Začal uvažovat o železnici.

Nejprve svoje štěstí zkusila Brněnská společnost místních drah, později sám Goldberger, pokaždé ale zůstalo jen u projektu. Teprve když Ignatz Goldberger v roce 1908 zemřel a dědicové jeho pískové doly okamžitě prodali do rukou Vítkovického horního a hutního těžířstva, věci se daly do pohybu.

Byla vyprojektována necelé čtyři kilometry dlouhá normálněrozchodná dráha, která začínala u Rotschidlova zámečku ve Vítkovicích a končila až v Zábřehu přímo v pískových dolech. K přepravě písku se přidala ještě jedna funkce, doprava zaměstnanců vítkovických železáren.

Vítkovická hasičská stanice stála u začátku drobné dráhy do Zábřehu-Pískových dolů. V pozadí zděná čekárna. GPS: 49.8167592N, 18.2731922E

Na trati se od roku 1913 proháněly parní lokomotivy, cestující využívali dokonce parní motorový vůz speciálně vyrobený pro tuto dráhu. Začátkem 30. let 20. století se však začalo uvažovat, jak dopravu zlevnit, ke slovu tak přišla elektřina. V roce 1934 začaly cestující vozit elektrické motorové vozy, vlastně tramvaje. Status drobné dráhy ovšem vítkovická trať neztratila.

Nákladní vlaky s pískem stále vozily parní lokomotivy, koncem provozu pak motorové lokomotivy. Vlečka od konečné stanice v Zábřehu do pískových dolů, stejně jako vlečka do cihelny totiž nikdy nebyly zatrolejované.

Začátkem 60. let 20. století se ovšem v Zábřehu přestal těžit písek, a dráha tak ztratila svůj smysl, cestující bylo jednodušší nacpat do autobusů. Prvního října 1964 byla tedy část trati mezi zastávkami Zábřeh škola a Zábřeh Pískové doly definitivně zrušena. Zanikla také kolejová spojka, která drobnou dráhu spojovala s depem Vítkovické závodní dráhy.

Souprava drobné dráhy jedoucí do Vítkovic složená z parní lokomotivy závodní dráhy a vlečného vozu vyrobeného ve Studénce v roce 1922. Zábřeh, Verdunská třída před rokem 1934.

Dráha centrem Vítkovic

V reportáži vás zavedeme do míst, kudy drobná dráha vedla. Začneme u nultého kilometru u někdejšího ředitelství a budeme pokračovat přímo do centra Vítkovic. Parní vlaky jezdily přes dnešní Mírové, dříve Kuppelwieserovo náměstí. Podíváme se i na křížení dráhy do Zábřehu se spojovací kolejí číslo 2, která je dodnes v provozu.

Místo křížení drobné dráhy se spojovací kolejí číslo 2. Za ní byla jediná propojovací kolej mezi drobnou dráhou a Vítkovickou závodní dráhou. Po roce 1934 byla zatrolejovaná. GPS: 49.8109097N, 18.2570736E

Na křižovatce dnešní Ruské třídy se Závodní ulicí si ukážeme, kde z někdejší drobné dráhy vycházela místní dráha Mariánské hory – Brušperk, dnes částečně zaniklá, částečně nedostavěná. Té se v našem seriálu budeme věnovat příště.

V Dolní ulici se podíváme po zbytcích tratě a řekneme si, kde se v roce 1934 srazil elektrický motorový vůz s osobním automobilem značky Tatra. Ukážeme vám také, kde se stala nejvážnější nehoda na trati, kdy se srazily dvě osobní soupravy.

Dolní ulicí projíždí motorový vůz 86 na lince číslo 8. GPS: 49.8077872N,...
Stejné místo v roce 2023. GPS: 49.8077353N, 18.2415167E

Trať v Dolní ulici za elektrického provozu a dnes

Nakonec samozřejmě zamíříme na místo koncové osobní stanice, kde je několik let památník zaniklé tratě, a nahlédneme také do areálu někdejších pískových dolů, jež byly po ukončení těžby zavezeny stavebním odpadem a sutí.

Život drobné dráhy Vítkovice – Zábřeh Pískové doly byl poměrně krátký. Možná že kdyby se realizoval dávný návrh prodloužit trať ze Zábřehu až k nádraží Svinov, měla by větší šanci na přežití.

Areál Pískových dolů s kolejemi normálního rozchodu na začátku 20. století. GPS: 49.8085694N, 18.2266572E

Pomozte nám se Zaniklými tratěmi

Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme.

Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:

  • Místní dráha Mariánské Hory – Brušperk
  • Vlečka Bohušovice nad Ohří – Terezín
  • Stará Tišnovka, úsek Česká – Tišnov
  • Rudná u Prahy – Středokluky
  • Holešovická přístavní dráha
  • Dolní Lipka – Międzylesie (Mittelwalde)
  • Studénka – Sedlnice
  • Slezská Ostrava – Michálkovice
  • Karviná město – Karviná severní nádraží
  • Malodráha Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy
  • Bošice – Svojšice
  • Vlečka Zbrojovky Vsetín
  • Vlečka Letu Kunovice
  • Dobronín – Polná
  • Vlečka letiště Žatec
  • Původní úseky Severní státní dráhy

Náš e-mail je zanikletrate@idnes.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  21.5 14:36

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Zahoďte tlustý bajk. Obratný štěrkolet je univerzál a sluší i holkám

19. května 2024

Móda gravelových kol nabírá novou sílu. „Silničky“ na tlustých pláštích pro pohodlné jízdy ve...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2024: Kdo umí řídit, dojede dál a šetrněji

21. května 2024

Přemýšlíte o nákupu univerzálního horského elektrokola? Nechte se inspirovat testem, který pro...

TEST ELEKTROKOL 2024: Německá kvalita i české překvapení

21. května 2024

Premium Tucet terénních elektrokol s pevnou zadní stavbou prošel obsáhlým testem. Zkušení jezdci i naprostí...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Život v nejvýše položeném městě světa: Lidé se tu mění v trosky, pokud přežijí

16. května 2024

Premium Extrémní podnebí, zdevastované životní prostředí, katastrofální hygienické a pracovní podmínky....

První Angličan v Japonsku. Kniha a seriál Šógun mají historický předobraz

23. května 2024

Román Šógun Jamese Clavella, podle kterého byl nedávno natočen seriál, je jen s trochou nadsázky...

Barcelony s dětmi se nebojte. Na malé zvědavé cestovatele tu myslí

22. května 2024  13:40

Barcelona, to jsou pláže, krásné holky, noční život, pochoutky z tapas barů a sangria popíjená po...

Kdo zkusil elektrokolo, už se ke klasickému nevrátí, říká jejich propagátor

22. května 2024

Premium Osm let už testujeme elektrokola, letos byly v testu elektrické hardtaily – horská kola s pomocným...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  21.5 14:36

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...