ZANIKLÉ TRATĚ: Úzkokolejka hraběte Chorinského byla filmovou hvězdou

Seriál
V 76. díle seriálu Zaniklé tratě se seznámíme s úzkokolejkou, která se stala hvězdou prvního tuzemského zvukového filmu. Dráha o rozchodu 790 mm vozila řepu, ale i cestující, především z řad majitelů a jejich hostů. Zamíříme do Veselí nad Moravou na úzkokolejku hraběte Chorinského.

Mapa úzkolejky hraběte Chorinského

Ve druhé polovině 19. století začaly v Čechách a na Moravě růst cukrovary jako houby po dešti. Jeden nich také při Severní dráze císaře Ferdinanda v Moravském Písku, při tehdejší stanici Bzenec-Písek. A právě tento cukrovar koupil v roce 1876 majitel panství v nedalekém Veselí nad Moravou, hrabě Viktor Chorinský.

Jak se ale ukázalo, svážení řepy z jeho polí bylo velmi komplikované, zvlášť, když se Morava často rozvodnila a povozy měly problém do cukrovaru přes podmáčené louky vůbec dojet. V roce 1879 tak padlo rozhodnutí postavit úzkorozchodnou železnici o rozchodu 790 mm (některé prameny mluví o rozchodu 800 mm) od cukrovaru směrem k Veselí. Nejprve jako volespřežku.

Hned o dva roky později se pohon změnil na parní a dráha se začala prodlužovat. Nejprve k veselskému zámku, potom za zámecký park na překladiště Lány a nakonec v roce 1917 až za Veselí ke dvoru Tasov. Celkově měla úzkokolejka délku zhruba 15 kilometrů.

Stanice KFNB a cukrovar v Moravském Písku na dobové pohlednici. GPS: 48.9772117N, 17.3142336E

Kromě nákladních vagonů železnička disponovala také salonními vozy, ve kterých se vozili majitelé panství nebo jejich hosté. Stačilo ujít od nádraží v Moravském Písku pár kroků a nasednout do vlastního vlaku. Úzkokolejka se také využívala, když chtělo panstvo vyrazit na lov. Vláček dokonce zajížděl přímo pod balkon veselského zámku, stejně jako jinde pod balkon zajížděly kočáry.

Úzkokolejka hraběte Chorinského se za první republiky stala dokonce filmovou hvězdou. Měla nepřehlédnutelnou roli v prvním československém zvukovém filmu. Snímek Tonka Šibenice režiséra Karla Antona vznikl podle předlohy Egona Erwina Kische v roce 1930. Ve filmu je vidět nejmenší hraběcí lokomotiva s přezdívkou Tom Pouce v čele soupravy osobních vozů jak na širé trati, tak pod zámeckým balkonem.

Nejmenší lokomotivou na úzkokolejce byl Tom Pouce. Na pokyn k odjezdu v čele osobního vlaku čeká strojvedoucí Antonín Leitgeb

Kdo byl Tom Pouce?

Americký herec, liliput Charles Sherwood Stratton (1838 - 1881). Věhlas získal v newyorském cirkusu kuriozit Barnum.

Tom Pouce byla přezdívka amerického herce, liliputa Charlese Sherwooda...

V roce 1845 triumfoval v Paříži v divadle Vaudeville. V Evropě vystupoval pod pseudonymem Tom Pouce, v USA jako Tom Thumb.

Ve třicátých letech 20. století se začal mezi Sudoměřicemi a Otrokovicemi budovat Baťův kanál, který měl usnadnit dopravu lignitu z dolu v Ratíškovicích do Otrokovic. Trasa kanálu ale blízko zámku ve Veselí nad Moravou přetnula úzkorozchodnou trať. Ve Veselí proto vznikl vůbec první zdvihací železniční most u nás. Bohužel ho na konci dubna 1945 vyhodila do povětří ustupující německá armáda. Detonací skončil taky most přes Odlehčovací kanál (Novou Moravu) a poškozen byl také ocelový viadukt v zámeckém parku.

Tyto výbuchy vlastně předznamenal konec celé úzkokolejky. Chorinští jako říšští občané se museli vystěhovat a přestože těsně po válce drážka ještě pomáhala svážet řepu z Tasova do Veselí, v roce 1946 byly lokomotivy včetně kolejnic prodány. Osud unikátní dráhy se tak po 67 letech završil.

Ruční drezína úzkokolejky vyfocená před veselským zámkem. Zleva Ferdinand Chorinský, zprava mladý Berchtold z Buchlovic a dcera majitele panství Napajedla.

Zarostlá trať a chybějící most

V reportáži vám jako obvykle ukážeme pátrání po zbytcích zaniklé trati. Začneme hned u cukrovaru v Moravském Písku. Ještě v 70. letech 20. století před ním byly v dlažbě koleje úzkého rozchodu. Dnes už ovšem dráhu hraběte Chorinského připomíná jen podjezd pod Severní dráhou císaře Ferdinanda a pak také někdejší drážní domek hned za ním. Ten je ale radikálně přestavěn na obytný dům.

Po tělese dráhy by se prvních pár kilometrů dalo jít celkem bez potíží, ty ovšem začínají u Odlehčovacího kanálu neboli u Nové Moravy. Prvním problémem je chybějící most, druhým pak značně zarostlé těleso za hájenkou Buková, kde sídlila obsluha výhybky kusé koleje do lokality Horní louky.

Motorová lavicová drezína na zastávce Buková. Zleva paní Chválová, Růžena...
Těleso před Hájenkou Buková. GPS: 48.9640492N, 17.3442361E

Lavicová drezína před Hájenkou Buková a těleso dráhy ve stejném místě dnes.

I když je těleso dráhy špatně přístupné, podařilo se nám nějaké fragmenty objevit. Především betonové sloupky, které jsou v pravidelných intervalech rozmístěny na někdejším náspu. Jejich účel ale neznáme. Určitě to nejsou hektometrovníky a u zemědělské drážky máme pochybnosti také o sloupcích k určení nivelety tratě.

Dál jsme našli několik stavidlové mostků, které jednak převáděly koleje přes zaniklá ramena Moravy, jednak umožňovaly pustit velkou vodu do okolních luk, aby neohrožovala trať. Největší mostek má dokonce ještě zachovalé zábradlí. Tyto drobné železobetonové stavby zřejmě vznikaly ve třicátých letech 20. století, kdy se v kraji budoval Baťův kanál. Úzkokolejka se samozřejmě využívala i při dopravě materiálu na jeho stavbu.

Betonové mostky v lokalitě Dolní louky zřejmě pocházejí ze 30. let 20. století, kdy se v kraji budoval Odlehčovací kanál / Nová Morava a Baťův kanál. GPS: 48.9588275N, 17.3518425E

V reportáži se dále dozvíte, co zbylo z areálu Salajka, kde měla dráha svoje technické zázemí včetně kolejí pro odstavování nákladních vozů nebo remízy pro parní lokomotivy. Ukážeme vám slavný balkon, pod který zajížděly hraběcí vlaky, budeme hledat stopy po úzkokolejce v zámeckém parku a podíváme se k ocelovému železničnímu mostu přes řeku Moravu z roku 1911.

Výrobní štítek ocelového mostu přes Moravu v zámeckém parku. GPS: 48.9513811N,...
I tento ocelový most v zámeckém parku byl v dubnu 1945 poškozen. Naštěstí ne...

Ocelový železniční most přes řeku Moravu v zámeckém parku byl postaven v roce 1911, kdy nahradil původní dřevěný

Naše pátrání zakončíme za Veselím nad Moravou. Ukážeme vám jediný úsek, který je na nejnovější části dráhy dodnes patrný. Dozvíme se ale také pikantnosti ze života úzkokolejky. Třeba o útoku kotláře v roce 1944 nebo jak se Veselští po válce rozhodli přesunout parní lokomotivu přes město, aniž by tam vedly koleje.

Úzkokolejka hraběte Chorinského by dnes na Slovácku mohla být turistickým lákadlem 1. kategorie. Škoda, že historické události rozhodly jinak.

Pomozte nám se Zaniklými tratěmi

Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme.

Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:

  • Stará Tišnovka, úsek Česká – Tišnov
  • Vlečka Bohušovice nad Ohří – Terezín
  • Drobná dráha Vítkovice – Zábřeh pískové doly
  • Místní dráha Mariánské Hory – Brušperk
  • Rudná u Prahy – Středokluky
  • Holešovická přístavní dráha
  • Malodráha Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy
  • Dolní Lipka – Międzylesie (Mittelwalde)
  • Bošice – Svojšice
  • Vlečka Zbrojovky Vsetín
  • Vlečka Letu Kunovice
  • Dobronín – Polná
  • Studénka – Sedlnice
  • Slezská Ostrava – Michálkovice
  • Petrovice u Karviné – Karviná
  • Vlečka letiště Žatec
  • Původní úseky Severní státní dráhy

Náš e-mail je zanikletrate@idnes.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy

19. dubna 2024  13:10

Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Biologické zbraně, hadi a plyn. Ostrovy, které jsou plné podivností

20. dubna 2024

Některé byste nejspíš ani vidět nechtěli, jiné zase vidět nesmíte. Další mizejí z atlasů, objevují...

Český výletník: Kde Československo nezaniklo. Hranice roztrhala dvě obce

27. dubna 2024

Vždycky mě lákalo vidět, jak vypadá osada Sidonie na Zlínsku, jejíž část se „stěhovala“ na...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Nevzdávejte cestovatelská předsevzetí. Jaro jen ten pravý čas procestovat Evropu

26. dubna 2024

Advertorial Evropské metropole jsou známé tím, že jsou v létě plné turistů. Předběhněte je a vydejte se na...

Poutní místa v Česku zažívají renesanci, říká autor populární knihy

26. dubna 2024

Lidé stále častěji hledají lokality, kde mohou uniknout před dnešním komplikovaným světem. Návod na...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...