ZANIKLÉ TRATĚ: Nedokončená dráha do Brušperku vedla skrz činžák

Seriál
Zaniklé tratě i v 78. dílu zůstanou v Ostravě. Podíváme se na další dráhu, která se měla stavět už před první světovou válkou, nakonec se tam vlaky rozjely s více než patnáctiletým zpožděním. Dokončit celou trať se ovšem nikdy nepodařilo. Projdeme místní dráhu Mariánské Hory – Brušperk.

Mapa drah Vítkovických železáren s vyznačenou trasou místní dráhy Mariánské Hory – Brušperk z let 1948–1975

Jako první se o zřízení dráhy mezi Mariánskými Horami a Brušperkem začal v roce 1914 zajímat významný ostravský advokát a mecenáš doktor Edmund Palkovský. Koncese z téhož roku mluví o šestnáct kilometrů dlouhé trati s parním provozem. Přípravné práce ovšem zhatila první světová válka.

Po válce zase Palkovskému chyběly peníze, koncesi proto prodal Vítkovickému hornímu a hutnímu těžířstvu (VHHT). To okamžitě změnilo projekt. Trať měla vycházet z drobné dráhy Vítkovice – Zábřeh Pískové doly a končit měla v Krmelíně. Protože se stavělo podle původní koncese, pořád se mluvilo o místní dráze Mariánské Hory – Brušperk.

V roce 1930 byla trať uvedena do provozu, parní vlaky a parní motorové vozy vyrážely z Vítkovic od starého ředitelství železáren, pokračovaly dnešní Ruskou ulicí a teprve za stanicí Zábřeh pošta začínaly vlastní samostatné koleje.

Brušperský rodák JUDr. Edmund Palkovský při kladení prvních kolejí na stavbě železniční trati Moravská Ostrava – Brušperk. Se stavbou započato v záři 1929.

Hned za odbočkou byla největší kuriozita tratě, dráha tam procházela skrz dům pro úředníky VHHT. Činžák byl postaven až rok po zprovoznění tratě, takže si projektanti museli s existencí kolejí poradit. V levé části budovy při pohledu k Vítkovicím vyprojektovali mohutný průjezd. „Tunelem“ jezdily jak parní stroje, tak o čtyři roky později, kdy byla trať elektrifikována, také elektrické motorové vozy. Teprve po mnoha letech byly koleje přeloženy do průjezdu pro automobily a původní otvor zazděn.

Od roku 1930 končila dráha na provizorní konečné v Hrabové. Existovaly sice plány na protažení kolejí teď už opravdu do Brušperku, vypukla však druhá světová válka, a tak se opět nestavělo. Po jejím skončení se situace zdála být lepší a opět se začalo stavět. V říjnu 1948 dojely první soupravy na konečnou v Hrabové-Ščučí a trať se stavěla dál, na Novou Bělou. Zhruba 1 300 metrů za konečnou už byly položené koleje a nataženo trakční vedení, zbytek úseku byl rozestavěný.

Křižování tramvajových souprav ve výhybně Břehy. V popředí je menší mostní objekt, vlevo již nepoužívané světelné návěstidlo z dob Elektrických drah VŽ. GPS: 49.7772731N, 18.2764028E

Jenže na začátku 50. let přišel pokyn shora stavbu zastavit. Do Nové Bělé jezdily levnější autobusy. V roce 1960 úřady rozhodly rozestavěnou část trati snést. Nakonec ani úsek z roku 1948 na tom nebyl nejlépe. Kvůli rekonstrukci Místecké ulice byl mezi kinem Edison a Hrabovou-Ščučí provoz v roce 1975 ukončen.

Za zbytky Komarka do Hrabové a ještě dál

Paradoxní je, že místní dráha Mariánské Hory – Brušperk nikdy nedorazila ani do Mariánských Hor, ani do Brušperku. Trať vedla jen ze Zábřehu do Hrabové. Místní ji pojmenovali Komarek podle parních motorových vozů. Tato přezdívka dráze vydržela i po zavedení elektrického provozu. Kvůli rozvoji ostravské aglomerace je těžké v některých místech najít zbytky staré trati, ale opět jsme se snažili toho do reportáže natočit co nejvíce.

Začneme v Zábřehu u domu pro úředníky Vítkovického horního a hutního těžířstva. Ukážeme vám, kudy kdysi projížděly vlaky. V době parního provozu byste asi nad „tunelem“ bydlet nechtěli.

Obytný dům pro úředníky Vítkovického horního a hutního těžířstva. Vlaky původně projížděly průjezdem v levé části domu, kde je dnes prodejna. Teprve později byla trať převedena do průjezdu pro silniční dopravu. GPS: 49.8060444N, 18.2495378E

Podíváme se na místo původní zastávky Zahrádky i k někdejšímu kinu Edison. Natočili jsme původní nákladní rampy bývalého Benzinolu v Hrabové, kam nákladní vlaky vozily cisterny s benzinem.

Objevili jsme také asi poslední hraniční kámen s písmeny MHB, tedy Mariánské Hory – Brušperk. Byl zarostlý mechem, takže najít ho v hustém porostu nám trvalo opravdu dlouho.

Zamíříme také k výhybně Břehy, ke zbytkům ocelového mostku nebo měnírně, která měla napájet navazující úsek trati do Nové Bělé. Samozřejmě jsme nezapomněli na největší současné lákadlo trati, hlavně pro děti. Přímo v místě bývalé smyčky Hrabová-Ščučí dnes na soukromém pozemku stojí vzorně opravená skříň motorového vozu číslo 9, který byl v roce 1927 vyroben pro společnost Moravských zemských drah. Před ním se navíc skví jeden z mála dochovaných kilometrovníků. Má hodnotu km 5,2.

Lokomotiva 1-29 s vlečným vozem v Hrabůvce před elektrizací místní dráhy. Vlečný vůz pocházející ze série č. 104 až 106 byl vyroben v roce 1931 již s určením pro budoucí provoz s elektrickými motorovými vozy.

Nedaleko od něj pak stojí také historická staniční budova. Od roku 1930 stávala na konečné v Hrabové, když byla v roce 1948 trať prodloužena, převezli ji do Ščučí.

Pátrali jsme také v nedokončeném úseku. Objevili jsme třeba opuštěný betonový mostek s datem vzniku a přesnou kilometráží. Prošli jsme se po pětimetrovém náspu v Nové Bělé a natočili také dokončený most přes ulici Na Šancích. V reportáži uvidíte i úplně poslední rozestavěný objekt, pilíře mostu přes Mitrovickou ulici.

Stavba místní dráhy Mariánské Hory – Brušperk skončila v začátkem 50. let 20. století. Od té doby nikdo plány na její obnovení či dokončení z prachu nezvedl.

Pomozte nám se Zaniklými tratěmi

Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme.

Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:

  • Vlečka Bohušovice nad Ohří – Terezín
  • Stará Tišnovka, úsek Česká – Tišnov
  • Litovice – Středokluky
  • Holešovická přístavní dráha
  • Dolní Lipka – Międzylesie (Mittelwalde)
  • Studénka – Sedlnice
  • Slezská Ostrava – Michálkovice
  • Karviná město – Karviná severní nádraží
  • Malodráha Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy
  • Bošice – Svojšice
  • Vlečka Zbrojovky Vsetín
  • Vlečka Letu Kunovice
  • Dobronín – Polná
  • Vlečka letiště Žatec
  • Původní úseky Severní státní dráhy

Náš e-mail je zanikletrate@idnes.cz

Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

Jeskyně nacisté zalili betonem, továrny a kryty v nich skryli před nálety

Kromě mnoha hrůz, které přináší každá válka, se za té druhé světové projevila nedaleko Brna i neúcta nacistů k přírodním krásám. V závěru bojů si vybrali pětici jeskyní v Moravském krasu, kde chtěli...

Z natáčení styku s oslicí mám dodnes noční můry, líčí youtuber

Premium

Obrázky obličejů rozbitých pěstmi z Bolívie nebo čel posekaných mačetami v Iráku ani nemůže zveřejnit kvůli množství krve. „Tam na mě padla úzkost, bál jsem se, že omdlím a umřu. Dav neměl začátek...

Krušné hory brzy zalije modravá vlna rozkvetlých šafránů. Podívejte se kde

Nejhezčími z prvních poslů jara jsou šafrány. Ty své květy otevřou ihned, jakmile roztaje sníh a do suché trávy se opře hřejivé slunce. Tehdy ožijí náporem výletníků známé šafránové louky u Lačnova...

Italům dochází trpělivost, za suvenýry z Etny můžete zaplatit majlant

Největší evropská sopka letos dala světu opět na srozuměnou, že je velmi aktivním vulkánem. Senzací rozzářeného sopečného kužele a lávových proudů plazících se po zasněžených úbočích k sobě přitáhla...

Z natáčení styku s oslicí mám dodnes noční můry, líčí youtuber

Premium

Obrázky obličejů rozbitých pěstmi z Bolívie nebo čel posekaných mačetami v Iráku ani nemůže zveřejnit kvůli množství krve. „Tam na mě padla úzkost, bál jsem se, že omdlím a umřu. Dav neměl začátek...

16. března 2025

Jak se babička Gatewoodová stala legendou dálkové pěší turistiky

Frázi, že věk je jenom číslo, slýcháváme často. Ne každý ji dokázal proměnit ze slov ve skutečnost právě tak názorně jako paní Gatewoodová. Dáma, před jejímž odhodláním nelze než uctivě smeknout,...

16. března 2025

KVÍZ: Poznáte nádraží v Česku z pohledu mašinfíry?

Dnešní kvíz vás provede po některých nádražích a železničních stanicích v Česku. Vaším úkolem bude poznat tyto zastávky z pohledu, který vidí mašinfíra. Díky nápovědám pro vás určitě nebude problém...

vydáno 15. března 2025

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  14.3 23:52

Jeskyně nacisté zalili betonem, továrny a kryty v nich skryli před nálety

Kromě mnoha hrůz, které přináší každá válka, se za té druhé světové projevila nedaleko Brna i neúcta nacistů k přírodním krásám. V závěru bojů si vybrali pětici jeskyní v Moravském krasu, kde chtěli...

14. března 2025  5:15

Italům dochází trpělivost, za suvenýry z Etny můžete zaplatit majlant

Největší evropská sopka letos dala světu opět na srozuměnou, že je velmi aktivním vulkánem. Senzací rozzářeného sopečného kužele a lávových proudů plazících se po zasněžených úbočích k sobě přitáhla...

14. března 2025

Tulákem v zimě. Kysucké Beskydy nabízejí jedny z nejlepších pasáží pro běžkaře

Nenadálá sněhová nadílka, která na začátku března spadla na Kysucku, mě přinutila oprášit starý nápad vydat se sem s backcountry běžkami. Horská krajina Kysuckých Beskyd si uchovala původní ráz a...

13. března 2025

KVÍZ: Opravdu vás baví lyžování? Otestujte své znalosti

Soutěž

Počítáte se mezi zkušené lyžaře, sledujete lyžařský sport, Alpy máte projezděné skrz na skrz a rádi se vydáváte za dobrodružstvím na lyžích i do jiných zemí? Pak je tento kvíz určený právě pro vás....

vydáno 13. března 2025

Země, jejíž směr určuje štěstí místních. V Bhútánu se žije bez spěchu a odpadků

Premium

V malém království uprostřed velehor se na každém kroku mísí historie s mýty a legendami. Místo hrubého národního produktu se v Bhútánu jako hlavní ukazatel rozvoje měří hrubé národní štěstí. Ovšem...

12. března 2025

Seriál Stezka Českem pokračuje. Rád bych to celé jel na kole, říká Vladyka

Už ve čtvrtek 13. března si herec Miroslav Vladyka opět obuje pohorky, na záda nahodí batoh, do telefonu stáhne aplikaci a vydá se na Stezku Českem. Ve druhé řadě cyklu České televize, který má opět...

12. března 2025

Krušné hory brzy zalije modravá vlna rozkvetlých šafránů. Podívejte se kde

Nejhezčími z prvních poslů jara jsou šafrány. Ty své květy otevřou ihned, jakmile roztaje sníh a do suché trávy se opře hřejivé slunce. Tehdy ožijí náporem výletníků známé šafránové louky u Lačnova...

12. března 2025

Bledule, tulipány i mimózy. Kam se v Evropě vydat za rozkvetlým jarem

Zima už pomalu končí, ale na radovánky u Středozemního moře či na výšlapy do vysokých hor je ještě brzy... Časné jaro přináší turistům klasické dilema ve smyslu: Kam na výlet? Přinášíme pět...

11. března 2025