Změnu v plánu rozeslal svým zaměstnancům šéf Opery Per Boye Hansen interním dopisem.
„V kontextu dnešní situace, kdy současní političtí představitelé Ruska vedou agresivní válku proti Ukrajině, vznášejí vůči nezávislé zemi nepřijatelné imperiální nároky a pro dosažení svých absurdních a protiprávních cílů způsobují humanitární katastrofu a neváhají páchat válečné zločiny, bohužel vystupuje historický kontext, v němž se Čajkovského opera odehrává, do popředí a stává se citlivým tématem, nad nímž nelze zavírat oči s poukazem, že je to ‚jen pohádka‘,“ píše Hansen.
Dále uvádí, že realizací takové opery nechce „poskytovat proputinovské propagandě jakoukoli možnost následně zneužít umělecké tvorby k sebemenšímu ospravedlňování zločinných úmyslů a skutků ruského politického vedení“.
„Změna v návrhu dramaturgického plánu, který dosud nebyl určený ke zveřejnění, je interní záležitostí Národního divadla a plně v kompetenci uměleckého vedení Opery a inscenátorů, zejména dirigentů a režisérů. Každá divadelní inscenace vzniká a získává smysl v kontextu, který se dramaticky změnil,“ komentuje záležitost mluvčí první scény Tomáš Staněk.
Ruský skladatel Petr Iljič Čajkovskij Střevíčky vytvořil v roce 1885 jako přepracovanou a zjednodušenou verzi svého dřívějšího díla Kovář Vakula, které vzniklo dle povídky Nikolaje Vasiljeviče Gogola. Premiéru si komická opera odbyla o dva roky později v Bolšoj těatr, u nás se poprvé hrála v Plzni roku 1930.
Hansen v interním dopisem upozorňuje, že krok nemá být v žádném případě chápán jako bojkot ruské kultury. Jeho slova potvrzuje i Staněk: „Na repertoáru uvádíme a budeme uvádět dramatizaci Dostojevského románu Idiot, inscenace Čajkovského baletů Labutí jezero, Spící krasavice, Louskáček, Prokofjevova baletu Romeo a Julie nebo inscenace Gorkého dramatu Vassa Železnovová, která byla oceněna v anketě kritiků jako Inscenace roku 2021.“
„Ve Státní opeře pak v pondělí v rámci projektu Musica non grata, který připomíná oběti holocaustu mezi umělci, proběhla premiéra opery Vzdálený zvuk v režii ruského režiséra Timofeje Kuljabina a jeho ruského inscenačního týmu. V příští divadelní sezoně repertoár rozšíří dva balety na hudbu Sergeje Prokofjeva: Popelka a Tramvaj do stanice Touha,“ vypočítává dále Staněk.
„Věříme, že opět přijde čas, kdy budeme moci jakoukoli civilizovanou kulturu a umění vnímat bez zátěže tragických politických souvislostí,“ uzavírá v interním dopise Hansen. „Stojíme na straně Ukrajiny a respektujeme rozhodnutí inscenátorů nepodporovat vyprávění o ‚Velké’ ruské říši,“ dodává mluvčí Národního divadla. Oficiální dramaturgický plán všech souborů první scény na sezonu 2022/23 bude uveřejněn v dubnu.