Nedá se to popsat. Jízda s motorkou přes nejvyšší průsmyky Alp ve Francii

Vyhlášená horská silnice Route des Grandes Alpes vede od města Thonon-les-Bains u Ženevského jezera do Mentonu na břehu Středozemního moře po nejvyšších dostupných sedlech francouzských Alp. Je to zážitek i při jízdě autem, obytňákem nebo na kole, my však nakládáme naše cestovní enduro značky BMW.
Sjezd z Bonetta

Sjezd z Bonetta | foto: Jana Krutilová, www.mototrempi.cz

Rakousko projíždíme v dešti a mlze po dálnici a přespáváme v kempu v Prutzu kousek od švýcarské hranice. Stále za mokra překonáváme první dvoutisícové sedlo – Oberalppass, pak o něco vyšší Furkapass (2 436 m n. m.) a den končíme v kempu u Ulrichenu. Je léto 2020 a překvapuje nás, že na benzinkách, v obchodech i na recepcích se musí chodit v rouškách, v Česku v tu dobu povinné nejsou.

Třetí den vyrážíme přes Grimselpass (2 165 m) k jezeru Grimselsee, je nádherně a všude plno lidí. Z Thunu pak projíždíme malebnou vysočinou do Vevey na břehu Ženevského jezera. Jako vždy, když jsme tady, nezapomeneme pozdravit sochu Charlieho Chaplina. Cestou potkáváme pomník Jana Palacha a sochy slavných spisovatelů, jako třeba Gogola.

V sousedním Montreux máme dalšího „kamaráda“, jmenuje se Freddie Mercury. Narodil se na Zanzibaru, tady byl po jeho smrti v roce 1991 podle některých zdrojů jeho popel rozprášen do jezera. Nedaleko jeho sochy je park s dalšími skulpturami zpěváků, například Elly Fitzgerald. To už jsme kousek od Francie a po 2,5denním přesunu začíná putování po jedné z nejkrásnějších silnic Evropy Route des Grandes Alpes.

Nepopsatelná krása hor

Poprvé jsme po této trase jeli v červnu 2007. Některá horská jezera byla zamrzlá, sedlo Iseran neprůjezdné kvůli sněhu. Teď na konci července je většinou krásně a projet se dá cokoli.

Třetí noc spíme v kempu před Flumetem. Za sebou necháváme spíše nižší sedla. Ta správná vysokohorská jízda začíná až čtvrtý den ráno. Užíváme si krásné výhledy, volné silnice. Mezi sedly jsou vždy údolí, řeky, jezera... Někde jsou domy z kamene, jinde ze dřeva, i jejich styl se liší. Nazdobená a čisťounká lyžařská centra jsou mimo víkend skoro bez lidí. Jako třeba Iseran. Sedlo nad ním má 2 770 metrů, je tu poloprázdno a dá se jít po hřebeni na túru.

Jižně od Iseranu je dlouhé údolí plné zajímavostí. V Bramans natrefíte na Hannibala se slonem, možná tudy vedla jeho slavná cesta do Říma, můžete navštívit rozsáhlou pevnost, kterou dala vybudovat Marie Terezie, když toto území patřilo Habsburkům. Míjíme i obří sochy ze slámy.

Sedlo Iseran

Vyjíždíme do sedla Galibier (2 642 m). Jak kdysi napsal fotograf Vilém Heckel: „Slovy se dá mluvit o lásce a o květinách, ale copak se dá slovy popsat obrys, tvar a krása hory?“ Souhlasíme, že nedá.

Kousek pod Galibierem je u dvou jezer příjemný a levný kemp, kde ve společnosti horských turistů, výhradně francouzských, trávíme čtvrtou noc.

Route des Grandes Alpes

Cesta byla budována pro turistiku od roku 1909. Francouzi byli vizionáři a věřili v technický pokrok a budoucnost automobilové dopravy. Silnice byla dokončena v roce 1995. Základní trasa měří 678 km, má převýšení 15 713 m. Ve čtyřech místech má dvě varianty. My jsme tentokrát projeli tu základní ze severu na jih a obráceně pak tři další varianty. Za 10 dní jsme ujeli celkem 4 083 km a utratili přibližně 13 600 Kč (benzin, dálnice A1 a mýto, 6x nocleh ve stanu v kempu, jídlo z obchodů).

Ráno přijíždíme do historického města Briançon, následují další dvoutisícová sedla: Col d‘Izoard (2 360 m), pak Col de la Platriere (2 220 m). Jede se pořád nahoru dolů, každé údolí je jiné, všechna krásná. Col de Vars má „jen“ 2 109 metrů a pod ním podle cedule začíná nejvyšší silnice Evropy – Route de la Bonette. Není to úplně pravda, je to nejvyšší asfaltka na kontinentu, kam se dá vyjet soukromým vozidlem. Ve španělské Sierra Nevadě vede silnice na horu Veleto do výšky 3 300 metrů, ale tam se dostanete jen veřejnou dopravou.

Sjezd z Bonetta

Výjezd pod horu Bonette je úplně jiný než ostatní. Není tu zeleň, převažují šedé skály. V roce 2007 jsme tudy jeli v dešti a bouřce a bylo to hodně strašidelné. Milovníci pevností se mohou přímo pod sedlem kochat, my se ale těšíme do výšky 2 802 metrů. Tam necháváme motorku a stoupáme až na vrchol Bonette (2 862 m).

Odtud začíná silnice klesat k moři, objevují se pěkná městečka lákající k zastávce, je tu krásně teplo. Před sedlem svatého Martina (1 503 m) zastavujeme v obecním kempu. Lidí tu moc není, je vidět, že spousta z nich zůstává kvůli epidemii koronaviru doma.

Jedna z mnoha horských chat

Za sedlem se začínají objevovat palmy a středomořské keře. Užíváme si městečko Sospel a za ním poprvé vidíme moře. Přijíždíme k němu v Mentonu, perle Riviéry, jak tu říkají. Ale právě teď... čisté a teplé moře, 36 stupňů, pěkné uličky ve starém městě, ale minimum lidí. Nikdy jsme nemilovali davy turistů, ale bez nich to taky není ono.

Monaco a Nice jsou ucpané auty, tak jen projíždíme a směřujeme přímo na sever zpátky do hor.

Když medvěd nemá hlad

Brzy z hlavní silnice odbočujeme do krásného kaňonu a přijíždíme k pohádkovému Roubionu, vesničce, jež visí na skále nad hlubokým údolím. Divíme se: proč tu lidé žili a proč o toto místo stálo tolik dobyvatelů?

Za zatáčkou vyzdobenou uměleckými díly odbočujeme doleva k chatám. Kemp je uzavřen kvůli covidu, tak musíme spát nadivoko. Večer nad námi dlouho stojí dron, tudíž očekáváme návštěvu policistů nebo ochranářů. Ti se nedostaví, zato za svítání kolem našeho stanu prochází medvěd. Hlad nemá, a tak přes menší sedlo a několika tunely vytesanými ve skalách můžeme pokračovat na Col de la Cayolle (2 326 m) – nejkrásnější sedlo na této cestě.

Přehrada Serre Poncon je dlouhá 29 kilometrů.

Přes Barcelonnette se blížíme k umělému jezeru Lac de Serre-Ponçon. Příjezd od jihu je opravdu impozantní, divočina, čarokrásná vodní hladina, volné táboření. Moc nás mrzí, že je brzy po poledni, být tu autem, zůstaneme na noc. Ale na motocyklu to máme jinak, jedeme dál.

U Guillestre se napojujeme na původní trasu a přes Briançon se vracíme do kempu pod Galibierem. Osmý den na cestě, poslední ve Francii, objíždíme okruh přes Col de la Croix de Fer (2 068 m), ve Val Cenis se loučíme se skvělou „Route“ a přes průsmyk Mont Cenis přejíždíme do Itálie. Možná také tudy před 2 200 lety pochodoval Hannibal se svými slony...

Do Česka se odtud dá dojet za dva tři dny. Volíme cestu přes severní Itálii, pobudeme chvíli u Lago di Garda, překonáme pár sedel v Dolomitech a po deseti dnech cesty přijíždíme domů.

BMW 1150 GS

Bavošek (rok výroby 2003) je člen rodiny, prostě kamarád. Nikdy bychom ho nevyměnili za jiný, novější a méně ojetý motocykl. I kdyby se pokazil tak, že by nešel spravit, neprodáme ho. Na kilometry jsme s ním pětkrát objeli svět, tedy rovník. Byli jsme společně v severní a západní Africe, na východě až u hranic Mongolska a Číny. Route des Grandes Alpes loni zvládl na výbornou, po návratu měl na tachometru 243 030 km. Když jsme se v roce 2007 vrátili z první cesty do těchto končin, měl najeto jen 24 500 km.

Autor:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  29.5 21:32

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

KVÍZ: Sněžka je nejvyšším vrcholem Polska. Je to pravda, nebo lež?

26. května 2024

V tomto vědomostním kvízu vám předložíme několik tvrzení o různých zeměpisných zajímavostech z...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Sedmnáctiletý digitální nomád žije už dva roky v německých vlacích

29. května 2024

Zatím nacestoval přes 500 000 kilometrů. Dost na to, aby planetu Zemi obkroužil dvanáctkrát. Až na...

Stanice duchů pod Berlínskou zdí zmizely z map, metro tu jen projíždělo

28. května 2024  13:05

Z masy Německé demokratické republiky vydělila Berlínská zeď ostrůvek západního sektoru metropole....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Pláže v Evropě, kde si užijete pohodu téměř bez lidí, pořád existují

25. května 2024

Vyrovnané řady lehátek a slunečníků, které se ztrácejí v mase slunících se těl. Pláže, kde pro...

Český výletník: V Losinách dělají ruční papír stejným způsobem přes 400 let

31. května 2024

Jako člověka, který vyrostl ve Štětí s nejmodernější papírnou, mě přirozeně papír a jeho výroba...

Cestování je otázkou svobody. Dobře je mi všude, říká Vendula Pizingerová

31. května 2024

Vendula Pizingerová se kromě své práce v nadaci Kapka naděje také vášnivě věnuje cestování. Se svým...

Mušle na víně, nudismus a žádost o ruku. Jak vypadá luxus na řeckém ostrůvku

30. května 2024

Premium Není daleko, přímé letenky sem stojí pár korun, má nádherné pláže a skvělou kuchyni. Jestli si...

Očima šotouše: posílejte fotky panťáků a vyhrajte cestovní vouchery

30. května 2024  14:30

Panťákem se alespoň jednou za život svezl snad každý. A v okolí velkých měst jsou tyto stroje...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...