Na co zírá mašinfíra: Slunce, seno, Šumava. Tuto trať znají široko daleko

Seriál
Dnes se opět vydáváme na Šumavu. Z Volar dojedeme na nejvýše položené nádraží u nás, Kubovu Huť, které leží ve výšce 995 metrů nad mořem. Lokálkou společnosti GWTR budeme pokračovat opravenou tratí až pod hory. V legendárních Hošticích podle tradice samozřejmě nezastavíme a skončíme až ve Strakonicích.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Šumavu železniční tratě dlouho obcházely. V 19. století byly nejprve stavěny dálkové tratě směřované do hlavního města tehdejší monarchie, jako třeba dráha Františka Josefa z Cheb přes Plzeň a České Budějovice do Vídně.

Mapa trati 198 Strakonice–Volary

První tratí, která byla postavena napříč horami byla v roce 1877 dráha z Plzně přes Železnou Rudu do německého Plattlingu.

Teprve v roce 1880, po vydání takzvaného lokálkového zákona, se začaly v Rakousku-Uhersku hýbat ledy i na poli menších drah. Na Šumavě vlaky v roce 1892 nejprve dojely z Českých Budějovic do Želnavy.

O rok později byl zahájen provoz i na části dnešní trati 198 mezi Strakonicemi a Vimperkem. Úsek Volary–Lenora byl zprovozněn až v roce 1899 a teprve o rok později se vlaky rozjely i na zbývajícím, stavebně nejnáročnějším úseku z Vimperku do Lenory.

Po mnichovském diktátu připadla větší část tratě Německu, přechodovou neboli hraniční stanicí se staly Bohumilice v Čechách. Československé státní dráhy dokonce musely Říšským drahám předat část svojí techniky, u naší tratě se to týkalo motorových vozů M120.4, známých Věžáků.

Za války chtěli Němci rozšířit volarskou stanici tak, aby pojala až 40 lokomotiv a odlehčila tak přetíženému uzlu v Mnichově. Zůstalo ovšem jen u plánů.

Motorový vůz M120.4 na nádraží Volary v době okupace
Motorový vůz M120.4 Říšských drah během služby na Šumavě zhruba v roce 1941

Motorový vůz M120.4 Říšských drah na Šumavě v době okupace

Po druhé světové válce se provoz na trati Strakonice–Volary opět vrátil do starých kolejí. Na rozdíl od železnice do Nového Údolí se vimperské dráhy výrazně nedotkl ani vznik železné opony, natož její zánik.

Největší změna ovšem nastala v roce 2017, kdy tradiční České dráhy, které na trati 198 odjakživa jezdily, nahradil soukromník, společnost GWTR. Od té doby mezi Stakonicemi a Volary potkáváme oranžovo-zelené soupravy.

Výš u nás koleje nevedou

Svou 71 kilometrů dlouhou jízdu začínáme ve Volarechměstě s bohatou historií a svébytnou alpskou architekturou. Přesvědčit se o tom můžeme jak v tamním muzeu, tak přímo ve volarských ulicích, kde se dodnes typické dřevěné domy dochovaly.

Prvních několik kilometrů jedeme souběžně s tratí 197 do Černého Kříže, od které se oddělujeme na odbočce Planina. Mineme místo, kde bývala traťová spojka, která umožňovala přímou jízdu od Strakonic do Nového Údolí a dál do Pasova.

První zastávkou za Volary je Soumarský Most, vyhlášené nástupní místo pro splouvání Teplé Vltavy, ale také lokalita, kde se desítky let těžila rašelina. Právě Soumarským rašeliništěm vede naučná stezka. Kromě toho je v okolí několik objektů lehkého opevnění a v jednom z nich, v řopíku 195/61/A-180Z, i malé muzeum.

Trať se přimyká k silnici I/39, podle které jedeme až do Lenory. Přímo z vlaku jsou vidět lenorské rechle, krytý dřevěný most, který dříve sloužil ke shromažďování plaveného dřeva. V obci je jednak Sklářské muzeum, jednak unikátní obecní chlebová pec. Několikrát do roka můžete zkusit, jak takový chleba z obecní pece chutná.

Turistické cíle na Šumavě

Z Lenory náš vlak vytrvale stoupá. Ze zastávky Zátoň-Boubín, jak už název napovídá, můžete pohodlně dojít až ke známému pralesu. Je to po zelené turistické značce ani ne tři kilometry. A jestli vás nebudou bolet nohy, vyšplhejte až na vrcholek Boubína, kde na vás čeká rozhledna s úchvatnými výhledy do kraje. Při troše štěstí uvidíte i vrcholky Alp.

Abyste se nemuseli z Boubína vracet stejnou cestou, vydejte se po modré značce na Kubovu Huť. Po čtyřech a půl kilometru objevíte malebné nádražíčko, které se pyšní jedním českým rekordem. Se svou nadmořskou výškou 995 metrů nad mořem je totiž nejvýše položenou železniční stanicí u nás.

Poslední den roku vypravuje Stifterův pošumavský železniční spolek z Vimperku na Kubovu Huť speciání silvestrovské vlaky.

Z Kubovy Huti budeme už jenom klesat. Za stanicí Lipka projedeme kolem bývalé zastávky Brloh, kde také odbočuje vlečka do někdejšího vojenského prostoru. Mineme také místo, kde se v roce 2018 po vydatných deštích sesunula část svahu včetně kolejí.

Velkým obloukem objíždíme starobylý Vimperk, toto historické město si tak z vlaku můžete prohlédnout opravdu ze všech stran. Pokud se rozhodnete vystoupit, neprohloupíte. Navštívit můžete vimperský zámek, který ale prochází rozsáhlou rekonstrukcí a jeho provoz je tak až do konce roku 2020 částečně omezen.

Pozornost si však bezesporu zaslouží městské hradby z konce 15. století, které se dochovaly v pozoruhodném rozsahu a právem se tak o nich mluví jako o nejucelenějším dochovaném systému středověkého opevnění u nás.

Trasu z Volar do Strakonic můžete projet za pouhých 5 minut:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Nezastavujeme, máme zpoždění...

Řeka Volyňka. Jeli jsme podél ní už před Vimperkem, ale teprve za městem si jí všimneme pořádně. Od teď nás bude její tok doprovázet až do Strakonic.

Před Bohumilicemi v Čechách mineme Sudslavickou jeskyni ukrytou ve svahu vysoko nad tratí. Byla objevena právě díky stavbě železnice, po odstřelu skály. Její torzo má pouhých 15 metrů a je veřejnosti nepřístupná.

Většina obcí, kolem kterých trať 198 pod Vimperkem prochází, se honosí svými zámky. Rodová sídla v Bohumilicích, Čkyni, Lčovicích nebo Černěticích jsou v soukromých rukách a většinou pro veřejnost uzavřeny. V Malenicích můžete na místním hřbitově , který leží těsně u nádraží, uctít památku režiséra Zdeňka Podskalského a herečky Jiřiny Jiráskové.

Zastávka Hoštice u Volyně před rokem 2017

Nezastavujeme, máme zpoždění... zastávka Hoštice

Za Malenicemi projíždíme v bezprostřední blízkosti kamenolomu a především kolem zbrusu nové vlečky, jedné z mála, která v poslední době na našem území vznikla. Používá se, jak jinak, pro nakládku kamene. K dispozici je i manipulační zastávka pro posádky nákladních vlaků.

Turistické cíle v Pošumaví

Prohlédnout si můžete také městskou památkovou rezervaci v malebné Volyni. V tamní tvrzi sídlí městské muzeum. Empírová synagoga byla sice po 2. světová válce přestavěna na kino, dnes je však alespoň zvenčí opravena do původní podoby.

První zastávku za Volyní snad nemá cenu ani představovat, znáte ji určitě všichni z filmů Zdeňka Trošky Slunce, seno... Hoštice u Volyně jsou legendární svým vystupováním cestujících z vlaku. Také náš vlak v Hošticích jenom přibrzdil, ale bylo to popravdě tím, že nikdo nevystupoval ani nechtěl nastoupit.

V Hošticích, které jsou od zastávky vzdálené jen kilometr a půl, si můžete prohlédnout místa, kde se proslulé filmy natáčely, ale v létě také Hasičské muzeum.

Na místním hřbitově je pochována legenda české country Michal Tučný. Nedaleko Hoštic, pod Kalným vrchem je uprostřed lesa trochu schován zapomenutý židovský hřbitov.

Komu se nechce jet vlakem, může podél Volyňky dorazit do Strakonic po svých. Nejlepší nástupní místo na červenou značku je zastávka Přední Zborovice. A kdo se rád vozí, může dojet během několika minut až na konec dnešní cesty.

Nádraží v Lenoře na dobové pohlednici

Než se dočkáte svého přípoje, navštivte Strakonice. A co byste měli zhlédnout? Samozřejmě strakonický hrad, malé hradní safari nebo Muzeum středního Pootaví.

Jízda po trati 198 se společností GWTR sice pro dnešek skončila, ale nemusíte být smutní, na šumavské lokálky se určitě ještě podíváme, protože bezesporu patří mezi nejmalebnější železnice u nás.

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  23.5 16:12

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Zahoďte tlustý bajk. Obratný štěrkolet je univerzál a sluší i holkám

19. května 2024

Móda gravelových kol nabírá novou sílu. „Silničky“ na tlustých pláštích pro pohodlné jízdy ve...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2024: Kdo umí řídit, dojede dál a šetrněji

21. května 2024

Přemýšlíte o nákupu univerzálního horského elektrokola? Nechte se inspirovat testem, který pro...

TEST ELEKTROKOL 2024: Německá kvalita i české překvapení

21. května 2024

Premium Tucet terénních elektrokol s pevnou zadní stavbou prošel obsáhlým testem. Zkušení jezdci i naprostí...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Život v nejvýše položeném městě světa: Lidé se tu mění v trosky, pokud přežijí

16. května 2024

Premium Extrémní podnebí, zdevastované životní prostředí, katastrofální hygienické a pracovní podmínky....

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  23.5 16:12

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Divoký sever je plný krásy. Šluknovský výběžek vás naloží do klidu

23. května 2024

Šluknovský výběžek byl dlouhou dobu spíše na periferii návštěvnického zájmu. Místo, kde se Česká...

První Angličan v Japonsku. Kniha a seriál Šógun mají historický předobraz

23. května 2024

Román Šógun Jamese Clavella, podle kterého byl nedávno natočen seriál, je jen s trochou nadsázky...

Barcelony s dětmi se nebojte. Na malé zvědavé cestovatele tu myslí

22. května 2024  13:40

Barcelona, to jsou pláže, krásné holky, noční život, pochoutky z tapas barů a sangria popíjená po...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...