Středa 22. ledna 2020, svátek má Slavomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 22. ledna 2020 Slavomír

Na co zírá mašinfíra: Buštěhradka je jedna z nejstarších tratí v republice

Seriál aktualizováno 
Radek, náš dnešní mašinfíra nás zaveze na trať, která se z původních 20 kilometrů během let rozrostla na obří železniční síť v severozápadních Čechách. Vlakem společnosti Kladenská dopravní a strojní zamíříme na první úsek Buštěhradské dráhy z Kladna do Kralup nad Vltavou.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Vznik Buštěhradské dráhy má souvislost se začátkem těžby černého uhlí a výrobou železa na Kladensku. Majitelé tamních dolů a hutí potřebovali svoje výrobky co nejrychleji vyvážet do nitra Čech, ale hlavně do Německa.

Jenže v polovině 19. století se do Kladna dostaly jen koňské povozy. Místní podnikatelé, v čele s Vojtěchem Lannou, se proto rozhodli investovat do železnice.

Dráhu ale nevedli ku Praze, ale co nejkratší trasou do Kralup, kde se dalo uhlí a železo překládat jednak na lodě plující po Vltavě, jednak mohly vlaky pokračovat dále po státní dráze Praha - Podmokly (Děčín).

První 20kilometrový úsek byl zprovozněn v listopadu 1855. V Kladně vlaky zprvu končily ve stanici Staré Kladno, o které jsme se zmínili v seriálu Zaniklé tratě, v díle o Kladensko-nučické dráze.

Fotogalerie

Teprve v roce 1872 byla trať propojena přes Kladno - Ostrovec s nádražím Kladno - Vejhybka (dnes stanicí Kladno).

Původně byla dráha plánovaná jako dvoukolejná a tomu byl uzpůsoben železniční spodek, včetně náspů nebo propustků.

K položení druhé koleje ale nikdy nedošlo. Dnes je trať 093 využívána jak pro nákladní, tak především pro osobní dopravu.

Kolem zašlé průmyslové slávy

Turistické cíle podél tratě 093

Naší jízdu začínáme na kladenském nádraží, domovské stanici společnosti KDS, jejíž Brejlovec nese naší kameru.

Z nádraží je to pouhé tři kilometry k proslulé rozhledně Kožova hora s výhledem na polovinu Středočeského kraje. Pokud ale chcete navštívit vlastní město, doporučujeme vystoupit až na zastávce Kladno-město, odkud je to do historické části Kladna výrazně blíž.

Město nabízí spoustu turistických lákadel, ať už je to původní zámek se cvičnou uhelnou štolou, medvědárium nebo třeba Sládečkovo vlastivědné muzeum. 

Před stanicí Kladno-Dubí se zleva napojuje zaniklá trať 11b ze Zvoleněvse (psali jsme o ní zde). Část kolejí je sjízdná až do někdejší stanice Vinařice nebo do Hornického skanzenu Mayrau.

Kladno-Dubí je známé svým mohutným předávacím kolejištěm mezi státní dráhou a areálem někdejší Poldi. Skupina nadšenců se na historické výpravní budově snaží obnovit památník obětem 2. světové války z řad zaměstnanců drah.

Stanice Kladno na dobové pohlednici
Stanice Kralupy nad Vltavou na dobové pohlednici

Koncové stanice tratě 093 na dobových pohlednicích

Z nenápadné zastávky Kladno-Vrapice můžeme během 20 minut dojít k unikátní moderní lávce přes Dřetovický potok, která se v roce 2019 dostala do finále soutěže Česká cena za architekturu.

V okolí je také několik starých důlních děl, které dnes připomínají už jen informační tabulky. Z vrapické zastávky se můžeme vydat také kolem bývalé jámy Ludmila do Vodního parku Čabárna (3 km).

Z Kladna do Kralup se můžete projet za pouhé 3 minuty:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Ke kolébce české státnosti a Lucii Bílé

Zajímavosti kolem trati 093

Zastávka Dřetovice sice stojí sama mezi poli, během pár minut se od ní ale můžeme dostat do Kolče, kde je v tamním zámku ukryto Muzeum včelařství.

Následuje křížení s tratí 121 z Hostivic do Podlešína a hned za ním zastávka Zákolany. Pokud vystoupíme tam, můžeme se vypravit ke starobylé rotundě na Budči, kde se podle pověsti „učil knihám latinským mladý kněžic Václav, budoucí světec a patron české země“. Je to sice do kopce, ale jenom kilometr a půl.

Ze Zákolan pochází i nechvalně známý „druhý dělnický“ prezident Antonín Zápotocký. Ušaté torpédo, jak se mu také přezdívalo, má v obci svojí sochu, jednu z posledních v Česku.

Z další stanice, z Otvovic, si můžete udělat výlet do tamního Muzea historické dopravní techniky. Je ale lépe se dopředu ujistit, že mají otevřeno. Z uctivé vzdálenosti se můžete také podívat na rodinný domek české slavice Lucie Bílé.

Těsně před Kralupy nad Vltavou se už dostáváme do železničního labyrintu. Zleva se připojuje trať ze Slaného a Velvar, vpravo zase odbočuje vlečková síť do průmyslového areálu, do toho všeho ještě kolejiště seřaďovacího nádraží a nakonec se vlak společnosti Kladenská dopravní a strojní napojuje na trať Praha - Děčín.

Nádraží v Kralupech je moderní novostavba ze 70. let minulého století. Ve městě můžete navštívit Městské muzeum, unikátní most T. G. Masaryka přes Vltavu nebo kostel Nanebevzetí Panny Marie a sv. Václava.

Trať 093 je sice krátká svou délkou, její hodnota pro rozvoj české železniční sítě je ale nezměrná. Zkuste si ji někdy projet.

Autor:
  • Nejčtenější

Katarský majitel zakázal v lyžařském areálu alkohol, hosté ruší rezervace

Katarský majitel lyžařského střediska Rostovo ve střední Bosně zakázal nalévat hostům alkohol. V souladu se svou vírou...

Posledních sto kilometrů. Čína je krůček od podmanění Mekongu

Jeden z největších veletoků naší planety se nenávratně mění. Na Mekongu a jeho přítocích rostou desítky přehrad a Čína...

Pro nás nejbližší rakouský lyžařský obr přitahuje i nejlepší lyžaře světa

Saalbach Hinterglemm si vydobyl místo mezi absolutní špičkou rakouského lyžování. Se svými 270 km tratí je dnes v...

Rakouský Kaprun přenecháváme sjezdařům, na skialpech dobýváme Kitzsteinhorn

Bylo to pro nás vlastně překvapení. Opustili jsme lyžování na ledovci na perfektně upravených sjezdovkách, krásné...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Královna výhledů na Slovensku. Prověřili jsme zimní výstupy na Kráľovu hoľu

Mohutný a díky vysílači nezaměnitelný masiv Kráľovy hoľe vystupuje o kilometr nad okolní krajinu Horního Pohroní a...

Premium

Vážné nemoci nepadají z nebe. Ničí nás stres, shodují se psycholog i psychiatr

Lidské tělo má něco jako vnitřní baterku. Když dlouho jedete na rezervy, vypne se imunitní systém a­ organismus to...

Premium

Elitní trenér o zákulisí MMA, drogách, penězích i zženštilé společnosti

Pod jeho vedením vyrostl český šampion Martínek, o něhož projevila zájem slavná organizace UFC. Pro boj v kleci...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

VIDEA ROKU: Přes lesy, hory i údolí. Na co zíral mašinfíra v roce 2019

Každých čtrnáct dní jsme vás v roce 2019 seznamovali s nejkrásnějšími železničními tratěmi z pohledu strojvedoucího....

Na co zírá mašinfíra: Buštěhradka je jedna z nejstarších tratí v republice

Radek, náš dnešní mašinfíra nás zaveze na trať, která se z původních 20 kilometrů během let rozrostla na obří...

Premium

Země česká, domov Ježíškův. Putování po vánoční mapě republiky

Andělé mají horu u Karlových Varů, čerti se honí v Pekle nad Metují, Jezulátko si obléká šatečky v Praze. Kde všude...

KVÍZ: Vyznáte se v přejmenovaných městech?

S novým rokem obvykle přicházejí také změny. V roce 1949 se nesl první lednový den v duchu přejmenovávání. Ze Zlína se...

Najdete na iDNES.cz