Na co zírá mašinfíra: Nádherný Pražský Semmering včera a dnes

Seriál
V seriálu Na co zírá mašinfíra se projedeme nejmalebnější tratí v české metropoli. Dráha mezi nádražím Praha-Smíchov a Rudnou u Prahy přes Zličín a Hostivici dostala už při svém vzniku přezdívku Pražský Semmering. Dnešní díl bude mimořádný, máme možnost porovnat, jak vypadala trať před svojí rekonstrukcí a jak vypadá dnes. Jednou jsme ji projeli vlakem Českých drah, podruhé parní mašinkou Výtopny Zlíchov.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Mapa tratě 122, Praha Smíchov - Rudná u Prahy

Trať mezi pražským Smíchovem a Hostivicí postavila společnost Buštěhradské dráhy během pouhých čtyř let, mezi lety 1868 a 1872. Její účel byl prostý, dostat kladenské uhlí do Prahy tak, aby dlouhé uhelné vlaky nezatěžovaly železnici v centru. 

Dráha musela překonat převýšení 93 metrů, inženýři se proto inspirovali v Rakousku u Štýrského Hradce. Aby se vlaky dostaly co nejrychleji do požadované výše, ale za povoleného stoupání, postavili trať ve velkém oblouku, včetně dvou kamenných viaduktů.

Pražským Semmeringem jsme projeli i po rekonstrukci v roce 2019:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Do roku 1989 používaly Pražský Semmering především nákladní vlaky. Trať 122 byla tak využívaná, že se uvažovalo o jejím zdvoukolejnění a elektrifikaci. Útlum těžby na Kladensku ale tyto plány zhatil, jednu dobu se dokonce mluvilo o likvidaci dráhy.

Ještě nedávno provoz na trati stagnoval, po rozsáhlé rekonstrukci v roce 2018 však Semmering povstal z popela. Opraveny byly oba viadukty přes Prokopské údolí, v zastávkách Praha-Žvahov a Praha-Stodůlky byly obnoveny výhybny a místo zrušené stanice Praha-Jinonice vznikla stejnojmenná zastávka blíže k metru a nové zástavbě.

Pražský Semmering před obnovou

První cestu po trati 122 jsme natáčeli už v roce 2016, tedy v době, kdy provoz na této dráze skomíral. Byla sice vybudována zastávka Praha-Smíchov Na Knížecí blízko metra, to však byla jediná zásadnější investice. Tehdy jsme cestu podnikli v motorovém voze Českých drah.

Po opuštění obvodu stanice Praha-Smíchov se vlak vydal do strmého stoupání, je vidět, v jakém stavu byl dolní, jihovýchodní hlubočepský viadukt a v jakém horní, severozápadní. Oba protínají proslulé Prokopské údolí a pod nimi se vine trať 173 do Berouna. Projedeme také místo, kde byla do roku 1989 zastávka Praha-Hlubočepy

Za tehdy deaktivovanou výhybnou Praha-Žvahov se nám otevře jeden z nejkrásnějších výhledů na Prahu z úbočí Dívčích hradů, mineme další zrušenou zastávku Praha-Konvářka a zastavíme v tehdy ještě fungující stanici Praha-Jinonice.

Pražským Semmeringem před rekonstrukcí za tři a půl minuty:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Turistické cíle podél tratě 122

Za zastávkou Praha-Cibulka projedeme středem stejnojmenného lesoparku s romantickými umělými zříceninami a dostaneme se do další výhybny Praha-Stodůlky. Hned na první výhybce je jasné, že tady se v roce 2016 vlaky rozhodně křižovat nemohly.

Most přes Bucharovu ulici je dokladem toho, že se před mnoha lety uvažovalo o druhé koleji ze Zličína až na Smíchov. Projedeme těsně kolem barokní kaple Nalezení sv. Kříže a sv. Heleny. Před stanicí Praha-Zličín míjíme vlečku do bývalé továrny ČKD a do Depa Zličín. Tudy se vozily renovované vozy metra z plzeňské Škodovky.

Za Zličínem opustíme území hlavního města, přejedeme Pražský okruh a blížíme se k Hostivici. Těsně před nádražím se připojíme k trati 120, tedy k hlavní Buštěhradské dráze. Za Hostivicí se trať opět dělí, a to hned do tří směrů, jedna větev vede přes Středokluky do Slaného, další přes Kladno do Rakovníka, ta naše do Rudné. Projedeme nové zastávky Hostivice-U hřbitova a Chýně. Právě odtud  je to jenom skok k Františkánskému klášteru v Hájku nebo k hradu Červený Újezd. Za zastávkou Chýně-jih překonáme dálnici D5 a po chvíli cestu končíme.

Trať 122 v roce 2019

Naší druhou jízdu s parní lokomotivou společnosti Zababa - Výtopna Zlíchov začínáme v zastávce Praha-Smíchov severní nástupiště. Zastávka Na Knížecí je už přes dva roky zrušená a koleje jsou vytrhané.

Pražský Semmering

První zásadní změnou je stav obou hlubočepských viaduktů, dolní má vyměněné střední ocelové pole, oba jsou vyčištěné, navíc s novým zábradlím. Další novinkou je aktivace výhybny Praha-Žvahov, kde už mohou křižovat vlaky.

Stanice Praha-Jinonice byla zrušena, zůstala jen výhybna přejmenovaná na Praha-Waltrovka podle nové obytné čtvrti. Vznikla však nová zastávka Praha-Jinonice, která leží v lepší návaznosti na stanici metra. Opět funguje i výhybna ve stanici Praha-Stodůlky, tam se náš zvláštní vlak křižuje s motorovým vozem řady 810.

Stanice Praha-Zličín prošla zásadní rekonstrukcí. Dostala dvě ostrovní nástupiště a fasáda nádražní budovy se oděla do sytě zelené barvy. Od Hostivice se trať 122 téměř nezměnila a mašinka 213.902 z Výtopny Zlíchov, která mimochodem dříve sloužila na zaniklé trati Skalsko - Chotětov, tam na rovině směle konkuruje pravidelným vlakům. Jízda byla jen o 10 minut delší než motorákem řady 810 před třemi roky.

Projeďte si Pražský Semmering v současné podobě, za necelé čtyři minuty:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv
Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  23.5 22:02

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Zahoďte tlustý bajk. Obratný štěrkolet je univerzál a sluší i holkám

19. května 2024

Móda gravelových kol nabírá novou sílu. „Silničky“ na tlustých pláštích pro pohodlné jízdy ve...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2024: Kdo umí řídit, dojede dál a šetrněji

21. května 2024

Přemýšlíte o nákupu univerzálního horského elektrokola? Nechte se inspirovat testem, který pro...

TEST ELEKTROKOL 2024: Německá kvalita i české překvapení

21. května 2024

Premium Tucet terénních elektrokol s pevnou zadní stavbou prošel obsáhlým testem. Zkušení jezdci i naprostí...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Voda se ohřívá, davy ještě nedorazily. Prověřené tipy na moře před sezonou

18. května 2024

Kdo si chce užít pár dní v teple u moře dřív, než do dovolenkových lokalit dorazí tisíce...

Dovolená na kterou nezapomenete. Rakousko nabídne vše, co od prázdnin očekáváte

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Skluzavka, rytíři nebo dinosauři? Rakouské regiony myslí v létě i na malé návštěvníky

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Letní dovolená v Rakousku může být levnější díky regionálním kartám výhod

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Zažijte letní radost v Rakousku. Vydejte se na výlet parní zubačkou nebo plavbu na kánoi

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...