Na co zírá mašinfíra: Úzkokolejkou partyzánským krajem z Vysočiny na jih

Seriál aktualizováno 
V dalším dílu seriálu Na co zírá mašinfíra zamíříme na rozhraní Vysočiny a jižních Čech. Bude to vůbec poprvé, co zmapujeme dráhu o rozchodu pouhých 760 mm. Projedeme krajem s partyzánskou minulostí, skrz hluboké lesy i kolem osamocených zemědělských usedlostí. Z kabiny vlaku společnosti JHMD uvidíte trať 228 z Obrataně do Jindřichova Hradce.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Trať vznikla na počátku 20. století. Podnikatelé z Kamenice nad Lipou se dlouhá léta snažili propojit tehdy ještě okresní město železnicí s nedalekým Jindřichovým Hradcem. Původně měla být Kamenice součástí normálněrozchodné železnice mezi Jarošovem nad Nežárkou a Pelhřimovem, nakonec se plány stočily ve směru jih - sever.

Vláda ve Vídni nakonec souhlasila, ovšem s podmínkou, že trať bude postavena jako úzkorozchodná. První vlak mezi Obrataní a Jindřichovým Hradcem projel 23. prosince 1906.

Mapa trati 228 mezi Jindřichovým Hradcem a Obrataní

Mapa trati 228 mezi Jindřichovým Hradcem a Obrataní

Provoz na trati postupně sílil, poměrně velká byla nákladní doprava, kterou zajišťovaly normálněrozchodné vozy na úzkorozchodných podvalnících. V roce 1912 jezdily po dráze čtyři páry vlaků denně a v roce 1945 osm párů. Tato frekvence se po dlouhá desetiletí neměnila. V roce 1996 dráhu za symbolickou korunu odkoupila od státu společnost Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), která ji provozuje dodnes.

Partyzánskými lesy do Kamenice nad Lipou

Kraj hlubokých lesů mezi Obrataní a Kamenicí nad Lipou byl za druhé světové války útočištěm několika partyzánských skupin. A právě těmito lesy se náš vlak proplétá.

Cestu v historické lokomotivě T48 018 začínáme na nádraží místní dráhy v Obratani, které najdeme za staniční budovou tratě Tábor - Pelhřimov. Přejedeme ocelový most přes silnici I/19 a už míříme do zapomenutého koutu kraje Vysočina. Občas se přímo před námi objevuje hora Svidník, kde podle pověstí spí české vojsko, podobně, jako v Blaníku. Na jejím vrcholu najdete veřejnosti nepřístupnou rozhlednu. V Černovicích u Tábora je možné si prohlédnout, byť jen zvenčí, klasicistní zámek.

Trať 228 z Obrataně do Jindřichova Hradce

Turistické cíle podél trati 228

Z Černovic náš vlak podjede kamenný obloukový most a začne vytrvale stoupat, až na nejvyšší místo na trati, do stanice Chválkov. Odtud se můžete vydat po žluté turistické značce do obce Mnich k pomníku Slovanského bratrství, kde jsou pohřbeny oběti bitvy Němců s partyzány na konci války.

Těsně za Chválkovem projedeme i místem, kde se v roce 2016 srazily dva osobní vlaky, mineme pozůstatky zastávky a nákladiště Bohdalín, zrušené v roce 1962. Staniční budova ve Včelničce se v roce 2013 dostala do finále soutěže Nejkrásnější nádraží.

V Kamenici nad Lipou čekáme na křižování s kontroverzní „Hašišbednou“, tedy motorovým vozem M27.003. Na prohlídku města je dobré si vyčlenit několik hodin, ideálně aspoň půl dne. Největším lákadlem je určitě kamenický zámek s expozicemi Městského muzea a pobočkou Uměleckoprůmyslového muzea. Za shlédnutí rozhodně stojí i zámecký park s památnou lípou, která byla podle legendy vysazena v roce 1248. Nad městem je vzorně opravený židovský hřbitov.

Mezi jihočeskými rybníky

Za Kamenicí nad Lipou se výhled z čela lokomotivy zcela mění. Opouštíme Vysočinu i s jejími kopci a vjíždíme do otevřenější jihočeské krajiny. Po cestě kolem mnoha menších i větších rybníků, z nichž řada se v létě hodí ke koupání, zastavujeme v Nové Včelnici, rodišti herce Rudolfa Hrušínského.

Pětačtyřicet kilometrů z Obrataně do Jindřichova Hradce lze projet i za čtyři a půl minuty:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Ve stanici Lovětín míjíme velkou halu, kde Jindřichohradecké místní dráhy uchovávají některé ze svých strojů. Na jindřichohradeckém zhlaví uvidíme zbytky úzkokolejné drážky do keramičky Hlubokodol. Za Horním Skrýchovem přejedeme ocelový most přes Nežárku a vjíždíme do technicky velmi zajímavého úseku, kolejové splítky. Aby projektanti železnice ušetřili za souběh normálně rozchodné a úzkokolejné trati, vložili úzkokolejku do osy dráhy Veselí nad Lužnicí - Horní Cerekev. Z pohledu mašinfíry jsou tak vidět tři kolejnice. Náš vlak používá úplně pravou a prostřední.

Po zhruba kilometru a půl se obě dráhy opět rozdělují a vlak JHMD míří na úzkokolejné místní nádraží Jindřichův Hradec. Tam také cestu po necelé hodině a půl končíme. Jindřichův Hradec snad smysl nemá turistům  připomínat, stačí zmínit historické centrum, státní hrad a zámek s bílou paní nebo Muzeum Jindřichohradecka se světoznámými Krýzovými jesličkami.   

Autor:

Nejčtenější

Influenceři chtějí všechno zadarmo. Běžte pracovat, odbyl je hoteliér

Někteří cestovatelé se snaží vyměnit své fotografie na sociálních sítích za...

Je to práce snů. Cestujete si po světě, své fotografie zveřejňujete na sociálních sítích, a pokud jste opravdu dobří...

Dovolené tisíců Čechů v ohrožení, neštěstí Boeingu dopadá na cestovky

Letadlo typu Boeing 737 společnosti Smartwings

Ohrožené dovolené s odletem z menších českých letišť nebo osekaná linka na Kapverdské ostrovy a do sousedního Senegalu....

Otřesné cesty na Ukrajině a úplatky. Dojeli jsme na jawách až do Ruska

Bitevník Aurora v Petrohradu

Rusko na nás udělalo výborný dojem, tedy až na nedůvtipné celníky a úplatné policisty. Na Ukrajině jsme zase museli dát...

Prázdné a nenápadné pláže v Itálii. Užijte si dovolenou bez návalu ve vodě

Monopoli, zátoka Porta Vecchia

Itálie není jen Bibione, Caorle či Portofino. I v jedné z nejnavštěvovanějších zemí světa se najdou místa u moře, kde...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Další z rubriky

Český výletník: Vrtací kladivo na fasádě bude jednou chránit OSN

V Dělnické ulici zdobí stěnu domu tři dělníci s vrtacím kladivem, jeřábem a...

Je to trochu nadsázka. Ale, kdo ví. Havířov, postavený ve slohu socialistického realismu, jednou skončí v UNESCO. Budou...

Na co zírá mašinfíra: Projeďte se mezi vyhaslými sopkami z Mostu do Lovosic

Motorový vůz 810.435-8 společnosti AŽD čeká ve stanici Most na odjezd do...

V tomto dílu seriálu Na co zírá mašinfíra se budeme v motoráku 810.435-8 společnosti AŽD proplétat mezi ovocnými sady a...

V lese roste ananas, odpadky uklízí lesník. Vztah dětí k přírodě se zhoršuje

Chřiby

Právě ve čtvrtek se po celém světě slaví Mezinárodní den lesů. V letošním roce se odborníci snaží zaměřit pozornost na...

Najdete na iDNES.cz