Na co zírá mašinfíra: Úzkokolejkou partyzánským krajem z Vysočiny na jih

Seriál aktualizováno 
V dalším dílu seriálu Na co zírá mašinfíra zamíříme na rozhraní Vysočiny a jižních Čech. Bude to vůbec poprvé, co zmapujeme dráhu o rozchodu pouhých 760 mm. Projedeme krajem s partyzánskou minulostí, skrz hluboké lesy i kolem osamocených zemědělských usedlostí. Z kabiny vlaku společnosti JHMD uvidíte trať 228 z Obrataně do Jindřichova Hradce.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Trať vznikla na počátku 20. století. Podnikatelé z Kamenice nad Lipou se dlouhá léta snažili propojit tehdy ještě okresní město železnicí s nedalekým Jindřichovým Hradcem. Původně měla být Kamenice součástí normálněrozchodné železnice mezi Jarošovem nad Nežárkou a Pelhřimovem, nakonec se plány stočily ve směru jih - sever.

Vláda ve Vídni nakonec souhlasila, ovšem s podmínkou, že trať bude postavena jako úzkorozchodná. První vlak mezi Obrataní a Jindřichovým Hradcem projel 23. prosince 1906.

Mapa trati 228 mezi Jindřichovým Hradcem a Obrataní

Mapa trati 228 mezi Jindřichovým Hradcem a Obrataní

Provoz na trati postupně sílil, poměrně velká byla nákladní doprava, kterou zajišťovaly normálněrozchodné vozy na úzkorozchodných podvalnících. V roce 1912 jezdily po dráze čtyři páry vlaků denně a v roce 1945 osm párů. Tato frekvence se po dlouhá desetiletí neměnila. V roce 1996 dráhu za symbolickou korunu odkoupila od státu společnost Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), která ji provozuje dodnes.

Partyzánskými lesy do Kamenice nad Lipou

Kraj hlubokých lesů mezi Obrataní a Kamenicí nad Lipou byl za druhé světové války útočištěm několika partyzánských skupin. A právě těmito lesy se náš vlak proplétá.

Cestu v historické lokomotivě T48 018 začínáme na nádraží místní dráhy v Obratani, které najdeme za staniční budovou tratě Tábor - Pelhřimov. Přejedeme ocelový most přes silnici I/19 a už míříme do zapomenutého koutu kraje Vysočina. Občas se přímo před námi objevuje hora Svidník, kde podle pověstí spí české vojsko, podobně, jako v Blaníku. Na jejím vrcholu najdete veřejnosti nepřístupnou rozhlednu. V Černovicích u Tábora je možné si prohlédnout, byť jen zvenčí, klasicistní zámek.

Trať 228 z Obrataně do Jindřichova Hradce

Turistické cíle podél trati 228

Z Černovic náš vlak podjede kamenný obloukový most a začne vytrvale stoupat, až na nejvyšší místo na trati, do stanice Chválkov. Odtud se můžete vydat po žluté turistické značce do obce Mnich k pomníku Slovanského bratrství, kde jsou pohřbeny oběti bitvy Němců s partyzány na konci války.

Těsně za Chválkovem projedeme i místem, kde se v roce 2016 srazily dva osobní vlaky, mineme pozůstatky zastávky a nákladiště Bohdalín, zrušené v roce 1962. Staniční budova ve Včelničce se v roce 2013 dostala do finále soutěže Nejkrásnější nádraží.

V Kamenici nad Lipou čekáme na křižování s kontroverzní „Hašišbednou“, tedy motorovým vozem M27.003. Na prohlídku města je dobré si vyčlenit několik hodin, ideálně aspoň půl dne. Největším lákadlem je určitě kamenický zámek s expozicemi Městského muzea a pobočkou Uměleckoprůmyslového muzea. Za shlédnutí rozhodně stojí i zámecký park s památnou lípou, která byla podle legendy vysazena v roce 1248. Nad městem je vzorně opravený židovský hřbitov.

Mezi jihočeskými rybníky

Za Kamenicí nad Lipou se výhled z čela lokomotivy zcela mění. Opouštíme Vysočinu i s jejími kopci a vjíždíme do otevřenější jihočeské krajiny. Po cestě kolem mnoha menších i větších rybníků, z nichž řada se v létě hodí ke koupání, zastavujeme v Nové Včelnici, rodišti herce Rudolfa Hrušínského.

Pětačtyřicet kilometrů z Obrataně do Jindřichova Hradce lze projet i za čtyři a půl minuty:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Ve stanici Lovětín míjíme velkou halu, kde Jindřichohradecké místní dráhy uchovávají některé ze svých strojů. Na jindřichohradeckém zhlaví uvidíme zbytky úzkokolejné drážky do keramičky Hlubokodol. Za Horním Skrýchovem přejedeme ocelový most přes Nežárku a vjíždíme do technicky velmi zajímavého úseku, kolejové splítky. Aby projektanti železnice ušetřili za souběh normálně rozchodné a úzkokolejné trati, vložili úzkokolejku do osy dráhy Veselí nad Lužnicí - Horní Cerekev. Z pohledu mašinfíry jsou tak vidět tři kolejnice. Náš vlak používá úplně pravou a prostřední.

Po zhruba kilometru a půl se obě dráhy opět rozdělují a vlak JHMD míří na úzkokolejné místní nádraží Jindřichův Hradec. Tam také cestu po necelé hodině a půl končíme. Jindřichův Hradec snad smysl nemá turistům  připomínat, stačí zmínit historické centrum, státní hrad a zámek s bílou paní nebo Muzeum Jindřichohradecka se světoznámými Krýzovými jesličkami.   

Autor:

Nejčtenější

KVÍZ: Lidé pro ně i umírají. Jak dobře znáte státní vlajky?

Víte, který stát má na své vlajce kalašnikov?

Jsou jedním z nejvýraznějších symbolů každého státu. Některé vlajky pozná na první pohled téměř každý, jiné se dají...

Slavný cestovatel Miroslav Zikmund slaví sto let, svůj věk bere jako dar

Miroslav Zikmund

Při dvou cestách projel Miroslav Zikmund Asii, Afriku i Ameriku. Je absolutní systematik, jeho život má pevně daný...

Místo prosecca si dám radši pivo, říká nejlepší someliér na světě

Nejlepší sommeliér světa za rok 2018 Eros Teboni miluje ryzlinky a jihotyrolská...

Víno má podle něj hlavně vzbuzovat silné emoce. A o vínu umí Ital Eros Teboni vyprávět tak, že odložíte skleničku a...

Lyže v Německu, postel v Česku. Zkusili jsme lyžování na Velkém Javoru

Lyžování na Grosser Arber stojí za to i v pozdějších odpoledních hodinách, kdy...

Moderní lanovky, sjezdovky všech obtížností, výborné sněhové podmínky obvykle až do dubna a perfektní zázemí. To jsou...

Je to drahé, ale luxusní. Výlet za tři stovky na Dlouhé stráně na běžkách

U horní nádrže přečerpávací elektrárny Dlouhé stráně

Utrácet nehorázné sumy na sjezdovkách se stalo samozřejmostí, zatímco na běžkách je u nás zvykem jezdit zadarmo. Ne...

Další z rubriky

Český výletník: Jak mě Vincek Priessnitz naučil léčit a být trpělivý

Sanatorium Priessnitz je dnes nejvýznamnější stavbou a jakýmsi logem Lázní...

Když zazní jméno Priessnitz, člověk si představí cosi tajemně německého a chladného. Vincenz Priessnitz však založil...

Český výletník: Tady se pije laserové pivo a městu vládne jaderný fyzik

Nová sportovní hala v Břežanech z roku 2018 získala architektonickou cenu....

Když se řekne Dolní Břežany, vždycky si představím klasický film Adéla ještě nevečeřela, kde detektiv Nick Carter...

Český výletník: Záludná otázka. Která dvě česká města jsou stejná?

Hlavní náměstí v Terezíně. Je pravda, že Josefov obě budovy po stranách kostela...

Existují v Česku nějaká dvě stejná města? Odpověď bude pro leckoho překvapivá: Ano. Tedy skoro ano. Josefov u Hradce...

Najdete na iDNES.cz