Na co zírá mašinfíra
Sledovat další díly na iDNES.tvNa vlastní kůži jsme se přesvědčili, co dokáže její motor. Když strojvedoucí přeplňovaný řadový šestiválec ČKD K 6 S 310 DR s přímým vstřikem paliva o maximálním výkonu 1 103 kW bez tlumiče nastartoval a nechal na volnoběh, začala se celá lokomotiva otřásat. Bohužel i s kamerou, umístěnou na čelním skle. Nemusíte se ale bát, za jízdy jsou otřesy nepatrné.
Rozvětvený Pacifik
Mezi Skochovicemi a Dobříší vznikla jedna z větví legendárního Posázavského pacifiku, dnes tratě 210. První vlak se z Prahy do Dobříše dostal v září 1897, stavba trvala dva roky. Terén kolem Bojovského potoka sice nebyl tak náročný, jako úsek do Čerčan, přesto ale museli dělníci vybudovat celou řadu náspů, skalních zářezů, a dokonce jeden krátký tunel. Dráha přispěla k rozvoji města Dobříše, protože se mu vůbec poprvé dostalo přímé spojení s metropolí. Za první republiky dráhu notně využívali trampové, kteří v romantickém kraji zakládali svoje osady.
Lákadla trati 210
Vlak Os 2060 Českých drah vyráží z Dobříše půl hodinu po poledni. V tomto městě je samozřejmě povinností turisty prohlédnout si tamní zámek, včetně parku. Ze zastávky ve Staré Huti lze pohodlně dojít k památníku Karla Čapka v nedaleké Strži. Trať se potom proplétá mezi lesy a poli, a to až do Nové Vsi pod Pleší. V obci je od roku 2017 v sezoně otevřeno Muzeum (žlutých) Trabantů. Další stanicí je Mníšek pod Brdy. Pozor, nádraží je od města vzdálené zhruba dva kilometry. Mníšek je proslulý svým zámkem nebo barokním poutním areálem Skalka.
Za stanicí Čisovice koleje začínají kopírovat Bojovský potok ve stejnojmenném údolí. Vlak míjí staré trampské osady a projíždí i jediným tunelem na dobříšské větvi. Zřejmě nejkrásnější partií celé tratě je přejezd přes Měchenický viadukt, který se klene nad Vranskou přehradou. Na ocelovém mostě, který měří 207 metrů, je zajímavé, že přes Vltavu nebyl postaven kolmo, ale šikmo. Hned za ním se k našim kolejím připojuje úsek z Čerčan.
Z Dobříše do Prahy se můžete projet i ve zrychlené verzi, za 4 a půl minuty:
Na co zírá mašinfíra
Sledovat další díly na iDNES.tvNa své cestě mašinfíra může zahlédnout i hráz Vranské přehrady. Za stanicí Vrané nad Vltavou vlak projede Jarovským tunelem a na Zbraslavi zastaví těsně pod keltským hradištěm Závist. Dráha pak pokračuje přímo podél Vltavy, podjede Pražský okruh a mine někdejší nádraží Praha-Modřany, které bylo původní koncovou stanicí dráhy Nusle - Modřany. Od roku 1995 u něj osobní vlaky už nezastavují.
Trať 210 Dobříš - Praha-Hlavní nádraží |
U pověstné trampské stanice Praha-Braník vlak podjede most Inteligence (Branický most) a pokračuje dál do středu města. Mine seřaďovací nádraží Praha-jih a napojí se na trať od Benešova. Posledních několik set metrů jízdy prožijeme v naprosté tmě jednoho z Vinohradských tunelů a po hodině a půl dojíždíme na pražské hlavní nádraží.