VIDEO: Na co zírá mašinfíra. Slavnou Bardotkou z Dobříše až do Prahy

Seriál aktualizováno  13:33
V dalším dílu seriálu Na co zírá mašinfíra se vydáme vlakem Českých drah po trati 210 po jedné větvi slavného Posázavského pacifiku z Dobříše do Prahy. Měli jsme čest umístit kameru do lokomotivy 749.121, přezdívané Zamračená nebo Bardotka, která při svém mimořádném výkonu právě slavila 50 let ve službě.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv
Mapa trati 210 Praha-hlavní nádraží - Vrané nad Vltavou - Dobříš

Mapa trati 210 Praha-hlavní nádraží - Vrané nad Vltavou - Dobříš

Na vlastní kůži jsme se přesvědčili, co dokáže její motor. Když strojvedoucí přeplňovaný řadový šestiválec ČKD K 6 S 310 DR s přímým vstřikem paliva o maximálním výkonu 1 103 kW bez tlumiče nastartoval a nechal na volnoběh, začala se celá lokomotiva otřásat. Bohužel i s kamerou, umístěnou na čelním skle. Nemusíte se ale bát, za jízdy jsou otřesy nepatrné.

Rozvětvený Pacifik

Mezi Skochovicemi a Dobříší vznikla jedna z větví legendárního Posázavského pacifiku, dnes tratě 210. První vlak se z Prahy do Dobříše dostal v září 1897, stavba trvala dva roky. Terén kolem Bojovského potoka sice nebyl tak náročný, jako úsek do Čerčan, přesto ale museli dělníci vybudovat celou řadu náspů, skalních zářezů, a dokonce jeden krátký tunel. Dráha přispěla k rozvoji města Dobříše, protože se mu vůbec poprvé dostalo přímé spojení s metropolí. Za první republiky dráhu notně využívali trampové, kteří v romantickém kraji zakládali svoje osady.

Lákadla trati 210

Vlak Os 2060 Českých drah vyráží z Dobříše půl hodinu po poledni. V tomto městě je samozřejmě povinností turisty prohlédnout si tamní zámek, včetně parku. Ze zastávky ve Staré Huti lze pohodlně dojít k památníku Karla Čapka v nedaleké Strži. Trať se potom proplétá mezi lesy a poli, a to až do Nové Vsi pod Pleší. V obci je od roku 2017 v sezoně otevřeno Muzeum (žlutých) Trabantů. Další stanicí je Mníšek pod Brdy. Pozor, nádraží je od města vzdálené zhruba dva kilometry. Mníšek je proslulý svým zámkem nebo barokním poutním areálem Skalka.

Za stanicí Čisovice koleje začínají kopírovat Bojovský potok ve stejnojmenném údolí. Vlak míjí staré trampské osady a projíždí i jediným tunelem na dobříšské větvi. Zřejmě nejkrásnější partií celé tratě je přejezd přes Měchenický viadukt, který se klene nad Vranskou přehradou. Na ocelovém mostě, který měří 207 metrů, je zajímavé, že přes Vltavu nebyl postaven kolmo, ale šikmo. Hned za ním se k našim kolejím připojuje úsek z Čerčan.

Z Dobříše do Prahy se můžete projet i ve zrychlené verzi, za 4 a půl minuty:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Na své cestě mašinfíra může zahlédnout i hráz Vranské přehrady. Za stanicí Vrané nad Vltavou vlak projede Jarovským tunelem a na Zbraslavi zastaví těsně pod keltským hradištěm Závist. Dráha pak pokračuje přímo podél Vltavy, podjede Pražský okruh a mine někdejší nádraží Praha-Modřany, které bylo původní koncovou stanicí dráhy Nusle - Modřany. Od roku 1995 u něj osobní vlaky už nezastavují.

Trať 210 Dobříš - Praha-Hlavní nádraží

U pověstné trampské stanice Praha-Braník vlak podjede most Inteligence (Branický most) a pokračuje dál do středu města. Mine seřaďovací nádraží Praha-jih a napojí se na trať od Benešova. Posledních několik set metrů jízdy prožijeme v naprosté tmě jednoho z Vinohradských tunelů a po hodině a půl dojíždíme na pražské hlavní nádraží

Autor:

Nejčtenější

Máme plno, ale končíme. Stát zrušil rezervace a zavřel Richtrovy boudy

Zavřené Richtrovy boudy v Krkonoších (13.1.2019).

Na seznam zavřených krkonošských bud přibyla další položka. Státem vlastněné Richtrovy boudy nad Pecí pod Sněžkou od...

Na Poštovnu dorazil jediný dobrovolník, i tak je bouda ze sněhu venku

Odklízení sněhu u Poštovny na Sněžce (17.1.2019).

Jen jeden dobrovolník vyslyšel už ve čtvrtek volání o pomoc z Poštovny na Sněžce. V bílé tmě a extrémním větru...

SLEPÁ MAPA: Tvrdá lekce zeměpisu. Najděte evropské řeky

Ilustrační snímek

Labe, Temže, Dunaj. Kdo by neznal názvy těchto významných evropských řek. Jejich královnou je jednoznačně Volha,...

Běžkaři mají skvělý rok. Podívejte se na přehled parádních tratí v Česku

Zaniklá obec Chaloupky

Letošní zima se může pochlubit nadprůměrnou sněhovou nadílkou. Záchranáři sice momentálně varují před výlety na...

Koloběžkou do Španělska. Žena z Tanvaldu jela poděkovat za život

Martina Josífek Zelinková na své pouti

V roce 2017, ve 46 letech, jí diagnostikovali zhoubný nádor. Po krátké, ale zničující léčbě sedla na koloběžku a odjela...

Další z rubriky

99 důvodů, proč je Česko nejlepší pro život. Znáte ten stý?

Pravčická brána

Česko je země, kde je radost žít. Redakce magazínu Víkend MF DNES sestavila devět a devadesát důvodů, proč je Česko...

V lese páchly ryby a ples tam vůbec nebyl. Kde se točila slavná Popelka

Zadní trakt zámku Moritzburg posloužil ve filmu jako hlavní příjezd na zámecký...

Je to zcela jistě nejznámější saský zámek a pozná ho snad každý Čech. Zahrál si totiž ve vánoční klasice Tři oříšky pro...

Český výletník: Jak mě Vincek Priessnitz naučil léčit a být trpělivý

Sanatorium Priessnitz je dnes nejvýznamnější stavbou a jakýmsi logem Lázní...

Když zazní jméno Priessnitz, člověk si představí cosi tajemně německého a chladného. Vincenz Priessnitz však založil...

Najdete na iDNES.cz