Na co zírá mašinfíra: Nádherný Pražský Semmering včera a dnes

Seriál aktualizováno 
V seriálu Na co zírá mašinfíra se projedeme nejmalebnější tratí v české metropoli. Dráha mezi nádražím Praha-Smíchov a Rudnou u Prahy přes Zličín a Hostivici dostala už při svém vzniku přezdívku Pražský Semmering. Dnešní díl bude mimořádný, máme možnost porovnat, jak vypadala trať před svojí rekonstrukcí a jak vypadá dnes. Jednou jsme ji projeli vlakem Českých drah, podruhé parní mašinkou Výtopny Zlíchov.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv
Mapa tratě 122, Praha Smíchov - Rudná u Prahy

Mapa tratě 122, Praha Smíchov - Rudná u Prahy

Trať mezi pražským Smíchovem a Hostivicí postavila společnost Buštěhradské dráhy během pouhých čtyř let, mezi lety 1868 a 1872. Její účel byl prostý, dostat kladenské uhlí do Prahy tak, aby dlouhé uhelné vlaky nezatěžovaly železnici v centru. 

Dráha musela překonat převýšení 93 metrů, inženýři se proto inspirovali v Rakousku u Štýrského Hradce. Aby se vlaky dostaly co nejrychleji do požadované výše, ale za povoleného stoupání, postavili trať ve velkém oblouku, včetně dvou kamenných viaduktů.

Pražským Semmeringem jsme projeli i po rekonstrukci v roce 2019:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Do roku 1989 používaly Pražský Semmering především nákladní vlaky. Trať 122 byla tak využívaná, že se uvažovalo o jejím zdvoukolejnění a elektrifikaci. Útlum těžby na Kladensku ale tyto plány zhatil, jednu dobu se dokonce mluvilo o likvidaci dráhy.

Ještě nedávno provoz na trati stagnoval, po rozsáhlé rekonstrukci v roce 2018 však Semmering povstal z popela. Opraveny byly oba viadukty přes Prokopské údolí, v zastávkách Praha-Žvahov a Praha-Stodůlky byly obnoveny výhybny a místo zrušené stanice Praha-Jinonice vznikla stejnojmenná zastávka blíže k metru a nové zástavbě.

Pražský Semmering před obnovou

První cestu po trati 122 jsme natáčeli už v roce 2016, tedy v době, kdy provoz na této dráze skomíral. Byla sice vybudována zastávka Praha-Smíchov Na Knížecí blízko metra, to však byla jediná zásadnější investice. Tehdy jsme cestu podnikli v motorovém voze Českých drah.

Po opuštění obvodu stanice Praha-Smíchov se vlak vydal do strmého stoupání, je vidět, v jakém stavu byl dolní, jihovýchodní hlubočepský viadukt a v jakém horní, severozápadní. Oba protínají proslulé Prokopské údolí a pod nimi se vine trať 173 do Berouna. Projedeme také místo, kde byla do roku 1989 zastávka Praha-Hlubočepy

Za tehdy deaktivovanou výhybnou Praha-Žvahov se nám otevře jeden z nejkrásnějších výhledů na Prahu z úbočí Dívčích hradů, mineme další zrušenou zastávku Praha-Konvářka a zastavíme v tehdy ještě fungující stanici Praha-Jinonice.

Pražským Semmeringem před rekonstrukcí za tři a půl minuty:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Turistické cíle podél tratě 122

Za zastávkou Praha-Cibulka projedeme středem stejnojmenného lesoparku s romantickými umělými zříceninami a dostaneme se do další výhybny Praha-Stodůlky. Hned na první výhybce je jasné, že tady se v roce 2016 vlaky rozhodně křižovat nemohly.

Most přes Bucharovu ulici je dokladem toho, že se před mnoha lety uvažovalo o druhé koleji ze Zličína až na Smíchov. Projedeme těsně kolem barokní kaple Nalezení sv. Kříže a sv. Heleny. Před stanicí Praha-Zličín míjíme vlečku do bývalé továrny ČKD a do Depa Zličín. Tudy se vozily renovované vozy metra z plzeňské Škodovky.

Za Zličínem opustíme území hlavního města, přejedeme Pražský okruh a blížíme se k Hostivici. Těsně před nádražím se připojíme k trati 120, tedy k hlavní Buštěhradské dráze. Za Hostivicí se trať opět dělí, a to hned do tří směrů, jedna větev vede přes Středokluky do Slaného, další přes Kladno do Rakovníka, ta naše do Rudné. Projedeme nové zastávky Hostivice-U hřbitova a Chýně. Právě odtud  je to jenom skok k Františkánskému klášteru v Hájku nebo k hradu Červený Újezd. Za zastávkou Chýně-jih překonáme dálnici D5 a po chvíli cestu končíme.

Trať 122 v roce 2019

Naší druhou jízdu s parní lokomotivou společnosti Zababa - Výtopna Zlíchov začínáme v zastávce Praha-Smíchov severní nástupiště. Zastávka Na Knížecí je už přes dva roky zrušená a koleje jsou vytrhané.

Pražský Semmering

První zásadní změnou je stav obou hlubočepských viaduktů, dolní má vyměněné střední ocelové pole, oba jsou vyčištěné, navíc s novým zábradlím. Další novinkou je aktivace výhybny Praha-Žvahov, kde už mohou křižovat vlaky.

Stanice Praha-Jinonice byla zrušena, zůstala jen výhybna přejmenovaná na Praha-Waltrovka podle nové obytné čtvrti. Vznikla však nová zastávka Praha-Jinonice, která leží v lepší návaznosti na stanici metra. Opět funguje i výhybna ve stanici Praha-Stodůlky, tam se náš zvláštní vlak křižuje s motorovým vozem řady 810.

Stanice Praha-Zličín prošla zásadní rekonstrukcí. Dostala dvě ostrovní nástupiště a fasáda nádražní budovy se oděla do sytě zelené barvy. Od Hostivice se trať 122 téměř nezměnila a mašinka 213.902 z Výtopny Zlíchov, která mimochodem dříve sloužila na zaniklé trati Skalsko - Chotětov, tam na rovině směle konkuruje pravidelným vlakům. Jízda byla jen o 10 minut delší než motorákem řady 810 před třemi roky.

Projeďte si Pražský Semmering v současné podobě, za necelé čtyři minuty:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv
Autor:

Nejčtenější

Hitem byla sekaná se svíčkovou a růžová tatarka. Jak se jedlo v roce 1989

Pohled do Gril Baru ve Slovanském domě (1968)

Škrtněte posledních třicet let a přesuňte se s námi zpátky do roku 1989. Vzpomenete si, jaká byla nabídka tehdejších...

Instagrameři nás otravují. Chceme plot, žádají obyvatelé ikonické ulice

Pařížská ulice Rue Crémieux

Obyvatelé malebné pařížské ulice Rue Crémieux už mají dost nadšenců sociální sítě Instagram, kteří kvůli zachycení té...

Nejkrásnější jarní vodopády. Neuvěříte, kolik jich v naší zemi máme

Vodopád pod Dlouhými stráněmi v Jeseníkách

Mnoho krásných vodopádů se za příznivých okolností objevuje i v naší domovině. Kromě Krkonoš, kde jsou ty nejznámější a...

Za lány bledulí míří tisíce turistů, ze vsi se na měsíc stalo parkoviště

Když vyjde počasí, vypadá to v rezervaci zhruba takto. Mezi lány bledulí se...

Poslové jara jsou tady, hlásí lidé z Chlébského na Bystřicku. Vesnička na pomezí Vysočiny a Jihomoravského kraje se...

Komfort stranou. Třicet světových dobrodružství pro kované cestovatele

Svatý muž v indickém Váránasí

Benátky jsou romantické, pláže v Thajsku exotické a all-inclusive dovolenou na turecké riviéře vám budou sousedé...

Další z rubriky

Zaniklé tratě: Šenovka byla v Česku nejklikatější. Její část možná ožije

Os 26607 v čele s lokomotivou T435.0095 v Horní Libchavě, 16. 9. 1978...

V 17. dílu seriálu Zaniklé tratě se vypravíme na pomezí Lužických hor a Českého středohoří. Navštívíme zřejmě...

Na co zírá mašinfíra: Nádherný Pražský Semmering včera a dnes

Lokomotiva společnosti Zababa - Výtopna Zlíchov v čele zážitkového vlaku zbrojí...

V seriálu Na co zírá mašinfíra se projedeme nejmalebnější tratí v české metropoli. Dráha mezi nádražím Praha-Smíchov a...

OBRAZEM: Drsná tvář Mostecka. Skutečný život má ke komedii daleko

Magistr Edward Kelly ho proklel. Švédi ho opakovaně vyplenili. Komunisté ho...

Magistr Edward Kelly ho proklel. Švédi ho opakovaně vyplenili. Komunisté ho chtěli srovnat se zemí. Dnes získal Most...

Najdete na iDNES.cz