RECENZE: Shakespeare přežil vojenskou základnu i pravicový extremismus
Moderní Othello Divadla pod Palmovkou je těžké drama z prostředí studené vojenské základny. Dva páni z Verony ústeckého Činoheráku v pražském Divadle Komedie pak sází na uvolněnou komediálnost letních scén.
Silový Othello na základně
Stejně jako celou minulou sezonu, i letošní první premiéru muselo Divadlo pod Palmovkou zinscenovat mimo domácí scénu. Svoji verzi Othella divákům nabídlo v azylu Divadla v Dlouhé. Režie se chopil ředitel libeňské scény Michal Lang. A ten se rozhodl klasické, více než čtyři sta let staré Shakespearovo drama převést do moderní doby.
Tvůrci se možná inspirovali londýnským National Theatre, kde tamní režisér Nicholas Hytner zasadil děj Othella do prostor Blízkého východu. I Othello Divadla pod Palmovkou nahrazuje původní vojsko Benátské republiky 15. století současným námořnictvem.
Zatímco však v londýnské verzi je taková záměna zcela výmluvná, zde bohužel žádného smyslu nedostává a vyznívá jako manýra. I proto nezní příliš uvěřitelně, když se Brabanzio, otec Desdemony, tolik durdí nad tím, že si jeho dcera vybrala za muže mouřenína.
Krom úvodního momentu však hře moderní stylizace neškodí. Všechny ty kufry, mobily, tablety, vojenské frčky či pistole pomáhají vytvořit studenou, plechovou a až hermeticky uzavřenou vojenskou základnu na Kypru.
OthelloDivadlo pod Palmovkou premiéra 26. října 2014 (Divadlo v Dlouhé) režie: Michal Lang hrají: Ondřej Veselý, Jan Teplý ml., Angelika Sbouli, Lenka Langová, Jan Hušek, Jan Konečný, Tomáš Dianiška, Zdeněk Kupka, Ivana Wojtylová, Dušan Sitek, Martin Hruška a další |
Důstojníci zde žijí ve vlastním nalinkovaném světě rozkazů. V přetěžované, ponorkovou nemocí zkoušené mysli se tak najde dost prostoru pro shakespearovské myšlenky na lásku, pomstu i žárlivost.
Lang sice vojenství podřídil celou hru, i přes moderní pojetí však vsadil na Hilského překlad. Dupot vojenských bot a cvakot pojistek u zbraní tak doslova přehlušují košaté dialogy o lásce i nenávisti, které dávají možná banální, ale srozumitelné poselství o tom, co je silnější než válka.
Hru drží dobré herecké výkony Jaga (Jan Teplý) i Othella (Ondřej Veselý), které gradují spolu s finálem děje. Titulní hrdina je výrazná silová postava, armádní alfa samec, který si s sebou na misi vzal svou naivní, ale na smrt oddanou ženušku (Angelika Sbouli). Kontrast mezi ústřední dvojicí je více než dostatečný, divák proto krčí rameny, zda ho bylo za každou cenu nutné podtrhnout krátkou a výrazně nepadnoucí košilkou hlavní hrdinky.
Dva páni o fotbale i extremismu
O ústeckém Činoheráku se toho letos namluvilo mnoho. Utlačovaná scéna se nyní silně prezentuje i mimo své působiště a dokazuje, že její soubor za mohutné protesty umělecké obce stojí. Přesvědčila i hrou, kterou režisér Filip Nuckolls původně připravil pro letní scénu hradu Střekov. Právě uvolněnou atmosféru si kus zachoval i při uvedení v pražském Divadle Komedie.
Dva páni z VeronyČinoherák Ústí 14. října 2014 (Divadlo Komedie) režie: Filip Nuckolls hrají: Jaroslav Achab Haidler, Vojtěch Kadeřábek, Matúš Bukovčan, Anna Fišerová, Kryštof Rímský, Jiří Maryško |
Klasický příběh na jednoduché scéně ozvláštňuje pouze hra na loutnu. Nuckolls do něj však vsunul několik vtipných vstupů odkazujících na (nejen) regionální problematiku pravicového extremismu či (v době premiéry aktuální) mistrovství světa ve fotbale. V nich září Jiří Maryško.
Divák se nevyhne srovnání s letošní premiérou Shakespearovských slavností. I když jsou Dva páni z Verony považováni za nejslabší kus anglického klasika, vedle Menzelova Mnoho povyku pro nic vyznívají jako skutečná událost letních scén. A to i přes podivně uspěchaný konec.
Tipy z televizního programu
Recenze: Jurský svět: Zánik říše 55 %, Yeti: Ledové dobrodružství 55 %, Počátek 60 %, Účastníci zájezdu 70 %, Mission: Impossible - Národ grázlů 65 %, Hunger Games: Vražedná pomsta 60 %, G. I. Joe 2: Odveta 50 %, Šifra mistra Leonarda 60 %, Nabarvené ptáče 65 %, Jak básníci čekají na zázrak 50 %, Troja 40 %, Interstellar 65 %, Terminator Genisys 60 %, Víly z Inisherinu 80 %, Prci, prci, prcičky: Školní sraz 40 %, Miri fajta 70 %
Klíčová slova: Všechnopárty, Jiří Suchý, Smetanova Litomyšl, EURO 2024, Zpěvačka Victoria
Seriály: Stíny v mlze, Jedna rodina, Iveta
Strach posílá muzikál Anděl Páně k soudu. Karlín jej uvede v upravené verzi
Hudební divadlo Karlín vypustí pasáže muzikálu Anděl Páně, o kterých režisér Jiří Strach tvrdí, že...
Byla jsem na sebe přísná. Trvalo najít pochopení pro své „chyby“, říká Langerová
Rozstřel Aneta Langerová letos slaví dvacet let na scéně. Výběrovým albem Zázračné písně krajina 20 LET,...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
Drogy a aktivismus. Umělci ostře vystoupili proti směru AVU i Národní galerie
Údajně neúnosné poměry na Akademii výtvarných umění a v Národní galerii kritizuje petice, kterou...
To on z nás dělal osobnosti. Se Schmidem se loučili Eben, Dejdar i Lábus
Poslední rozloučení se zesnulým legendárním divadelníkem Janem Schmidem se za účasti všech předních...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
RECENZE: I rodinný seriál může mít mozek, dokazuje premiérová Mozaika
Premium Z pojmu český rodinný seriál se stal skoro divácký postrach, ale třináctidílná novinka platformy...
SÓLO PRO MORÁVKA: Vzkaz pro mou novorozenou vnučku za třináct let
Premium Názory, vzpomínky, glosy, momenty ze zákulisí. Každou sobotu píšou přední osobnosti české umělecké...
TELEVIZIONÁŘ: Američtí Neporažení Wayne a Hudson se potkali až v Mexiku
Jen pro pořádek, pod názvem Neporažení se v neděli na ČT2 nevysílá ani pamětnický český příběh...
Máme více práv, ale trápí nás stejné věci, říkají hvězdy seriálu Bridgertonovi
Premium Jak vzniká seriálový kult? A kdy se v něj proměňuje z obyčejného hitu? Úspěch Bridgertonových od...
Drogy a aktivismus. Umělci ostře vystoupili proti směru AVU i Národní galerie
Údajně neúnosné poměry na Akademii výtvarných umění a v Národní galerii kritizuje petice, kterou...