Deník Frankfurter Allgemeine Zeitung zjistil od známé Andrease Lubitze, že muž přerušil před šesti lety letecký výcvik kvůli depresím. „Trpěl syndromem vyhoření a byl v depresi,“ uvedla žena.
S Lubitzem se naposledy viděla o Vánocích, kdy se choval normálně. Stejnou informaci zveřejnil na svém Twitteru novinář z týdeníku Der Spiegel Matthias Gebauer.
Vyšetřovatelé začali ve čtvrtek prohledávat Lubitzův byt v Düsseldorfu. Na žádost francouzské justice pátrají po dokumentech. Policie zapečetila také byt kapitána letadla, který žil ve stejném městě.
Lubitze přitahovalo letectví už od mládí. Ve svém domovském aeroklubu v Montabauru v Porýní-Falci se objevil naposledy loni na podzim, kdy si tam obnovoval licenci k pilotování kluzáku. Podle místních tehdy nejevil žádné známky deprese, uvedla agentura AP.
Lubitz získal licenci na kluzák už jako náctiletý, později ho Lufthansa přijala do pilotní školy v Brémách. Podle člena aeroklubu Petera Rueckera byl Lubitz „spíše tišší avšak přátelský“.
„Byl to úplně normální kluk - milý, zábavný a zdvořilý,“ řekl agentuře Reuters šéf aeroklubu Klaus Radke.
„Andreas vstoupil do klubu už v mládí, aby si splnil svůj sen – létat,“ uvedl letecký klub na svém webu po havárii, kdy ještě nebylo jasné, že za tragický pádem stojí právě on.
Pracoval bez problémů, kolegové si nestěžovali
Certifikát k pilotování dopravních letadel získal Lubitz v září 2013. „Svůj výcvik zahájil v roce 2008, pak jedenáct měsíců pracoval jako doprovod letadel a v roce 2013 nastoupil jako první kopilot na Airbusu A320.
Před šesti lety měl delší pauzu ve výcviku, poté jej znovu zahájil. Prošel všemi lékařskými i psychologickými testy. Byl stoprocentně připraven,“ řekl na adresu Lubitze na čtvrteční tiskové konferenci Carsten Spohr, předseda představenstva Lufthansy, která Germanwings vlastní.
„Jeho práce byla bez problémů a kolegové si na něj nestěžovali,“ dodala letecká společnost. „Byl rád, že má práci u Germanwings a daří se mu tam dobře,“ komentoval člen aeroklubu Ruecker. „Měl jsem z něj dobrý pocit,“ dodal.
Podle svého facebookového profilu žil Lubitz aktivním životem. Běhal půlmaratóny, poslouchal popmusic a chodil do tanečních klubů. Podle Rueckera měl spoustu přátel, samotář nebyl.
Lubitz měl sice vlastní byt v Düsseldorfu, ale přesto bydlel u svých rodičů přímo v rodném Montabauru. Podrobné informace ohledně pilotova psychického stavu zatím vyšetřovatelé nezveřejnili.
Německý ministr vnitra Thomas de Maizière v televizním prohlášení uvedl, že bezpečnostní složky nemají žádné indicie k tomu, aby se domnívaly, že by byl Lubitz v kontaktu s teroristy. Dodal, že žádné podezření nezaznamenala ani Lufthansa během pravidelných bezpečnostních prověrek personálu.
Fotogalerie |
Podle tiskové konference francouzské prokuratury Lubitz, který byl kopilotem havarovaného letadla německých aerolinií Germanwings, nepustil kapitána stroje do kokpitu, záměrně zahájil klesání a až do okamžiku nárazu byl naživu.
Ze záznamu z kokpitu podle BBC vyplývá, že druhý pilot se na počátku letu choval ke kapitánovi, který mu dával instruktáž k přistání v Düsseldorfu, uctivě, později však začal být vůči němu odměřený.
Úterní letecké neštěstí na jihu Francie si vyžádalo 150 obětí. Pasažéři až do posledního okamžiku o kritické situaci nevěděli, výkřiky jsou na letovém záznamníku patrné až těsně před dopadem (více čtěte zde).
Francouzský prokurátor oznámil, že za pád stroje Germanwings může kopilot: