„Neřekl vůbec nic, když byl sám v kabině, slyšeli jsme jeho dýchání, dýchal normálně, nezněl, že by měl například srdeční potíže,“ upřesnil žalobce Robin.
„Kopilot Andreas Lubitz záměrně nechal letadlo klesat, tedy umožnil to, že letadlo začalo padat. Neměl k tomu žádný důvod. Neměl ani důvod bránit kapitánovi letadla ve vstupu do kabiny. Neměl ani důvod nezadat kód, který by zajistil, že má letadlo prioritu před ostatními stroji,“ tvrdí žalobce.
Z letového záznamníku hovorů v kabině je podle vyšetřovatelů patrné, že prvních dvacet minut oba piloti vedou běžnou konverzaci, poté kapitán připravoval podklady na přistání, následně požádal kopilota, aby převzal řízení, a odešel na toaletu.
Airbus v té době letěl na autopilota. Druhý pilot podle vyšetřovatelů nedostal žádné instrukce ke klesání nebo změně výšky letu. Podle vyšetřovatelů není možné, aby otočil ovladačem klesání náhodně.
Kapitán se snažil dostat do kabiny, ale pilot v kokpitu neodpovídal na jeho výzvy. Francouzští vyšetřovatelé tak potvrdili informace deníku The New York Times (více čtěte zde).
Výkřiky pasažérů jsou na záznamu slyšet až na poslední chvíli. Oběti tedy o pádu letadla věděly až těsně před nárazem.
„Něco takového jsme si nepředstavovali ani v nejčernějších nočních můrách. Naše kandidáty prověřujeme i z hlediska psychologických testů,“ uvedl na tiskové konferenci Carsten Spohr, předseda představenstva Lufthansy, která Germanwings vlastní.
Osmadvacetiletý pilot Andreas Lubitz byl německé národnosti a podle vyšetřovatelů nebyl spojován s terorismem. Informaci potvrdil i německý ministr vnitra Thomas de Maiziére.
U Germanwings podle vyšetřovatelů pracoval několik měsíců. Mateřská společnost Lufthansa upřesnila, že od roku 2013 měl nalétáno 630 letových hodin. Bližší informace o Lubitzovi vyšetřovatelé zatím nemají. Rodina Lubitze odjela z Marseille, ale není jasné, zda ji vyšetřovatelé vyslechli.
„Prošel všemi lékařskými a psychologickými testy, jeho práce byla bez problému. Můžeme pouze spekulovat, co ho přivedlo k tomuto hrůznému činu,“ řekl Spohr k Lubitzovi.
Žil ve městě Montabaur, kde byl členem místního leteckého klubu. „Andreas vstoupil do klubu už v mládí, aby si splnil svůj sen – létat,“ uvedl letecký klub na svém webu. (Více o Andreasi Lubitzovi čtěte zde)
Vyšetřovatelé odmítli na tiskové konferenci mluvit o sebevraždě, protože „lidé ji většinou páchají o samotě“. V současné chvíli neexistuje podle vyšetřovatelů náznak toho, že by se mělo jednat o teroristický útok.
„Podle nové legislativy po 11. září existuje dvojí systém zavíraní dveří kokpitu, tento mechanismus způsobuje, že osoba uvnitř musí akceptovat, aby někdo další vešel dovnitř,“ upozornil Robin.
Dveře do kokpitu jsou pancéřované. Když jeden z pilotů opustí kabinu, může zazvonit na kolegu, který je v kokpitu, ten vidí kamerou, kdo stojí za dveřmi a může ho pustit.
„Existuje i kód, který může pilot zadat zvenku a dveře se samovolně otevřou. Pilot, který je uvnitř, ale může zablokovat otevírání dveří. Kapitán zřejmě kód nepoužil, tomu nerozumíme,“ uvedla Lufthansa na odpolední tiskové konferenci.
Pátrací týmy nadále hledají druhou černou skříňku. Co nejrychleji vyšetřovatelé chtějí identifikovat oběti. Nalezené části těl svážejí vrtulníky do Seyne-les-Alpes, kde bylo zřízeno centrum pátracích operací.
Vyprošťování obětí a jejich identifikace na základě testů DNA potrvá týdny. Podle žalobce Robina není možné těla předávat příbuzným postupně, jak bude určování totožnosti pokračovat. Vysvětlil, že podle předpisů je nutné identifikace nejdříve zcela dokončit.
Do Seyne-les-Alpes ve čtvrtek dorazí i příbuzní obětí, na místo nehody se však kvůli bezpečnostním opatřením nedostanou (více zde).