VIDEO: Dveře kokpitu letadel jsou bezpečné. Tentokrát ale špatným směrem

  18:45aktualizováno  19:24
Konstrukce kokpitů po 11. září 2001 kvůli zajištění bezpečnosti doznala značných změn. Instruktážní video Airbusu z roku 2002 ukazuje, že piloti mají plnou kontrolu nad tím, kdo se dostane do kokpitu. V případě aktuální nehody Germanwings zřejmě pilot zneužil bezpečností pojistky.

Předpoklad je logický: piloti v kokpitu musejí být odstíněni od případných útočníků. Opatření reagovala na 11. září 2001, kdy teroristé unesli letadla a použili je jako zbraně hromadného ničení. Následná opatření proto udělala z kokpitu nedobytnou pevnost.

Pokud chce někdo vstoupit do kokpitu, musí dodržet danou proceduru. Piloti vidí, kdo vstupuje, a mohou zpevněné dveře zamknout. Systém má řadu časových zámků, které brání otevření dveří omylem.

Airbus na instruktážním videu z roku 2002 ukazuje, že systém počítá i se situací, kdy ani jeden z pilotů neodpovídá na volání personálu (na videu letuška Sally). Letuška pojme podezření a zadá tajný kód na klávesnici. V tu chvíli se spouští 30s odpočítávání a poté se kokpit odemkne. Piloti ale mají možnost toto odpočítávání kdykoli přerušit posunutím páčky „Cockpit door“ do polohy „Lock“.

V případě, že se pilot v kokpitu zabarikáduje (jak předpokládají vyšetřovatelé u této nehody), ovšem není systém pro nouzové vniknutí do kokpitu nic platný. Pilot totiž není v bezvědomí, ale naopak, je schopen reagovat a na každý pokus o zadání bezpečnostního kódu odpoví tím, že páčkou zamkne dveře a odpočítávání tak přeruší (podrobnosti v manuálu).

„Nikdy nesmí být v kokpitu samotný člověk. To prostě nejde.“

„Chyba se stala v nedodržení procedury,“ vysvětluje letecký instruktor Glen Winn z Univerzity v Jižní Karolíně. „Nemůžete nechat samotného člověka v kokpitu. To prostě neexistuje. To nesmí nikdo udělat.“ Do kabiny tedy musí na danou chvilku přijít někdo z palubního personálu.

Je tedy možné, že k pádu vedlo více příčin, které společně způsobily, že kapitán porušil zavedená pravidla a nechal svého kolegu v kokpitu samotného. Podrobnosti by mělo přinést až další vyšetřování. „Neměli bychom být se závěry unáhlení,“ varuje Thomas Anthony, bezpečnostní instruktor ze stejné univerzity. „Rádi bychom znali jednoduchý důvod, ale obvykle je jich více, a to, co vidíme na první pohled, je jen poslední článek řetězu příčin.“

Aerolinky už mění pravidla

Některé letecké společnosti po pádu airbusu Germanwings už podle ČTK začaly zavádět pravidlo, že pilot nesmí být za letu v kokpitu nikdy sám. Oznámil to například britský nízkonákladový dopravce EasyJet a také norské, islandské či kanadské aerolinky.

Mezi prvními oznámil změnu pravidel norský letecký přepravce Norwegian Air Shuttle. „To znamená, že když jeden z pilotů kokpit opustí, například aby si odskočil na toaletu, jeden z členů posádky musí do pilotní kabiny přijít,“ řekla agentuře DPA mluvčí norské firmy.

V současnosti evropské předpisy nenařizují neustálou přítomnost alespoň dvou osob v kokpitu. Zavést takovou povinnost může podle AFP pouze Evropská agentura pro bezpečnost civilního letectví.

Autor:
 

Nejčtenější

Sexuálně nejvýkonnější vyzvědače přebrali československé rozvědce Sověti

Býval agent československé rozvědky v USA Karel Köcher

Československým komunistickým rozvědčíkům se ve špionáži proti Spojeným státům dlouho nedařilo. Nakonec ale zaznamenali...

Jednosměrná letenka na rudou planetu se odkládá. Mars One krachuje

Ilustrace základny na Marsu, jak si ji představují v organizaci Mars One...

Firma Mars One, která slibovala soukromý let na Mars už v roce 2024, zkrachovala. Plány dostat na Mars lidské obyvatele...

Našel na půdě 35 let starý Apple II, zapnul ho a dohrál uloženou hru

Spoustu let ležel na půdě, po zapnutí funguje „jako zamlada“.

Newyorský učitel našel u rodičů na půdě starý počítač Apple II. Zkusil ho zapnout a překvapivě mohl pokračovat ve hře,...

Lokální předpověď počasí se razantně zpřesní, možná pomáhá i váš telefon

GRAF

Nejpřesnější lokální předpovědi počasí dnes nabízejí aplikace v našich telefonech - i proto, že s nimi samy pomáhají....

V Perském zálivu spustili největší baterii světa. Virtuální a bez lithia

Sodíko-sírové bateriové systémy japonské firmy NGK. Systém, který se vejde do...

Ve Spojených arabských emirátech byla připojena do sítě největší „virtuální“ baterie světa s obřím výkonem a úctyhodnou...

Další z rubriky

Konec berlí a kolečkových křesel? Robotické obleky míří na trh

ReWalk

První robotické exoskeletony zamíří na trh již letos a pomohou navrátit pohyb lidem po mrtvici či úrazu. V blízké...

Revoluce začala před deseti lety. Fotovoltaiku čeká velká průhledná změna

Film perovskitu o síle 330 nanometrů na skle. To je základní aktivní prvek...

Před deseti lety vědci poprvé postavili solární článek z nového materiálu. V roce 2019 mají tzv. perovskitové články...

Robotická lékárna v Saúdské Arábii je rychlá. Netvoří se v ní fronty

V Saudské Arábii otevřeli robotickou lékárnu.

V Saúdské Arábii otevřeli první lékárnu, kde se na obsluze výraznou měrou podílejí roboti.

Mitsubishi ASX  1,6 i...
Mitsubishi ASX 1,6 i...

r.v. 2016, naj. 17 007 km, benzín
349 990 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz