Kterými vyšetřeními musí projít pilot, než se může posadit do kokpitu velkého letadla?
Především musí projít komplikovaným leteckým výcvikem. Je zkoušen mnoha leteckými instruktory a examinátory, kteří ověřují jeho schopnosti a dovednosti. Výcvik je dlouhý a musí toho prokázat mnoho, takže pokud by měl vážné psychologické nebo psychiatrické problémy, tak tohle je první síto.
Jak velkým sítem jsou psychotesty?
Podle platné evropské legislativy nemají piloti nařízené psychologické testy, pokud neměli v minulosti nějaké potíže. Testování je povinné pouze pro ty, kteří měli problémy, nebo je podezření, že by je mohli mít. Naprostá většina zaměstnavatelů piloty sice testuje, ale je to jen jejich věc.
Je tedy možné, že kopilot vůbec nemusel projít psychotesty?
Teoreticky ano.
Víte, jak probíhá testování u Lufthansy, která vlastní společnost Germanwings?
Lufthansa své zaměstnance testuje velmi podrobně. Je to zaměstnavatel, který má dobrou pověst a zaměstnance si vybírá pečlivě. Přesto i když pilot projde psychologickým testováním, tak to nemusí v budoucnu zabránit vzniku deprese a nehodě. Zatím nemáme dostatek informací, abychom tvrdili, že by to byl i tento případ.
David MelechovskýVystudoval 1. lékařskou fakultu Univerzity Karlovy v Praze. Je pověřeným leteckým lékařem s rozšířenými právy jmenovaný Úřadem pro civilní letectví. Pověření má i od Letecké agentury ministerstva dopravy Spojených států (FAA). Sám pilotuje ultralehká letadla či kluzáky a vyučuje v letecké škole. |
Pokud společnost psychotesty dělá, prochází jimi pilot pravidelně?
Pilot projde testem nejprve před zahájením pilotního výcviku, potom obvykle předtím, než jej zaměstnavatel přijme. Následují pravidelné letecké prohlídky. Není však reálné provádět podrobné psychologické testování u každého pilota v nějakých intervalech.
Proč nejsou psychologické testy povinné?
V minulosti se testy plošně prováděly, ale výsledky nebyly uspokojivé. Většina evropských zemí i Spojené státy už od paušálního testování upustily, protože nebyly spolehlivé. Rozeznat akutní depresi u člověka, který nechce, aby to lékař poznal, je velmi těžké.
Je potřeba si uvědomit, že přiznání deprese může znamenat pro piloty ztrátu zaměstnání, existenční problémy a ohrožení rodiny. Navíc stejně nemůžeme vědět, jestli pilot kdykoliv během kariéry nepropadne depresím, když se dostane do obtížné životní situace. I kdybychom je testovali před každým letem, tak to fungovat nebude.
Co by podle vás fungovalo?
Cestou je věnovat se jim a zjistit, jestli nejsou ve svízelné životní situaci nebo přetížení a řešit to s nimi aniž bychom je přitom nějak ohrožovali. Pokud chceme, aby piloti nelétali depresivní, měli bychom se o ně víc zajímat.
Myslíte, že pokud by se dovolilo pilotům létat s lehčími formami depresí, tak by se ke svému stavu spíš přiznali?
To je bagatelizace, ale v podstatě to tak je. V tuhle chvíli legislativa nedovoluje létat s depresemi, ale ta zbraň je dvousečná. Důsledkem je, že mohou létat piloti s neléčenou depresí.
Proto se v odborných kruzích dlouho diskutuje o tom, že bychom mohli aktivním pilotům do určité míry léčbu deprese povolit. Některé země jako Austrálie nebo Velká Británie s tím už experimentují. V Česku a v ostatních evropských zemích se zatím s antidepresivy létat nesmí.
Trosky zříceného airbusu prohledávají záchranáři: